Kwailteit discussies in FP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Toch maar een apart topic aangesneden. Het heeft eigenlijk geen relatie met het moderatie systeem. Wel heeft het relatie met de kwaliteit van de user reacties. Het moderatiehoekje zit daar het meest dicht bij. Aanleiding is een discussie in reviews: Windows Phone 8.1: Microsofts nieuwe aanval op iOS en Android. Dit topic is slechts een voorbeeld. In de eerste reactietree raken een tweetal users in een soort negatieve samenzang die ze misschien beter in DM met elkaar hadden kunnen uitwisselen. Een onervaren user heb ik een tijd terug in een DM dialoog (hij spiegelde met mij) wel eens het advies gegeven om gewoon het keuteltje terug te trekken en "de volgende opmerking" niet te maken en zo de eer aan zichzelf te houden. Zo is iets dergelijks deels tegen te houden. Van de andere kant kan zo'n dialoog vlotjes doorstuiteren. Kijkt iedereen even de andere kant op staan er zomaar 8 -1 reacties in het topic.

De reacties in de huidge topic zijn netjes op -1 gezet, niets verkeerd aan. Het geeft alleen wel aan dat een moderatiesysteem ook geen tool is om dergelijk gedrag te pareren. Dit is geen kritiek op het moderatie systeem, maar een vaststelling dat ze niet bedoelt is voor dit verschijnsel.

Een technocratische oplossing is mij door het hoofd geschoten, quoteer het maximum aantal reacties van een Tweaker per deel thread op bijvoorbeeld drie. Lukt het in drie posts niet om een deeldiscussie je punt te maken, dan komt het in de andere 10 ook niet meer. Aan een dergelijke benadering zitten vast een hoop haken en ogen die ik nu niet overzie.

Maar laten we nog eens naar de redenen kijken waarom de ongeremde discussies ongewenst zijn:
  1. ze zijn beschadigend voor de personen in discussie
  2. ze zijn beschadigend voor het topiconderwerp
  3. ze zijn beschadigend voor het imago van de tweakers site
  4. de deeldiscussie verpest de sfeer in de topic
  5. de deeldiscussie zet onervaren lezers op het verkeerde been (waar rook is, zal wel vuur zijn)
  6. de deeldiscussie schept een rookgordijn waardoor goede argumenten in de thread (uit zowel deze deeldiscussie als uit de andere posts) ondersneeuwen
Ik ben altijd een grote voorstander van vrijheid blijheid, maar als ik naar de bovenstaande argumenten kijk dan zijn misschien meer draconische maatregelen nodig om tweakers zichzelf in acht te laten nemen. Een alternatieve zachte benadering kan nog zijn om een nettiquette met elkaar af te spreken die de tweakers moeten onderschrijven.

Graag jullie feedback.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij dit soort discussies is het plezierig om het aantal reacties te limiteren...

Maar kijk nu eens naar een thread waar er bij de community heel veel onduidelijkheid is, en één expert beantwoord al die vragen. Dat gebeurt ook. En dan is het uiterst ongewenst dat hij slechts 3 reacties mag plaatsen...

De vraag is dan wanneer het punt bereikt is dat de goede niet meer onder de slechten leiden, en of dat punt de maatregel nog effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Topicstarter
Zelf was ik ook niet tevreden met de "oplossing". Om die reden ook een discussiestuk en geen eureka verhaal.

Met die limitering doelde ik trouwens op aantal posts per deelthread. En niet het aantal posts op de hoofd thread zelf, dat zou erg beperkend worden inderdaad. Maar ook bij een limiet op het aantal posts per deelthread zullen nog genoeg situaties zijn te verzinnen waarin dit als beperkend zal worden ervaren.

Het verzinnen van een "oplossing" is eigenlijk een stap verder. Daarvoor zal zo'n ongeremde discussie op de FP eerst door meerdere tweakers als ongewenst moeten worden ervaren. Het aantal reacties op deze topic duidt nog niet op een breed gedeelde emotie :/.

Zonder meteen met tools te willen gooien heb ik mezelf al eens eerder betrapt dat naast het kijken afzonderlijke posts ook gekeken kan worden naar het verloop van een deel thread. In het moderatie topic is daarover al uitgebreid gediscussieerd. Ook in de wijze waarmee door de reacties wordt genavigeerd, en hoe deelthreads kunnen worden open en dichtgeklapt. Dat dichtklappen doe ik trouwens ook dankbaar in het nieuwsitem dat in dit topic is aangehaald (op zich ook al een "oplossing" maar dan aan de ontvangende kant.

Eigenlijk gaat dit topic (weer) over kwaliteit versus kwantiteit. Is Tweakers meer gebaat bij een grote flow aan matige reacties die minder worden gelezen of juist bij minder kwalitatieve reacties die goed worden gelezen. Kwantiteit kan je niet alleen lezen als hoeveelheid reacties, maar ook de lengte van afzonderlijke reacties. Mijn eigen valkuil is breedvoerigheid ;) , om de hand in eigen boezem te steken, en mijn langste reacties zijn zeker niet mijn beste. Zou ik gedwongen worden met een woordlimiet mijzelf te stressen om mijn reactie puntiger te maken kan dit de kwaliteit ten goede komen. Hetzelfde zou kunnen gelden voor aantallen reacties, afhankelijk van hun positie in de reactietree.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)