Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Configureren vast IP in EA6400 faalt

Pagina: 1
Acties:

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het gaat hier om een situatie in een bedrijfspand.

Beneden in de "meterkast" komt de (KPN) glasvezel binnen. Hier staat een router (exacte details niet bekend) waarvan er sowieso één kabel naar onze verdieping gaat. De kabel komt binnen op een switch, waar vervolgens een kabel naar een router van ons gaat (een Linksys EA6400) er gaat ook een kabel naar een router van een ander bedrijf op dezelfde verdieping. Eigenlijk heeft ieder bedrijf een eigen router die in verbinding staat met de router beneden (evt. met een switch er tussen).

De begin situatie was dat er een blok was van vijf externe IP-adressen. Deze vijf adressen waren echter al vergeven - ieder bedrijf heeft een eigen extern IP-adres ingesteld (op hun eigen router). Vandaag is er een blok met IP-adressen bijgekomen, echter wel een hele andere range.

Originele blok: 62.207.223.XXX - 62.207.223.XXX /29
Hiervan mag het 1e en laatste IP adres niet worden gebruikt en het tweede IP adres is voor de router bestemd en ook toegewezen - en dat is dus de 'standaard gateway'.

Het blok wat sinds vandaag ook door KPN aan het contract is toegevoegd is:
Extra blok: 31.149.7.XXX - 31.149.7.XXX /29
Hiervan mag het 1e en laatste IP adres ook weer niet worden gebruikt.

Aannames:
Ik heb nu dus het tweede adres van het 31.* blok geprobeerd in te stellen in onze router (statisch IP op WAN poort) met als 'standaard gateway' het tweede IP adres uit het 62.* blok. Maar dat pakt onze router niet. De Linksys EA 6400 geeft de melding dat het 'standaard gateway' adres ongeldig is - en accepteert de invoer niet.

Probleem:
Onze router accepteert geen vast IP uit het 31.* blok met het tweede IP uit het 62.* blok als 'standaard gateway' (terwijl dit wel het adres is wat is toegewezen aan de router). Het subnetmask is juist ingevoerd (255.255.255.248).

Ligt dit aan de router, of doe ik iets fout met het configureren? Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd, als er behoefte is aan een kleine tekening o.i.d. kan ik wel wat in elkaar zetten.

• Crazymonkey
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:07

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

Je hebt binnen de range verschillende addressen die je niet kan gebruiken. 1e is subnet-ID, laatste is broadcast. KPN heeft in deze range waarschijnlijk ook een default gateway staan, deze zal waarschijnlijk op het 2 ip adres zitten. Je hebt dus 5 vrije IP adressen in die 31.xx.xx.xx range.

Voorbeeld:
192.168.0.0 Subnet ID
192.168.0.1 Gateway KPN
192.168.0.2 De linksys EA6400
192.168.0.3 Vrij
192.168.0.4 Vrij
192.168.0.5 Vrij
192.168.0.6 Vrij
192.168.0.7 Broadcast

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dus in beide blokken (toegewezen aan hetzelfde adres/contract) is er een IP adres gereserveerd voor de router? Ik dacht namelijk dat in het mailtje wat ik doorgestuurd kreeg van KPN stond dat ik alleen het 1e en laatste adres niet kon gebruiken.

Regelt KPN dat dat 2e adres naar de router wijst? Volgens mij heeft niemand hier namelijk iets gewijzigd aan de centrale router nadat het extra blok adressen is toegewezen.

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval, ik ga het proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Razr op 04-04-2014 20:51 ]

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:35
Je tweede subnet 31.* heeft geen toegang via de router tot het eerste 62.* subnet.

Je kunt je eigen router dus voorzien van het 3e IP adres in het 31.* subnet met het 2e adres als default gateway.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 18:35
Razr schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 20:49:
Dus in beide blokken (toegewezen aan hetzelfde adres/contract) is er een IP adres gereserveerd voor de router? Ik dacht namelijk dat in het mailtje wat ik doorgestuurd kreeg van KPN stond dat ik alleen het 1e en laatste adres niet kon gebruiken.

Regelt KPN dat dat 2e adres naar de router wijst? Volgens mij heeft niemand hier namelijk iets gewijzigd aan de centrale router nadat het extra blok adressen is toegewezen.

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval, ik ga het proberen.
Klopt. Het is een /29 subnet. Om IP adressen buiten dit subnet te kunnen benaderen moet er gerouteerd worden via een gateway van KPN.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro