Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-12-2024
Recentelijk ben ik, een beetje "per toeval", op een redelijk goed app-idee gekomen. Ik heb gecheckt of mijn idee al eerder uitgewerkt is, en dat blijkt niet zo te zijn. Inmiddels zelfs een aantal mockups gemaakt van hoe de interface er mogelijk uit komt te zien, en zelfs een catchy naam bedacht voor het geheel. Ik heb het idee voorgesteld aan vrienden/familieleden, en die vonden het ook goed klinken.. maar nu;

Ik ben geen programmeur, en design is ook niet mijn beste kant. Nu kan ik wel een investering gaan doen om Objective-C / Java te gaan leren, maar dan zal m'n app toch niet uitwerken zoals ik zou willen..
Daar mijn idee een redelijk "sociaal" aspect heeft (ik weet wat jullie denken, weer een "social media app" :'( ), ben ik gaan overwegen om een van de huidige social media bedrijven te gaan benaderen. Echter, daar hangen nog al wat haken en ogen aan:

Hoe doe je zoiets, terwijl je je idee "beschermd"? Is het uberhaupt slim om de "gevestigde orde" te benaderen? Aan de andere kant zou een uitwerking door een bedrijf met genoeg resources waarschijnlijk wel een cruciale factor zijn in het wel of niet doen slagen van mijn idee.

Enige tips welk weg ik in zou moeten slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:11
Ik wil niet gelijk als je dromen stuk slaan, maar vaak is het niet het idee dat geld waard is. Google was niet de eerste in search. Facebook was niet de eerste met het idee voor een social network, Apple was niet de eerste met het idee van een smartphone. Microsoft was niet de eerste met het idee voor een commandline en later grafisch OS, of office suits. Het gaat vrijwel nooit om het idee, om de uitwerking, de marketing, en wat geluk.
(Als je idee een verbeterde uitwerking is van iets dat al bestaat, dan heeft je idee een kans, bijvoorbeeld page-rank was een nieuw idee voor een bestaand iets: search, en je kan je search prima presenteren zonder je idee erachter uit te leggen).

Ideeën zijn vaak niet veel geld waard alleen. De enige manier waarop ik zie waarin een idee geld waard is, is als je met een goede uitwerking kan komen voordat anderen er aan beginnen. Dan heb je namelijk het voordeel van de voorsprong. De anderen moeten dan nog hun onderzoek doen en het uitwerken wat jij al hebt.
Ideeën zelf zijn niet te beschermen, dus als je idee ook echt goed is, gaan onmiddellijk mensen je kopieëren.

Daar zit voor jou het probleem, je kan zelf de uitwerking niet regelen. En om de uitwerking geregeld te krijgen moet je je idee met anderen delen. Vervolgens kunnen die dan zonder jou het idee uitwerken, als ze het echt leuk lijkt.

De enige manier waarop die goed te regelen valt is als je zelf een bedrijf begint, en mensen onder een NDA dat laten uitwerken en dan de markt op brengen. Dan moet je wel heel zeker van je zaak zijn.
Ik denk niet dat als je alleen een goed idee hebt, dat ook geld waard is, als je het zelf niet kan uitwerken.

Als je mijn advies zou willen hebben zou ik de droom laten varen...

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Wow. @Hierboven: met je verkeerde been uit bed gestapt?
Jij adviseert in zo'n geval dus maar meteen om zn idee te laten varen? Haha zo komen we nog eens ergens in de wereld.

Natuurlijk moet je je idee niet laten varen maar je moet goed op letten hoe je het benadert. Ik ben het namelijk wel eens met bovenstaande analyse (grotendeels) maar niet met de conclusie.
Zomaar ergens heen stappen is gevaarlijk, dan heb je grote kans dat ze je idee kapen.

Je hebt een aantal opties en je moet kijken wat binnen je mogelijkheden ligt. Is er een incubator waar je toegang tot hebt? Bij YES!Delft worden studenten bijvoorbeeld geholpen om hun ideeen uit te werken. Dit is een veilige omgeving waar mensen je helpen die er veel vanaf weten en genoeg resources zijn. Dergelijk iets kan misschien niet tot jouw beschikking staan.
Je zou ook, mits je idee dat toe laat, een patent aan kunnen vragen. Dit is wel duur (zomaar 10-100k) maar als je denk dat het een top idee is..
Je kunt ook nog aam een vriend met wat resources vragen of je het bij zijn bedrijf mag uitwerken. Hij wil misschien wel een NDA (non disclosure) tekenen.
Daarnaast kun je het alsnog zelf runnen. Zorg dat je een zal geld hebt en zoek een (bevriende) programmeur die met je mee wil doen (geef hem 20% van de aandelen en een salaris) en zet het op. Hem kun je eventueel wel een NDA laten tekenen. Eventueel neem je er ook nog een vriend van je bij, die wel bevriend is met een programmeur (om lijntjes kort te houden).

Het is uiteraard mogelijk, maar niet makkelijk, anders zou iedereen het doen.
Als je bovenstaande als uitdaging ziet dan ben je een ondernemer. Als nu al de bibbers krijgt van het 14u per dag werken met anderen in je huiskamer en het riskeren van 20k, dan kun je pas beter kappen.

Succes ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treinentom
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:22
Goedemorgen!

Ik heb zelf zo ongeveer hetzelfde verhaal meegemaakt :) Wat ik toen heb gedaan, is een boek over Android programmeren gekocht en het zelf gaan uitzoeken. Maargoed, ik ben student Informatica, dus ik had al wel wat kennis over JAVA. Dit lukte opzich wel redelijk, alleen je bent wel heel veel tijd kwijt.

Wellicht zou je inderdaad zoals hierboven wordt gezegd een vriend die kan programmeren vragen om de app te ontwikkelen. Of combineren, jij gaat programmeren leren, en hij gaat de app programmeren, jij kan gelijk meekijken en daar steek je ook veel van op.

Maar zeker, een goed idee moet je nooit laten varen! Grijp die kans en probeer het.

Veel succes!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Maak een geheimhoudingscontractje en zoek een programmeur die het voor jou kan bouwen. Deel de winst en dan zijn beide partijen happy.

[ Voor 80% gewijzigd door Lethalis op 13-06-2017 16:57 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:18

Zeror

Ik Henk 'm!

Een andere mogelijkheid is dat je bijvoorbeeld met Adobe Fireworks een interactieve mock-up maakt van je idee en daarmee naar bedrijven stapt waarvan apps ontwikkelen de corebusiness is en vraagt of ze samen met jou, jij als projectleider, de app willen ontwikkelen of je idee willen kopen om de app te gaan ontwikkelen of een combinatie van deze twee.

[ Voor 4% gewijzigd door Zeror op 06-04-2014 10:39 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeyPrr
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-05 15:04
Schakel gewoon een bedrijf in, deze zullen nooit met je idee aan de haal gaan (indien goed afgedekt). Reken dan wel op kosten richting de 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:11
WWAS schreef op zondag 06 april 2014 @ 08:47:
Jij adviseert in zo'n geval dus maar meteen om zn idee te laten varen? Haha zo komen we nog eens ergens in de wereld.
Nee hoor, in mijn tijdszone is dit midden op de dag gepost. :) Mijn excuses als het chagrijnig klinkt, dat was niet mijn bedoeling maar ik probeer eerlijk te zijn.
Ik denk ook niet dat mensen met het hebben van goede ideeen alleen ergens in de wereld komen. Een goed idee is namelijk het belangrijkste punt niet, dat is wat ik probeer aan te geven.

Veel mensen denken dat het goede idee het grootste onderdeel van de succesformule is. Ik probeer aan te geven dat dat het niet is. Je kan wel ergens in de wereld komen, maar dan heb je veel meer nodig dan het goede idee. Als je al die andere dingen ook bij elkaar kunt rapen, met een groep (of alleen, maar dat is hard werken en afzien, en dus erg risicorijk), dan kan je ergens komen.

Vraag je maar eens af wie er met een goed idee echt ergens gekomen is? De meeste goede ideeeen worden door iemand anders goed uitgewerkt, of goed uitgewerkt met een groep, en die mensen komen dan ver.

Als je verder met je idee wilt, dan zou ik heel veel energie en tijd in de uitwerking gaan stoppen. Daar is waar het op aankomt. En dat is in mijn ogen belangrijker dan het idee.
Je zou ook, mits je idee dat toe laat, een patent aan kunnen vragen. Dit is wel duur (zomaar 10-100k) maar als je denk dat het een top idee is..
Voor een idee voor een app krijg je vrijwel zeker geen patent. Een patent kan je krijgen als je iets volledig uitgewerkt hebt en dan kan je op die uitwerking een patent krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Semyon op 06-04-2014 13:08 ]

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Uhm... Laten we minder risico's nemen.

Wat mij het beste lijkt is dat je eerst het één of ander gaat leren, zo heb je wat meer evaring met de uitwerking en als je mensen voor je laat werken kun je ook weten of het wel klopt wat ze doen.

Als je wat gemiddeld niveau hebt bereikt zal je is naar een computervereniging kunnen gaan en daar een paar maandjes opzitten. Als het goed is heb je een paar vrienden gemaakt die nogal bonafide zijn. Vertel in kleine stapjes je verhaal als diegene bijvoorbeeld bij je thuis is. Begin abstract, zodat het idee moeilijk af te pakken is. En de rest spreekt voor zich. Ik hoop dat het lukt!

P.S. Zo zijn alle grote elektronicabedrijven ook ontstaan, een groepje nerds. De zoekmachine Google is volgens mij zo ontstaan :P .

Veel succes met je idee!

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
12345dan schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:02:
Uhm... Laten we minder risico's nemen.

*verhaal dat maanden duurt*
Als er 1 ding tegenwoordig funest is voor het succes van een goed idee, dan is het maanden wachten ermee.

[ Voor 35% gewijzigd door Lethalis op 13-06-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik vind het juist heel realistisch advies. Ideeen zijn niks waard: uitwerking zijn geld waard. Voor elke uitwerking lopen er honderd mensen rond die ook dat idee hadden. Toch is er bijvoorbeeld nu maar een succesvol facebook. Dat kwam niet omdat Mark zo'n geweldig idee had (als het uberhaupt zijn idee was ;) ) ; dat kwam omdat hij er alles aan heeft gedaan om het uit te werken en groot te laten worden.

We zien hier elke dag mensen met ideeen, en de eerste vraag is vaak meteen hoe patenten aan te vragen en het idee te beschermen etc. terwijl het probleem daar meestal helemaal niet ligt. Ik zou me aanvankelijk een stuk minder druk maken of je idee wordt gestolen dan dat het uberhaupt wordt uitgewerkt.

Goed voorbeeld weer:
Lethalis schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:11:
Als er 1 ding tegenwoordig funest is voor het succes van een goed idee, dan is het maanden wachten ermee.

Geloof het of niet, maar ik was jaren geleden bezig met een site te bouwen (wants2work.nl) die in grote lijnen hetzelfde deed als LinkedIn.

Ik was te laat. Mijn site was nog niet af en LinkedIn kwam om de hoek kijken. Dag project.
Je had prima alsnog je site kunnen lanceren. Als je het beter had uitgewerkt en er keihard voor had gevochten was je nu misschien groter dan linkedin. Marktplaats was er ook niet voor ebay.

Nogmaals, een idee is makkelijk. Het gaat om bloed, zweet en tranen bij de uitwerking, nooit opgeven, nooit iemand anders laten winnen. Dat zijn de succesverhalen. Niemand daarvan had een origineel idee. Allemaal wilden ze koste wat het kost winnen.

[ Voor 31% gewijzigd door Zoijar op 06-04-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
Lethalis schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:11:
[...]

Geloof het of niet, maar ik was jaren geleden bezig met een site te bouwen (wants2work.nl) die in grote lijnen hetzelfde deed als LinkedIn.

Ik was te laat. Mijn site was nog niet af en LinkedIn kwam om de hoek kijken. Dag project.

Heb je een goed idee, dan moet je er zo snel mogelijk mee aan de slag.
Wat wil je? Een hype van een weekje of jaren genieten van dat jouw applicatie beter is dan Facebook en/of Twitter?

Niets kan zomaar in één dagje gebeuren, een paar maandjes is al kort. En hoe hierboven goed wordt beschreven is dat je NOOIT moet opgeven. Ja nu ben je te laat (sorry hoor), maar als je een maandje later bent dan maakt dat bijna niets uit.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Dat Marktplaats het wint van Ebay in NL is een voorbeeld waar het goed ging. Hyves daarentegen liep even anders af.

Ik gaf het misschien wat makkelijk op, maar ik zag ook in hoeveel werk ervoor nodig zou zijn om met zoiets als LinkedIn te concurreren.

Een site bouwen die beter is kan inderdaad altijd, zolang je een unique selling point hebt. In mijn geval had ik die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Lethalis schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:30:
Dat Marktplaats het wint van Ebay in NL is een voorbeeld waar het goed ging. Hyves daarentegen liep even anders af.
Hyves is gewoon voor ~40-50 miljoen verkocht. Dat zou ik wel een succes durven noemen als ik dat had opgezet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Lethalis schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:30:
Maar Marktplaats is vooral beperkt tot Nederland. In het buitenland is eBay groter. Toch is Marktplaats een succesvol idee, de oorspronkelijke bedenkers hebben na verkoop aan eBay een aardige som geld overgehouden eraan.
Zoijar schreef op zondag 06 april 2014 @ 15:48:
Hyves is gewoon voor ~40-50 miljoen verkocht. Dat zou ik wel een succes durven noemen als ik dat had opgezet ;)
Ja, voor de oorspronkelijke oprichters was het een goed idee. Zij hadden succes en konden Hyves voor veel geld verkopen aan TMG. Echter TMG kocht een kat in de zak. De bezoekersaantallen van Hyves waren al dalende. Facebook was al stevig bezig het Nederlandse publiek weg te snoepen, maar ten tijde van verkoop was deze trend nog niet duidelijk genoeg dat TMG het kennelijk door had. Of ze waren te hebberig om ook in de social media te kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05 08:37
Zoijar schreef op zondag 06 april 2014 @ 14:30:
[...]

Ik vind het juist heel realistisch advies. Ideeen zijn niks waard: uitwerking zijn geld waard. Voor elke uitwerking lopen er honderd mensen rond die ook dat idee hadden. Toch is er bijvoorbeeld nu maar een succesvol facebook. Dat kwam niet omdat Mark zo'n geweldig idee had (als het uberhaupt zijn idee was ;) ) ; dat kwam omdat hij er alles aan heeft gedaan om het uit te werken en groot te laten worden.

We zien hier elke dag mensen met ideeen, en de eerste vraag is vaak meteen hoe patenten aan te vragen en het idee te beschermen etc. terwijl het probleem daar meestal helemaal niet ligt. Ik zou me aanvankelijk een stuk minder druk maken of je idee wordt gestolen dan dat het uberhaupt wordt uitgewerkt.

Goed voorbeeld weer:

[...]

Je had prima alsnog je site kunnen lanceren. Als je het beter had uitgewerkt en er keihard voor had gevochten was je nu misschien groter dan linkedin. Marktplaats was er ook niet voor ebay.

Nogmaals, een idee is makkelijk. Het gaat om bloed, zweet en tranen bij de uitwerking, nooit opgeven, nooit iemand anders laten winnen. Dat zijn de succesverhalen. Niemand daarvan had een origineel idee. Allemaal wilden ze koste wat het kost winnen.
toon volledige bericht
Ook ik ben het hier mee eens. Het zo goed mogelijk uitwerken en realiseren van een idee, dat is belangrijk.

Als je zelf niet de skills bezit om het idee te realiseren dan zou je het iemand anders moeten laten doen, hier heb je geld voor nodig. Heb je geen geld dan zou je een investeerder moeten zoeken, maar die zal gelijk de vraag stellen: "waarom zou ik jou het geld geven?". Je moet toch echt een bepaalde skillset hebben die bijdraagt aan het succesvol voltooien van het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 12345dan
m19 schreef op zondag 06 april 2014 @ 16:56:
[...]

Ook ik ben het hier mee eens. Het zo goed mogelijk uitwerken en realiseren van een idee, dat is belangrijk.

Als je zelf niet de skills bezit om het idee te realiseren dan zou je het iemand anders moeten laten doen, hier heb je geld voor nodig. Heb je geen geld dan zou je een investeerder moeten zoeken, maar die zal gelijk de vraag stellen: "waarom zou ik jou het geld geven?". Je moet toch echt een bepaalde skillset hebben die bijdraagt aan het succesvol voltooien van het idee.
Jazeker, maar we moeten wel optimistisch blijven. Zie het als investeren in het onbekende, je weet er niks van maar het kan je veel opleveren.

Maar mijn reactie die ik eerder vandaag publiceerde gaf al een veel minder riskante oplossing aan.

- 12345dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Modbreak:Ik heb een paar reacties naar de prullenbak geschoven. Werving, in welke vorm dan ook, is ook hier niet toegestaan. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Advies: geen zakelijk advies vragen aan de toetsenbordhelden op Tweakers of andere fora.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redesign1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 10:32
mocht je nog testers zoeken dan meld ik me aan voor de android versie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpacyRicochet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
Zoals hierboven ook al een paar keer gezegd is, ideeën zijn geen cent waard.

Wil je je idee geheimhouden, omdat het zo'n goed idee is dat mensen er gelijk mee aan de haal gaan als ze het horen? De kans is groot dat je idee nog minder (dan niks, jaja) waard is.

Ideeën moeten verteld worden aan mensen, zodat ze de problemen erin kunnen aanwijzen en je kunnen vertellen waarom ze enthusiast worden van je idee. Wat ze voor ogen hebben als je het idee aan ze vertelt en hoe ze het zelf zouden willen gebruiken. Met deze informatie kan je je idee veel beter maken, en eigenlijk beginnen uit te werken.

Als je eenmaal (het begin van) een uitwerking hebt, kan je een aantal dingen doen:

* Zelf een 'Leer programmeren' boek pakken en aan de slag gaan! Dit is leuk en ik raad het ten zeerste aan. Mijn advies, pak zo'n boek, werk het voor de helft door en gebruik de rest als naslagwerk terwijl je aan je idee begint. Heel hard werken, maar met minimale kosten.

* Een bevriende programmeur inschakelen ook gelooft in jouw uitwerken en bereid is met jou in zee te gaan (eerlijke verdeling van de inkomsten en kosten, uiteraard). Hard werken, maar gelukkig gedeeld door twee. Potentieel wel wat meer kosten, omdat je nu eenmaal met z'n tweeën bent en nodige kosten dan sneller opkomen.

* Zelf een bedrijf oprichten en programmerende stagiaires zoeken die je idee technisch gaan uitwerken. Kost wat meer en de kwaliteit is niet gegarandeerd, maar het is goedkoper dan echte werknemers. En je kan gebruik maken van stagiaires met wisselende specialiteiten. Wel veel werk, omdat de stagiaires waarschijnlijk alleen hun puntje willen halen en niet jou visie delen.

* Een bedrijf inschakelen dat het idee voor je gaat uitwerken. Gebruik hier de wat kleinere bureaus voor met wie je het goed kan vinden als je langsgaat. Maar reken hierbij wel op kosten die tussen de 10k en de 25k liggen, omdat goede software nu eenmaal duur is. Zorg ervoor dat je een duidelijke visie hebt van het begin product (je Minimum Viable Product), zodat het bedrijf duidelijkheid heeft. Zo weet je allebei wat er afgeleverd wordt. Kost veel, maar zorgt ervoor dat jij je kan storten op de broodnodige marketing.

Laatste advies, doe eens niet een NDA schrijven. Ze geven alleen de schijn van bescherming, tenzij je een boekwerk maakt. En niemand wil dat soort boekwerken tekenen (tenzij je bij bedrijven rondloopt waar dit 100k gaat kosten). Mensen die met NDA's wapperen zijn de grootste val waar je als programmeur in kan stappen.

En advies voor programmeurs, altijd de NDA goed lezen. Als er geen boeteclausule instaat, teken gerust :) Schade is toch heel moeilijk te berekenen voor nevelige ideeën die door iemand anders uitgewerkt blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon2000
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-04 17:43
Batata007 schreef op zondag 06 april 2014 @ 03:27:
Recentelijk ben ik, een beetje "per toeval", op een redelijk goed app-idee gekomen. Ik heb gecheckt of mijn idee al eerder uitgewerkt is, en dat blijkt niet zo te zijn. Inmiddels zelfs een aantal mockups gemaakt van hoe de interface er mogelijk uit komt te zien, en zelfs een catchy naam bedacht voor het geheel. Ik heb het idee voorgesteld aan vrienden/familieleden, en die vonden het ook goed klinken.. maar nu;

Ik ben geen programmeur, en design is ook niet mijn beste kant. Nu kan ik wel een investering gaan doen om Objective-C / Java te gaan leren, maar dan zal m'n app toch niet uitwerken zoals ik zou willen..
Daar mijn idee een redelijk "sociaal" aspect heeft (ik weet wat jullie denken, weer een "social media app" :'( ), ben ik gaan overwegen om een van de huidige social media bedrijven te gaan benaderen. Echter, daar hangen nog al wat haken en ogen aan:

Hoe doe je zoiets, terwijl je je idee "beschermd"? Is het uberhaupt slim om de "gevestigde orde" te benaderen? Aan de andere kant zou een uitwerking door een bedrijf met genoeg resources waarschijnlijk wel een cruciale factor zijn in het wel of niet doen slagen van mijn idee.

Enige tips welk weg ik in zou moeten slaan?
Sowieso niet de "gevestigde orde" benaderen. Zij zijn pas geintresseerd wanneer je app viraal gaat.
Een app idee is 0,0 waard.
Ik kan je wel adviseren welke weg je het beste kan bewandelen en/of je app idee kans van slagen heeft.
Het komt er in principe op neer dat ja alles kan outsourcen. Echter dien je wel de juiste mensen te kennen.
In tegenstelling tot wat iemand hier schreef dien je wel een uitgewerkte NDA op te stellen. Met een NDA kan je outsourcers benaderen die een goede reputatie hebben.

Geloof me, de beste app uitgevers laten hun apps outsourcen. Je moet alleen weten welke traject je moet volgen. Dat is het geheim.

PS: je zegt dat je een redelijk goed idee hebt. Dat is eigenlijk niet goed genoeg om er tijd en geld in te steken. Je idee moet revolutionair zijn.

Stel jezelf de volgende vragen:

Voegt mij app echt iets toe wat er nu niet is.
Is men bereid om deze app te delen met vrienden.
Is mijn app voor dagelijks gebruik.
Kan mijn app viraal gaan.
Waarin onderscheidt mijn app zich met de concurrentie.

[ Voor 13% gewijzigd door simon2000 op 06-04-2014 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik vind dit een aardige toppic. Van klein naar groot en weer terug naar klein.
Houdt het nu ook klein denk ik.
Bouw het, een idee is geen drol waard als je het niet uitwerkt. Pas als het gebouwd is dan pas kom je erachter hoe je markt erop reageert. Je kunt marktonderzoek doen, forums lezen etc etc. Dus gooi wat geld over de brug en zorg dat je het bouwt. Het proces op zich is al een hele ervaring.
Ik ben eens ooit vanuit een idee begonnen met minifiguren.net dat is doorgegroeid naar swap.minifiguresseries.com. Goede ideeen worden ook weer snel gejat. dus iemand uit london bouwde swapfig.com en waarschijnlijk komen er nog wel weer een paar bij.
Mijn doel is bereikt en ben al weer bezig met het volgende project.
Als je de sneeuwbal niet van de bergtop naar beneden duwt dan kan het nooit groter groeien.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 15:13
Zeker een aardig topic. Ik heb ook een idee dat al aardig is uitgewerkt, ben er al meer dan een jaar mee bezig. Dit is dan niet specifiek een app maar het is er wel een onderdeel van. Drijfveer bij een idee moet nooit geld zijn maar het is wel slim om er zorgvuldig mee om te gaan (omdat het misschien wat waard kan zijn). Daan Roosegaarde heeft nog eens gezegd "Delen is het nieuwe hebben", daar heeft hij wel gelijk in alleen de vraag met wie en of de persoon kunt vertrouwen.

Mijn project is een goed idee maar groot, ik kan het niet in mijn eentje maken (ja kan wel maar ben ik twee jaar bezig). Ik kan het niet zelf bekostigen om mensen in te huren en ben dus op zoek naar mogelijkheden om toch het idee te laten slagen. Heb al de nodige paden bewandeld en bekeken en ja dat valt niet mee. Het hebben van een idee is één maar dan de uitvoering nog en daarnaast hoe ga je het bekostigen.

Waar het idee valt of staat is hoe het is uitgewerkt, is er ook aan dingen gedacht die fout kunnen gaan. Zo heb ik ondervonden dat wanneer iemand graag zijn medewerking verleend maar je iemand niet kunt betalen het aankomt 100% inzet om de doelstelling te halen. Ik heb het dus bijvoorbeeld gehad met het maken van een filmpje (dat kan ik echt niet) en een jongen was zeer geïnteresseerd maar liet het na 3 maanden afweten omdat hij het naast zijn huidige werk moest doen. Het gevolg is dat er nu nog steeds geen filmpje is. Omdat je niet iemand betaald kun je er ook geen verwachting aan hangen (kon hem niet onder 'druk' zetten), dat kan een probleem zijn omdat het dan langer duurt allemaal.

Het filmpje wil ik gebruiken om een kickstarter project op te starten. Nu heb ik laatst ook weer gezien dat het, afhankelijk van het idee en de presentatie ervan, zomaar door iemand/bedrijf met geld kan worden nagemaakt. Voorbeeld is "Pressy" een knop die je in de hoofdtelefoon aansluiting van je mobiel kunt steken en waar je acties aan kunt verbinden - zie: http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=9294#.U0HSolepb_Q

Dus zo kan het ook gaan, je plaatst een compleet uitgewerkt concept op het internet en een groot bedrijf kopieert het gewoon. Je kunt dat dan juridisch gaan aanvechten maar ook daar heb je weer geld voor nodig. Je moet je dus afvragen, hoe gemakkelijk is het na te maken voor een wat grotere partij. Ik weet niet wat de functie is van de app maar is er bijvoorbeeld een app dat er wel op lijkt maar een functionaliteit mist. Wanneer een andere partij dat ziet met een app dat erop lijkt, hoe gemakkelijk is het dan voor hun om te kopiëren en te zeggen dat het hun eigen idee is. Ik noem een bedrijf als facebook bijvoorbeeld. Vergeet niet dat "geld hebben" = macht, als ze willen blazen ze je zo omver want jij hebt toch geen geld om het aan te vechten.

Heb ook al met wat partijen gesproken om te financieren. Dan ben je er nog niet met alleen het idee, hoe goed dan ook uitgewerkt. Ze willen dan ook een financieel plan en natuurlijk wat het HUN (de financierder) gaat opleveren. Je kunt bijvoorbeeld hier eens kijken: http://www.bannederland.nl. Voor mij is zo'n constructie niet gewenst, omdat ze een percentage willen van de winst wat het product ongetwijfeld duurder zal maken. Voor mij zou een investeerder als "toeschouwer" beter zijn of een lening. Voor alles waar je geld voor wilt lenen heb je een financieel plan nodig.

Waar ik ook mee te maken heb gehad, is dat sommige partijen geen geheimhoudingsverklaring willen tekenen. De redenen hiervoor zijn divers, bijvoorbeeld: "Stel dat wij ook met een soortgelijk product bezig dan zou je ons aan kunnen klagen". Dit verzin ik echt niet. Ben er verder niet mee in zee gegaan maar aan de andere kant ben ik geen steek verder gekomen. Dus de uitspraak van Daan Roosegaarde "Delen is het nieuwe hebben" gaat wel op maar is best lastig als je de partijen niet kent.

Als we het dan toch over geld hebben, is het een gratis app met advertenties of is het een betaalde app? Als het een betaalde app is, wat vraag je er dan voor? Is de functionaliteit passend t.o.v. het bedrag wat je ervoor vraagt. Zeker op het Android platform ligt de prijs erg gevoelig omdat al heel veel 'schijnbaar' gratis is.

Ik hoop dat je hier iets mee kan, hoop ook dat wanneer iemand anders daar nog ideeën over heeft het hier post.

PS: Doe geen moeite je idee te registeren bij een depot, het kost je alleen maar geld en heeft juridisch gezien weinig draagvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Kleed je idee uit tot de meest minimale functionaliteit dat benodigd is om interessant te blijven voor gebruikers en bouw het zelf gradueel uit. Met enkel een idee ben je er niet. Tegenwoordig is het net zo belangrijk hoe snel je het aan de man kunt brengen. Verder eens met SpacyRicochet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Startups
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09-2022
Erwines schreef op maandag 07 april 2014 @ 01:06:
Voor mij is zo'n constructie niet gewenst, omdat ze een percentage willen van de winst wat het product ongetwijfeld duurder zal maken. Voor mij zou een investeerder als "toeschouwer" beter zijn of een lening. Voor alles waar je geld voor wilt lenen heb je een financieel plan nodig.
Percentage van de winst? Als de winst 1 euro is en ze willen 50% van de winst, dan hoeft je product niet duurder te zijn. Misschien doel je op percentage van de omzet, royalty? Dan hoeft je product ook niet perse duurder te worden maar moet je zelf misschien wat inleveren. Maar is erg afhankelijk van je marge.
Een investeerder die puur toeschouwer is, tja ik kan me voorstellen dat een investeerder graag zijn geld terug ziet en dus een actieve of controlerende rol zal opeisen. Juist met app ideeën ben je op hen aangewezen aangezien banken niet op app ideeën zitten te wachten.

Ik zou inzetten op crowdfunding of een samenwerking aangaan met een ontwikkelaar. Ontwikkelaars krijgen zulke "ik heb het gouden idee! maar ik kan je nu niets betalen, maar je krijgt x% !"-verzoeken erg vaak, dus verwacht niet dat ze staan te springen. Je kunt in die situatie bijv. een minimale betaling van 1000 euro + x% voorstellen zodat ze zien dat jij er in ieder geval vertrouwen in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
Percentage van de winst? Als de winst 1 euro is en ze willen 50% van de winst, dan hoeft je product niet duurder te zijn. Misschien doel je op percentage van de omzet, royalty? Dan hoeft je product ook niet perse duurder te worden maar moet je zelf misschien wat inleveren. Maar is erg afhankelijk van je marge.
Ja, in jou voorbeeld ziet dat er mooi uit maar dan moet ik van die 50% alles betalen. Trouwens 50% is erg veel. Het is niet voor niets dan bij zulke percentages de 'uitvinder' niets over zal houden, zijn veel voorbeelden van bekend. Investeerder rekent zich rijk en jij moet op een houtje bijten. Trap ik niet in, moet jij ook niet doen. Moet een beetje in verhouding blijven.

Bij mij gaat het niet om een app hoor voor de inkomsten. Is iets anders georganiseerd en is bovendien een lager bedrag per eenheid en dat komt omdat het moet concurreren. Marge is minimaal om de prijs zo laag mogelijk te houden (zei al, doe het niet alleen voor het geld), gaat meer om volume. In mijn geval zouden de kosten omhoog moeten (om alle kosten te dekken) wat voor de acceptatie niet goed is.

Bijvoorbeeld aandeel in het bedrijf is prima maar niet meteen in de winst.

[ Voor 4% gewijzigd door codebeat op 07-04-2014 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpacyRicochet
Erwines schreef op maandag 07 april 2014 @ 01:06:
Waar ik ook mee te maken heb gehad, is dat sommige partijen geen geheimhoudingsverklaring willen tekenen. De redenen hiervoor zijn divers, bijvoorbeeld: "Stel dat wij ook met een soortgelijk product bezig dan zou je ons aan kunnen klagen". Dit verzin ik echt niet. Ben er verder niet mee in zee gegaan maar aan de andere kant ben ik geen steek verder gekomen. Dus de uitspraak van Daan Roosegaarde "Delen is het nieuwe hebben" gaat wel op maar is best lastig als je de partijen niet kent.
Het probleem met geheimhoudingsverklaringen is vooral dat mensen er kleine epics van maken, waarin het liefste alles wat ook maar aan hun idee raakt in verwerkt zit.
Stel, iemand komt met een app-idee komt waar ook maar enigszins een sociaal aspect in voorkomt. De geheimhoudingsverklaringen die mensen voor zo'n idee maken komen er, letterlijk gelezen, vaak op neer dat je als programmeur:

* het niet meer over sociaal netwerken mag hebben.
* het niet meer over users opslaan of content delen mag hebben.
* het niet meer over het internet mag hebben.

Daarom willen sommige partijen geen NDA tekenen. Het tekenen van een NDA kan ik eigenlijk alleen maar aanraden als meerdere van het volgende aan de hand is;

* er geen boeteclausule in is opgenomen. Zonder boeteclausule kan je het alleen maar over schade hebben, en de schade van een ongerealiseerd idee is tergend moeilijk uit te rekenen. Tip voor NDA-schrijvers, neem een boeteclausule op.
* de NDA heel specifiek is. Ofwel er staat in "Opdrachtgever zal een bak specifieke informatie over het product schriftelijk leveren. U mag de gegeven informatie over het product niet delen." Zo is er voor beide partijen duidelijkheid over wat er niet gedeeld mag worden en het verplicht de idee-houder om zijn idee goed uitgewerkt te krijgen.
* er een fatsoenlijke afloop termijn in zit. Één jaar is in mijn ogen voor een specifieke uitwerking een redelijke termijn om het er niet over te hebben. Als na dat jaar er nog steeds geen product staat, terwijl je niet verder bent gegaan na het tekenen van de NDA, tjsa.
* het idee specifiek genoeg is uitgewerkt. Anders loop je de kans dat de idee-houder constant nieuwe ingevingen met je aan het bespreken is, met als gevolg dat al die ingevingen ook onder de NDA vallen.
* de NDA van de 'gevestigde orde' komt. Het gaat hun er vooral om dat je niet aan hun concurrenten bazuint wat de volgende marketing-schtick is. Als je niet met ze in zee gaat, dan hebben ze toch de resources om het beter en sneller uit te werken dan jij.

Eigenlijk komt het neer op een kleine versie van de 'patent-troll' angst. Je weet nooit of de idee-houder een NDA-troll is, waar tegenover staat dat je ook nooit weet of je technologische uitvoerders idee-dieven zijn. En als het wederzijdse vertrouwen er sowieso is, waarom dan nog een NDA?

Dat mensen graag een NDA laten tekenen, is heel gewoon. Zo is het niet willen tekenen van een NDA. Gewoon direct zeggen dat er een NDA bij komt kijken en of ze dat een probleem vinden. Zo ja, vriendelijk bedanken en door naar de volgende. Zo nee, laat ze de NDA tekenen en wordt alsjeblieft geen NDA-troll.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 23:49
Erwines schreef op maandag 07 april 2014 @ 05:42:
[...]

Bijvoorbeeld aandeel in het bedrijf is prima maar niet meteen in de winst.
Een aandeel in het bedrijf, maar niet in de winst?

De enige manieren om die twee van elkaar te scheiden zijn om de bestaande eigenaar te voorzien van preferente aandelen, of om de huidige eigenaar een vergoeding uit te betalen die ten laste van de winst gaat (loon, royalties voor de technologie etc).

Als je echter een aandeel kan verwerven dat nooit uitzicht op dividend biedt, heeft het ook geen waarde. De valuatie van een aandeel is immers de contante waarde van de toekomstige dividendstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
Een aandeel in het bedrijf, maar niet in de winst?
Ja natuurlijk wel maar alleen niet per verkocht item. Wil niet zeggen dat wanneer je x items verkoopt dat je dan ook winst draait. Nogmaals, bij mij gaat het niet over een app verkopen maar wat d.m.v. deze app wordt 'verkocht' om het zo maar even simpel te zeggen.

Dus wanneer de investeerder 50% vraagt per verkocht item ben ik slechter af dan wanneer het zou gaan over de omzet want dat kan lager uitvallen dan de overgebleven 50%. Op de manier zoals hierboven zou het kunnen betekenen dat na alle aftrek er niets meer overblijft, de omzet hangt af van het volume. Het is heel goed voor te stellen dat het volume in het begin minder is dan over twee jaar ofzo. In dit voorbeeld (dus meteen aan de kostprijs gaat zitten knagen) zou het betekenen dat de investeerder meteen cache ontvangt en ik niet. Of ik moet de prijs per item verhogen wat markttechnisch niet aantrekkelijk is.

Je krijgt wel een x bedrag van de investeerder en dat moet je ook terug betalen. Dat zou je dan allemaal moeten doen van 50% dat overblijft plus alle andere kosten want het geïnvesteerde bedrag is.gebruikt als investering. Er zijn dus investeerders die denken zoals Google Play waarbij 30% wordt gevraagd van de kostprijs. Dat zijn de investeerders die zich rijk rekenen (op kort termijn) ten koste van jou en interesseert ze geen zier of jij op een houtje moet bijten. Kijk, zo'n investeerder hoef ik dus niet en ben je beter af met een 'gewone' lening.

Hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Ik lees hier trouwens veel over percentages van de winst, maar ik zou daar nooit voor gaan. Altijd een percentage van de bruto omzet in dat product vragen. Winst is heel subjectief en vrij makkelijk mee te sjoemelen in de boeken. Als iemand kwaad wilt huren ze een dochteronderneming in voor veel geld, die op hun beurt weer de overkopelende organisatie inhuurt voor hetzelfde bedrag, waarna de winst, en dus jouw aandeel, nul is. Hollywood all over again :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpacyRicochet
Batata007, heb je nog wat gehad aan het gesprek? We zijn benieuwd naar je vorderingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiHouMa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-10-2017
Zoals de meesten heb ik ook een fantastisch idee mede gebaseerd op onderdelen van andere apps maar ik heb nog geen "proof of concept". Wel zijn er tests gedaan via een deel van website, Alpha versie. De door mij beoogde app zal moeten worden gebouwd door een programmeur op een 'no cure, no pay' maar bij het slagen een 'fifty/fifty verdienmodel overeenkomst.

Marketingplan is voor 80% klaar. Helaas is de eerste programmeur ernstig ziek geworden en nergens toe meer in staat. Zelf ontvang ik al voor heel veel jaren AOW en heel klein pensioentje. Deze factoren komen er nog bij het feit dat ik slecht ter been ben en dat is de reden dat mijn idee nog steeds niets waard is. Ik ga nu via de universiteit een aankomende programmeur zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit is een geval van topickaping. Ik zal dit topic daarom sluiten.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.