DIY portable lader voor een mobiel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudx6
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 23:42
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een lader te maken voor mijn mobiel. De reder hiervoor is dat ik over een paar weken op vakantie ga en er tijdens mijn verblijf geen stopcontacten aanwezig zijn om mijn mobiel op te laden. Daarom wil ik zelf iets knutselen zodat ik wel bereikbaar blijf.

Nou hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de technische details omdat ik hier zelf niet genoeg vanaf weet.

Het plan is om een klein kistje te maken met daarin een 12 volt 7 ampere accu die ik hier nog heb liggen. Op het kistje zou ik graag een sigareten aansluiting vast geschroeft hebben zodat ik er in de toekomst meer mee kan opladen als alleen een mobiel. De sigareten aansluiting moet dus het zelfde voltage / amperage als een sigaraten aansluiting van een auto kunnen leveren.

Ik hoop dat jullie de kennis hebben om mij te vertelen wat ik nog meer nodig heb als een sigaraten aansluiting, accu en een schakkelaar. Moet er nog iets geconverteerd worden of iets dergelijks ?

Ik zat zelf te denken aan :
https://www.conrad.nl/ce/...l-Max-stroombelasting16-A
https://www.conrad.nl/ce/...5-ABS-Lichtgrijs-RAL-7035
https://www.conrad.nl/ce/...P40-vergrendelend-1-stuks
https://www.conrad.nl/ce/...ne-USB-High-Power-oplader

Ik hoop dat jullie mij willen helpen en alvast bedankt voor de reacties !

Groet,

Arnoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Bespaar jezelf de moeite zou ik zeggen. Het kan zeker wel, er zijn echter al zat kant en klare oplossing die veel handiger zijn.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

en goedkoper ook, 20 euro voor een plastic doosje? :r
bij dealextreme heb je een USB oplader met zonne oplader voor 25$

duurt mogelijk te lang voordat je hem binnen hebt, maar er zijn waarschijnlijk zat nederlandse winkels waar je vergelijkbare producten kan krijgen, al zal het mischien iets duurder zijn dan DX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:25
Gebruik in ieder geval een zekering, aangezien je met een loodaccu best hoge stromen kan laten lopen die dingen kunnen smelten of de accu kapotmaken. Het kan ook slim zijn een spanningsmetertje van ebay te halen en die op de accu te zetten: Als je accu onder de 10.5V komt, moet je stoppen met ontladen.

Het simpelste is denk ik gewoon een sigarettenaanstekerdingetje in je kistje maken, samen met een zekeringhouder en een voltmeter, en een DC jack voor een druppellader, ook via de zekering. In die sigarettenaanstekeraansluiting doe je dan een kant en klaar USB ladertje.

Wil je het nog simpeler, koop dan een kant-en-klare op basis van Li-Ion cellen.

Diy kom je al snel bij een 7805, maar dat heeft een laag rendement en een hoge 'stille stroom'.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 05-04-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 15:44
In de basis kan dit best werken, maar als ik kijk hoe snel ik mijn 3 12V/17Ah accu's leeg krijg met het laden van wat USB spul, dan hoop ik dat je het red met 1 accu.

En ik heb de accu's dan ook nog permanent aan 3 zonnepanelen hangen, ze worden dus bijgeladen zodra dat kan.

Hoe dan ook. Laat je niet uit het veld slaan. Kant en klare producent zijn er zeker, maar doe het zelf is toch leuker. Let er wel op dat alles goed past en vast zit. Een rammelende accu is niet handig.

(Ja, lichtnet is goedkoper. Dat weet ik. Uit de hand gelopen grap noem je zoiets :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:26
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
marcop23 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 20:18:
Diy kom je al snel bij een 7805, maar dat heeft een laag rendement en een hoge 'stille stroom'.
Diy moet je daar van afblijven :) Enorm inefficient. Pak een stepdown converter.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor 2 euro haal je bij de Action een 12v sigaretteaansteker lader, dat heeft een complete step-down converter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 15:44
Is al een tijdje stil hier, maar ben wel benieuwd of het idee nog een uitwerking gekregen heeft.
Of is het in het hoekje van ooit nog eens naar kijken terecht gekomen?
Pagina: 1