3D workstation advies gevraagd (Mac Pro Killer)

Pagina: 1
Acties:

• Heerko
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-03 09:59
Hallo,

Ik wil graag een high-end workstation maken die kan concureren met de Mac Pro. Of beter gezegd (om flame wars te voorkomen) een werkstation die geschikt is voor mijn werk, namelijk motion design. Mijn budget is 5000 euro echt de max. Liever minder natuurlijk :)

Ik gebruik nu zelf 5 jaar Apple zakelijk en privé. Maar door de onbetrouwbare update cyclus van de Mac Pro + enigszins teleurstellende nieuwe en prijzige Mac Pro wil ik overstappen. In overleg met jullie zou ik graag een snel werkpaard willen samenstellen.

De programma’s die ik voornamelijk gebruik zijn Cinema 4D studio en After Effects. Beide maken (nog) niet gebruik van OpenCL. Daarom vind ik de kaarten van de nieuwe Mac Pro misschien een te dure en overbodige optie.

After Effects vind RAM voornamelijk erg belangrijk. Voor Cinema 4D is het belangrijk om een snelle single core speed te hebben voor viewport workflow. Maar aan de andere kant zou ik ook nog wel wat cores willen hebben om renders te checken.

In deze video legt een C4D gebruiker uit wat hij vind wat een huidige C4D nodig heeft.

YouTube: Mac Pro + Cinema 4D - An in-depth look at C4D and the Mac Pro - Is it worth buying?

Ik heb me de laatste tijd lopen verdiepen in hardware. Maar ik ben er nog steeds niet helemaal in thuis.

Hij zegt dus eigenlijk dat een i7 een juiste keuze zou zijn. Delen jullie die keuze? Want met een Xeon kun je natuurlijk op het moment meer aan dat de 6 cores die de i7 maximaal biedt. Alleen daar hangt wel een prijskaartje aan.

Als ik op een CPU benchmark site kijk, lijkt mij de Intel i7-4960X mij een goede prijs/prestatie CPU. Of is er naar jullie mening een betere keuze? En klopt het dat een i7 beter presteert met 32 gb ram ipv 64? (las ik eens ergens in een comment).

Of zou een systeem op xeon met meerdere cores of sockets toch beter zijn?

Voor mij is op dit moment een CUDA gebasseerde kaart interessanter dan een OpenCL kaart, omdat er nog niet veel software is die OpenCL ondersteund. Momenteel maak ik nog geen gebruik van CUDA rendering, maar wellicht wel in de toekomst. Nu heb ik twee kaarten er in gestopt, maar voor nu zou 1 grafische kaart voldoende zijn. Wat zou een goede kaart zijn? Ik heb nu gekozen voor een GTX 780, of zou de prijzige Titan een verstandigere keuze zijn? Of moet ik voor mijn werk echt een pro kaart zoals een Quadro overwegen?

De Mac Pro heeft natuurlijk als voordeel dat hij er relatief goed uitziet en stil is. Dit zou ik ook graag willen voor deze build. Beauty is natuurlijk in the eye of the beholder maar ik vind zelf de behuizing Rosewill Legacy MX2-B erg mooi! Maar weet niet of deze case in Nederland verkrijgbaar is, en of het wel een goede en stille behuizing is. Ik vind het namelijk ook erg belangrijk dat de kast koel en stil is.

Wat betreft de koeling, is de i7 veilig te overclocken voor dagelijks gebruik en dagen achtereen renderen? En vervalt garantie bij overclocking?

Dan is er nog de HDD. De nieuwe Mac Pro heeft een lekker snelle PCI SSD. Ik zag dat er ook al wat dingen van uit komen voor de PC, maar best prijzig. Ik zie op youtube ook veel Mac Pro killers die een raid 0 setup gebruiken. Dan kom je ook aardig in de buurt toch?

Ok is al een hele lap tekst, sorry daarvoor!

Hieronder is de setup die ik heb samengesteld. Ik heb dit naar voorbeeld gedaan van onderstaande youtube videos.

YouTube: 2014 Ultimate PC Setup Overview | Mac Pro Challenge
YouTube: 2013 Apple Mac Pro 8 Core (MKBHD) VS Custom PC | Benchmarks

Benchmarks: https://docs.google.com/s...dFRtTXc&usp=sharing#gid=0

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4960X Boxed€ 879,-€ 879,-
1Asus Rampage IV Extreme€ 323,03€ 323,03
2Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC€ 612,01€ 1.224,02
1Corsair Obsidian 750D€ 132,60€ 132,60
1Microsoft Windows 7 Ultimate (NL OEM 64bit)€ 179,99€ 179,99
1Corsair Hydro H100i€ 93,-€ 93,-
1Corsair Dominator Platinum CMD64GX3M8A2133C9€ 758,-€ 758,-
1Corsair AX1200i€ 254,10€ 254,10
2Corsair Force GS 240GB€ 153,96€ 307,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.151,66

http://www.heerkogroefsema.nl

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

zoveel vermogen voeding heb je niet nodig, 800W moet wel genoeg zijn!

verder vind ik 't geheugen wel erg duur; pricewatch: Kingston HyperX Beast KHX21C11T3FK8/64X en pricewatch: Corsair Vengeance Pro CMY64GX3M8A1866C9 zijn iets minder goed, maar wel stukken goedkoper! 200 euro voor een bijna niet merkbaar verschil vind ik vrij veel. verder zou ik als SSD toch voor de 840 Pro gaan, puur omdat deze vaak gebruikt worden en goed uit de tests komen.

verder zou je er nog een Dual-boot systeem van kunnen maken als je er een Gigabyte moederbord in zet, ik zie ook niet in wat jij merkbaar inlevert als je pricewatch: Gigabyte GA-X79-UP4 neemt, volgens mij heeft die alles ook wel! heb je ook nog mooi 2 sloten tussen de GPU's zitten als je van de x16 sloten uit gaat, GPU in slot 1-2, en de ander in 5-6

met deze dingen bespaar je denk ik behoorlijk zonder (veel) in te leveren op prestaties.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-04 23:57

M2M

medicijnman

Een aantal dingen vallen mij op:

- verschrikkelijk duur moederbord
- prijzig geheugen
- overkill aan voeding
- 2 SSD's? Wellicht handiger wat alternatieven bij elkaar te zoeken. Bovendien denk ik niet dat een PCI-E SSD bijzonder veel sneller gaat zijn dan eentje op de SATA bus. De kans dat je meer dan 1200MB/s ruwe doorvoer nodig hebt is heel klein.
- extra koelfans?
- windows 7 ultimate kan wellicht ook win7pro worden
- minder lompe processor uit de i7 serie, en die zelf overklokken tot ver boven 4960x snelheid is veel goedkoper dan vele euro's tegen de balk gooien.

-_-

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Als ik jou was zou ik in ieder geval voor 1TB SSD gaan, die kosten vang je makkelijk op door voor goedkoper ram te kiezen. Het cache van After Effects kan behoorlijk groot worden, wil je snelheid behouden is voldoende ruimte op je SSD van belang. :)

De voeding kan ook goedkoper, evenals de processor, de Intel i7 4930 is bijna half zo goedkoop en presteert maar een kleine 10% minder. De videokaart kan misschien ook iets goedkoper en kun je wellicht beter Windows 8.1 kopen wat je nog eens €100,- euro bespaard. ;)

Succes!

An  a day keeps the doctor away.

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 492,20€ 492,20
1Gigabyte GA-X79-UP4€ 204,01€ 204,01
2Asus GeForce GTX 780 Ti 3GB OC€ 612,01€ 1.224,02
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 67,95€ 67,95
1Corsair Obsidian 750D€ 132,60€ 132,60
1Corsair AF120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm€ 21,-€ 21,-
1Kingston HyperX Beast KHX21C11T3FK8/64X€ 566,89€ 566,89
1Cooler Master V Series V850€ 142,95€ 142,95
2Crucial M500 2,5" 480GB€ 187,01€ 374,02
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 161,90€ 161,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.387,54

scheelt je al wel 800 euro, alleen het OS moet hier nog even vanaf. de processor is minder ja; maar kan zoals genoemd wel even op z'n staart getrapt worden; zeker als je er een H110 op zet, net ietsjes groter dan de H100i; een nog groter alternatief is de Swiftech H320; http://highflow.nl/waterc...u-liquid-cooling-kit.html

verder heb ik hier 2 AF120's voor onderin bij gezet; puur voor extra koeling van de GPU's. je kan ook eerst altijd nog een enkele 780Ti proberen, en bij gebrek aan grafisch vermogen een 2e toevoegen, zou je zomaar 600 euro kunnen besparen.
verder heb ik even een HDD toegevoegd, misschien handig voor back-ups? en een 256GB Pro als Boot/rundisk en dan de M500's in RAID0 voor extra doorvoersnelheid, hier zou je ook de 840 EVO's kunnen pakken als je veel kleine bestanden door wilt sluizen. de M500's blijven onder langere belasting beter presteren.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-04 16:28
Ik zou ook even kijken wat voor CUDA taken je hebt.
Afhankelijk daarvan kan een Titan (flink) beter zijn dan een 780(ti), dacht vooral in double precision (maar ik ben geen expert).

http://www.tomshardware.c...w-benchmarks,3663-14.html

• Heerko
Interessant! Bedankt!

Hoe zit het eigenlijk met de Haswell? En hier zal mijn onkunde in doorschijnen; Kan ik wanneer de 8 core i7 uitkomt, deze op het bestaande moederbord kunnen plaatsen? Of heb ik daar een hele andere socket en moederbord voor nodig?

Want dan zou ik eerst kunnen kiezen voor de 4930K zoals jullie zeggen, deze overclocken. En dus over een half jaar of later kunnen vervangen door de 8 core. En dan van de 4930K een rendernode gaan maken.

Wat betreft het moederbord, ik moet zeggen dat ik die rechtstreeks heb overgenomen van de youtube video. Is het dus niet zo, dat dit moederbord betrouwbaarder/sneller is?

Kingston geheugen is ook een goede tip, die draait ook op 2133 en is stukken goedkoper!

Hoe zit het als je een build maakt qua betrouwbaarheid, is het dan ook verstandig om heel veel van hetzelfde merk te gebruiken, of maakt dat in principe niet uit?

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-04 16:28
Haswell E komt later dit jaar, maar deze is niet over te zetten op deze (2011) moederborden, de 4960x/4930 zijn Ivy based.

• Heerko
scheelt je al wel 800 euro, alleen het OS moet hier nog even vanaf. de processor is minder ja; maar kan zoals genoemd wel even op z'n staart getrapt worden; zeker als je er een H110 op zet, net ietsjes groter dan de H100i; een nog groter alternatief is de Swiftech H320; http://highflow.nl/waterc...u-liquid-cooling-kit.html
Denk je dat zoiets als de Swiftech echt nodig is? Ik wil zeker gaan voor betrouwbaarheid, dus heb er geen problemen mee het aan te schaffen. Maar ik heb geen verstand van overclocken, maar wil ook niet zoveel overclocken dat ik het risico loop dat mn cpu kapot gaat.
verder heb ik hier 2 AF120's voor onderin bij gezet; puur voor extra koeling van de GPU's. je kan ook eerst altijd nog een enkele 780Ti proberen, en bij gebrek aan grafisch vermogen een 2e toevoegen, zou je zomaar 600 euro kunnen besparen.
Extra koelers is wel een goeie, in de kast zitten al 3 koelers zie ik, dus dan zit je op 5 in totaal? Ik zou het liefste trouwens een andere kast willen, zonder raampje enzo en iets meer design.

Vind de Rosewill Legacy heel erg mooi. Maar deze kast is zeker te klein?

Afbeeldingslocatie: http://www.rosewill.com/Mgnt/Uploads/ImagesForProduct/ImgPrd-2527-Cm%5B1431c1f5fa7748c89f24832a73ce2066%5D.jpg

Wat betreft GPU, denk ik dat ik eerst voor 1 kaart ga. En dan wanneer ik ga beginnen aan GPU rendering bij kan plaatsen. Wat betreft de titan, die is gelijk 2 keer zo duur, en de performance is niet 2 keer zo groot als ik het goed bekeken heb.
verder heb ik even een HDD toegevoegd, misschien handig voor back-ups? en een 256GB Pro als Boot/rundisk en dan de M500's in RAID0 voor extra doorvoersnelheid, hier zou je ook de 840 EVO's kunnen pakken als je veel kleine bestanden door wilt sluizen. de M500's blijven onder langere belasting beter presteren.
Ziet er goed uit! Ik vroeg me af, hebben het OS en je applicatie ook baat bij een Raid 0 systeem, of is een enkele SSD daar snel genoeg voor? En dus de Raid 0 alleen gebruiken als werkschijf?

• Kyle98
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Correct me if I'm wrong, maar als je de pc je werk gaat gebruiken, dan wil je toch een stabiel, betrouwbaar systeem. Waarom dan overklokken voor hoeveel % winst?

Disclaimer: weinig verstand van overklokken, als dat langdurig stabiel en betrouwbaar kan heb ik niks gezegd.

• Heerko
Ik heb ook geen verstand van overclocken, ik weet ook niet precies hoe veilig het is. Als het idd niet veilig en betrouwbaar is.. Het is wel een systeem dat ook dagen achter elkaar aan moet kunnen renderen.

Ander dingetje: Er zijn nu ook al moederborden voor Haswell toch? En Haswell quad core processoren. Is het ook een idee om eerst een quad core te pakken en over half jaar/ drie kwart jaar er een 8 core i7 op te zetten? Of gaan er moederborden komen die geschikter zijn voor de 8 core i7?

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

S2011 is de -E(xtreme) serie van Intel, het High-end spul, en loopt altijd een generatie achter op de normale serie, maar heeft wel vaker wat optimalisaties tov de normale series.

dus de huidige High-End is Ivy-Bridge E, s2011, X79 chipset. deze is ongeveer even oud als Haswell, s1150, H81/B85/H87/Z87. de volgende High-End set zal de overstap maken naar DDR4 en Haswell E gaan eten, samenwerkend met de X99 chipset en een andere socket krijgen. dus die 8core i7 gaat niet passen op een normaal Haswell moederbord.

een stabiele en langdurige overklok zetten kan best, vereiste is wel dat je je wat gaat inlezen voordat je aan de slag gaat. moeilijk is 't niet, met simpel wat de mulitplier wat omhoog zetten kom je al een eind. vergeet niet dat 't stroomverbruik wel exponentieel toeneemt, iets voor de stroomrekening...

ik heb mijn systeem ook gewoon een overklok gegeven op 4,3 ghz, hij klokt zich alleen wel keurig terug als ik zoals nu aan 't internetten ben; puur om de temperatuur en 't stroomverbruik te doen dalen.

• Heerko
NLBUURMAN schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:45:
dus die 8core i7 gaat niet passen op een normaal Haswell moederbord.
Bummer! :)
een stabiele en langdurige overklok zetten kan best, vereiste is wel dat je je wat gaat inlezen voordat je aan de slag gaat. moeilijk is 't niet, met simpel wat de mulitplier wat omhoog zetten kom je al een eind. vergeet niet dat 't stroomverbruik wel exponentieel toeneemt, iets voor de stroomrekening...

ik heb mijn systeem ook gewoon een overklok gegeven op 4,3 ghz, hij klokt zich alleen wel keurig terug als ik zoals nu aan 't internetten ben; puur om de temperatuur en 't stroomverbruik te doen dalen.
Ik zit er ook aan te denken om het door iemand te laten assembleren en ook overclocken door iemand die er verstand van heeft. Azerty ofzo bijvoorbeeld?

Wel fijn dat hij goede power management heeft dan. Ik denk dat ik in de nabije toekomst ook wel een kleine renderfarm ga bouwen om render heftige klussen in house te kunnen doen.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
vraag me altijd af, als je zo'n overclockbare6 core vergelijkt met 2x een niet overclockbare 6 core wat sneller zou zijn. Qua prijs ontlopen de pricewatch: Intel Core i7 4960X Boxed en 2x de pricewatch: Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed elkaar nog niet eens zo heel veel. En je hebt minder warmte in je kast en waarschijnlijk een betere performance/watt dan een overgeclockte chip.

Zoiets?

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2630 v2 Boxed€ 537,47€ 1.074,94
1Asus Z9PA-D8€ 314,91€ 314,91
1Kingston HyperX Beast KHX21C11T3FK8/64X€ 569,31€ 569,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.959,16

Volgends mij doet azerty niet een oc service, maar er is vast wel een expert op het forum die wil helpen

• Heerko
Ja xeon is ook zeker een optie! Alleen bij deze gaat je single core wel aardig naar beneden van 3,6 Ghz naar 2,6 Ghz. Dat is voor werken binnen bijvoorbeeld Cinema 4D weer een gemis, behalve als je dus een render maakt. Dan wordt je weer blij van 12 cores.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-04 23:31
Als je voor een gewone (overklokbare) i7 gaat kun je beter een 4930k nemen. De helft goedkoper en niet merkbaar langzamer

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
!mark schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:13:
Als je voor een gewone (overklokbare) i7 gaat kun je beter een 4930k nemen. De helft goedkoper en niet merkbaar langzamer
ja vergelijken met de pricewatch: Intel Core i7 4960X Boxed een beetje sneaky van me :)

• Heerko
Ik zou ook graag nog de route van een xeon willen onderzoeken. Wat vinden jullie van deze 10 core xeon?

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html (de tweede, de 2690)

(pricewatch unsorted: Intel Int Xeon E5-2690 v2 2900 2011 BOX)

Kloksnelheid van 3 Ghz, met een turbo naar 3,6 Ghz.

Kan deze processor op de rest van de build? Of heeft dit een ander moederbord, geheugen etc nodig?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hunt punt met Xeon's boven de 6 cores is dat als je veel singlecore snelheid wilt je erg veel geld extra betaalt..

Verruit de allerbeste werkervaring qua snelheid krijg je op een 4930k met overclock, aan die singlecore snelheid kan geen xeon tippen. Daarbij komt een overclockte 4930k ook in de buurt qua renderen bij 8 cores etc.

Overcloken is tegenwoordig niet meer wat het vroeger was, en het kan absoluut veilig. (zie de overclockte workstations van BOXX bijv.) Ik werk al weer jaren met 3D software op overclockte systemen. (nu op een 3930k). Kwestie van goed koelen, inlezen, en niet te veel willen.

De vraag is of je gigantische bedragen voor xeons moet gaan betalen terwijl je software gebruikt die vaak zeer goed kan renderen op een andere computer. Voor het geld van alleen 1 zo'n xeon die je noemt kun je een aantal i7 systemen maken die samen sneller zijn dan die ene chip.

Voordeel is ook dat ipv 1 systeem wat backup systemen ook wel lekker is qua veiligheid.

Er valt op zich soms wel wat te zeggen voor heel veel cores in 1 machines, maar gezien het feit dat een 4930k met OC al flink snel is, en die xeons zo veel duurder zijn zou ik daar niet heel snel aan beginnen. Je wilt echt zo veel mogelijk singelcore snelheid.

Als je de Xeon kant op gaat dan loont het om een C60x moederbord te nemen, dan kun je ook reg/ecc ram gebruiken. Maarja dat is ook hier weer geen must imho..

Ik zat ongeveer in jouw situatie, ik heb heb toen voor een i7 3930k met overclock gekozen. Allround het meest waar voor je geld. (3930k op 4,2ghz, 32GB, nog nooit 1 crash of issue gehad.) En nu ben ik bezig met wat 2dehands hardware om goedkoop wat meer renderpower er bij te krijgen.

Qua videokaart; een Titan is met dit vooral leuk door de extra 3GB VRAM. Het feit dat hij sneller FP64 berekeningen kan doen maakt voor it soort werkzaamheden niet uit. Het is erg workflow afhankelijk of je wat gaat merken van dit extra 3GB. Hij is wel erg veel duurder. En een gpu is makkelijk up te graden. Maar gebrek aan VRAM kan wel een killer zijn voor de snelheid (in bijv. Premiere Pro).

Oh maar ik lees dat je ook wil gaan GPU renderen. Dan zou ik denk ik toch voor een 6GB kaart gaan.. Ik weet niet wat voor scenes je normaal draait maar ik kan me voorstellen dat de 3GB toch best makkelijk aan te tikken moet zijn. (maar ik gpu render zelden tot nooit)

32GB lijkt me wel goed, maar zeker weten dat je wat gaat hebben aan 64GB, dat is wel erg veel meer geld. En ook dat is weer makkelijk up te graden indien nodig.

Waar ik wel rekening mee zou houden is een goed snelle lokale opslag idd, vooral om van te werken in AE. Op een x79 moederbord zitten maar 2 degelijke sata 600 poorten, de 2 intel poorten. Hier zou ik 2 crucial m550's of samsung 840 pro's in raid 0 aan hangen. En dan op 1 sata 300 poort de OS/app schijf.

Dus; 4930k met flinke noctua koeler, of geintegreerde waterkoeler, 32GB, 780ti lijkt me al een prima basis die je flink wat snelheid gaat geven. 64GB of een titan is wat meer afhankelijk van jouw belasting. Dan hou je ook zat geld over voor een renderbakkie (of meer) er naast.

Is netwerkrenderen in C4D een beetje toegankelijk, ik ken het niet zo goed? Mag je zonder gedoe rustig bijv. 10x de app installeren als rendernode zoals bij Vray? Max en Maya zijn zelf ook wel relaxed, alleen Mental Ray is zo'n zeikerd met een beperkt aantal rendernode licenties etc. Waar render je eigenlijk mee in C4D, gewoon de native renderer?

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 04-04-2014 21:54 ]

specs

• Heerko
Ja je hebt daar volkomen gelijk in. Het enige waardoor ik extra cores mis in mijn werkstation is omdat je zo vaak per dag even een testrender moet maken van 1 frame om bijvoorbeeld belichting en texturing te testen. Dan zijn die extra buckets erg welkom. Maar idd het is gelijk wel een heel stuk duurder, waarvan je idd rendernodes kunt bouwen.

Ik denk dan als ik jullie allemaal zo hoor, een 4930K overclocked, de weg om te gaan is.

En ik heb ook al tweemaal de m550 of samsung 840 gehoord. Dus dat zal er dan ook in gaan komen :)

Wat betreft de Titan... denk je dat die ook beter overweg kan met bijvoorbeeld 4K RED footage in vergelijking met de gtx 780. En/of kan Premiere ook met twee gtx 780's werken, en dan sneller zijn dan 1 titan? Als ik deze benchmarks zie, ontlopen ze elkaar niet zoveel: http://www.barefeats.com/gputitan.html
maratropa schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 21:28:
Is netwerkrenderen in C4D een beetje toegankelijk, ik ken het niet zo goed? Mag je zonder gedoe rustig bijv. 10x de app installeren als rendernode zoals bij Vray? Max en Maya zijn zelf ook wel relaxed, alleen Mental Ray is zo'n zeikerd met een beperkt aantal rendernode licenties etc. Waar render je eigenlijk mee in C4D, gewoon de native renderer?
Ik werk met C4D inderdaad. En daarbij heb je geen limiet aan rendernodes. Gewoon de client installeren en gaan :) Ze hebben het wel net vernieuwd naar Teamrender ipv Netrender. Hij kan nu bijvoorbeeld ook de buckets over 1 still verdelen als je wilt. Dit heeft geloof ik wel pas nut als die frame ook echt heel lang rendert. Anders is hij meer power en tijd kwijt met het verdelen, dan het daadwerkelijke renderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Heerko op 04-04-2014 23:49 . Reden: info over rendernodes toegevoegd ]

• maratropa
  • Niet online
Dat van die testrenders begrijp ik wel, het is lekker als dat zo snel mogelijk gaat. Maar ook daar is een 4930k met wat OC zeker geen trage optie.

Stel je zou wel voor een Xeon systeem met meer cores willen gaan, dan is de E5-2687W v2 een betere keuze denk ik, een 8 core met alle cores op 3,4ghz en de turbo op 4ghz. Staat ook nog niet in de PW maar is rond de 1850 inc.

Punt is alleen dat die helemaal niet zo heel veel sneller renderd dan een 4930k met OC.

Als je dan echt flink veel renderpower in 1 bak wilt hebben maar met behoud van goede single core snelheid dan is een dual E5-2687W v2 wel "leuk" ;)

Punt is daar weer dat je dan rond de 6000 euro inc. moet denken. Als die 5k ex. was dan is het misschien nog wel een optie.

Voor het idee; dan gaat het meer om zoiets ( er staat de wat goedkopere E5-2687W in, de v2 is wat duurder nog maar dus niet in de PW)

#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2687W Boxed€ 1.645,-€ 3.290,-
1Asus Z9PA-D8€ 314,91€ 314,91
1Asus GeForce GTX Titan Black€ 899,-€ 899,-
1Corsair Carbide 330R€ 74,95€ 74,95
2Noctua NH-U12DXi4€ 62,50€ 125,-
2Kingston ValueRAM KVR16R11S4K4/32€ 283,50€ 567,-
1Seasonic G-Serie 750Watt€ 99,99€ 99,99
3Crucial M550 2,5" 256GB€ 133,04€ 399,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.769,97

Als je het budget hebt gaan preview renders hier wel heel hard op.. Extra voordeel is het REG ECC geheugen, en dus dat je alle cores in 1 machine hebt. Ik vind dit ook nog wel een "aantrekkelijke" optie :)

Als je dus gaat gpu renderen en met 4k wil gaan werken zou ik voor de toekomstbestendigheid een titan nemen. 2 GPU's zou ik vooralsnog niet doen.

specs

• Heerko
Jaaaa daar ga je wel van kwijlen een 16 core! Maar idd zeg, dan gaat de prijs heel rap omhoog.

Keuze tussen Titan en GTX 780 blijft moeilijk, want de GTX 780 is wel heel erg snel. Het enige minpunt is dat er niet iets meer RAM op zit. Als er bijvoorbeeld 1 Gb meer op had gezeten was het een no-brainer.

Ik zie dat je een Corsair Carbide als kast hebt genomen, en Noctua als extra koeling. Heb je hier ervaring mee? Want voor mij is het ook erg belangrijk dat het geheel zeer stil moet zijn. Ik lees ook dingen over fan controllers etc. Heeft zoiets nut om je kast nog stiller te maken?

• Kyle98
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Ik gebruik zelf een fan controller omdat het moest, want mijn intake fans draaide op 100% en dat kon je niet veranderen, maar in jouw geval kan je de fans volgens mij gewoon via de computer met een bepaalde software veranderen.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• maratropa
  • Niet online
Je zou bovenstaand dual xeon systeem wat kunnen uitkleden, 32GB, normale 780 en mischien maar 1 SSD en 1 HD. Dan zit je al dichter bij de 5000 in de buurt. Dan heb je iig de cpu power en kun je later nog wat upgrades doen. Maar de vraag is dus of het extra hard renderen van previews je zo veel geld waard is..

Met xeon's en koelers moet je soms wat oppassen, er is vaak minder ruimte, vooral met 2 sockets. Het voordeel is dat er geen verschil is in desktop en xeon moderborden qua backplate zoals bij 1366, zodat in princiepe veel soorten koelers moeten kunnen passen. Noctua is high end en vermarket die coolers voor 2011 xeons. Zelf zou ik ook 2 watercoolers overwegen bijv. Zelf geen ervaring met Noctua maar ze komen altijd goed uit de testen.

Corsair kast was een voorbeeld, ken ik niet. Beetje persoonlijk ook maar een te kleine kast zoals die je eerder noemde zou ik niet doen.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 05-04-2014 12:45 ]

specs

• Heerko
Ik geloof dat AE graag 2 GB per core wil, dus met 16 cores is 32 gb 'net genoeg'. Maar ik zou altijd kunnen uitbreiden als dat een bottleneck blijkt te zijn, maar kan het me bijna niet voorstellen.

Maar ja is het zijn geld waard al die cores... dat is de vraag. Hmmm moet daar even hard over nadenken. En een Raid 0 lijkt me toch ook wel erg fijn, en waterkoelers ook. Dus dan gaat het al weer hard met de euros :D

• maratropa
  • Niet online
Idd. Mijn ervaring is dat 3D previews renderen rap genoeg werkt voor mij op een 3930k met OC. Maarja mijn workflow en verwachtingen zijn de jouwe niet. Om een snelheidsboost van 2.x keer in previews renderer te krijgen ga je bakken extra met geld uitgeven..

Maar ik zou zelf ook liever dat geld idd in wat ssd raid 0 werkruimte stoppen, en videokaarten, vooral als ik je zo hoor over gpu renderen en 4k enzo. Zit er ook een gpu renderer in C4D? Of ga je dan Octane gebruiken oid?

Ik had al eens begrepen dat AE veel ram slokt. Dat is hier denk ik meer leidend voor de hoeveelheid ram dan renderen in 3d aps; ik merk dat ik met flink grote scenes nog niet zo makkelijk over de 16GB heen kom.

Als je dan bijv. 1 Titan neemt dan is het wel handig om qua ruimte en voeding al rekening te houden met 1 of 2 extra titan's, als je meer zou gaan gpu renderen.

En waterkoelers zijn an sich niet veel beter dan bijv. die noctua's hoor. Voordeel vind ik dat je met zo'n gesloten waterkoeler de warmte van de cpu direct de behuizing uit kunt gooien. Maar zo'n noctua koelt ook erg goed en is eigenlijk wat robuuster.

[ Voor 12% gewijzigd door maratropa op 05-04-2014 15:45 ]

specs

• Heerko
Ja een waterkoeler heeft natuurlijk ook nog fans.. Was ik even vergeten :)

GPU renderen weet ik nog niet zeker of ik dat ga doen. Octane heeft nog te veel nadelen, of beter gezegd tekortkoming. Hij is niet goed in indoor renderen. En volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, kan hij geen transparantie aan, SSS etc. En ik vraag me ook af of hij multipass kan renderen. Zag laatst wel dat ze nu motion blur kunnen renderen. Maar Vray RT is ook een GPU renderer, wellicht dat die wat interessanter is.

4K editing etc zal niet zo vaak voorkomen als 3D rendering etc. En ik hoop ook echt dat de 4K trend niet gaan doorzetten. Want dan lopen we qua hardware nog echt te veel achter de feiten aan. Ik bedoel als ik straks ook moet gaan 4K 3D renderen.. dat wordt janken.

Die extra cores zijn wel echt super welkom in de dagelijkse workflow voor 3D. Alleen 3600 euro voor de xeons weggezet tegen de 490 euro i7... pfffff Aan de andere kant als dat je dagelijkse workflow zoveel plezieriger kan maken. Maaaaar voor die 3100 kun je ook aardig wat render nodes maken.. waarvan je weer blij wordt als de deadline nadert van een project.

Ik wil sowieso de NAB beurs die deze week is, even afwachten. Zien wat Adobe en Maxon voor nieuwe dingetjes gaan uitbrengen. Dat kan nl. ook bepalend zijn voor de hardware :) vooral aan de GPU kant misschien.

Qua RAM, ik denk dat ik er eerst 32 GB in doe, dan in het dagelijks gebruik regelmatig eens kijken hoeveel ik nou daadwerkelijk gebruik.

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Ik weet niet of je aan 32GB voldoende hebt, met 16GB kom ik al gauw aan tekortkomingen, voorsl als ik Adobe Photoshop of After Effects gebruik. Tijdens renderen (met 3Ds Max) heb ik nog niet meegemaakt dat het programma meer dan 6GB gebruikt, al kan dat per gebruiker verschillen. Ik zou voor die 64GB gaan, vooral omdat je het dan nog als investering kunt afboeken. :)

An  a day keeps the doctor away.

Verwijderd

Kun je eigenlijk niet een cluster aan i7's maken? Er was laatst ook hier iemand die wilde een stel i7's kopen voor rendering. Hier vind je meer informatie over hoe je zoiets zou kunnen maken: http://community.spicewor...ed-to-setup-a-render-farm

• maratropa
  • Niet online
Daar ging het juist o.a. over :p

Dillemma is vooral of je veel geld in snellere previews en testrenders moet stoppen. Animaties uiteindelijk uitrenderen via een zooitje nodes is het probleem niet, het is meer dat je tijdens het werken zelf snel 1 frame wilt kunnen renderen, en dan zit je met overhead van het netwerk en het laden van de software aan de "node" kant. Dat werkt dus beter voor hele grote previews, het heeft dus soms nog zin om meer cores lokaal te hebben. Maar dat moet wel in combinatie met singlecore snelheid.

Lijkt me wel leuk om nog eens te expirimenteren met oud Infiniband spul om de netwerk bottleneck te verkleinen, en dan de nodes zo snel mogelijk te kunnen laten reageren..

Heerko, waar werk je nu op eigenlijk qua hardware?

specs

• Heerko
Ik werk nu op een Mac Pro 3,1 8 core 2,6 ghz uit 2008(!) Dus winst gaat er sowieso behaald worden :)

• maratropa
  • Niet online
Idd ik neem aan dat dat core2quad q9450 2,66ghz gebaseerde xeon's zijn.. Die doen per stuk in Cinebench 11.5 3,3 punten dus samen doen ze 6,6 punten.

Een 4930k op 4,3ghz, wat volgens mij wel reeel is qua OC, doet 13 punten, dus in rendersnelheid halveer je de tijd. Dat plus de extra coresnelheid is een fijne upgrade.

1 2687w v2 doet ook 13,5 punten. Je zou dus ook voor 1 enkele E5-2687w v2 kunnen gaan. Voordeel is dat je reg ecc ram kunt gebruiken en dat je je niet bezig hoeft te houden met overclocken. Theoretisch gezien de stabielste keuze. Nadeel is dat hij 3+x zo duur is, en je dus minder singlecore snelheid hebt t.o.v. een 4930k met OC. Al is 4Ghz ook best prima en met 4,3gzh ook niet zo'n heel groot verschil.

2 2687w v2's is dan wel lekker 4x zo snel als wat je nu hebt maarja..$ :)

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 06-04-2014 12:56 ]

specs

• Heerko
En wat te denken van deze processor dan?

http://www.cpubenchmark.n...90+v2+%40+3.00GHz&id=2057

Die zit rond dezelfde prijs als de Intel Xeon E5-2687W v2, alleen is .4 ghz langzamer, maar heeft wel 2 cores meer. Dus dan zou je op een 20 core machine komen ipv een 16 core.

Zou je die .4 ghz gaan missen in de single core speed?

En zijn Xeon processoren ook goed overklokbaar?

• maratropa
  • Niet online
3,4ghz x 8 = 27,2 gecombineerde ghz, 3,0 x 10 = 30 gecombineerde ghz. Die 2690 v2 gaat eigenlijk niet zo veel sneller zijn dan die 2687w v2 ondanks de 2 extra cores, ik vind het als 3D workstation cpu niet echt interessant. En een 4930k met alles op 4,2ghz doet gecombineerd 25,2 ghz trouwens. Even een grove berekening maar het helpt om de multithreaded snelheid in perspectief te zetten.

Xeon's hebben geen "unlocked multiplier" dus overclocken gaat bijna niet.

In mijn ervaring is dat met erg zware scenes snel de grootste bottleneck in je systeem de singlecoresnelheid kan gaan zijn. Ik zou nu zelf geen cpu met een max snelheid van 3,6ghz willen als je ook een xeon hebt met max 4ghz of een i7 6core met oc van 4,4ghz ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door maratropa op 07-04-2014 14:25 ]

specs

• Heerko
Ja ik snap denk ik wat je bedoelt. Het wordt een keuze tussen of workflow snelheid of render snelheid. Met de 20 cores zul je een klein beetje sneller kunnen renderen.

Het overclocken van een 4930K naar 4,2Ghz.. hoe betrouwebaar is dat eigenlijk? Slijt hij dan ook sneller? Of hangt dat heel erg samen met hoe goed hij gekoeld is?

Damn.. ik vind het maar een moeilijke keuze... Financieel is natuurlijk de 4930K 3100 euro!! voordeliger.

Maar aan de andere kan is het ook zo fijn om veel rekenkracht in je eigen station te hebben, zonder eerst op een renderfarm te hoeven bouwen.

*Edit*

20 core * 3 Ghz = 60 Ghz
16 core * 3,4 Ghz = 54.4 Ghz
6 core * 4,2 Ghz OC = 25 Ghz

[ Voor 7% gewijzigd door Heerko op 07-04-2014 16:04 ]

• maratropa
  • Niet online
Qua OC, je hebt natuurlijk geen garanties. Als je pecht hebt dan heb je een gare chip die niet erg ver wil. Ik zelf doet het al jaren, weet zo'n beetje wat ik kan verwachten dus ik kies ervoor om een beetje extra risico te lopen. Maar van slijtage heb ik nog nooit wat gemerkt, daar ga je pas last van hebben als je extreem gaat overclocken. Dat wil je niet voor een werkbak, daar moet het veilig en subtiel ;) En natuurlijk een goede koeler er op. Het is wel erg makkelijk tegenwoordig. Ik heb een 3930k met een asus p9x79 en eigenlijk het enige wat je moet doen is in de bios de multiplier op (in mijn geval) 44 zetten. (de rest van de instellingen staan op auto) En dan heb ik nog turbo en speedstep uitgezet. > voila continu 4,4ghz.

Een bedrijf als BOXX levert voor 3d doeleinden ook workstations met een OC (6 core op 4,5ghz)
http://www.boxxtech.com/p...socket/3dboxx-4920-xtreme
Dus die geloven er ook wel in. :)

Ik zou het ook wel lastig vinden als ik zo'n budget in 1 keer zou hebben. :)

Als je niet wilt overclocken dan is het eigenlijk "makkelijker", want voor max performance moet je dan gewoon een 2687W v2 hebben.

Maar als je een beetje slim configureert kun je ook 2 4930k basisbakken maken voor 1300-1500, waarvan je er 1 een betere gpu geeft om op te werken. Heb je meteen een backup in geval van nood, kan er 1 ongestoord renderen als het nodig is, en heb je veel power voor weinig.

Maar ik moet ook vaak previews renderen en ik weet hoe fijn het is als dat snel gaat.. Dat kan je flink wat geld waard zijn.

Je zou ook nog een dual socket systeem kunnen nemen met aan het begin maar 1 2687w v2 er op, en dan later er nog 1 bij.. Of met wat minder ram en een goedkopere gpu kom je ook bij de 5000 euro in de buurt.

specs

• Heerko
Thanks man! :) Ik heb vanmiddag een offerte aanvraag gedaan bij Ikbenstil.nl om te kijken of zij/en voor hoeveel, de 16 core kunnen maken waar we het hier over hebben. Het lijkt me fijn als iemand die verstand van koeling en van het stil maken van een pc, het in elkaar zet. Ik vertrouw mezelf daar niet in! :)

Weet jij eventueel nog anderen die daar goed in zijn?

Pagina: 1