Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eén netwerk en twee routers, probleem met router #2

Pagina: 1
Acties:

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:40
Hallo allen,

Ik ben nu al enkele dagen met wat ik dacht een simpel klusje, maar ik ben nu al 4 dagen bezig en ik kom niet verder.
De situatie als volgt:

Een leuke 50MBit verbinding van UPC met een standaard UPC Thomson router (router#1).
Om boven een goede verbinding te hebben is er een kabel getrokken naar een Gigabit Switch. Echter zat hier geen Wi-Fi bij wat wel nodig is voor 1 desktop en 2 laptops en 4 à 5 smartdevices.

Nu heb ik een NetGear Rangemax wireless router 824 v2 via-via gekregen.
Deze wil ik aansluiten d.m.v. een cat 5 kabel op de switch en neerzetten voor het Wi-Fi signaal.
De router is werkend, want hij zend netjes zijn eigen SSID uit.

Nu wil ik graag dat deze router 'dom' wordt en puur het signaal van beneden uitzend.
Dit wil ik om het aantal SSID's in de omgeving in te perken en dat de smartdevices automatisch doorgeschakeld worden naar het sterkste signaal.
Echter als ik het probeer in te stellen in de NetGear dan klapt deze eruit en moet deze elke keer gereset worden naar de fabrieksinstellingen.

Wat ik na wat inlezen dus moet doen met router#2 is:

SSID + wachtwoord hetzelfde instellen als router #1
Kanaal router#2 veranderen

Vervolgens moet er ook met ip-adressering gebeuren. Alleen hier loopt het denk ik mis.
De tutorial zegt dat ik de range van beide in de xx.xx.0.1 serie moet hebben,

Router#1 DHCP aan en uitgeven tot max. xx.xx.0.190 en router #2 een start ip geven vanaf >201, zodat deze elkaar niet in de weg gaan zitten.
dus:
DHCP uitzetten router #2 en static ip instellen van 192.168.0.201 tot xx.xx.0.254 en eventueel DNS handmatig instellen.

Naar mijn weten zou dit voldoende moeten zijn en werken, echter klapt router#2 er telkens uit als ik het wil doorvoeren en verdwijnt de internetconnectie. Ook bedraad.

Als ik op router#2 een ip-range instel van 192.168.1.1 (waar deze standaard mee geconfigureerd mee is) met DHCP uit en static ip van xx.xx.1.5 tot xx.xx.1.50 dan kan ik dit niet doorvoeren, aangezien de gateway in de xx.xx.0.1 serie zit.
Dus het klopt dat dit niet werkt.

Weet iemand waar ik de mist in ga?
Als er verdere informatie nodig is dan hoor ik het graag. Ik geloof dat het zo compleet mogelijk is beschreven.

Met vriendelijke groet,

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:46
Op welke poort van de Netgear heb je de kabel aangesloten?

• CuBras
Bedoel je de kabel die uit de switch komt, of die vanuit de NetGear naar m'n pc loopt?

Vanuit de switch zit deze op poort #4 naar de internetpoort (WAN), en vanuit de NetGear loopt deze vanaf poort #3 naar m'n laptop voor de configuratie.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Stop de kabel vanaf je switch eens in een LAN poort van de NetGear :)

Dat is de enige manier om 'm in hetzelfde netwerk op te nemen, anders zal hij als router gaan functioneren en dat werkt niet lekker als je hem in dezelfde range hangt als wat hij op zijn WAN poort ziet.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CuBras
Orion84 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 14:44:
Stop de kabel vanaf je switch eens in een LAN poort van de NetGear :)

Dat is de enige manier om 'm in hetzelfde netwerk op te nemen, anders zal hij als router gaan functioneren en dat werkt niet lekker als je hem in dezelfde range hangt als wat hij op zijn WAN poort ziet.
Blijjkbaar werkt dat dus ook! Ik had de kabel al eens eerder in een LAN poort gestoken, maar toen gaf hij niet thuis. Dacht dat het dus niet hoorde.

Als ik in de LAN poort zit, dan kan ik met geen mogelijkheid in router#2 komen. Het standaard ip adres van deze router is xx.xx.1.1, maar die geeft niet thuis, zelfs niet na meerdere resets.
De enige poort die omhoog komt is xx.xx.0.1 en is van router#1 en die moet ik niet hebben...

Moet ik dus router#2 eerst instellen via de WAN poort en daarna aansluiten op de LAN?

Waar ik ook van opkeek is dat de bekabelde verbinding 'Thuis' aangeeft. Voorheen heeft er een AP gestaan die als een SSID als 'Thuis' uitzond.
Dit kan toch geen relatie met elkaar hebben?
Thuis heeft natuurlijk betrekking op het type netwerk 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door CuBras op 05-04-2014 15:11 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je sluit router 2 eerst alleen aan op een PC (met een kabel), dus niets in de WAN poort.

Als DHCP op router 2 nog aan staat krijgt je PC dan een IP en kan je het IP van de router ook achterhalen om in te loggen en de boel in te stellen. Zo niet: even router 2 resetten naar standaard instellingen (zit vast een knopje op om dat te doen, zie handleiding).

Dan dus router 2 instellen:
- DHCP uit
- LAN IP van router 2 vastzetten op een IP in het subnet dat je van router 1 krijgt, maar buiten de DHCP pool van router 1. In jouw geval dus 192.168.0.191 of hoger.
- SSID en beveiliging idem aan router 1
- Kanaal anders dan router 1

Daarna de kabel van router 1 in een van de LAN poorten van router 2 steken en dan zou alles moeten werken.

Vanaf dat moment kan je dus router 1 beheren via 192.168.0.1 en router 2 via het adres dat je hebt ingesteld (bijvoorbeeld .191).

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 05-04-2014 15:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CuBras
Orion84 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 15:13:
Je sluit router 2 eerst alleen aan op een PC (met een kabel), dus niets in de WAN poort.

Als DHCP op router 2 nog aan staat krijgt je PC dan een IP en kan je het IP van de router ook achterhalen om in te loggen en de boel in te stellen. Zo niet: even router 2 resetten naar standaard instellingen (zit vast een knopje op om dat te doen, zie handleiding).

Dan dus router 2 instellen:
- DHCP uit
- LAN IP van router 2 vastzetten op een IP in het subnet dat je van router 1 krijgt, maar buiten de DHCP pool van router 1. In jouw geval dus 192.168.0.191 of hoger.
- SSID en beveiliging idem aan router 1
- Kanaal anders dan router 1

Daarna de kabel van router 1 in een van de LAN poorten van router 2 steken en dan zou alles moeten werken.

Vanaf dat moment kan je dus router 1 beheren via 192.168.0.1 en router 2 via het adres dat je hebt ingesteld (bijvoorbeeld .191).
Bedankt voor de tips! Het is eindelijk gelukt!
Hij bleef telkens vastlopen met het veranderen van het LAN IP bij de DHCP.
Die staat nu nog steeds in de xx.xx.1.2 reeks, maar hij werkt nu ook.

Nogmaals bedankt!
Pagina: 1