XML (niet een programmeertaal natuurlijk), C, C++, Obj-C: Xcode
JS, CSS, HTML, PHP: Sublime Text, maar soms ook NetBeans of Eclipse, afhankelijk van het team
C#: VS2012 (tsja, als je voor Windows en .net devt heb je niet zo heel veel keuze. Soms MonoDevelop.
Java, Groovy, Scala: NetBeans en soms dat ding van Spring (SpringSource?)
Git: git (cli), GitX, SourceTree (maar bijna altijd git, behalve als mensen plaatjes willen van een interface), maar ook via Sublime Text plugins.
Xojo voor sommige apps, ook weer als de rest van een team er mee werkt.
Sommige MD-formatted docs met Mou, ideale markdown editor.
Somge vragen mensen af: waarom die IDE's allemaal en door elkaar? Nou, vaak om dat het niet echt een keuze is die aan mij is, maar soms ook om dat sommige projecten net wat lekkerder in bepaalde IDE's draaien.
Soms moet je met een Java project werken (Java EE) dat lekkerder in Eclipse EE gaat dan in NetBeans. Soms heb je een Spring project dat lekkerder in Spring's IDE gaat, en soms juist niet en dan doe je het met NetBeans of Eclipse.
Voor Objective-C is Xcode gewoon de baas, en de Git integratie maakt ook dat je niet heel veel meer buiten je IDE hoeft te zoeken. Voor de meeste scripttalen en opmaak talen kan je met Sublime Text alles wel doen, en met de packages kan je gewoon precies toevoegen wat je nodig hebt.
Met C# voor Windows zit je eigenlijk aan Visual Studio vast, wat zeker geen slechte IDE is ofzo, maar het is gewoon niet helemaal mijn ding. Ik kan er retesnel mee werken, maar toch voelt het niet fijn.
C# met Mono is wel lekker met Monodevelop en soms Kdevelop te doen, maar voornamelijk met Cli projecten.
PHP kan praktisch overal in, maar het is natuurlijk prettig als framework-specifieke items extra goed werken. Dus als je een ZF2 project draait, dat je IDE dan een ZF2 provider heeft die je extra tools voor je project geeft. Zelfde voor CI en S2. Hoewel ik ze vaak in NetBeans gedaan heb neig ik toch weer naar Eclipse, om dat ik uiteindelijk altijd wel PHP-gerelateerde taken via een CLI doe, die ik toch al wel open heb staan, wat sommige integraties met IDE's weer onnodig maken. In zo'n geval is het net zo makkelijk om in Sublime Text te werken.
Maar er is een -bijna- harde requirement: de editor moet een donker en een licht thema kunnen ondersteunen. Soms wil ik met veel omgevingslicht werken en soms met weinig, en dan wil ik dat mijn editor of IDE dat ook kan.
Ik heb uiteindelijk voor 'iets anders' gekozen, om dat Xcode er niet tussen staat, en ik daar toch wel veel tijd in spendeer en daar ook vooral het meeste geld aan verdien. (Ook niet geheel onbelangrijk: wat krijg je uit je IDE/Editor.. als je er weinig product en weinig geld uit krijgt kan en IDE nog zo leuk zijn, dat is gewoon niet houdbaar

)
[
Voor 10% gewijzigd door
johnkeates op 12-04-2014 15:47
]