Headset + Geluidskaart (of toch onboard?)

Pagina: 1
Acties:

• stervis
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-02 10:05
Hoi!

Aangezien ik enige tijd geleden m'n headset heb verkocht wegens slechte driver ondersteuning in Windows 8.1 (en ja..van een A-merk), ben ik opzoek naar een goede nieuwe oplossing.

Nu ben ik geen audiofiel, maar zijn mijn oren ook weer niet bagger slecht. Dus ik wil gewoon hardware wat mij audio-technisch boven gemiddeld geluid bezorgt en dan vooral op het gebied van gamen en voicechat. Muziek luisteren doe ik vaak niet achter de pc en heb begrepen dat het vaak een afweging is tussen muziek/film en gamen i.v.m bass etc.

Daarentegen heb ik ook nog niet veel verstand van 'geluid' en lijkt het me wel leuk om hier een beetje mee aan te kloten, maar liefst natuurlijk een out of the box oplossing waarmee ik kan testen of ik eventueel verschil hoor.

Op internet lees ik vaak dat het kopen van een headset vrij persoonlijk is, maar toch hoor ik juist heel veel goede dingen over de Sennheiser PC (g4me) reeks en dan voor de 350 SE. Daarnaast lees ik veel over dat het hebben van een geluidskaart of niet, heel erg afhangt van de kwaliteit van je headset (logisch) en dat veel kaarten weinig tot geen 3.5mm (mic & out) poorten hebben, maar vooral RCA, 6.3mm etc.

Dus is het aan te raden een geluidskaart te kopen in combinatie met deze headset? Of juist niet, etc etc.

De range waarin ik een headset wil aanschaffen is 100-180 euro, de geluidskaart 80 - 140.

Graag hoor ik dan ook jullie advies en meningen!

Moo, I say.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-02 16:32

bbblije

Riiiiight

Vroeger in mijn AMD systeem had ik een pricewatch: Creative SoundBlaster X-Fi geluidskaart icm een pricewatch: Sennheiser PC-160 (Stereo, 3.5mm, Volumeregeling), dit is/was echter oud spul en ik hoor/voel geen verschil met mijn huidige situatie onboard pricewatch: MSI Z77A-G45 met een pricewatch: Steelseries Siberia V2 Wit.

Ik ben van mening dat voor gaming een geluidskaart door de huidige onboard chips niet noodzakelijk is. Mijn advies is dan ook om eerst de headset aan te schaffen, mocht je niet tevreden zijn dan een geluidskaart. Bestel deze kaart dan wel online, dan kan je deze volgens de wet "koop of afstand" terug sturen mocht je het verschil met onboard niet horen, het product dus vindt tegenvallen.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Op zich kan je ook meer betalen voor een moederbord en het er gewoon bij krijgen.

Populaire chips zijn de Sniper series en ( meestal ) de RoG series.

Die zijn vaak ook van geweldige kwaliteit.

Eg.
pricewatch: Gigabyte G1.Sniper Z87

[ Voor 23% gewijzigd door Thomg op 04-04-2014 01:14 ]

• stervis
Nu heb ik geen slecht moederbord (Gigabyte Z87-D3HP, Realtek® ALC892 codec) maar er zit geen 'losse' bij zeg maar.

Moo, I say.

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-02 14:19

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Ik heb zelf een MSI G45 deze heeft een gescheiden audio circuit (zou beter moeten zijn, weet dit zelf niet) en ondersteund 7.1.

Naar mijn mening zou een geluidskaart tegenwoordig niet perse nodig zijn of je moet bijzondere aansluitingen nodig hebben. (6.5mm, jack of zo)

Zelf heb ik een surround systeem aan mijn pc hangen en een Philips headset. Toch merk ikzelf het verschil niet met mijn vaders Bose systeem. En zijn B&O Headset wat beiden toch kwalitatieve producten zijn.

Groetjes Split

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:39
Ik zie dat je een redelijk budget hebt wat betreft headset dus dat is mooi.
Ik heb de volgende set-up:
Geluidskaart: Asus Xonar Essence STX.
Koptelefoon: BeyerDynamic DT700 Pro (250Ohm versie)
Microfoon: Logitech Desktop USB.

Ik heb dat gedaan zodat ik
A ) een goede koptelefoon zou hebben die ik ook voor meer dan alleen gamen kon gebruiken en
B ) Ik voor gamen Virtual Surround kon gebruiken middels Dolby Headphone.

De Essence STX heeft namelijk een 6mmHeadphone jack (zo'n dikke) en de BeyerDynamic heeft zo'n aansluiting die je r ook af kan schroeven.

Nu hoef je niet perse zo'n dure kaart te kopen maar de opzet zoals ik dat heb vind ik erg fijn omdat alle elementen gescheiden zijn. Hierdoor kan je dus op elk vlak het beste uitzoeken ipv dat je concessies moet maken tussen geluid/aanwezigheid mic/etc.

Tijdens games kunnen mensen mij altijd perfect verstaan (mic is dondersgoed) en kan ik mensen en geluiden altijd perfect horen (headphone is dondersgoed).

Prima.

• stervis
Hier heb ik ook over nagedacht!

De combinatie van een goede koptelefoon en losse microfoon. Alleen vind ik het hebben van een losse microfoon weer wat rommelig voor op m'n bureau.

Natuurlijk komt dit wel het geluidskwaliteit ten goede, alleen zou het echt puur gebruiken voor het gamen en voicechat. Muziek en film doe ik eigenlijk nooit via de headset.

En misschien dan nog even om erbij te vermelden dat het draagbaar moet zijn (LAN's etc).

[ Voor 30% gewijzigd door stervis op 04-04-2014 11:14 ]

Moo, I say.

• tikkietrugjaap
Mijn mic is een USB versie (dus is z'n eigen 'geluidskaart' als ik het goed heb) en is een standaard met een slank mic 'staafje'. Als je dan toch je spullen naar een LAN meeneemt past zo'n mic ook wel. De Beyer is niet opvouwbaar maar wel heel degelijk en zo'n beetje elk onderdeel kan je los bestellen mocht je iets gesloopt hebben.

Prima.

• migz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-01-2018
het nadeel van een microfoon op jouw headset is dat de qualiteit hiervan bijna standaard bagger is. Ikzelf gebruik een stand alone mic en gebruik een goedkoop koptelefoon van rond de 35 euro in combinatie met een sound mixer. (ik had de sound mixer nodig voor een XLR aansluiting op mijn mic)

zowiezo, wat ik heb is een totaal andere combinatie waarbij de mic centraal staat en niet zozeer de headphones. ik zal eens kijken op de pricewatch of mijn onderdelen er zowiezo wel bij staan :/

maar iig, als je geen baggere mic kwaliteit wil hebben dat kom je bijna niet om een apparte mic heen.

edit:
dit heb ik
1Behringer Xenyx 302 USB (geluidskaart zit er in)44 euro
1Shure SM58109 euro
1JVC HA-M5X43 euro

en dan moet er nog rekening gehouden worden met een XLR kabel en een mic stand samen ook iets van 30 euro.
totaal : ongeveer 230 euro :/

maar dit is zoals ik al zei vooral gericht op de kwaliteit van de mic. de Shure SM58 is namelijk voor vele concertplaatsen de standaard mic waarop artiesten op performen. Leuk weetje, Michael Jackson heeft Thriller met deze mic opgenomen.

[ Voor 36% gewijzigd door migz op 04-04-2014 11:45 . Reden: grote toevoeging ]

• tikkietrugjaap
Migz, is dit niet een beetje teveel van het goede? OP geeft aan dat hij het voornamelijk gaat gebruiken voor voicechat en gamen. Daar is een mic van 10-20E toch ook prima? Ik zou dan eerder meer investeren in een goede headphone.

Prima.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Voor windows 8.1 is virtual surround echt een drama, ik heb zelf een corsair vengeance 1500 maar die doet alleen maar stereo...

Misschien is een Astro MixAmp Pro iets voor je, ben hier zelf ook naar aan het kijken.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• stervis
Ik ben het wel eens met Tikkietrugjaap. Hoewel ik het een hele interessant optie vind, is het een beetje teveel van het goede.

@ikkietrugjaap - Daarnaast kan ik bar weinig vinden van die Logitech USB Mic... wordt niet meer echt verkocht lijkt het wel.

En wat is nu precies het verschil tussen de 770 en de 990 behalve de euro?

[ Voor 29% gewijzigd door stervis op 04-04-2014 13:07 ]

Moo, I say.

• stervis
fast-server schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:58:
Voor windows 8.1 is virtual surround echt een drama, ik heb zelf een corsair vengeance 1500 maar die doet alleen maar stereo...

Misschien is een Astro MixAmp Pro iets voor je, ben hier zelf ook naar aan het kijken.
Daarom heb die van mij ook verkocht ;)

Moo, I say.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

fast-server schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:58:

Eh wat? Bij mij werkt het prima 8)7

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Niet zoals het zou moeten werken... de corsair forums staan er ook vol mee.
Corsair geeft ook aan dat windows 8.1 niet supported is.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Pagina: 1