Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Review voor goede WIFI routers

Pagina: 1
Acties:

• Lost-Viking
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 20:18

Lost-Viking

Log off, Live Life

Topicstarter
Geen idee of het wat is , maar het schoot me ineens te binnen en aangezien jullie meer advies richting de consumentenmarkt willen dacht ik misschien is het een idee?

Regelmatig bij vrienden / kennissen zijn er WIFI problemen omdat ze verwachten dat dit rondom het huis overal even perfect moet doen. Helaas niet altijd het geval, en vervolgens krijg ik de vraag wat het beste werkt.

Ik heb geen idee, maar ik dacht misschien kunnen jullie eens uitpluizen wat de beste WIFI router / AP is, of booster / extender..

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom zou de redactie dubbel werk moeten doen?
Kijk op http://www.smallnetbuilder.com en je weet het. Die houden echt alles bij. Weliswaar in het Engels, maar serves the purpose.
Bovendien zou de redactie dan een hoop routers en AP's bij de leveranciers moeten halen, en die moeten dat ook willen natuurlijk.

Last: wifi problemen zijn vaker te wijten aan verkeerde kanaalkeuze en slecht bereik door muren en andere bouwsels dan aan de routers zelf. Daar kan een producent vrij weinig aan doen, ieder huis is anders :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Een review van de WRT1900AC zou anders wel leuk zijn ;)

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Leo1010 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 20:44:
Een review van de WRT1900AC zou anders wel leuk zijn ;)
Je moet wel wat te vergelijken hebben, dus dan worden het automatisch 3 reviews.
Blijkbaar staat het internet al vol met reviews over dat onderwerp? Het is in dat geval zonde van de tijd en het geld om dat te doen. Ik heb geen idee of er goede reviews van range extenders op t interwebs staan maar daar ben ik wel in geinteresseerd. Hoewel ze dan ook gelijk wat routers kunnen meenemen :)
Daar ben ik eigenlijk wel voor.
Wat usb ontvangertjes, routertjes en wat range extenders. Van allemaal 3. 3x3 is 9. Heb je weer een leuke review. :)

@tnet jullie willen met de nieuwe reclame toch een grotere doelgroep bereiken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Frozen op 06-04-2014 01:13 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 22:01

WoutF

Hoofdredacteur
Frozen schreef op zondag 06 april 2014 @ 01:08:
[...]

Je moet wel wat te vergelijken hebben, dus dan worden het automatisch 3 reviews.
Blijkbaar staat het internet al vol met reviews over dat onderwerp? Het is in dat geval zonde van de tijd en het geld om dat te doen. Ik heb geen idee of er goede reviews van range extenders op t interwebs staan maar daar ben ik wel in geinteresseerd. Hoewel ze dan ook gelijk wat routers kunnen meenemen :)
Daar ben ik eigenlijk wel voor.
Wat usb ontvangertjes, routertjes en wat range extenders. Van allemaal 3. 3x3 is 9. Heb je weer een leuke review. :)

@tnet jullie willen met de nieuwe reclame toch een grotere doelgroep bereiken ;)
Met die insteek kunnen we wel helemaal stoppen met reviewen, want voor alle soorten producten is er wel een andere reviewsite te vinden ;)

We denken op de redactie al heel lang na over het reviewen van routers en andere zaken die met wifi te maken hebben (zoals de wifi-ontvangers in smartphones, tablets en laptops). Daarbij lopen we echter elke keer tegen hetzelfde probleem aan: een geschikte testruimte. Zodra je met draadloze netwerken aan de gang gaat moet je dat doen in een ruimte die voor de rest geen verstoring kent op diezelfde frequenties (in dit geval 2.4GHz en 5GHz). Binnen ons kantoorpand blijkt dat problematisch met alle repeaters die hier hangen en de verschillende netwerken die we hebben.

We hebben de laatste maanden gewerkt aan verschillende opstellingen op verschillende schalen, met kippengaas, aluminiumfolie, plaatmetaal, etc. Het blijkt echter heel moeilijk om alle straling te blokkeren. Mocht iemand hier zelf ervaring mee hebben dan zijn we erg geïnteresseerd in suggesties :)

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Kunnen jullie niet ergens tijdelijk een leeg pand gebruiken dat van gewapend beton of ander signaal dempend materiaal is gebouwd en ietwat afgelegen ligt? Daar zou je geen (of weinig) last moeten hebben van wifi-verstoring. Het zal mij niet verbazen als dergelijke panden wel beschikbaar zijn, er staat genoeg leeg tegenwoordig.

Anders misschien een lege garage gebruiken voor het testen? Of is daar tegenwoordig ook public wifi beschikbaar :P

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 06-04-2014 10:41 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Of zoek een boerderij van een familie, vrienden of kennissen ofzo dat je als testomgeving mag gebruiken. Zit je op afstand van de bebouwde kom en dus geen invloeden van andere storende netwerken. Zou je alleen de wifi van de bewoners zelf (als ze het al hebben) tijdelijk moeten uitschakelen.
Je hebt dan wel een realistische omgeving, namelijk een huiskamer net zoals ieder ander mens in nederland.

[ Voor 15% gewijzigd door Zerora op 06-04-2014 10:47 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

WoutF schreef op zondag 06 april 2014 @ 10:04:
[...]

Met die insteek kunnen we wel helemaal stoppen met reviewen, want voor alle soorten producten is er wel een andere reviewsite te vinden ;)

We denken op de redactie al heel lang na over het reviewen van routers en andere zaken die met wifi te maken hebben (zoals de wifi-ontvangers in smartphones, tablets en laptops). Daarbij lopen we echter elke keer tegen hetzelfde probleem aan: een geschikte testruimte. Zodra je met draadloze netwerken aan de gang gaat moet je dat doen in een ruimte die voor de rest geen verstoring kent op diezelfde frequenties (in dit geval 2.4GHz en 5GHz). Binnen ons kantoorpand blijkt dat problematisch met alle repeaters die hier hangen en de verschillende netwerken die we hebben.

We hebben de laatste maanden gewerkt aan verschillende opstellingen op verschillende schalen, met kippengaas, aluminiumfolie, plaatmetaal, etc. Het blijkt echter heel moeilijk om alle straling te blokkeren. Mocht iemand hier zelf ervaring mee hebben dan zijn we erg geïnteresseerd in suggesties :)
Verschillende oplossingen. Allereerst is dit cruciaal leesvoer om door te nemen: http://wiki.backyardbrains.com/Experiment:_The_Faraday_Cage

Daar staat in hoe de afstand aan de signaalsterkte is gelinkt. Vergeet overigens niet dat de signaalsterkte in W/m^2 tegenwoordig wordt aangegeven door db wat een logaritmische schaal is. Ook staat er in hoe je de maasgrootte kan berekenen.

Je kan dus proberen om een hele faraday cage te bouwen maar dat lijkt me echt nutteloos. In het echte leven (thuis) liggen ook mobiele telefoons en andere computers. Dat is een beetje hetzelfde als een grafische kaart in een open testopstelling te zetten (dus niet in een kast.) Waarom zou je dan testen als de testen toch niet representatief zijn voor een real life situatie?

Wat je kan doen is de router die het dichtst bij de testopstelling staat even uitzetten tijdens de test. (Hoe lang wil je gaan testen?!).

De voornamelijkste reden dat mensen een nieuwe router willen is vanwege het hopelijk goede bereik van het nieuwe apparaat. Ze willen dus als ze op zolder zitten nog kunnen internetten. En als ze in het tuinhuisje op 25 meter afstand van de router zitten ook nog lekker kunnen internetten. Volgens mij moet je deze test gewoon in een huis doen met wifi uit maar telefoons en computers lekker aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Frozen op 06-04-2014 10:55 ]

• The Eagle

The Eagle

WoutF schreef op zondag 06 april 2014 @ 10:04:
[...]

Waarom ga je niet lekker bij True in het serverhok zitten? Lijkt me dat dat toch wel als een kooi van faraday is gebouwd enzo, althans dat mag ik hopen. Of bel een andere hoster of groot bedrijf, vraag of je in hun DC mag testen. Belletje naar een bedrijf dat serverruimtes bouwt kan ook wonderen doen voor contacten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-10 20:19
Zeecontainer?

Maar ik ben het eens met Frozen. Een kooi van Faraday heb je toch niet nodig. Als je het op het tweakers kantoor test heb je interference met andere apparaten, maar dat heeft elke consument thuis ook. onze modem/router pikt 34 verschillende bronnen die 2,4 ghz gebruiken (bijna allemaal op channel 1) op 5ghz ben ik wel de enige :)

Een test in een kooi van Faraday geeft vertekende beelden met de werkelijkheid lijkt mij zo. Misschien kan een wifi router van merk X model Y wel helemaal niet overweg met veel verschillende netwerken en valt hij daarbij door de mand. In een kooi van Faraday kom je daar nooit achter.

• The Eagle

The Eagle

Daar heb je een punt, echter zoiets kun je alleen objectief testen als je ook een nulmeting doet. En dat gaat op T.net HQ niet, want daar is al interferentie :)

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Het is niet zozeer dat we per se een kooi van faraday willen of iets hebben tegen andere netwerken in de buurt, maar we hebben wel een testopstelling nodig die reproduceerbare resultaten oplevert, anders kunnen we de resultaten van verschillende routers nooit vergelijken.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
(jarig!)
Zerora schreef op zondag 06 april 2014 @ 10:46:
Of zoek een boerderij van een familie, vrienden of kennissen ofzo dat je als testomgeving mag gebruiken. Zit je op afstand van de bebouwde kom en dus geen invloeden van andere storende netwerken. Zou je alleen de wifi van de bewoners zelf (als ze het al hebben) tijdelijk moeten uitschakelen.
Je hebt dan wel een realistische omgeving, namelijk een huiskamer net zoals ieder ander mens in nederland.
En wat als die mensen willen verhuizen? We zijn op zoek naar een manier die we zelf in de hand hebben en die ons ook over enkele jaren nog reproduceerbare meetgevevens oplevert. Bovendien is het logistiek nogal lastig: we kunnen moeilijk met elke telefoon, laptop, tablet of router apart even een tripje gaan maken naar een externe locatie. Dat is niet bepaald handig (en wenselijk) :)

• Shamalamadindon
Ik zou zeggen als de router het kantoor van T.net overleefd dan moet hij toch ook meekunnen in een gewoon huis?
Er is een reden waarom naast synthetische benchmarks er ook real world benchmarks gedraaid worden op grafische kaarten. Het gaat er niet om wat technisch mogelijk is maar wat praktisch haalbaar is.
Als jullie met een review uitkomen van een router en daar lees ik in dat jullie 400Mbps draadloos halen in jullie redelijk vervuilde (straling) kantoor dan weet ik dat hij het waarschijnlijk bij mij in de hevig vervuilde straat ook goed zal doen en daar gaat het om.

En ik betwijfel of andere tech websites een speciale storingsvrije ruimte hebben om te testen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:29

Cheezus

Luiaard

Het gaat erom dat een maand later de situatie compleet gewijzigd kan zijn (naburig pand plotseling leeg of juist vol etc.). Als je dan een apparaat wil testen kun je de resultaten niet meer vergelijken met je vorige metingen, alle voorgaande metingen moeten dan ook opnieuw worden gedaan. Dat is geen doen als je een grote diversiteit aan WiFi producten gaat testen..

• Shamalamadindon
Hetzelfde kan toch in de praktijk ook?

Om maar even een vergelijking te maken, een auto kan volgens de fabrikant een zuinig verbruik hebben maar dat is meestal in de meest perfect optimale condities die je in de praktijk niet tegenkomt. Hetzelfde geld voor een router.

En men zou natuurlijk bijvoorbeeld elk (half) jaar kunnen vragen aan de community wat zij nou de meest interessante routers vinden en de top 5 daarvan kunnen testen.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Cheezus schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:47:
Het gaat erom dat een maand later de situatie compleet gewijzigd kan zijn (naburig pand plotseling leeg of juist vol etc.). Als je dan een apparaat wil testen kun je de resultaten niet meer vergelijken met je vorige metingen, alle voorgaande metingen moeten dan ook opnieuw worden gedaan. Dat is geen doen als je een grote diversiteit aan WiFi producten gaat testen..
Precies. Het liefst zou ik gewoon een rijtjeshuis met drie etages laten bouwen ergens in een weiland en daar alle tests uitvoeren. Gek genoeg krijg ik daar geen budget voor :+

• The Eagle

The Eagle

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

WoutF schreef op maandag 07 april 2014 @ 10:16:
[...]

Precies. Het liefst zou ik gewoon een rijtjeshuis met drie etages laten bouwen ergens in een weiland en daar alle tests uitvoeren. Gek genoeg krijg ik daar geen budget voor :+
Of je zoekt uit hoe dik de lagen beton (van een meer-verdiepingenhuis) zijn die in een gemiddeld huis gebruikt worden. Zoek uit wat de gemiddelde hoogte is van zo'n huis en plaats op die afstand je betonblokje?
Afbeeldingslocatie: http://i.snag.gy/Y4IWF.jpg

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Gaat iemand hier nog op reageren?

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:45

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Woutf heeft toch al gereageerd?

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
En dat ga ik nu voor de laatste keer doen ;) het succes van deze test valt of staat bij een geschikte testruimte waarin we de omstandigheden kunnen controleren. Momenteel hebben we die niet. We blijven nadenken en zoeken, maar ik verwacht niet dat we op korte termijn met wifi-tests zullen komen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hebben jullie niet een klein stukje land naast/voor/achter Tweakers HQ waar een ruimte speciaal voor dit opgezet zou kunnen worden?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

WoutF schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:39:
[...]

En dat ga ik nu voor de laatste keer doen ;) het succes van deze test valt of staat bij een geschikte testruimte waarin we de omstandigheden kunnen controleren. Momenteel hebben we die niet. We blijven nadenken en zoeken, maar ik verwacht niet dat we op korte termijn met wifi-tests zullen komen.
Maak een challenge waarbij je een aantal routers (verschillende merken) gaat testen en vergelijken met het paradepaartje van een of ander routermerk (Cisco/Netgear ofzo). Vraag of je dit mag doen in hun wifi testlab.
Heb je leuk (video) materiaal voor op tweakers. 8)

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Zerora schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:58:
[...]

Maak een challenge waarbij je een aantal routers (verschillende merken) gaat testen en vergelijken met het paradepaartje van een of ander routermerk (Cisco/Netgear ofzo). Vraag of je dit mag doen in hun wifi testlab.
Heb je leuk (video) materiaal voor op tweakers. 8)
Als we dit doen moeten we een ruimte hebben waar we te allen tijde terecht kunnen. Logistiek is het namelijk een hel om al die reviewsample gelijktijdig binnen te hebben. Daarnaast willen we dan ook wifi snelheden van apparaten als laptops, tablets en smartphones kunnen testen. Dat vereist een vaste ruimte zo dicht mogelijk in de buurt van de redactie.

• Shamalamadindon
Naar mijn idee tillen jullie te zwaar aan een storingsvrije ruimte.

In de praktijk heb je dat ook niet. Voor consistente resultaten heb je het dan wel nodig maar het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn om bijvoorbeeld elk halfjaar de top 5 populairste routers te testen.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

WoutF schreef op donderdag 10 april 2014 @ 12:24:
[...]

Als we dit doen moeten we een ruimte hebben waar we te allen tijde terecht kunnen. Logistiek is het namelijk een hel om al die reviewsample gelijktijdig binnen te hebben. Daarnaast willen we dan ook wifi snelheden van apparaten als laptops, tablets en smartphones kunnen testen. Dat vereist een vaste ruimte zo dicht mogelijk in de buurt van de redactie.
En wat als je er nu een test van maakt, waar je routers in verschillende omgevingen test zodat je kan zien welke omgeving het beste is voor welke router. Dan hoef je niet zulke strenge eisen aan de testruimte te stellen, aangezien je dan alleen omgevingen gaat vergelijken. Denk aan omgevingen als een rijtjeshuis, vrijstaand huis, studentenwoning, kantoorpand, fabriekshal. Een storingsvrijeruimte heb je dan in principe niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Zerora op 10-04-2014 13:40 ]

• Frozen

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Het probleem is dat de redactie onredelijke eisen heeft.
Er is geen enkel persoon op aarde die alleen een router aan heeft en voor de rest geen andere stoorzenders in de buurt heeft. Het is dus onrealistisch om in zon omgeving te testen. Test lekker in het kamertje van wilbert :P of in de kamer waar de playstation staat (ik heb absoluut geen idee hoe t.net hq eruit ziet). Het komt er in ieder geval op neer dat je hier en daar een eis moet laten vallen.

Kan je niet in de parkeergarage een opstelling maken, waar zetten jullie je auto neer?
Overigens denk ik dat je in de kantine de meeste kans van slagen hebt, hoewel...

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
(jarig!)
Dit heeft niets met onredelijke eisen te maken, maar met betrouwbaarheid. Niemand zou de benchmarks van onze smartphones geloven als we die testen elke keer onder andere omstandigheden en met andere files zouden uitvoeren. Interessant ook om te zien dat we op basis van juist zulke feedback diverse van onze testprotocollen hebben verbeterd en dat het nu omgekeerde wereld lijkt (stel je voor dat we zouden zeggen dat de accu van iPhone 3G het het langst volhoudt simpelweg omdat we toen een andere testmethode gebruikt hebben. Dan zou het hek van de dam zijn).

Ik vind het niet onredelijk dat wij als we een router testen op bijvoorbeeld doorvoersnelheid dat we die waarde een volgende keer willen kunnen afzetten tegen de meetwaarde van een andere geteste router. We hebben al diverse testen gedaan en geconstateerd dat in een normale omgeving de uitkomsten te veel van elkaar afwijken om er iets over te kunnen zeggen. Aangezien wij echter juist wel een oordeel willen kunnen vellen, gaan we ons er niet aan wagen als we geen controle/invloed over de omgeving hebben. Het gaat er niet om dat we geen stoorzenders willen hebben, het gaat er om dat we elke test willen uitvoeren op een manier die vergelijkbaar is met de vorige test - en dat gaat niet zomaar hebben we geconstateerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Wilbert de Vries op 11-04-2014 10:25 ]

Pagina: 1