Samenstelling PC voor thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:57

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Hallo medetweakers :)

Mijn vader is op zoek naar een nieuwe PC, de oude (Q8600 met 4GB RAM, brakke voeding en brakke kast) voldoet echt niet meer. Hij is vreselijk sloom geworden en het is zo onderhand wel tijd voor een upgrade.

De PC kan ik zelf in elkaar zetten, dat heb ik al meer gedaan en vormt zeker geen probleem. Wat moeilijker is, is het kiezen van componenten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Thuisgebruik. E-mailen, filmpjes kijken, torrentje downloaden. Office wordt ook gebruikt.
Ikzelf gebruik photoshop redelijk vaak, en doe dit ook geregeld op deze PC.

Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Een maximumbudget is er niet, maar het is belachelijk om meer dan €1000 uit te geven aan een systeem dat enkel voor basistaken gaat gebruikt worden. Een HDD en GPU heb ik al, dus de totaalprijs gaat sowieso hierdoor omlaag. Een maximumbudget van €700 zou ik liefst dus niet overschrijden. Assemblage doe ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een simpele SATA-schijf van 1TB (merk weet ik zo even niet vanbuiten) en een cheape Nvidia grafische kaart (sorry, type weet ik ook even niet meer van buiten. Maakt echt niet uit omdat er niks van grafische kracht vereist is. Gamen gaat er absoluut niet gebeuren. Deze grafische kaart zit er enkel en alleen in omdat de vorige PC geen ingebouwde GPU had.)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Een goede voeding, die energiezuinig is en geen idiote hoeveelheden lawaai maakt
- Een goed moederbord
- Een SSD
- Een CPU die echt wel lang mee gaat
- Een nieuwe kast. Ik heb nu een Xigmatek Utgard die niet gebruikt wordt, maar deze is te groot en flashy naar de zin van mijn vader. Hij maakt vooral heel veel lawaai terwijl dit niet hoeft.
- Een koeler, om lawaai te beperken en de CPU toch enigzins koel te laten draaien.
- Thermal paste (heb ik thuis niet meer liggen)
- RAM-geheugen, 8GB

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Intel. Ik ben een fanboy :)
Asrock ben ik overigens geen fan van, heb ik al veel problemen mee gehad in het verleden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
- Energieverbruik mag wel ingeperkt worden. Voeding moet dus efficient zijn en niet onnodig energie verstoken.
- Geluidsniveau moet binnen de perken blijven. Momenteel staat er een lawaaierige bak, dit mag gerust stiller. Dit hoeft echter niet tot in het extreme (dus ik wil ook niet gaan investeren in een passieve voeding etc)

Ga je overklokken?
- Nope. Overklokken gaat er met deze PC niet gebeuren.

Wat ik zelf al heb samengesteld
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 183,60€ 183,60
1Gigabyte GA-Z87-HD3€ 89,80€ 89,80
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 36,50€ 36,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,45€ 60,45
1Corsair CS450M€ 57,89€ 57,89
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,28

Een kast en thermal paste moet er dus nog bij.
Iemand nog opmerkingen bij deze combinatie van onderdelen?

Alvast bedankt!

EDIT: Misschien heb ik de focus niet genoeg gelegd op het feit dat we zeker wel een 5-tal jaar voort willen met deze PC. Zeker daarom heb ik voor deze processor gekozen, zodat er later geen nieuw moederbord en CPU moet aangeschaft worden.

Android developer & dürüm-liefhebber

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:25
Gezien waar het systeem voor zal worden gebruikt zou een i3 of zelfs Pentium al voldoen en dan heb je al genoeg aan de volgende voeding; pricewatch: be quiet! System Power 7 300W

En als je niet gaat overklokken is een moederbord met H81 of B85 chipset al voldoende en voor de cpu koeler kun je een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 nemen want de Scythe is bedoeld voor overklokken.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-04 19:07
stille strakke kast: pricewatch: Cooler Master Silencio 352
goedkopere i5 pricewatch: Intel Core i5 4440 Boxed
stille zuinige voeding pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
ander moederbord: pricewatch: MSI B85M-E45

ik zou gewoon de boxed koeler proberen en als die echt te veel herrie maakt kan je altijd nog een stillere nemen. Ik neem aan dat de huidige videokaart niet meer dan 100W verstookt ivm de voeding en geen fan heeft? Anders krijg je nooit een echt stil systeem

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Deze CPU heb ik uitdrukkelijk gekozen omdat we zeker 5 jaar verder willen met deze CPU en dit moederbord. De vorige CPU was vroeger ook redelijk high-end en is nu toch best verouderd.

Dat van die chipset bedacht ik mij ook, maar ik ben niet zo thuis in het hele chipset/moederbordverhaal.
Het is trouwens helemaal niet zo belangrijk dat hij stil is, maar gewoon, mijn gaming PC maakt nu weer net heel veel geluid. Het gaat er gewoon over dat het geen stofzuigergeluid mag zijn :)
Al is die koeler inderdaad wel overkill. Misschien maar voor de boxed koeler gaan en kijken of dat meevalt. Dan is de koelpasta ook overbodig, of kan ik die beter vervangen?

@RRob, thanks voor die kast. Ik had hem ook in de pricewatch gezien, en ik denk dat ik die ga nemen.
Ik zie trouwens dat dat moederbord dat je noemt een micro-atx mobo is. Is daar een goede reden voor?

[ Voor 17% gewijzigd door Mavamaarten op 04-04-2014 15:11 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Mavamaarten schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:05:

@RRob, thanks voor die kast. Ik had hem ook in de pricewatch gezien, en ik denk dat ik die ga nemen.
Ik zie trouwens dat dat moederbord dat je noemt een micro-atx mobo is. Is daar een goede reden voor?
Die Silencio 352 is een mATX kast. Overigens is die momenteel slecht/niet leverbaar!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:13:
[...]
Die Silencio 352 is een mATX kast. Overigens is die momenteel slecht/niet leverbaar!
Owja, logisch natuurlijk 8)7
Op zich is die mATX formfactor nog niet zo slecht, handig dat er niet zo'n mega grote bak staat.

EDIT: Z87-moederbord vervangen door H87-moederbord, ik ga toch niet overklokken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H87M-D3H€ 78,04€ 78,04
1Corsair CS450M€ 57,89€ 57,89
1Arctic Silver Silver 5 - 3.5 Gram€ 5,95€ 5,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 513,47

[ Voor 80% gewijzigd door Mavamaarten op 04-04-2014 15:30 ]

• NitroX infinity
Zelfs een H87 chipset is overbodig. B85 heb je meer dan genoeg aan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Voeding niet doen, is matig door gebruik van CapXon condensatoren met een beperkte levensduur. In het ergste geval kan je je hele systeem om zeep helpen. Denk iets te kort door de bocht geweest, lijken er toch niet in te zitten, blijft overeind wat NitroX hierboven en hieronder zegt.

Welke GPU ga je erbij zetten? Afhankelijk daarvan is 430-520 watt meer dan zat (waarbij: liever genoeg dan te veel, dan werkt de PSU efficiënter). Denk dan aan een pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze, pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W, pricewatch: Seasonic S12G 450W.

[ Voor 10% gewijzigd door br00ky op 04-04-2014 15:44 ]

• NitroX infinity
Als hij voor een i3 of i5 gaat (en ik denk zelfs een Pentium) dan is er geen aparte videokaart nodig voor de taken waarvoor de pc bedoeld is. En dus is die 300Watt voeding die ik aanraadde meer dan genoeg. Ook voor een lichte videokaart voldoet de voeding.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
NitroX infinity schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:39:
Als hij voor een i3 of i5 gaat (en ik denk zelfs een Pentium) dan is er geen aparte videokaart nodig voor de taken waarvoor de pc bedoeld is. En dus is die 300Watt voeding die ik aanraadde meer dan genoeg. Ook voor een lichte videokaart voldoet de voeding.
Zeker!

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Okee, even voor de duidelijkheid, ik ga geen GPU gebruiken aangezien de i5 een ingebouwde grafische chip heeft. Ik heb nu dus de voeding vervangen door de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt . Er zijn trouwens enorm veel moederborden met een B85-chipset in de pricewatch, gewoon de cheapste niet-asrock pakken, of...?

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H87M-D3H€ 78,04€ 78,04
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,58

[ Voor 77% gewijzigd door Mavamaarten op 04-04-2014 16:00 ]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Ook AsRock is tegenwoordig prima!

• NitroX infinity
Drie moederborden met B85 chipset in een handig lijstje zodat je de features kunt vergelijken. Denk ook even na over hoeveel sata, usb en andere aansluitingen nodig zijn;

http://tweakers.net/price...;339284;335845/categorie/

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Ook met een pentium en een ssd kun je met het geschetste gebruik wel 5 jaar toe, daar ben ik helemaal niet bang voor. Ik zou dus lekker voor een goedkopere pentium processor gaan. Dan kun je ook de pricewatch: be quiet! System Power 7 300W nemen als voeding en kom je aardig voordeliger uit.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-04 16:41
Nou ja, TS zegt ook dat ie er graag op wil Photoshoppen. Een redelijke hooggeklokte multicore ipv een Pentium is dan geen overbodige luxe wil het systeem nog enigszins snel blijven.

De vraag is wellicht hoeveel tijd TS aan Photoshop besteedt en hoe zware dingen dit zijn. Dit is dan ook meteen waarschijnlijk de zwaarste taak die de pc van vader te verduren krijgt en is goed om in beeld te hebben wat je nodig denkt te hebben.

Verder heb je (P_Tingen) wel gelijk dat een Pentium redelijk goed moet kunnen. Ik heb toen eens mijn overklokte Q6600 (@ 3,6GHz) via benchmarks vergeleken met een toen Ivy Bridge i3 en daar was de i3 nog zelfs marginaal sneller... maar in alles goedkoper, zuiniger en bovendien koel. Dus een stock Q8600 (? bestaat niet, volgens TS wel ?) naar bijv. een nieuwe Pentium zou het verschil groter zijn in positieve zin van het woord.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
marcel87 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 17:20:
Nou ja, TS zegt ook dat ie er graag op wil Photoshoppen. Een redelijke hooggeklokte multicore ipv een Pentium is dan geen overbodige luxe wil het systeem nog enigszins snel blijven.

De vraag is wellicht hoeveel tijd TS aan Photoshop besteedt en hoe zware dingen dit zijn. Dit is dan ook meteen waarschijnlijk de zwaarste taak die de pc van vader te verduren krijgt en is goed om in beeld te hebben wat je nodig denkt te hebben.

Verder heb je (P_Tingen) wel gelijk dat een Pentium redelijk goed moet kunnen. Ik heb toen eens mijn overklokte Q6600 (@ 3,6GHz) via benchmarks vergeleken met een toen Ivy Bridge i3 en daar was de i3 nog zelfs marginaal sneller... maar in alles goedkoper, zuiniger en bovendien koel. Dus een stock Q8600 (? bestaat niet, volgens TS wel ?) naar bijv. een nieuwe Pentium zou het verschil groter zijn in positieve zin van het woord.
Oeps, ja, ben nu thuis en het is inderdaad een Q6600. Nogmaals, de eis is een _echt_ snelle PC. Een processor als een Pentium of een i3 voldoen dus niet. De keuze voor de i5 4760 staat dus redelijk vast.

Heb het moederbord ook veranderd. B85 is inderdaad genoeg.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,50€ 184,50
1MSI B85M-E45€ 58,70€ 58,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,14

• NitroX infinity
Nogmaals, de Scythe Mugen is voor overklokken bedoeld.
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Owja, sorry, was die vergeten in het lijstje te zetten. Bedankt voor het meedenken!
De kast is ondertussen ook al gekozen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,50€ 184,50
1MSI B85M-E45€ 58,70€ 58,70
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding) Mat€ 70,69€ 70,69
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,28

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
zit koelpasta van prima kwaltijd bij de koeler! Artic silver is tevens niet echt top.

Verwijderd

En die niet? Leveren beide vrij vergelijkbare prestaties.

Koelpasta zit trouwens bij de koeler dus los kopen heeft weinig zin, vooral die snel drogende Arctic Silver 5 niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2014 18:31 ]

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Ik dacht dat de koelpasta die bij koelers zit altijd nogal brak was. Overigens heb ik thuis geen koelpasta meer liggen, en dat is toch iets wat handig is om in huis te hebben, niet?

Verwijderd

Dat wel maar als je de AS5 wil gebruiken na een jaar of zo terwijl die al eens geopend is geweest zal het keihard zijn, dan zou ik ander spul nemen.

• Mavamaarten

Mavamaarten

Omdat het kan!

Topicstarter
Ahzo, dat wist ik niet. Is er iets wat jij kan aanbevelen?
http://www.tomshardware.c...ce-benchmark,3616-19.html
Dit lijstje is nogal lang, en velen staan niet in de pricewatch en/of zijn niet goedkoop naar België te krijgen. Beetje stom om €5 verzending te betalen voor een tube van €4.

Edit: de MX-4 van Arctic ziet er interessant uit, en schijnt niet uit te drogen. Dan ga ik daar maar voor.

[ Voor 14% gewijzigd door Mavamaarten op 04-04-2014 19:13 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

MX4 is leuk spul, ook makkelijk weer te verwijderen, AS5 is kutspul om te verwijderen.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1