Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik zoek iets simpels waarmee ik bestanden tussen verschillende PC's kan syncen, of een folder kan delen ofzoiets. Online backuppen of "opslaan in de cloud" zijn in deze context ook fancy steekwoorden geloof ik.

Maar dan iets waarbij:
  1. De data clientside wordt geëncrypt, zodat de hostingboer in kwestie er zelf niet bij kan. Met hostingboer bedoel ik: ofwel de aanbieder van de sync/storage/cloud/share oplossing zelf (zoals Dropbox, Sugarsync, etc), ofwel de webhoster waar ik mijn data neerzet in geval van een oplossing waarbij je zelf host (zoals ownCloud).
  2. Ik geen programma of service hoef te draaien die voortdurend mijn data automatisch synct (zoals Dropbox wel doet). Ik wil met een shortcut of command line ding even de boel kunnen syncen en klaar, dus zeg maar "sync on request".
  3. Liefst iets wat ook een history bijhoudt (zoals Dropbox ook doet).
  4. Een webinterface zou een leuke extra zijn, bij Dropbox werkt dit prima, maar vanwege punt 1 zou het iets moeten zijn dat de boel met JavaScript (dus clientside) en-/decrypt.
Nou zijn er geloof ik aardig wat alternatieven, zo ken ik (van naam) Spideroak, Wuala, Tresorit, Skydrive, Google Drive, Sugarsync, ownCloud, Seafile, Mega, en er zijn er nog veel meer.

Alvorens ik 10+ van die dingen installeer, iemand toevallig positieve ervaring met een oplossing die goed werkt, en in ieder geval aan punt 1 en 2 voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik gebruik zelf owncloud op mijn NAS.
Ik weet dat er een app is die alles op de server encrypt (en ook decrypt). Hierdoor blijft de web interface en andere apps werken. Maak hier zelf geen gebruik van.

een sync on request functie is er volgens mij niet. Maar dit is heel makkelijk op te lossen. Gewoon de client niet laten starten @ boot en alleen openen als jij dat wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir81
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 20:23
EJPostema schreef op zondag 06 april 2014 @ 12:58:

een sync on request functie is er volgens mij niet. Maar dit is heel makkelijk op te lossen. Gewoon de client niet laten starten @ boot en alleen openen als jij dat wilt
Dit + http://www.truecrypt.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Ik heb nu al een truecrypt container in een Dropbox folder. Werkt redelijk, maar bij het syncen tussen laptop en desktop moet ik toch opletten dat ik het in de goede volgorde doe (dropbox starten, laten syncen, sluite, truecrypt mounten, dingen doen, unmounten, en weer de dropbox riedel) anders heb ik regelmatig conflicterende versies van die truecrypt container.

Weer er iemand toevallig een command line optie van Dropbox (of een van de alternatieven) om te syncen, zonder dat het ding dan gelijk blijft draaien en daarna automatisch alles blijft syncen in de achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Dat weet ik niet. Voor Owncloud is die er wel https://github.com/csawyerYumaed/pyOwnCloud.

Niet officieel van owncloud. Maar ik denk dat owncloud wel een geode optie voor je is. Grote community, veel mensen die zelf goede apps ontwikkelen etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Boxcryptor
https://www.boxcryptor.com/en/features

Onder linux is er geloof ik wel een command line dropbox, je zou een scrypt kunnen maken die hem start en stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infor40
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 09:25
Hier positieve ervaringen met seafile, minder met owncloud. Maar dan m.n. instabiliteit. Bij Owncloud haar eigen encryptie zijn bestandsnamen overigens niet geencrypt.

Bittorrent Sync is ook een stabiel systeem maar zonder tracking server wel minder gemakkelijk te configureren. En een flink nadeel vind ik dat je per share moet configureren (en je niet zelf een soort standaard configuratie kunt maken). Wat wel een mooie feature is de encrypted node - een 'server' of share die alleen maar geencrypt de bestanden bewaard. Wederom niet het gemakkelijkst in configuratie.

Persoonlijk vind ik seafile de meest gebruiksvriendelijke keuze met client side encryptie. Een echte waardering van de mate van encryptie etc. kan ik echter niet geven. Daarvoor reikt mijn kennis niet ver genoeg.

Overigens heb ik seafile wel onder een eigen system user/group draaien en niet als root zoals de handleidingen op seafile zelf uitleggen en met SSL. Dat lijkt me toch niet wenselijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al een hele tijd Boxcryptor zonder problemen. Premium gebruiker, want ik gebruik het op een desktop, laptop, telefoon en tablet en met meerdere cloud providers. Werkt prima.
Pagina: 1