Moet mijn voeding vervangen worden?

Pagina: 1
Acties:

• Rashura
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-03-2021
Beste allen,

Mijn pc deed de laatste tijd erg raar en liep dan vast op het bios splash scherm. Wanneer ik de bios dan inga is het extreem traag en word het scherm net als een groot plaatje in een browser streep voor streep geladen.

Echter nu ik onlangs mijn videokaart geupgrade heb van een ati radeon 6950 2gb naar GTX 770 2gb OC, blijft ie continu hangen bij het opstarten.

Mijn conclusie is nu dat ik waarschijnlijk een probleem met de voeding heb. Het is een Zalman 600HP van ong. 3 jaar oud.
Aangezien de bios zelf al beinvloed word door het probleeem, denk ik dat de windows installatie en harde schijven uitgesloten kunnen worden. Het geheugen heb ik er al een keer uitgehaald en 1 voor 1 er ingedaan.

Graag zou ik jullie mening willen horen voordat ik een voeding aanschaf.

Specs:
Core i5 2500K 3.3ghz
Corsair XMS3 - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB
Asus P67 moederbord
Zalman 600HP voeding
Geforce GTX770 2gb OC
OCZ 60gb met windows 7 - 64 bit
WD 320gb hdd

[ Voor 10% gewijzigd door Rashura op 05-04-2014 13:29 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Volgens mij zijn die Zalmans niet bepaald lekkere voedingen, mijn 750w is ook niet heel lang meegegaan.

Overigens kun je die SSD misschien ook wel eens boos aankijken, want OCZ SSD's waren altijd de grootste shit die je kon kopen.

People as things, that’s where it starts.

• Rashura
Ok ik zit te denken aan een Corsair XCM 750, zou dat iig een wijze aankoop zijn?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Veels te krachtig, met dit systeem heb je al genoeg aan een goede 500w voeding, tenzij je later nog een videokaart erbij wilt doen.

Bronze:
pricewatch: XFX Pro 550W of pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W zijn volgens mij eigenlijk dezelfde voedingen, maar de XFX heeft een XFX sticker. Prima, degelijke voedingen die jaren mee gaan. Wel zijn ze allebei niet modulair, maar bij kasten met kabelgaten maakt dat weinig uit.

Gold:
pricewatch: Seasonic S12G 550W of de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt Gold voedingen zijn wat zuiniger dan Bronze voedingen en hebben vaak ook betere onderdelen. De S12G is niet modulair, de G-serie wel.

• Rashura
Bedankt voor je snelle reacties en advies, maar op de doos van de GTX 770 staat dat 600w het minimum is?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Ja, dus?

Asus, MSI en wie nog meer weten natuurlijk niet hoe goede voeding je in je pc hebt. Een Seasonic 500w voeding kan waarschijnlijk meer watts op de 12v lijn [waar oa. je videokaart van snoept] leveren dan een MS-tech van 750w.

Dus, ze dekken zich in door te zeggen dat je 600w nodig hebt, zodat ze geen kwade mailtjes krijgen als een 500w MS-tech eruit klapt door die videokaart.

Een GTX770 verbruikt uit mijn hoofd iets van 200w, je cpu 100w, mobo, geheugen, ssd, hdd en fans, mwah, 50w? Opzich zou een gold 450w voeding het ook nog wel moeten kunnen.

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Inderdaad, niet alles geloven wat op de doos staat.
Reviews:
http://www.tomshardware.c...gk104-review,3519-25.html
Hier hebben ze hem gemeten en hij trekt zelf niet meer dan 250 watt. Dan moet er genoeg overblijven voor de rest.

Hoi!

• GraFX
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-01 13:45

GraFX

The Bartender

Rashura schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:40:
Bedankt voor je snelle reacties en advies, maar op de doos van de GTX 770 staat dat 600w het minimum is?
Fabrikanten van videokaarten zetten vaak een behoorlijk hoog wattage op de doos als vereiste. Dit doen ze omdat slechte kwaliteit voedingen (die geen continue juist hoeveelheid stroom leveren) dan ook deze videokaart aankunnen. Een goede kwaliteit voeding met een lager wattage, zoals VasZaitsev noemde, zal de juiste hoeveelheid stroom leveren voor je videokaart.

Jouw GTX 770 heeft ruim genoeg aan 500W van een kwaliteitsvoeding.

Comfort is the enemy of achievement.

• Rashura
Ok ik denk dat ik het een beetje begrijp, het gaat dus meer over kwaliteit en niet over kwantiteit.

Enige probleempje nu is dat ik graag vandaag nog even wil kijken voor de voeding in plaats helemaal tot dinsdag te wachten.
Zijn er misschien ook kwalitatieve voedingen bij bijvoorbeeld Mycom of computerland? Degene die hier worden aangeraden zijn allemaal alleen online te bestellen.

• EWK
  • Niet online

EWK

Maaruh, welke voeding heb je nu?

Hoi!

• Rashura
EWK schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:59:
Maaruh, welke voeding heb je nu?
Een Zalman 600HP 600watt dus, stond ook in mijn eerste post :F

• Rashura
VasZaitsev schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:38:

Gold:
pricewatch: Seasonic S12G 550W of de pricewatch: Seasonic G-Serie 550Watt Gold voedingen zijn wat zuiniger dan Bronze voedingen en hebben vaak ook betere onderdelen. De S12G is niet modulair, de G-serie wel.
Ik volg je advies op en ga een Seasonic G-Serie 550Watt Gold voeding aanschaffen.

• EWK
  • Niet online

EWK

Rashura schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 14:04:
[...]

Een Zalman 600HP 600watt dus, stond ook in mijn eerste post :F
Oja, mooi verstopt in je rijtje met specs :F

Hoi!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Rashura schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 13:24:
Beste allen,

Mijn pc deed de laatste tijd erg raar en liep dan vast op het bios splash scherm. Wanneer ik de bios dan inga is het extreem traag en word het scherm net als een groot plaatje in een browser streep voor streep geladen.

Echter nu ik onlangs mijn videokaart geupgrade heb van een ati radeon 6950 2gb naar GTX 770 2gb OC, blijft ie continu hangen bij het opstarten.

Mijn conclusie is nu dat ik waarschijnlijk een probleem met de voeding heb. Het is een Zalman 600HP van ong. 3 jaar oud.
Imho een beetje vreemde conclusie. je hebt een probleem, vervangt de gpu en hebt nog steeds een probleem. Kan idd een psu probleem zijn, maar ook een cpu mobo of mem probleem .
GPU word pas een stroomvreter bij 3d gebruik, niet als ie staat te idlen in de bios, dus daar verwacht ik eigenlijk geen psu problemen.

En dan nog gaat je pc meestal gewoon uit ofzo, niet in vage display modes of ultra traag draaien.
Ik zou iig eerst het geheugen nakijken met memtest (als dat nog opstart) en anders eens kijken of je met iemand (of in de winkel) wat onderdelen kan swappen.

Voor hetzelfde geld heb je 60E aan een psu uitgegeven, en ben je nog geen stap verder.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Mwah, die Zalman moest erg vroeg of vroeg toch vervangen worden, dus tis geen weggegooid geld.

En voedingproblemen geven de meest gekke problemen, toen mijn Zalman gestorven was wilde hij telkens niet opstarten, pas na 5x ofzo deed ie het.

• Rashura
VasZaitsev schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 14:42:
Mwah, die Zalman moest erg vroeg of vroeg toch vervangen worden, dus tis geen weggegooid geld.

En voedingproblemen geven de meest gekke problemen, toen mijn Zalman gestorven was wilde hij telkens niet opstarten, pas na 5x ofzo deed ie het.
Ze hebben bij paradigit er nog een Seasonic G-Series G-550 liggen, dus ga die straks meteen eff ophalen.

EDIT: Kwam er trouwens ook net achter dat mijn voeding uit 2008 komt, dus hij heeft al 6 jaar lang staan draaien.

EDIT: Heb de voeding geinstalleerd en de pc start weer normaal op. Zal het even in de gaten houden, maar het lijkt erop dat het probleem is opgelost :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Rashura op 05-04-2014 18:31 ]

Verwijderd

De Zalman ZM600-HP is een FSP Epsilon design, dit design genereert nogal wat ripple, ripple dat weg moet worden gefilterd door de secondaire condensators. Deze condensators moeten dus veel werk verzetten en slijten dus sneller. Nu zijn ze echter van het merk CapXon, een merk dat bekend staat om hun slechte condensators. Ook worden ze vrij warm door de slechte niet hele goede koeling, dit alles zorgt er voor dat deze Zalman een niet alle te lange levensduur heeft.

• Rashura
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:34:
De Zalman ZM600-HP is een FSP Epsilon design, dit design genereert nogal wat ripple, ripple dat weg moet worden gefilterd door de secondaire condensators. Deze condensators moeten dus veel werk verzetten en slijten dus sneller. Nu zijn ze echter van het merk CapXon, een merk dat bekend staat om hun slechte condensators. Ook worden ze vrij warm door de slechte niet hele goede koeling, dit alles zorgt er voor dat deze Zalman een niet alle te lange levensduur heeft.
Ik vind 6 jaar toch aardig lang hoor !!

Verwijderd

Liever twee jaar goed werken dan zes jaar slecht :P

Verwijderd

6 jaar is voor een voeding erg kort, CPU zoals de i7 920 komt ook 2006 en die is voor 99% van de mensen nog snel genoeg, al helemaal met overklok dan kan die ook nog prima mee als high-end CPU.

Dus dan zou je eerder de voeding als de CPU moeten vervangen, dat is nogal vreemd. Daarnaast kunnen lekkende elco's niet meer goed ripple weg filteren. Ripple van meerderen volts zie je dan ook in zulke gevallen en dan moet je niet raar opkijken dat je mobo, HDD, etc. gesloopt wordt door de voeding.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2014 21:30 ]

• Rashura
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 21:27:
Liever twee jaar goed werken dan zes jaar slecht :P
Daar heb je zeker heel erg gelijk in, ik heb de afgelopen paar jaar soms hele rare blue screens en crashes meegemaakt. Zou best kunnen dat de voeding achter al deze hiccups zit. :P

• Rashura
Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 21:28:
6 jaar is voor een voeding erg kort, CPU zoals de i7 920 komt ook 2006 en die is voor 99% van de mensen nog snel genoeg, al helemaal met overklok dan kan die ook nog prima mee als high-end CPU.

Dus dan zou je eerder de voeding als de CPU moeten vervangen, dat is nogal vreemd. Daarnaast kunnen lekkende elco's niet meer goed ripple weg filteren. Ripple van meerderen volts zie je dan ook in zulke gevallen en dan moet je niet raar opkijken dat je mobo, HDD, etc. gesloopt wordt door de voeding.
Was jij het eens met het voeding advies dat ik kreeg? Ik heb nu dus de Seasonic G-Serie 550Watt erin zitten.

EDIT: weet jij of deze voeding minder risicovol is voor ripple problemen ed?

[ Voor 5% gewijzigd door Rashura op 05-04-2014 21:34 ]

Verwijderd

Ja dat is een erg goede voeding.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hou er rekening mee dat een nieuwe voeding het probleem niet oplost. Het zou ook zomaar aan de SSD kunnen liggen.

Edit: Zie dat de nieuwe voeding er in zit en het weer goed werkt. Zou mooi zijn als het opgelost blijft.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 05-04-2014 21:42 ]

• Rashura
UPDATE: Vanochtend bleef me pc weer hangen in de bios. Iets wat mij totaal ontglipt was, was eigenlijk heel voor de hand liggend, namelijk het controleren van usb-apparaten. Deze heb ik 1 voor 1 los gehaald en gekeken of de pc weer opstartte. Appearantly heb ik een defecte usb hub.... so... yea... *walks away in shame* ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Rashura op 06-04-2014 10:42 ]

Pagina: 1