Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Werelds
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-11 15:32
In mijn (inmiddels veel te lang durende) zoektocht naar een 2-din HU die doet wat ik wil, kwam ik toevallig dit merk tegen.

Eerst maar eens uit leggen waarom mijn zoektocht wat lastig is. Het gaat mij er vooral om dat het een 2-DIN HU is met navigatie; of waar ik m.b.v. MirrorLink bijvoorbeeld een app op m'n telefoon kan gebruiken. Ons benne echter Tweaker en wil dus niet aan die afgrijselijke prijzen die de grote merken hanteren. Het is gewoon belachelijk dat ze soms 1200 euro durven te vragen voor zo'n ding dat toch echt bij lange na niet zo duur hoeft te zijn. Je krijgt dan meestal ook nog steeds een resistief scherm, met software die simpelweg niet zo prettig werkt als een echte PND of een app. Het ergste vind ik echter dat je bij veel van deze toestellen niet veel hoeft te rekenen op updates van welke aard dan ook; zelfs kaarten houden vaak na een jaar of twee al op. De marges op die dingen zijn gewoon belachelijk en daar heb ik geen zin in :)

Dan kom je al heel snel uit bij dingen zoals Pioneer's AppRadio, enkele Sony/JVC/Kenwood modellen met MirrorLink die meteen afvallen (leg ik zo uit) of de Asteroid Smart. Die laatste zit ik al weken over te twijfelen, juist omdat die in verhouding nog mee valt qua prijs (zelfs met stuurbediening er bij :|) en alle vrijheid geeft. Sony en co. vallen af omdat hun MirrorLink een magere implementatie is die wonder boven wonder alleen werkt met Samsung toestellen (of bij Sony ook met Sony uiteraard). Dat is dus zuur, aangezien ik een Nexus 4 heb :P

AppRadio (SPH-DA100 dan vooral, vanwege ARLiberator) trekt me ook wel, maar dat is toch nog niet helemaal betrouwbaar zo lijkt het. Geen USB poort, SD slot of zelfs een loopwerk is ook enigzins vervelend, want dan ben je gebonden aan de radio of je telefoon. De prijs is inmiddels echter wel netjes.

Enfin, wat ik nu dus tegen kwam zijn deze twee, ergens begin dit jaar uit gebracht:
- DSR-N 270: http://www.pearl.de/a-PX8345-5446.shtml
- DSR-N 370: http://www.pearl.de/a-PX8324-5446.shtml

Android 4.0, volledige Play, extra SD slot voor muziek + USB poort aan de voorzijde en toch nog een simpele draaiknop voor het volume. De 370 is identiek aan de 270; behalve dat die dan ook nog eens ML heeft. Het feit dat je gewoon de volledige Play store hebt is een positief teken; bij de Chinese Android toestellen mis je dat toch altijd. En toch kost het geheel hetzelfde als een Chinees toestel.

Het enige nadeel is het aansluiten. Het is allemaal ISO, maar stuurwielbediening lijkt behoorlijk lastig te zijn, aangezien Pearl daar zelf 0 ondersteuning op geeft. Ik rijd in een Golf V uit 2004 (2.0 FSI Sportline, met climate control dus maar met een "oude" gateway), dus het is ook nog oppassen met de correcte ISO adapter aan te schaffen.

Al met al vind ik deze dingen op het oog erg interessant, maar ik vroeg me af of iemand hier wellicht ervaringen mee heeft. Ze lijken aardig goed te bevallen bij onze oosterburen, maar het is niet zo dat er een gigantische community bestaat.