Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Ultrabookadvies] Macbook Pro Retina vs Dell XPS13?

Pagina: 1
Acties:

• Mas-
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-07-2024

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Ik ben al enige tijd aan het zoeken naar een nieuwe laptop/ultrabook. Ik zit voor mijn werk gemiddeld ongeveer 8 tot 10 uur per week in de trein en wil mezelf in die tijd lekker bezig kunnen houden. Momenteel gebruik ik een iPad4 (plus Logitech toetsenbordje), maar ik merk dat dit toch behoorlijk beperkt is in de mogelijkheden (qua software/hardware). Spelletjes zijn oppervlakkig en productiviteitsapps zijn vaak net-niet.

Ik werk voor een IT bedrijf (helaas (nog) geen laptop van de zaak voor mijn functie) en zie veel laptops om me heen. Ik was in eerste instantie sterk in verleiding gebracht door de Macbook Pro Retina 13" variant. Draagbaar, krachtig genoeg om licht te gamen, accuduur en veel positieve reviews op de interwebs. Na nog wat rondklikken ben ik echter op de nieuwe Dell XPS 13 gestuit, die qua specs en prijs nog interessanter is.

Even vergelijken:
  • Voor 1215 euro heb ik een Haswell i7-4500U, 8 GB RAM, 256 GB SSD en (dit is ietsje minder) een Intel HD4400 (klik, 10% korting via Dell partnership). De benchmarks op deze website liegen er niet om, en dat gaat ook nog eens over de i5 versie!
  • De Macbook-optie biedt mij voor 1470 euro een i5-4258U, 8 GB RAM, 256 GB SSD. Voor die 200 euro meer heb ik een hoger resolutie scherm (2560x1600) en een iets krachtigere GPU.
Lang verhaal kort (tl;dr): ik ben sterk in verleiding gebracht door de XPS13, maar ben vooral ook benieuwd of er mensen ervaring hebben met dit apparaatje. Zijn er punten die ik nog mee zou moeten nemen in deze afweging? Zijn mijn verwachtingen van deze laptop reëel? Zijn er nog andere opties die ik over het hoofd zie? Ik waardeer iedere hulp en advies!

Eagles may soar high, but weasels don't get sucked into jet engines. Specs

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 23:19

@r!k

It is I, Leclerq

Tsja, ga je op een 13" beeldscherm waar windows opdraait echt iets hebben aan die hogere resolutie? Full HD lijkt me dan zat.

De vraag is, wat wil je er precies mee gaan doen. Als je alleen office gebruikt zijn beiden flink overkill.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
@r!k schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:23:
Tsja, ga je op een 13" beeldscherm waar windows opdraait echt iets hebben aan die hogere resolutie? Full HD lijkt me dan zat.

De vraag is, wat wil je er precies mee gaan doen. Als je alleen office gebruikt zijn beiden flink overkill.
Als het alleen om Office gaat zou ik het zeker bij mijn iPad houden. Ik hou van tactische spellen als bv. Civilization 5, lijkt me erg fijn om dat fijn in de trein te kunnen spelen. Wanneer je naar dat soort spellen op de iPad kijkt kom je niet verder dan wat Tower Defense games... :)

[ Voor 8% gewijzigd door Mas- op 04-04-2014 09:26 ]

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-11 17:36

Gmount

Ecorunner lid

voordeel van de macbook is dat je de resolutie evt. kunt halveren naar 1280x800 voor de zwaardere spellen.
HD 5000: http://www.notebookcheck....raphics-5000.91978.0.html
HD 4400: http://www.notebookcheck....raphics-4400.91979.0.html
een beetje naar beneden staan wat benchmarks van een aantal games

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Mas-

Mas-

Alsof het niets kost!

Topicstarter
Gmount schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 09:35:
voordeel van de macbook is dat je de resolutie evt. kunt halveren naar 1280x800 voor de zwaardere spellen.
HD 5000: http://www.notebookcheck....raphics-5000.91978.0.html
HD 4400: http://www.notebookcheck....raphics-4400.91979.0.html
een beetje naar beneden staan wat benchmarks van een aantal games
Fijne site, helder overzicht. Ik schrik wel een beetje van de benchmarks van de 4400 GPU. Gemiddeld 15 fps bij Sim City (2013) op medium is niet al te veel. Ondanks het feit dat het qua gameplay echt een ramp is, is dit wel het niveau van graphics dat ik vloeiend hoop te kunnen spelen. Misschien toch nog even kijken naar wat krachtigere machines...

[ Voor 4% gewijzigd door Mas- op 04-04-2014 10:54 ]