Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Versterker / speakers kiezen

Pagina: 1
Acties:

• mkool89
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-08-2021
Beste Tweakers,

Thuis is de 10 jaar oude surround set van Philips aan vervanging toe. Deze wil ik vervangen met een versterker + boxen. Nu heb ik mezelf (zo goed als mogelijk, braaf de audio FAQ doorgelezen) ingelezen en zie ik door de stortvloed aan informatie de bomen door het bos niet meer!

Situatie is als volgt:
Grote huiskamer in een L vorm, 8x5meter +4x4meter. Hierin wil ik het liefst een 5.1 setup hebben. Dit leid tot de volgende vragen:

1: Dit lijkt mij een mooie versterker : V&A aangeboden: Onkyo TX-NR609 Zwart , is dit ook een leuke, of zit ik er helemaal naast / zijn er beter opties voor hetzelfde geld?
2: Speaker sets worden vaak in paren van 2 aangeboden. Hoe stel je hier een 5.1 set van samen, is het erg als achterspeakers van een ander merk zijn bijv? zelfde geld natuurlijk voor de center speaker.
3: Hoeveel watt is er benodigd in een woonkamer van dit formaat?

Al met al wil ik een maximum van tussen de 600 tot 800 euro uitgeven voor het hele setje.

Een beetje hulp zo ontzettend geapprecieerd worden ! Voorbaat dank ! :)

Marco

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
1: Is niet onaardig maar voor dat geld heb je natuurlijk een ouder model en geen garantie. Dit is een te maken afweging. Laat je keuze voornamelijk afhangen van de apparatuur die je er op wil gaan aansluiten en de functionaliteiten die je zoekt.
2: Rears kunnen op zich best van een ander merk zijn. De center komt bij voorkeur uit dezelfde serie als je fronts. Je keuze zou je ook moeten laten afhangen van het gebruik. Als de nadruk ligt op tv/films/series kun je eventueel toch kiezen voor een kant en klaar 5.1 setje omdat de eisen stukken minder hoog zijn dan voor muziek.
3: In de FAQ had je kunnen lezen dat je hier niet naar hoeft te kijken. :+

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:32
De ontvanger in die v&a wordt ook verkocht door bv Exellent in Belgie. nieuw en tegen kleine meer prijs.
http://www.2dehands.be/au...-tx-nr609s-183388416.html
dus kun je hem mss beter laten opsturen van uit daar bv..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• mkool89
S1NN3D schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:03:
1: Is niet onaardig maar voor dat geld heb je natuurlijk een ouder model en geen garantie. Dit is een te maken afweging. Laat je keuze voornamelijk afhangen van de apparatuur die je er op wil gaan aansluiten en de functionaliteiten die je zoekt.
2: Rears kunnen op zich best van een ander merk zijn. De center komt bij voorkeur uit dezelfde serie als je fronts. Je keuze zou je ook moeten laten afhangen van het gebruik. Als de nadruk ligt op tv/films/series kun je eventueel toch kiezen voor een kant en klaar 5.1 setje omdat de eisen stukken minder hoog zijn dan voor muziek.
3: In de FAQ had je kunnen lezen dat je hier niet naar hoeft te kijken. :+
Bedankt voor je antwoord :)

1: Ja inderdaad, maar qua kosten is een nieuw model een stevige investering.
2: Oke, is er anders een hoorbaar geluidsverschil? en zouden ze dan zelfs uit dezelfde serie moeten komen? Nadruk ligt op een 50/50 split tussen muziek en film/tv.
3: Klopt .. ik heb het gelezen, maar kon het niet nalaten om het toch te vragen aangezien de huidige set ruim tekort schiet qua geluid... ik zal dan maar aannemen dat dat meer over de kwaliteit van de set zegt!
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:05:
De ontvanger in die v&a wordt ook verkocht door bv Exellent in Belgie. nieuw en tegen kleine meer prijs.
http://www.2dehands.be/au...-tx-nr609s-183388416.html
dus kun je hem mss beter laten opsturen van uit daar bv..
Bedankt! dat is inderdaad de moeite misschien wel waard! zeker tegen zo een miniem prijsverschil! Ik ga er over nadenken :) !

Zijn er nog bepaalde speaker merken / sets aan te raden of juist merken waar ik ver bij uit de buurt moet blijven?

Verwijderd

De center moet je absoluut van hetzelfde merk en serie kopen. Dat kan echt verschrikkelijk slecht klinken als het gemixed wordt. (Is uiteraard afhankelijk van de situatie.)

Achter is minder belangrijk. Niettemin zou ik het wel van hetzelfde merk houden, omdat de klankkleur zelfs tussen verschillende series meestal gelijk is. Daarmee heb je dan genoeg mogelijkheden om achter goedkoper uit te zijn.

• Banballa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:12

Banballa

(>'_')>

De onkyo 609 is een prima reciever. Ik heb hem zelf een jaar gehad. Ik zou er alleen geen 300 euro meer aan uitgeven. Ik heb die van mij op marktplaats destijds voor 180 euro (zgan) gekocht. En in de koopjeskelder van Correct heeft hij ook lang te koop gestaan voor volgens mij 180 euro (ik kan hem daar nu niet meer vinden).

Misschien kan je ook eens kijken naar een nieuwe Denon x2000 / x1000. Vandaag 359 euro voor de x2000:
http://www.bobshop.nl/nl/...receiver/p49178?ref=zanox

• mkool89
Verwijderd schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:20:
De center moet je absoluut van hetzelfde merk en serie kopen. Dat kan echt verschrikkelijk slecht klinken als het gemixed wordt. (Is uiteraard afhankelijk van de situatie.)

Achter is minder belangrijk. Niettemin zou ik het wel van hetzelfde merk houden, omdat de klankkleur zelfs tussen verschillende series meestal gelijk is. Daarmee heb je dan genoeg mogelijkheden om achter goedkoper uit te zijn.
Goed om te weten ! Voorkomt toch dat ik het benader als een pick & mix :9

Is een setje als:
http://link.marktplaats.nl/m780585246
of:
http://link.marktplaats.nl/m793370335

De moeite waard?

• S1NN3D
  • Niet online
Voor ongeveer de prijs van die 2e hands receiver kun je ook wel een nieuw model kopen.

Bij audio is het altijd een kwestie van keuzes maken; het kan altijd gekker, beter, duurder, etc. Probeer wel het grootste deel van je budget in de speakers te steken want daar zul je het verschil in kwaliteit kunnen maken.

Speakers aanraden is eigenlijk niet mogelijk. Elk merk/type klinkt anders en geluid is erg persoonlijk. Wat de ene persoon prachtig vindt klinken, lijkt in jouw oren misschien wel nergens op. Het enige juiste advies zal zijn dat je moet gaan luisteren en vergelijken in een hifi-zaak om er achter te komen welke speaker het beste bij je past. Gezien het budget verwacht ik dat je op iets van bijvoorbeeld Jamo, de Dali Zensor-serie of de Boston Acoustics A-serie zult uitkomen.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
Banballa schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:36:
De onkyo 609 is een prima reciever. Ik heb hem zelf een jaar gehad. Ik zou er alleen geen 300 euro meer aan uitgeven. Ik heb die van mij op marktplaats destijds voor 180 euro (zgan) gekocht. En in de koopjeskelder van Correct heeft hij ook lang te koop gestaan voor volgens mij 180 euro (ik kan hem daar nu niet meer vinden).

Misschien kan je ook eens kijken naar een nieuwe Denon x2000 / x1000. Vandaag 359 euro voor de x2000:
http://www.bobshop.nl/nl/...receiver/p49178?ref=zanox
Waarom is die nu precies vandaag in de aanbieding :'( Wilde zelf eigenlijk voor de x1000 gaan maar dit is een prijs waarvoor je de x2000 momenteel haast niet kan laten liggen..

• Banballa

Banballa

(>'_')>

Hij is wel vaker in de aanbieding :) Maar dit is wel een mooie prijs als ik de pricewatch ernaast leg. Ga je geen spijt van krijgen ;)

• mkool89
S1NN3D schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:37:
Voor ongeveer de prijs van die 2e hands receiver kun je ook wel een nieuw model kopen.

Bij audio is het altijd een kwestie van keuzes maken; het kan altijd gekker, beter, duurder, etc. Probeer wel het grootste deel van je budget in de speakers te steken want daar zul je het verschil in kwaliteit kunnen maken.

Speakers aanraden is eigenlijk niet mogelijk. Elk merk/type klinkt anders en geluid is erg persoonlijk. Wat de ene persoon prachtig vindt klinken, lijkt in jouw oren misschien wel nergens op. Het enige juiste advies zal zijn dat je moet gaan luisteren en vergelijken in een hifi-zaak om er achter te komen welke speaker het beste bij je past. Gezien het budget verwacht ik dat je op iets van bijvoorbeeld Jamo, de Dali Zensor-serie of de Boston Acoustics A-serie zult uitkomen.
Duidelijk .. ik denk dat een nieuwe versterker dan inderdaad een betere optie is! zeker gezien de tip hierboven geplaatst door Banballa!

Rest mij alleen nog de vraag, welke set zou jullie voorkeur naar uit gaan:
http://link.marktplaats.nl/m780585246 (JBL)
of:
http://link.marktplaats.nl/m793370335 (Jamo)

Of is het beide niks :+
Ik begrijp dat boxen een kwestie van smaak zijn, echter hebben jullie duidelijk meer kennis van wat de "troep" op de markt is en waar het "fatsoenlijk" gedeelte begint :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:11

heuveltje

KoelkastFilosoof

Grrrrrrrrrr 2 weken geleden nog 40 euro meer voor betaald :(

Op zich wel een relaxte versterker, al baal ik er wel van dat ik 1 signaal niet over 2 paar speakers kan sturen in "pure" mode

Over die speakers, je gaat nu vloerstaanders met "bookshelf" speakers vergelijken, dat is bij gelijkwaardige speakers bijna altijd in het voordeel van de grootste :)

[ Voor 31% gewijzigd door heuveltje op 04-04-2014 10:56 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-10 08:48
De tip was van Banballa, ik hoef niet met de eer te strijken ;)

Ook mijn tip (ook al ben ik een leek): speakers luisteren! Bij voorkeur vergelijkend. Er ging een wereld voor me open toen ik een 2.0 luistersessie had van 3 uur.

(Niet dat ik er al uit ben, maar dat maakt niet uit).

[ Voor 6% gewijzigd door Joster op 04-04-2014 10:56 ]

• mkool89
Joster schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:55:
De tip was van Banballa, ik hoef niet met de eer te strijken ;)

Ook mijn tip (ook al ben ik een leek): speakers luisteren! Bij voorkeur vergelijkend. Er ging een wereld voor me open toen ik een 2.0 luistersessie had van 3 uur.

(Niet dat ik er al uit ben, maar dat maakt niet uit).
Whoops :o even scheel gekeken ... aangepast :)
Wij danken u voor uw nobelheid ! _/-\o_

• Banballa

Banballa

(>'_')>

:D
Ik zou ook gaan luisteren. De sets die je linkt zijn waarschijnlijk prima voor het geld, maar ik zou iets meer geld reserveren voor de speakers (desnoods beginnen met 2 fronts (+ center) en later uitbouwen).

De eerder (door D vd V) genoemde BA 25 is erg populair en ook de Dali Zensor 7 moet ook erg fijn zijn. Ik zou je echt aanraden om er een middag voor uit te trekken om eens te luisteren. Ik weet niet waar je woont, maar de HIFI Corner in Groningen heeft beide volgens mij in de winkel staan.

• S1NN3D
  • Niet online
mkool89 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 10:54:
Rest mij alleen nog de vraag, welke set zou jullie voorkeur naar uit gaan:
http://link.marktplaats.nl/m780585246 (JBL)
of:
http://link.marktplaats.nl/m793370335 (Jamo)

Of is het beide niks :+
Ik begrijp dat boxen een kwestie van smaak zijn, echter hebben jullie duidelijk meer kennis van wat de "troep" op de markt is en waar het "fatsoenlijk" gedeelte begint :)
Zoals heuveltje al aangeeft zijn het verschillende type speakers dus is het geen goede vergelijking. Jamo maakt voor het geld best aardige producten maar de genoemde S426 set kun je voor € 100 extra ook gloednieuw laten thuisbezorgen.

Edit: en zeker wat Banballa ook schrijft, gaan luisteren!

[ Voor 10% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2014 11:08 ]

• mkool89
Banballa schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:02:
:D
Ik zou ook gaan luisteren. De sets die je linkt zijn waarschijnlijk prima voor het geld, maar ik zou iets meer geld reserveren voor de speakers (desnoods beginnen met 2 fronts (+ center) en later uitbouwen).

De eerder (door D vd V) genoemde BA 25 is erg populair en ook de Dali Zensor 7 moet ook erg fijn zijn. Ik zou je echt aanraden om er een middag voor uit te trekken om eens te luisteren. Ik weet niet waar je woont, maar de HIFI Corner in Groningen heeft beide volgens mij in de winkel staan.
Duidelijk .. ik woon in het midden des lands, maar in Amersfoort zit een hifi shop waar ik maar eens langs moet gaan. Ik heb nog 1 vraag die misschien wel in de categorie van verboden vragen valt binnen dit forum, maar ik zal hem toch stellen.

Is het geluid van zo een zelf samengestelde set nou beter dan bij een kant en klare H&K installatie als :
http://www.harmankardon.n...detail_nl/hk-hkts-16.html ?

Laten we even uitgaan van de H&K tegenover de denon AVR-X2000 met Jamo s426 speakers. De keuze voor deze set is natuurlijk nog niet gemaakt, maar gewoon indicatief. Of moet om er echt geluidsverschil uit te halen meer geld tegen de speakerkeuze aangegooid worden ?

• S1NN3D
  • Niet online
De genoemde HK speakers zijn op zich prima om tv/films/series te kijken. Met het luisteren van muziek zullen ze naar mijn mening op zijn best matig zijn. En als ik dan die prijs zie, zou ik heel hard wegrennen want de prijs-kwaliteitsverhouding is volledig zoek. Als je zoiets zou willen plaatsen, kan dat voor veel minder geld.

• Banballa

Banballa

(>'_')>

Ik denk dat zo'n HK set voor films niet verkeerd is (zeker omdat er een sub bijzit). Maar ga je ook nog naar muziek luisteren dan valt zo'n set vaak snel tegen omdat het toch melkpakjes zijn met een sub.

Voor 700 euro zou je ook een complete BA set kunnen aanschaffen met een sub. En dat zou waarschijnlijk beter klinken dan de HK set zeker als je ook nog naar muziek luistert.
Meer betalen = zeker niet altijd beter geluid.

• S1NN3D
  • Niet online
Banballa schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:42:
Meer betalen = zeker niet altijd beter geluid.
Absoluut. Het is mij dan ook een volkomen raadsel waarom mensen zo veel zouden willen betalen voor een setje uit de categorie als de genoemde HK's.

• Banballa

Banballa

(>'_')>

S1NN3D schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:44:
[...]

Absoluut. Het is mij dan ook een volkomen raadsel waarom mensen zo veel zouden willen betalen voor een setje uit de categorie van de genoemde HK's.
Harman Kardon staat bij veel mensen nog bekend als kwalitatief goed spul. Een paar mooie foto's en een leuke reclamecampagne en mensen zijn al vrij snel om (net als bij Bose). :'(

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:44

Moofnor

King of my castle

HK zie ik vooral als een design merk, zou qua speakers nooit die kant op gaan.
Maar qua receivers zijn de verschillen toch discutabel, en daarbij zijn de HK's prachtig >:)

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

• S1NN3D
  • Niet online
Ik zie merken als Bose en HK als design-merken. Het ziet er leuk uit en wordt flink in de marketingmachine gegooid maar is eigenlijk veel te duur voor wat je er voor krijgt.

Maar we raken off-topic... Volgens mij kan de topic-starter beter gaan luisteren naar de Jamo's en vergelijken met speakers als de Dali Zensors en BA A-serie.

edit:
Moofnor schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:51:
HK zie ik vooral als een design merk, zou qua speakers nooit die kant op gaan.
Je was net een paar seconden eerder. :+
Maar qua receivers zijn de verschillen toch discutabel, en daarbij zijn de HK's prachtig >:)
Is natuurlijk persoonlijk. Zelf vind ik ze er niet uit zien. })

[ Voor 38% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2014 11:54 ]

• Banballa

Banballa

(>'_')>

S1NN3D schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 11:51:

Maar we raken off-topic... Volgens mij kan de topic-starter beter gaan luisteren naar de Jamo's en vergelijken met speakers als de Dali Zensors of BA A-serie.
Inderdaad. Succes met de zoektocht mkool89. Hou ons op de hoogte ;)

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
In Soest zit ook nog een vrij goede winkel die veel heeft: http://rmrsoundsystems.nl/

Wellicht net wat ander aanbod dan in a'foort. Zelf wil ik ook de Tannoy mercury range nog even pitchen: die heb ik aangeschaft, ook op zoek naar een budget systeem en tot nu toe zeer tevreden over! zeker voor 't geld! qua looks niet zo sexy als een Dali of BA, maar ik heb wel een nieuw paar speakers voor 170 euro op de kop getikt!

• mkool89
Allen,

Bedankt voor jullie input !! ik ga inderdaad maar eens luisteren in de winken en zien wat ik daarvan vind!

Smithkj, bedankt voor de tip :)

Als er een beslissing genomen is zal ik het posten :)

Voor nu, Goed weekend!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

> CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Een tijdje geleden ben ik ook op zoek geweest. Destijds is mn oog gevallen op de producten van Teufel. Goede reviews en schijnbaar goede kwaliteit.

Nadeel is dat het niet in een winkel te beluisteren is. Het voordeel is dat je ze 8 weken mag proberen. Je zou eens deze set kunnen overwegen. Geschikt voor zowel muziek als film

http://www.teufelaudio.nl...5.1-set-cinema-p9955.html

Succes met je zoektocht.

Goed weekend verder.

• Goofy1978
  • Laatst online: 16-11 01:03
Teufel is idd mooi spul heb pas de system 4 thx set gekocht erg mooi en vol geluid.
Wel kortingskodes zoeken op internet scheelde mij 10% op de aankoop.

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:55
Jup, hier ook lang Teufels gehad. Check inderdaad reviews. Het enige is dat je ze niet even om de hoek kan beluisteren in een winkel maar ik ben destijds blij geweest met de "gok" die ik genomen heb..!
(Concept Magnum E).
Pagina: 1