hyptonize schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:29:
Ik snap het ook totaal niet. Dat excuus ook met 'sommige applicaties zijn specifiek gemaakt voor XP' blablabla. Maar na 12 jaar zou je toch wel een budget bij elkaar gesprokkeld moeten hebben om deze applicaties te updaten voor W7/W8. En waarom werden deze excuses niet gebruikt bij de overstap van Windows 95/98/2000 naar XP, die ging veel sneller.
Ik heb bij diverse overheids instellingen en andere bedrijven gewerkt waar ze met op maat gemaakte applicaties werkten.
En vaak als er plannen waren voor een migratie naar een nieuw OS dan werden de oude applicaties niet geupdate maar werd er gekozen om nieuwe ''betere'' applicaties te ontwikkelen.
De hele migratie liep dan vaak vertraging op omdat het maken van de nieuwe applicatie langer duurt dan gedacht, ze er veel meer geld aan kwijt zijn dan begroot (waardoor er niet genoeg geld is voor de OS migratie) en het probleem waar ze meestal tegen aan lopen is dat de nieuwe applicatie of veel ingewikkelder is het gebruik of inferieur is aan de oude op elk vlak.
Hierdoor weigeren de medewerkers de nieuwe applicatie te gebruiken waardoor de oude toch nog geupdate word.
Beste voorbeeld hiervoor was bij een pensioenfonds.
Ze hadden een absurd oud MS Dos programma, het was lekker snel, logisch, je kreeg alle info in 1 scherm, er was een handige logboek functie en alle brieven werden via deze uitgeprint. Behalve het beheer van de brieven was dit een perfect programma.
Er kwam een OS migratie aan en een persoon in het managment wilde van deze applicatie af en wist de rest te overtuigen veel geld uit te geven aan een nieuwe applicatie.
Dit nieuwe programma was absurd traag, had geen logboek functie (welke zeer belangrijk was), de info die men kon oproepen was verspreid over meerdere tabs (totaal onlogisch en onhandig) en het was verre van stabiel.
Na diverse gesprekken met het managment en nadat we 2 van hun een dag lieten meekijken gaven ze ons gelijk. De oude applicatie werd geupdate en de nieuwe app werd alleen nog gebruikt voor brieven.
Uiteindelijk was er dus absurd veel geld uitgegeven aan een applicatie waarmee brieven beheerd werden.
edit:
Mijn ervaring is dus dat er te vaak beslissingen gemaakt worden door mensen die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Die onzin word dan een prestige project, kost absurd veel geld waardoor er voor de uiteindelijke OS migratie geen budget meer is.
Van de politie heb ik ook al dergelijke verhalen gehoord van iemand die er werkt. Bij hun werd veel geld uitgegeven aan een nieuwe applicatie die slechter was dan de voorganger.
Het project werd gepushed door 1 hoge oom bij de politie wiens zoon toevalliger werkte voor de ontwikkelaar.
[
Voor 10% gewijzigd door
Deadsy op 04-04-2014 15:58
]