Toon posts:

A.U.B. HULP/ADVIES NODIG:

Pagina: 1
Acties:
  • 351 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn oude laptop met Windows XP erop gebruikt om Puppy-Linux (Slacko) op de harde schijf te installeren. Daarbij heb ik per ongeluk Windows XP verwijderd van mijn harde schijf, om precies te zijn geformatteerd. Nu heb ik alleen een draaiende Puppy OS, m.a.w. ik kan geen Windows XP meer opstarten. Natuurlijk heb ik ook geen Recovery CD van XP. Weet iemand hoe ik mijn OS weer kan "recoveren" en mijn bestanden daarop kan terughalen?

Heel Veel Dank Alvast!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik ben bang dat als je Puppy linux over XP heen gezet hebt dat je pech hebt... Wellicht dat je nog wat data kunt recoveren met een programma als recuva...

Interpolis, glashelder!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04

TommieW

Numa numa.

Dus je hebt je Windows XP partitie dus geformatteerd en op diezelfde partitie Puppy Linux gezet?

In dat geval is de kans dat je je bestanden kan terug kan halen nihil. Maar had je dan geen back-up?

Windows XP kan je eventueel opnieuw installeren door een ISO van de wat minder legale manier te downloaden. Als die ISO exact hetzelfde is als wat je nu hebt (taal, versie, OEM/Retail enz.) kan je gewoon de key gebruiken die je al hebt, en is je Windows alsnog geheel legaal.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:28:
Weet iemand hoe ik mijn OS weer kan "recoveren" en mijn bestanden daarop kan terughalen?
Niet.

Maar ach, als er belangrijke bestanden op stonden haal je ze toch van je backup af?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je snelle reactie Thelbex. Op welke manier gebruik ik Recuva dan? Kan ik bijvoorbeeld via een bootable USB mij data recoveren?

Verwijderd

Topicstarter
@Tommie&Danger: Helaas heb ik geen back-up van de belangrijke bestanden, want de schijf is geformatteerd....

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:37:
Helaas heb ik geen back-up van de belangrijke bestanden, want de schijf is geformatteerd....
Geen backup = Niet belangrijk.

Programmas als Recuva of datarecovery door een professioneel bedrijf kunnen je misschien een uitweg bieden. Maar ik verwacht niet dat je met Recuva meer als 5 a 10 bestanden (Welke je ook daadwerkelijk wilt hebben) gaat terugvinden. Datarecovery bij een bedrijf is veelal vrij duur.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 04-04-2014 18:42 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-01 20:52

Tjark

DON'T PANIC

*offtopic*

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2014 19:12 ]

*insert signature here

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:25
D4NG3R schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:38:
[...]

Geen backup = Niet belangrijk.
Je hebt groot gelijk, backups zijn hier ook in verschillende vormen aanwezig... maar volgens mij is dit een beginnend computer gebruiker in de zin van kennis/ervaring

Als je echt de data wilt proberen te redden moet je de hardeschijf uit de laptop halen en deze in andere pc als secundaire hardeschijf aansluiten.

Op deze pc laat je dan de hardeschijf scannen en wie weet valt er nog wat te redden.

Het gaat erom dat je vanaf nu zo min mogelijk wijzigingen op de hardeschijf doorvoert,
want zo word jouw belangrijke data steeds minder toegankelijk/overschreven.

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
Recuva installeer je 't best op een tweede schijf zodat de originele data intact blijft. Dan kun je daar zien wat er achter de partitie tabel zit. Dus de schijf wordt op een ander level uitgelezen dan windows en linux doet. Recuva is overigens gewoon een windows programma.

Interpolis, glashelder!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:05

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Haal de schijf uit je pc, plaats hem in een werkende met een recover programma erop, recover de schijf

Alle data die overschreven is door die Linux distributie zal je niet kunnen recover maar misschien wel de data die op de schijf stond dat niet overschreven is. Zorg dat de pc waarop je recovered wel genoeg ruimte heeft voor de gerecoverde data.

Wanneer je bereid ben geld te besteden voor het recoveren door een proffesioneel bedrijf probeer dan zelf geen dingen meer te doen die maken het namelijk alleen maar erger.

[ Voor 32% gewijzigd door NLKornolio op 04-04-2014 18:50 ]

Verwijderd

Hoi help-ubuntu,

Welkom op GoT!

Echter, ik moet je topic nu al sluiten. De reden is dat hier op GoT er hoge eisen gesteld worden aan het vragen van hulp. Het 'even snel' om hulp vragen is er op GoT niet bij. Er wordt concreet van je verwacht dat je voldoende eigen onderzoek pleegt en voldoende eigen inzet toont bij het oplossen van je probleem. Tevens dienen deze inspanningen zichtbaar te zijn in je topicstart - de eerste post van een nieuw topic. Daarin geef je alle nodige informatie en laat je zien wat je zelf al hebt geprobeerd en gedaan, en waar je concreet hulp bij nodig hebt.

Jouw topicstart voldoet niet aan deze eisen, en je kunt misschien ook merken dat niet alle reacties even behulpzaam zijn. Dat gebeurt vaker bij 'slechte topics' en mede om deze reden sluit ik je topic. Daarbij is de titel die je hebt gekozen nutteloos omdat het geen omschrijving is van het onderwerp van je topic.

Wat nu verder? Je kunt in het datarecovery topic informatie vinden hoe je datarecovery kunt gebruiken om proberen bestanden terug te halen. Hoe je Windows kunt installeren met of zonder recovery-cd, is echter niet iets wat met opslagtechnologie te maken heeft. Maar voordat je een topic opent in het WOS-forum, verzoek ik je eerst eens te gaan lezen en te gaan uitproberen en pas topics aan te maken zodra je gericht advies nodig hebt bij voldoende eigen inzet.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.