Vraag over 2560 x 1440 Beeldschermen

Pagina: 1
Acties:

• Niborius
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11-2025
Dag allemaal,

Ik zit er aan te denken om uiteindelijk voor een 2560 x 1440 beeldscherm te gaan, en zit eigenlijk te hopen dat deze in de loop van het jaar goedkoper worden.

Dat is echter meteen mijn vraag, hoe zit het precies met de prijzen van deze beeldschermen? Dalen ze steeds sneller, en kan ik verwachten dat de meeste schermen aan het einde van het jaar een stuk goedkoper zullen zijn, of gaat dat nog zwaar tegenvallen?

Ik heb voornamelijk de Asus PB278Q op het oog, omdat deze me zeer goed geschikt lijkt voor games (dat is ook voornamelijk waar ik het voor ga gebruiken), en omdat de reviews er heel positief over zijn.

Alvast bedankt

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-12-2025

bbblije

Riiiiight

Ik verwacht niet dat de prijzen voor 1440p schermen komend jaar enorm gaan dalen. Er zijn op het moment maar enkele videokaarten op de markt die op deze resolutie leuke prestaties leveren. Daarbij is het game industrie niet de grootste afnemer van deze schermen. Zolang de vraag laag blijft, zullen de prijzen ook niet enorm toe-/afnemen. Het gemiddelde huishouden moet de overstap nog maken naar een 1080p scherm. Daarbij zijn 1440p schermen er pas vanaf 27", waar een gemiddelde gebruiker (de meerderheid van de pc gebruikers) geen noodzaak voor ziet.

Natuurlijk is er de 4K ontwikkeling, echter is dit meer een ontwikkeling die betrekking heeft to tv schermen. Echter ook hier geldt, niet voor de huis tuin en keuken gebruiker.

In mijn beleving blijven de schermen met een hogere resolutie dan 1080p, momenteel te hoog gegrepen voor de meerderheid. Hierdoor zijn er ook maar enkele schermen op de markt en zullen de prijzen niet snel drastisch dalen. Zolang wij tweakers geen meerderheid zijn, zullen we voor een prijsdaling moeten wachten op het koopgedrag van de massa.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:20
Mee eens, de markt is te klein waardoor de prijzen hoog blijven.
Ik denk dat het gros van de mensen over een aantal jaar direct overstappen van 1080p naar 4k.

• Niborius
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-11-2025
Ok, jammer. Dan wacht ik er zelf ook nog mee. In ieder geval bedankt voor de uitleg!

Verwijderd

bbblije schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 00:10:
Ik verwacht niet dat de prijzen voor 1440p schermen komend jaar enorm gaan dalen. Er zijn op het moment maar enkele videokaarten op de markt die op deze resolutie leuke prestaties leveren. Daarbij is het game industrie niet de grootste afnemer van deze schermen. Zolang de vraag laag blijft, zullen de prijzen ook niet enorm toe-/afnemen. Het gemiddelde huishouden moet de overstap nog maken naar een 1080p scherm. Daarbij zijn 1440p schermen er pas vanaf 27", waar een gemiddelde gebruiker (de meerderheid van de pc gebruikers) geen noodzaak voor ziet.

Natuurlijk is er de 4K ontwikkeling, echter is dit meer een ontwikkeling die betrekking heeft to tv schermen. Echter ook hier geldt, niet voor de huis tuin en keuken gebruiker.

In mijn beleving blijven de schermen met een hogere resolutie dan 1080p, momenteel te hoog gegrepen voor de meerderheid. Hierdoor zijn er ook maar enkele schermen op de markt en zullen de prijzen niet snel drastisch dalen. Zolang wij tweakers geen meerderheid zijn, zullen we voor een prijsdaling moeten wachten op het koopgedrag van de massa.
Ten eerste; op dit moment is een multi-monitor setup (desnoods met 2e hands schermen) naar mijn mening een verstandigere keus, al vind ik het raar dat er niet een veel breder aanbod is van schermen met een resolutie hoger dan 1080p. Dezelfde resolutie zien we al bij een hoop smartphones en ik snap niet waarom de 'gemiddelde gebruiker' geen behoefte heeft aan een relatief hogere resolutie op een PC-monitor :? .

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 20:45
Bekijk het topic van Koreaanse IPS schermen hier op tweakers, voor E250,- heb je ook een 2560x1440 PLS/IPS scherm, dat je ook nog kan overclocken naar 120Hz

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-02 15:57

Thomg

Aww yiss

Mwa, 300€ is reëeler kijkende naar invoerrechten, maar voor de rest helemaal mee eens.

Tuk vrolijk verder op mijn 2560x1440 120Hz QNIX hier :+

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 00:26:
[...]

Ten eerste; op dit moment is een multi-monitor setup (desnoods met 2e hands schermen) naar mijn mening een verstandigere keus, al vind ik het raar dat er niet een veel breder aanbod is van schermen met een resolutie hoger dan 1080p. Dezelfde resolutie zien we al bij een hoop smartphones en ik snap niet waarom de 'gemiddelde gebruiker' geen behoefte heeft aan een relatief hogere resolutie op een PC-monitor :? .
Oh, da's vrij eenvoudig.

Als ik het goed heb, is het vrij makkelijk om veel pixels in een klein schermpje te proppen, maar is het vrij lastig om hetzelfde aantal pixels over een veel groter oppervlakte te verspreiden. Vandaar dat een 22" paneeltje veel goedkoper is dan een 27" paneel, bij de BenQ AMVA panelen scheelt het 80 euro zo even uit mijn hoofd.

Dus, nogmeer pixels op een al groot paneel [27"] doen zal behoorlijk lastig, dus duur zijn.

Overigens zie je hetzelfde ook bij OLEDs, de simpele, goedkope Sandisk Sansa Clip heeft al iets van 5 jaar of meer een 1" OLED paneeltje met voor dat formaat vrij hoge resolutie, die MP-3 speler kost iets van 40 euro. Een 55" fullHD OLED TV kost je meer dan een euro per pixel, met z'n 5000 euro.

Waar een kleinere schaal doorgaans de boel moeilijker maakt, is bij LCD panelen, en alles wat daarop lijkt, schaalvergroting juist de grote boosdoener.

En waarom men tevreden is met fullHD voor monitoren is vrij eenvoudig: hoe hoger de resolutie, hoe zwaarder een videokaart moet zijn. Een 1440p scherm heeft veel meer pixels dan een 1080p scherm, namelijk 77% meer, waardoor je dus ook veel meer "oomph" nodig hebt voor hetzelfde werk. En de gemiddelde gamer heeft geen R9 280x in zijn gamebak, maar hooguit een R9 270x, en die gaat op z'n plaat op 1440p.

Ook heb je al snel een 27" paneel nodig, en niet iedereen heeft daar echt ruimte voor. En ook lang niet iedereen heeft überhoubt zoveel pixels nodig, vandaar dat veel mensen nog werken met een 1280x1024 scherm. Mijn moeder heeft echt geen 1080p scherm nodig, laat staan 1440p.

Om het helemaal af te maken is de resolutierace bij smarthphones een soort nieuwe megapixelrace en gigahertzrace, ja, het is tot een bepaald niveau nuttig, maar het wordt vooral gebruikt om klanten te winnen, want, groter is beter toch? En dit gebeurd nou eenmaal niet met beeldschermen, omdat veel mensen het zo wel goed vinden.

Kortom:
De techniek is duur.
1440p gaming is te zwaar voor de meeste videokaarten + 1440p is eigenlijk voor weinig mensen interessant: niet iedereen gebruikt zoveel pixels, en 27" schermen zijn te groot voor veel mensen = nichemarkt, en niche spullen zijn dure spullen.

1440p zie ik zelf nooit goedkoop/interessant worden voor de prijs, gezien 4k al op de stoep staat en ook al "betaalbaar" is.

Wil je veel pixels hebben voor weinig? Neem dan een eyefinity setup met goede, goedkope schermpjes. Voor de prijs van 1 koreaans 1440p scherm heb je 3 AMVA 1080p schermen.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

1080 pixels in de hoogte is voor veel toepassingen naast gamen een beperking.
24" 16:10 is al stuk beter met 1200 in de hoogte, 27" 16:9 1440 is ideaal om 2 vensters naast elkaar te zetten.
.
Pagina: 1