Zeker een aardig topic. Ik heb ook een idee dat al aardig is uitgewerkt, ben er al meer dan een jaar mee bezig. Dit is dan niet specifiek een app maar het is er wel een onderdeel van. Drijfveer bij een idee moet nooit geld zijn maar het is wel slim om er zorgvuldig mee om te gaan (omdat het misschien wat waard kan zijn). Daan Roosegaarde heeft nog eens gezegd "Delen is het nieuwe hebben", daar heeft hij wel gelijk in alleen de vraag met wie en of de persoon kunt vertrouwen.
Mijn project is een goed idee maar groot, ik kan het niet in mijn eentje maken (ja kan wel maar ben ik twee jaar bezig). Ik kan het niet zelf bekostigen om mensen in te huren en ben dus op zoek naar mogelijkheden om toch het idee te laten slagen. Heb al de nodige paden bewandeld en bekeken en ja dat valt niet mee. Het hebben van een idee is één maar dan de uitvoering nog en daarnaast hoe ga je het bekostigen.
Waar het idee valt of staat is hoe het is uitgewerkt, is er ook aan dingen gedacht die fout kunnen gaan. Zo heb ik ondervonden dat wanneer iemand graag zijn medewerking verleend maar je iemand niet kunt betalen het aankomt 100% inzet om de doelstelling te halen. Ik heb het dus bijvoorbeeld gehad met het maken van een filmpje (dat kan ik echt niet) en een jongen was zeer geïnteresseerd maar liet het na 3 maanden afweten omdat hij het naast zijn huidige werk moest doen. Het gevolg is dat er nu nog steeds geen filmpje is. Omdat je niet iemand betaald kun je er ook geen verwachting aan hangen (kon hem niet onder 'druk' zetten), dat kan een probleem zijn omdat het dan langer duurt allemaal.
Het filmpje wil ik gebruiken om een kickstarter project op te starten. Nu heb ik laatst ook weer gezien dat het, afhankelijk van het idee en de presentatie ervan, zomaar door iemand/bedrijf met geld kan worden nagemaakt. Voorbeeld is "Pressy" een knop die je in de hoofdtelefoon aansluiting van je mobiel kunt steken en waar je acties aan kunt verbinden - zie:
http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=9294#.U0HSolepb_Q
Dus zo kan het ook gaan, je plaatst een compleet uitgewerkt concept op het internet en een groot bedrijf kopieert het gewoon. Je kunt dat dan juridisch gaan aanvechten maar ook daar heb je weer geld voor nodig. Je moet je dus afvragen, hoe gemakkelijk is het na te maken voor een wat grotere partij. Ik weet niet wat de functie is van de app maar is er bijvoorbeeld een app dat er wel op lijkt maar een functionaliteit mist. Wanneer een andere partij dat ziet met een app dat erop lijkt, hoe gemakkelijk is het dan voor hun om te kopiëren en te zeggen dat het hun eigen idee is. Ik noem een bedrijf als facebook bijvoorbeeld. Vergeet niet dat "geld hebben" = macht, als ze willen blazen ze je zo omver want jij hebt toch geen geld om het aan te vechten.
Heb ook al met wat partijen gesproken om te financieren. Dan ben je er nog niet met alleen het idee, hoe goed dan ook uitgewerkt. Ze willen dan ook een financieel plan en natuurlijk wat het HUN (de financierder) gaat opleveren. Je kunt bijvoorbeeld hier eens kijken:
http://www.bannederland.nl. Voor mij is zo'n constructie niet gewenst, omdat ze een percentage willen van de winst wat het product ongetwijfeld duurder zal maken. Voor mij zou een investeerder als "toeschouwer" beter zijn of een lening. Voor alles waar je geld voor wilt lenen heb je een financieel plan nodig.
Waar ik ook mee te maken heb gehad, is dat sommige partijen geen geheimhoudingsverklaring willen tekenen. De redenen hiervoor zijn divers, bijvoorbeeld: "Stel dat wij ook met een soortgelijk product bezig dan zou je ons aan kunnen klagen". Dit verzin ik echt niet. Ben er verder niet mee in zee gegaan maar aan de andere kant ben ik geen steek verder gekomen. Dus de uitspraak van Daan Roosegaarde "Delen is het nieuwe hebben" gaat wel op maar is best lastig als je de partijen niet kent.
Als we het dan toch over geld hebben, is het een gratis app met advertenties of is het een betaalde app? Als het een betaalde app is, wat vraag je er dan voor? Is de functionaliteit passend t.o.v. het bedrag wat je ervoor vraagt. Zeker op het Android platform ligt de prijs erg gevoelig omdat al heel veel 'schijnbaar' gratis is.
Ik hoop dat je hier iets mee kan, hoop ook dat wanneer iemand anders daar nog ideeën over heeft het hier post.
PS: Doe geen moeite je idee te registeren bij een depot, het kost je alleen maar geld en heeft juridisch gezien weinig draagvlak.