Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe PC-build hangt bij bootscherm

Pagina: 1
Acties:

• Arcane Apex
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-01 15:19
Hardware:

Moederbord: Asrock 970 Extreme3 R2.0
CPU: AMD FX8350
Geheugen: 32GB GEIL (1866)
Videokaart: MSI 7770OC

Wanneer ik de pc aanzet, dan zie je het bootscherm van het moederbord met de opties F2/DEL om naar BIOS te gaan en F6 om BIOS te flashen en nog een aantal opties, maar daar blijft het bootprecess dus hangen.
Er is dus wel beeld, maar op dat punt van het bootprocess stopt alles . Er is geen beepcode te horen. De fans draaien wel. De CPU fan begint overigens steeds harder te draaien, flink luid ook.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, zoals het geheugen eruithalen. Dat levert wel een beepcode op. (3 beeps). Maar zodra ik het geheugen er weer in zet en de pc opstart, dan hoor ik geen beeps meer.

Ik heb ook het geheugen proberen te wisselen met een andere variant. Zelfde resultaat.

Ik heb alle USB apparaten losgekoppeld en zo geporbeerd te booten. Zelfde resultaat, geen beeps en de PC hangt bij het bootscherm.

Drukken op F2/DEL om naar BIOS te gaan lukt niet, want alles lijkt "bevroren".

Ik heb alle kabels meerdere keren nagelopen en gecontroleerd.

Ik weet niet wat ik verder nog kan proberen, anders dan het moederbord opsturen voor RMA.

[ Voor 5% gewijzigd door Arcane Apex op 03-04-2014 23:25 ]

• JKMH
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-11 13:41
Heb je het moederbord gereset d.m.v. de batterij eruit te halen?

• Arcane Apex
Jamalietjuh schreef op donderdag 03 april 2014 @ 23:30:
Heb je het moederbord gereset d.m.v. de batterij eruit te halen?
Nee, maar ik heb wel een Clear CMOS gedaan dmv de jumper op het moederbord. Dit bleek geen effect te hebben na een reboot. De PC bleef wederom hangen op hetzelfde punt.

• JKMH
Dan is het vermoedelijk een DOA. Terugsturen die handel! Ben sowieso al niet zo'n fan van Asrock..

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-11 15:28

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Jamalietjuh schreef op donderdag 03 april 2014 @ 23:40:
Dan is het vermoedelijk een DOA. Terugsturen die handel! Ben sowieso al niet zo'n fan van Asrock..
Niks mis met Asrock , gewoon bang for buck .
Heb al jaren systemen gemaakt met dit merk.

`on topic`

Wat hierboven al gezegd is .
Haal je batterij uit je moederbord en probeer daarna te booten met 1 stick ram .

• JKMH
Japiegsxr schreef op donderdag 03 april 2014 @ 23:47:
[...]

Niks mis met Asrock , gewoon bang for buck .
Heb al jaren systemen gemaakt met dit merk.

`on topic`

Haal je batterij uit je moederbord en probeer daarna te booten met 1 stick ram .
Heb ook diverse builds gebouwd voor vrienden / famillie. Een aantal hadden al direct een doa met dit merk..

• Arcane Apex
Ook dit had geen effect. Zelfde resultaat.

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-11 21:10

bbblije

Riiiiight

Ik heb meerdere malen hier op het forum gelezen dat de FX8xxx cpu's niet lekker lopen op dit bord, daarom adviseren ze op het DAA altijd het Gigabyte icm deze cpu's. Kijk even naar de comptabiliteit en of er meerdere gevallen zijn met jouw probleem met deze combinatie cpu en mb.

• Arcane Apex
Okay, ik heb een nieuw moederbord besteld. Deze keer de Asrock 970 Pro3 R2.0.

Zelfde resultaat, blijft hangen bij hetzelfde punt in het bootprocess.

Als test heb ik nu de harde schijf losgekoppeld en nu kom ik ineens wel in BIOS/UEFI, maar zodra ik de harde schijf weer vastkoppel loopt alles weer vast bij het begin van het bootprocess.

De DVD-writer zit nog wel vastgekoppeld aan het moederbord.

Waardoor kan dit komen?

• Arcane Apex
Het lijkt er dus op dat het iets te maken heeft met de harde schijf. Daarop staat Windows 7 Ultimate al geinstalleerd. Het is een SATA schijf die ik uit een andere PC heb gehaald. In de oude PC werkte de schijf prima, dus ik weet niet wat er nu precies aan de hand is.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-11 16:27

Nemesizz

Untouchable

Dat er al Windows op staat mag niks uitmaken voor de POST.

Weet nog wel van 'vroeger' dat bepaalde hardeschijven niet goed werkten met bepaalde chipsets (waren toen in...2003 ofzo een reeks Asus borden niet absoluut niet wilden werken met bepaalde Maxtor hardeschijven). Echter laatste jaren niet zo vaak meer gezien, maar het is niet ondenkbaar.

Overigens, van Extreme 3 naar Pro 3 gaan icm een FX 8000 serie is niet handig.
De Extreme 3 en 4 hebben er al moeite mee (te warme VRM's onder belasting, gaat de CPU throttelen), maar de Pro3 heeft geen eens heatsinks op de VRM's, dus kun je er op wachten dat de boel gaat throttelen onder belasting.

• Arcane Apex
Heb nu een ander merk harde schijf geprobeerd, eveneens met een voorgeinstaleerde versie van Windows. Zelfde resultaat. Het bootproces loopt vast in het begin en naar UEFI gaan is niet mogelijk.

Beide schijfen werken goed in een andere PC. Het gaat om een Seagate en een Western Digital.

[ Voor 19% gewijzigd door Arcane Apex op 05-04-2014 19:31 ]

• Arcane Apex
Nemesizz schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:25:
Overigens, van Extreme 3 naar Pro 3 gaan icm een FX 8000 serie is niet handig.
De Extreme 3 en 4 hebben er al moeite mee (te warme VRM's onder belasting, gaat de CPU throttelen), maar de Pro3 heeft geen eens heatsinks op de VRM's, dus kun je er op wachten dat de boel gaat throttelen onder belasting.
Dat de boel gaat throttelen is wellicht iets dat in UEFI uitgeschakeld kan worden.

Mijn eerste prioriteit is nu om de PC aan de praat te krijgen. Ik ben in ieder geval al een stukje verder. Het loskoppelen van een harde schijf maakt verschil. Ik heb nu in ieder geval toegang tot UEFI.

Maar hoe nu verder?

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-11 21:10

bbblije

Riiiiight

Ik heb dit ook gehad bij het installeren van mijn SSD, pc wilde pas opstarten nadat ik een ram stick had verwijderd. Daarna moest ik in de bios/uefi pci instellingen veranderen, daarna kon ik Windows installeren. (dit zou overigens bij een HDD niet het geval moeten zijn) Probeer dit eens?

• Arcane Apex
Ik heb geen ram sticks in de PC op dit moment.

Toegant naar UEFI is niet mogelijk wanneer de harde schijf bevestigd is aan het moederbord. Ik kan enkel in UEFI komen als ik de harde schijf loskoppel.

Welke instellingen kan ik proberen te veranderen in UEFI?

• Arcane Apex
Ik heb overigens nog iets geprobeerd. Ik heb geprobeerd om te booten met ultimate boot cd en dat werkt gewoon.

Het probleem lijkt dus te liggen bij de harde schijf op de 1 of andere manier of misschien aan UEFI instellingen waardoor er problemen ontstaan met de harde schijf.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Hd aan andere poort of controller proberen.
Andere data kabel proberen.
Andere stroom aansluiting op je hd proberen, draait je hd?
Misschien zonder dvd en met hd proberen.

• Arcane Apex
jan99999 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 21:15:
Hd aan andere poort of controller proberen.
Zojuist geprobeerd. Geen effect.
Andere stroom aansluiting op je hd proberen, draait je hd?
Misschien zonder dvd en met hd proberen.

De HD lijkt in elke situatie wel te beginnen met spinnen, maar daar blijft het ook bij.

Het vreemde is dat het bij 2 harde schijven gebeurt van verschillende merken. Ik sluit er elke keer echter maar 1tje aan, dus niet tegelijk.

Kan het komen dat de Windows installatie brak is op die schijven? Echter werkten de schijven wel in een andere PC. Of kan Windows simpelweg niet omgaan met de hardware veranderingen?

Echter loopt de PC al vast voordat Windows geladen wordt, dus lijken problemen met Windows dan ook niet plausibel. (maar wil het ook niet uitsluiten)

Op beide schijven staat overigens wel exact dezelfde image van dezelfde Windows installatie. 1 schijf is namelijk een backup schijf.

[ Voor 7% gewijzigd door Arcane Apex op 05-04-2014 21:29 ]

• Arcane Apex
Heb nog iets geprobeerd.

Een Windows 7 installatieprocedure booten vanaf een USB stick werkt ook. De harde schijf moet dan wel losgekoppeld zijn.

Een PC zonder harde schijf is echter niet bruikbaar, dus het probleem zal op de 1 of andere manier opgelost moeten worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Arcane Apex op 05-04-2014 21:35 ]

• jan99999
Probeer eens te installeren op een lege hd.

Ook kun je nog proberen, stroom kabel van de pc losmaken, dan pc 5 seconde starten(knop ingedrukt houden), dan loopt alle stroom weg. Soms kan hardware vast gaan zitten, door stroom te verwijderen gaat het weer goed zitten. Dit komt wel zelden voor.

[ Voor 74% gewijzigd door jan99999 op 05-04-2014 21:36 ]

• Arcane Apex
jan99999 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 21:34:
Probeer eens te installeren op een lege hd.
Ik heb helaas geen lege HD. Bovendien wil ik graag weer kunnen booten vanaf mijn huidige/vorige Windows installatie.

• Arcane Apex
[b][message=42042274,noline]
Ook kun je nog proberen, stroom kabel van de pc losmaken, dan pc 5 seconde starten(knop ingedrukt houden), dan loopt alle stroom weg. Soms kan hardware vast gaan zitten, door stroom te verwijderen gaat het weer goed zitten. Dit komt wel zelden voor.

• Arcane Apex
Heb nog iets opgemerkt. Wanneer ik de schijf aan het moederbord bevestigd heb, vervolgens de PC opstart en dan op DEL druk om naar UEFI te gaan, dan lukt dat niet omdat alles bevroren lijkt. De speaker op het moederbord geeft dan echter wel een kort piepje. Maar dat is dan ook alles.

Wanneer ik dan nog een keer op DEL druk, dan hoor ik geen piepje meer. Dus het piepje is enkel te horen bij de eerste keer van het indrukken van DEL/F2.

• Arcane Apex
Is dit wellicht een vaker voorkomend probleem wanneer een harde schijf met Windows 7 installatie gemigreerd wordt naar een andere PC?

Want stel dat een Windows installatie nu wel zou lukken op een nieuwe lege harde schijf, ligt het dan wellicht toch aan Windows? Dat zou namelijk wel vreemd zijn, want de problemen spelen op voordat Windows start.

[ Voor 44% gewijzigd door Arcane Apex op 05-04-2014 21:49 ]

• Arcane Apex
Nog een theorie. Beide schijven die ik heb getest zijn 3TB. Ze zijn afkomstig van een computer met BIOS. De schijven moesten in het verleden dus gepartitioneerd worden tot een partitie van 2TB en 1TB.

Wellicht dat dat een rol speelt? Immers het nieuwe moederbord werkt met UEFI in plaats van BIOS.

• Arcane Apex
Met welke instelligen in UEFI zou ik eventueel kunnen spelen om de PC toch met de harde schijf te kunnen booten?

[ Voor 3% gewijzigd door Arcane Apex op 05-04-2014 21:56 ]

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Op Google vind ik geen verhalen over een gelukte windows disk verhuizing naar een ander moederbord met een ander (lees moderner) cpu.
Je drivers voor dit bord, deze cpu en de andere zaken als de netwekchip,geluidschip, mis je.
Als het jou lukt laat je het ons weten?

gewaarwordingshorizon

• jan99999
Kijk of je uefi of je controller op classic kunt zetten(ik weet de naam even niet).
Misschien secure boot uitzetten.

Formatteren met oude bios, je kunt alleen de boot schijf niet formateren met 3TB, je andere schijf kun je wel als 3TB formatteren.

Je zult toch moeten proberen om te installeren op een lege schijf, kijk of je er een kunt lenen.

[ Voor 16% gewijzigd door jan99999 op 05-04-2014 22:07 ]

• Arcane Apex
beascob schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 22:03:
Op Google vind ik geen verhalen over een gelukte windows disk verhuizing naar een ander moederbord met een ander (lees moderner) cpu.
Je drivers voor dit bord, deze cpu en de andere zaken als de netwekchip,geluidschip, mis je.
Als het jou lukt laat je het ons weten?
Maar je zou dan toch verwachten dat je op z'n minst in UEFI kan komen, want dat gebeurt op een punt in het bootprocess voordat Windows start. Wanneer ik de harde schijf echter aan het moederbord koppel, dan bevriest alles op de 1ste seconde. Op DEL drukken om dan naar UEFI te gaan is dan zelfs niet eens mogelijk.

Ik kan enkel in UEFI komen wanneer ik de harde schijf loskoppel van het moederbord.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-11 21:56
Probeer eens secure boot uit te zetten en de boot mode aan te passen van UEFI naar een van de andere opties.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-11 19:46
Heb dezelfde mobo gecombineerd met een 8320, bijna hetzelfde. De piep hoor je inderdaad als je DEL indrukt, daarna gaat hij de uefi in bij mij.

Kun je niet de UEFI in als je de HDD loshaalt? Want je geeft aan dat de USB stick met windows installatie het wel doet. Dan kun je toch de UEFI in voordat ie de USB stick laadt?

• Arcane Apex
Headshot_NL schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 22:22:
Probeer eens secure boot uit te zetten en de boot mode aan te passen van UEFI naar een van de andere opties.
Secure Boot stond al uit en ik heb alle opties met betrekking tot storage/AHCI uitgeprobeerd.

Het enige dat een beetje verschil maakte is de om van AHCI mode te veranderen naar RAID mode. In dat geval wordt er eerst een RAID procedure gestart waarin de Seagate schijf op het scherm in text wordt "herkend/aangegeven".

Maar daarna krijg je weer het scherm waar je naar UEFI toe zou meoten kunnen door op DEL te drukken, maar dan gebeurt wederom hetzelfde, alles bevriest.

Dus ook dit leek geen verschil te maken.

Is een schijfmigratie met Windows 7 erop geinstalleerd uberhaupt wel mogelijk? Ik meen dit in het verleden meerdere keren te hebben gedaan, dit is namelijk verreweg van de eerste PC die ik in elkaar zet, maar nu begin ik toch wel te twijfelen.

• Arcane Apex
Jesserr schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 22:48:
Heb dezelfde mobo gecombineerd met een 8320, bijna hetzelfde. De piep hoor je inderdaad als je DEL indrukt, daarna gaat hij de uefi in bij mij.

Kun je niet de UEFI in als je de HDD loshaalt? Want je geeft aan dat de USB stick met windows installatie het wel doet. Dan kun je toch de UEFI in voordat ie de USB stick laadt?
Ja, dat heb ik beschreven in een aantal berichten, namelijk dat ik de UEFI wel in kan als ik de HDD loskoppel van het moederbord.

• TiesB
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:56
Als de één toch een backup van de ander is, kun je tot prima even eentje tijdelijk opofferen om te testen? De kans dat in die korte tijd de andere schijf het begeeft lijkt me wel heel klein

iRacing Profiel

• Arcane Apex
TiesB schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 23:42:
Als de één toch een backup van de ander is, kun je tot prima even eentje tijdelijk opofferen om te testen? De kans dat in die korte tijd de andere schijf het begeeft lijkt me wel heel klein
Daar heb ik aan gedacht, maar ik ben daar toch huiverig voor. Helemaal omdat nu beide schijven niet lijken te werken op de nieuwe PC en ik nog niet weet wat precies het probleem is.

Ik zit er nu wel aan te denken om er een SSD bij te kopen en de 3TB schijf in een externe HD behuizing te plaatsen en deze vervolgens via USB aan de PC te koppelen om op die manier alsnog mijn data te "redden".

Het liefst zou ik natuurlijk alsnog het probleem oplossen.

• Arcane Apex
Ik zit er aan te denken om eventueel eerst voor een volledig ander merk moederbord te gaan, namelijk een: Gigabyte GA-970A-DS3P

Ik zou het anders ook niet weten, ben ten einde raad.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11 13:33
Vanaf welke pc ben je nu de installatie (bootdisk) aan het overzetten dan?
Ik heb al wel eens succesvol kunnen opstarten van een SSD geinstalleerd op origine LGA775 en daarna op een LGA1155. Mja... schoon beginnen is meestal het beste, ook omdat je dan software compatibiliteitsproblemen van de vorige installatie meteen uitsluit.

Heb je ook nog een CMS functie in de UEFI staan? Misschien moet je die aanzetten als die nog niet aan stond (lijkt me sterk eerlijk gezegd).

• Arcane Apex
Kan iemand bevestigen dat de migratie van een 3TB schijf met Windows 7 erop uberhaupt mogelijk is wanneer men de schijf migreert van een BIOS moederbord naar een UEFI moederbord?

Ik twijfel hier namelijk op het moment aan. Hoewel ik best flink wat PC's gebouwd heb in mijn leven, ook met UEFI moederborden, is dit de eerste keer dat ik Windows migreer van een BIOS moederbord naar een UEFI moederbord. Tevens kan het feit dat de schijf 3TB is een rol spelen, maar juist UEFI zou dat moeten ondersteunen.

Wat mij echt verbaast is dat exact hetzelfde gebeurt met een Seagate schijf en een Western Digital schijf, ondanks het feit dat beide schijven dezelfde image bevatten.

[ Voor 13% gewijzigd door Arcane Apex op 06-04-2014 00:12 ]

• Arcane Apex
marcel87 schreef op zondag 06 april 2014 @ 00:03:
Heb je ook nog een CMS functie in de UEFI staan? Misschien moet je die aanzetten als die nog niet aan stond (lijkt me sterk eerlijk gezegd).
Ja die staat erin en staat ook al aan. Ik kan eventueel wel proberen om deze uit te zetten, om dan te kijken wat er gebeurt.

• Arcane Apex
Arcane Apex schreef op zondag 06 april 2014 @ 00:10:
[...]

Ja die staat erin en staat ook al aan. Ik kan eventueel wel proberen om deze uit te zetten, om dan te kijken wat er gebeurt.
Nee, ook dit bleek geen effect te hebben.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-11 13:33
Precies...
Arcane Apex schreef op zondag 06 april 2014 @ 00:10:
[...]
Uit zal niet helpen neem ik aan, aangezien dit als het goed is een feature is om ipv UEFI in legacy BIOS te booten. CMS (oops typfoutje) CSM staat daar ook voor: Compatibility Support Module. Je kan dan booten in MBR, wat waarschijnlijk je disk ook is als je ze had gepartioneerd in 1 en 2TB zoals je eerder zei.

Mij lijkt zo aan je verhaal dat er iig een setting in de BIOS verkeerd staat waardoor die je disk niet ziet. Normaal voor MBR doe je volgens mij CSM: enable en Secure Boot: disable. Terwijl voor GPT (en dus bijv. ook 3TB disks als 1 bootpartitie) net andersom. Mja ligt er ook aan hoe je hem hebt geïnstalleerd volgens mij... de bootdisk reageert daar op.

Maar ben je buiten dit om alweer verder gekomen dit weekend?

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 07-04-2014 09:24 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Nog iets voor je om te proberen...

Zet in boot priority je hdd's eens helemaal uit.
Daarmee kun je controleren of het een bios vs uefi conflict is.

Heb je, behalve een andere sata poort, ook een andere sata controller geprobeerd, indien aanwezig?

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Arcane Apex schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:00:
Okay, ik heb een nieuw moederbord besteld. Deze keer de Asrock 970 Pro3 R2.0.

Zelfde resultaat, blijft hangen bij hetzelfde punt in het bootprocess.

Als test heb ik nu de harde schijf losgekoppeld en nu kom ik ineens wel in BIOS/UEFI, maar zodra ik de harde schijf weer vastkoppel loopt alles weer vast bij het begin van het bootprocess.

De DVD-writer zit nog wel vastgekoppeld aan het moederbord.

Waardoor kan dit komen?
Arcane Apex schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 19:30:
Heb nu een ander merk harde schijf geprobeerd, eveneens met een voorgeinstaleerde versie van Windows. Zelfde resultaat. Het bootproces loopt vast in het begin en naar UEFI gaan is niet mogelijk.

Beide schijfen werken goed in een andere PC. Het gaat om een Seagate en een Western Digital.
Arcane Apex schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 20:29:
Ik heb overigens nog iets geprobeerd. Ik heb geprobeerd om te booten met ultimate boot cd en dat werkt gewoon.

Het probleem lijkt dus te liggen bij de harde schijf op de 1 of andere manier of misschien aan UEFI instellingen waardoor er problemen ontstaan met de harde schijf.
Barry|IA schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:36:
Nog iets voor je om te proberen...

Zet in boot priority je hdd's eens helemaal uit.
Daarmee kun je controleren of het een bios vs uefi conflict is.

Heb je, behalve een andere sata poort, ook een andere sata controller geprobeerd, indien aanwezig?
Herhaling van zetten lijkt me
eveneens met een voorgeinstaleerde versie van Windows
Dit werkt niet

[ Voor 2% gewijzigd door beascob op 07-04-2014 11:44 . Reden: aanvulling ]

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Als je je bios echt terug wilt naar de fabrieksinstellingen:
Stroom eraf.
Knoopcel/batterij eruit.
Sluit op het mobo de + en - van de batterij aanluiting even kort. Dan is alle lading uit de condensatoren en het geheugen echt weg.
Pagina: 1