Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-11 20:20
Hoi,

Sinds kort heb ik een Lumia 620 en dit is mijn eerste smartphone. :)

Nu valt me op dat al die apps toegang moeten hebben tot van alles en nog wat op mijn telefoon.
Dat zal ongetwijfeld bij Apple en Android ook wel zo zijn gok ik.

Mijn vraag is waarom? En wat kunnen de mensen achter zo een app met dat soort info van mijn telefoon?

Ergo: kan ik gewoon veilig lukraak apps installeren zonder me zorgen te hoeven maken dat iemand die gegevens voor weet ik veel wat voor doeleinden kan gebruiken waarvan ik me totaal niet bewust ben?

Wellicht een domme vraag, maar ik kom dan ook nog van de domme telefoons en dit is mijn eerste smartphone ;)

Bedankt alvast :)

• Kraanmachinist
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-11 11:13
meestal komt dit door de advertenties,
als je de advertentie service van microsoft gebruikt heeft deze om onbekende reden erg veel permissies.
als je locatie uit zet in je instellingen kunnen ze daar ook niet bij.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat heb je zelf al gevonden over dit onderwerp en wat is er onduidelijk? Dit is namelijk een veelbesproken onderwerp.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:29
vosss schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 11:47:
[...]
Mijn vraag is waarom? En wat kunnen de mensen achter zo een app met dat soort info van mijn telefoon?
[...]
Ik zou zeggen: zoek de app op in de online store (http://www.windowsphone.com/nl-nl/store) en kijk naar de lijst onder "App vereist" (https://dl.dropboxusercon...kers.net/WPAppRechten.PNG) en vergelijk die met -> http://www.windowsphone.c...f-an-app-has-requirements
vosss schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 11:47:
[...] Ergo: kan ik gewoon veilig lukraak apps installeren zonder me zorgen te hoeven maken dat iemand die gegevens voor weet ik veel wat voor doeleinden kan gebruiken waarvan ik me totaal niet bewust ben?[...]
Nee, en dat kan je nooit doen. Je geeft in feite een (onbekend) persoon/bedrijf toegang tot delen van jouw telefoon. Je zal er waarschijnlijk nooit achter komen waar die data voor wordt gebruikt en of het überhaupt al wordt gebruikt. Het is allemaal een kwestie van vertrouwen. Vertrouw jij bedrijf XYZ met jouw data of niet? Als je dat niet doet, maar de app vraagt wel om toegang tot die data dan moet je de app niet installeren. Vertrouw je ze wel (bijv. omdat het MS of je bank is), dan kan je de app gerust installeren

[ Voor 43% gewijzigd door Caelorum op 05-04-2014 12:16 ]

• Rhndy
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 09:32
Ontwikkelaars gebruiken vaak tools om het gebruik te meten en logs te verkrijgen van crashes enzo. De meeste van dit soort tools vragen bv. om Identity Device. Het gaat dan vooral om het typenummer en dat soort zaken. In de apps die wij bouwen vragen we nooit om Identity User(info over je MS-account) omdat dit ons niet aangaat.

Maar je moet altijd goed kijken welke permissies gevraagd worden voor een app alvorens je deze installeert. Zo zou een zaklamp app geen toegang hoeven te hebben tot bv. de locatie.