Toch maar een apart topic aangesneden. Het heeft eigenlijk geen relatie met het moderatie systeem. Wel heeft het relatie met de kwaliteit van de user reacties. Het moderatiehoekje zit daar het meest dicht bij. Aanleiding is een discussie in reviews: Windows Phone 8.1: Microsofts nieuwe aanval op iOS en Android. Dit topic is slechts een voorbeeld. In de eerste reactietree raken een tweetal users in een soort negatieve samenzang die ze misschien beter in DM met elkaar hadden kunnen uitwisselen. Een onervaren user heb ik een tijd terug in een DM dialoog (hij spiegelde met mij) wel eens het advies gegeven om gewoon het keuteltje terug te trekken en "de volgende opmerking" niet te maken en zo de eer aan zichzelf te houden. Zo is iets dergelijks deels tegen te houden. Van de andere kant kan zo'n dialoog vlotjes doorstuiteren. Kijkt iedereen even de andere kant op staan er zomaar 8 -1 reacties in het topic.
De reacties in de huidge topic zijn netjes op -1 gezet, niets verkeerd aan. Het geeft alleen wel aan dat een moderatiesysteem ook geen tool is om dergelijk gedrag te pareren. Dit is geen kritiek op het moderatie systeem, maar een vaststelling dat ze niet bedoelt is voor dit verschijnsel.
Een technocratische oplossing is mij door het hoofd geschoten, quoteer het maximum aantal reacties van een Tweaker per deel thread op bijvoorbeeld drie. Lukt het in drie posts niet om een deeldiscussie je punt te maken, dan komt het in de andere 10 ook niet meer. Aan een dergelijke benadering zitten vast een hoop haken en ogen die ik nu niet overzie.
Maar laten we nog eens naar de redenen kijken waarom de ongeremde discussies ongewenst zijn:
Graag jullie feedback.
De reacties in de huidge topic zijn netjes op -1 gezet, niets verkeerd aan. Het geeft alleen wel aan dat een moderatiesysteem ook geen tool is om dergelijk gedrag te pareren. Dit is geen kritiek op het moderatie systeem, maar een vaststelling dat ze niet bedoelt is voor dit verschijnsel.
Een technocratische oplossing is mij door het hoofd geschoten, quoteer het maximum aantal reacties van een Tweaker per deel thread op bijvoorbeeld drie. Lukt het in drie posts niet om een deeldiscussie je punt te maken, dan komt het in de andere 10 ook niet meer. Aan een dergelijke benadering zitten vast een hoop haken en ogen die ik nu niet overzie.
Maar laten we nog eens naar de redenen kijken waarom de ongeremde discussies ongewenst zijn:
- ze zijn beschadigend voor de personen in discussie
- ze zijn beschadigend voor het topiconderwerp
- ze zijn beschadigend voor het imago van de tweakers site
- de deeldiscussie verpest de sfeer in de topic
- de deeldiscussie zet onervaren lezers op het verkeerde been (waar rook is, zal wel vuur zijn)
- de deeldiscussie schept een rookgordijn waardoor goede argumenten in de thread (uit zowel deze deeldiscussie als uit de andere posts) ondersneeuwen
Graag jullie feedback.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)