Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lichte laptop voor school

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop voor school. De afgelopen week heb ik wat research gedaan maar zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer dus hoop dat jullie me kunnen helpen.
een van de voornaamste eisen is dat de laptop licht is (<1,6kg) en tussen de 12 en 14 inch. verder zal ie worden gebruikt voor aantekeningen maken tijdens colleges, verslagen typen, youtube, mailen en het standaard internet surfen. Qua prijs zou ik het graag onder de 650 willen houden.

hier is een lijstje die ik al had samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire S3-391-33214G52add€ 599,-€ 599,-
1Samsung ATIV Book NP905S3G-K01NL Zwart€ 599,-€ 599,-
1Samsung NP535U3C-K02NL€ 559,-€ 559,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.757,-

Ik vind vooral de acer aspire heel erg mooi (jaja ik ben een vrouw:p). nou zal de laptop zeker niet voor zware dingen gebruikt worden maar vroeg me toch af of die processor goed genoeg is? en verder met die twee samsungs weet ik niet niet zo goed waar je meer op moet letten, het soort hardeschijf of de snelheid van de laptop dus vandaar dat ze beide in het lijstje staan.
even een side note: ik ben een 6 jaar oude hp gewend die maar 20 seconden zonder netstroom kan dus voor mij zijn alle laptops snel en beter dan deze haha

Alvast bedankt!

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
pricewatch: Sony Vaio Pro SVP1121D4EBI
Een hele goede laptop, want deze is heel licht, heeft een erg goed ips scherm (zeker vergeleken met die modellen die je zelf al gevonden had), heeft een betere processor dan die 2 Samsung modellen en is een stuk sneller dan de rest, omdat er een ssd inzit. Enige nadeel is dat je iets zal moeten bijleggen en dat het scherm iets kleiner is, maar ik denk dat het het meer dan waard zal zijn.

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
@Jornv, ik kan ook een laptop aanbieden van 1000 euro die beter is dan de 3 in de TS. Hij geeft een duidelijke eis aan van max 650 euro;)

• Jornv
Er is ook een duidelijk verschil tussen €50 over het budget en €350 over het budget. Als €50 extra ervoor zorgt dat zij een duidelijk betere laptop kan kopen dat de 3 in de TS, dan denk ik dat zij het wel fijn vind als ik haar daar op wijs (ik zou het zelf wel waarderen in ieder geval).

Als je zelf een beter alternatief hebt horen we het graag.

(Had ik al gezegd dat de Sony ook qua accuduur een stuk beter is en een veel hogere schermresolutie heeft?)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:27
De vraag is wel of die hoge resolutie veel nut heeft,ik heb eeen 1366x768 scherm op mijn 11,6 inch laptopje,maar als dat word wel echt klein hoor naar mijn mening dan, zekers als je veel teksten moet maken lezen, kan dit vermoeiend worden.
Wel een mooie laptop trouwens die Sony

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 05-04-2014 16:34 ]

• Jornv
Je kan heel makkelijk instellen dat alles wat groter wordt weergegeven. Niet alle programma's gaan daar evengoed mee om, maar in praktijk valt het mee. Bij alle taken de genoemd worden zal de hoge resolutie alleen maar voordeel bieden, omdat een hoge resolutie zorgt voor fijnere letters wat juist ervoor zorgt dat het lezen van teksten minder vermoeiend wordt. Het is ook niet voor niets dat full hd schermen ook al weer meer dan een jaar in smartphones te vinden zijn. Het lijkt me dat het in dit geval veel meer nut heeft.

Ik heb zelf trouwens ook een 1366x768 scherm op mijn windows rt tablet en in zou full hd als een grote verbetering ervaren bij het bekijken van websites of bij het lezen van pdf bestanden voor de studie.

Verwijderd

Topicstarter
@Jornv bedankt voor je reactie! mooi laptopje idd en erg licht. 50euro extra neertellen vind ik idd niet zó erg (waardeer je reactie wel @harmz ;) ) het enige grote nadeel voor mij is dat ie 11,6 inch is. het is de bedoeling dat deze nieuwe laptop dan mijn enige laptop wordt en ik wil er ook graag films op kunnen kijken en artikelen lezen en dan is een 11inch niet echt wat is bedoel.

• Jornv
Snap ik heel goed hoor. Als ik een goed 13 inch alternatief voor je zou hebben zou ik die dan ook al genoemd hebben. Ik zal nog even voor je verder kijken (er zijn soms wel wat minder voor de hand liggende modellen die geschikt kunnen zijn).

Wat ik zelf zou overwegen: deze laptop kiezen voor op school en onderweg en goedkoop een monitor regelen voor thuis/je kamer die je er dan op aan kan sluiten. Als je even voor een 2de hands monitor kijkt is er vast wel iemand die hem niet meer nodig heeft en die je dan kan overnemen. Voor films kan je heb ook eventueel op een tv aansluiten en ik vind het persoonlijk niet vervelend op met een 10 inch tablet artikelen te lezen.

Ik heb er nog een van 12,5 inch: pricewatch: Toshiba Satellite U920T-10J
Het is een beetje vreemde tablet/laptop combinatie, maar je krijgt een vrij goed scherm, een ssd en een prima processor voor een erg goede prijs.

Hands-on: reviews: Toshiba U920t: slider-ultrabook met touchscreen
Review: http://www.notebookcheck....00-Ultrabook.88048.0.html

Edit: Mocht een laptop niet een ideaal toetsenbord hebben (klein en priegelig ofzo), dan kan je thuis ook altijd nog een echt toetsenbord erop aansluiten.

[ Voor 17% gewijzigd door Jornv op 05-04-2014 17:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
is idd een goed idee, alleen het probleem is dat ik in een studentenflat woon en op mijn kamer/bureau geen ruimte heb voor een extra monitor of toetsenbord jammer genoeg:( verder lijkt me die toshiba een prima laptop alleen zit ik te denken of het uitschuifbare scherm wel zo handig is aangezien de klaptafeltje die wij in de collegezalen hebben heel erg klein zijn..
toch moeilijker dan ik dacht een nieuwe laptop zoeken!

#ProductPrijsSubtotaal
1Acer Aspire S3-391-33214G52add€ 599,-€ 599,-
1Samsung ATIV Book NP905S3G-K01NL Zwart€ 599,-€ 599,-

Een vriendin van me heeft die samsung, of iig de Lite versie maar denk dat dat dezelfde is? zij gebruikt er ook zwaardere programma's op zoals photoshop die ik toch nooit zal gebruiken en zij is er erg tevreden mee. dus ik vraag me af of ik eigenlijk wel een laptop met een betere processor nodig heb? want ik denk niet dat er een betere laptop is die aan mijn eisen voldoet en ook nog binnen mijn prijsklasse valt.

• Jornv
Ik vraag me af, waarom zou die toshiba niet op een klaptafeltje passen en die samsung wel?

[ Voor 180% gewijzigd door Jornv op 06-04-2014 21:02 ]

• Jornv
Of het uitklapbare scherm handig is? Ja en nee. Het zal vermoed ik iets lastiger zijn om het apparaat in laptopmode te zetten, maar aan de andere kant kan je het dus ook meer als tablet gebruiken, en ik denk dat dat uiteindelijk meer een voordeel dan een nadeel is. Ook kregen de reviewers een goede indruk van het schuifmechanisme.
Ik denk wel dat die toshiba op het moment gewoon heel goedkoop is voor wat je krijgt. Bij alle andere winkels is die ook een stuk duurder. Hoewel de Samsung die je vriendin heeft (dat is dezelfde) waarschijnlijk wel zal voldoen wat betreft de meeste dingen is die meer dan €50 duurder en op veel vlakken minder. Daarnaast is de processor van de Samsung op de lange termijn een twijfelgevalletje. De tablets van volgend jaar zullen al beter presteren. Ik denk dat je op lange termijn het verschil zeker gaat merken.
Persoonlijk koop ik trouwens liever een iets oudere laptop (of smartphone) die eerst heel duur was en daarna goedkoper geworden is dan iets dat meteen budget is in verband met onderdelen die dan vaak van betere kwaliteit zijn.

Hier dan de voor/nadelen (+/-) (voor zover ik kan bedenken, ik zal vast en zeker wat over het hoofd zien):
Toshiba U920
+ SSD
+ Intel Core i3 processor
+ IPS scherm (met goede kijkhoeken)
+ Zeer ruim binnen budget

Samsung Ativ Book 9 Lite
+ SSD
- AMD A6 processor
- Slecht TN scherm (met belabberde kijkhoeken)

Acer S3
+ Intel Core i3 processor
- Geen SSD
- Slecht TN scherm

Sony Vaio Pro 11
+ SSD
+ Full HD scherm
+ IPS scherm (met goede kijkhoeken)
+ Intel Pentium processor
+ Goede accuduur
+ Superlicht (870 gram)
- Te duur
- Kleiner scherm

Een nieuwe laptop kopen hoeft niet moeilijk te zijn, een goede nieuwe laptop kopen is wat anders.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er even over nagedacht en ik denk dat ik idd moet afzien van de acer en de samsung, zeker omdat ik graag wil dat deze nieuwe laptop ook een tijdje mee kan.
ik ben laatst naar de winkel geweest en daar werd mij toen ook deze aanbevolen:
1Asus R453LA-WX080H€ 599,-€ 599,-

hij is wel iets zwaarder maar denk dat ik die extra 0,3 kg wel zal overleven ;)
dus als de asus een goede optie is dan ga ik voor die en anders wordt het tussen de toshiba en de sony en dan zal ik even moeten kijken of ik eventueel ruimte kan maken voor een monitor.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2014 15:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
en ik heb nog een vraagje over de toshiba. ik kon niet duidelijk vinden of het scherm eenmaal in laptopmode ook verstelbaar is ? of hij heeft hij één vaste stand?

• Jornv
In het stuk van tweakers wordt gezegd dat dat het er een scharnier in zit waardoor het scherm verstelbaar is (wat als een van de pluspunten wordt genoemd van deze hybride ten opzichte van bijvoorbeeld de Sony Duo).

Die Asus die je noemt is niet heel verkeerd, en heeft een goede processor, maar een volledige ssd (die de samsung 9 lite, de Sony Vaio Pro en de Toshiba wel hebben) ontbreekt en een ssd is een stuk zinvoller voor jouw gebruik (en dat van bijna iedereen). Ik zou dus persoonlijk die Asus geen betere keus vinden dan de andere opties. Ook heeft die Asus naar mijn weten een TN scherm met slechte kijkhoeken terwijl zowel de Sony als de Toshiba dat beter voor elkaar hebben.

Verwijderd

Ik vind de ASUS door zijn veel krachtigere processor duidelijk de beste keus. Als je de harde schijf echt traag vindt worden, iets wat bij Windows 8 niet snel zal voorkomen dan kun je altijd nog kiezen voor een SSD. Een processor upgraden kan meestal niet of daar heb je redelijk wat kennis voor nodig. Die A6 en Pentium vind ik maar langzame processors, genoeg voor basistaken maar het houdt niet over. Blijven de Toshiba U920 en de ASUS over ;).

• Jornv
Als je alleen basistaken met een laptop uitvoert dan heb je niet zoveel processor power nodig. Een Haswell processor voldoet dan zeker wel. Een AMD A6 is in mijn ogen ook wat te krap. De Pentium in de Sony is al beter dan de processor uit de nieuwe Samsung Ativ Book 9 Lite 2014 editie reviews: Samsung Ativ Book 9 Lite: sneller met minder cores en daarom ook een stuk beter dan de A6.
Een SSD bied een stuk meer snelheidswinst. Ook in Windows 8.
Het klopt dat je bij bijna elke laptop de hdd door een ssd kan vervangen, maar niet iedereen zal dat (willen) doen. Bovendien zijn er alternatieven met SSD.
Pagina: 1