Toon posts:

Upgrade huidige systeem? (+/- 2,5 jaar oud, 400-500 max)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers,

+/- 2,5 jaar geleden heb ik een (op dat moment) nieuw systeem gekocht om te gamen, schoolwerk te doen, internetten, downloaden en een klein beetje foto- en videobewerking, maar voornamelijk gebruikt om te gaan gamen. Ontwikkelingen gaan de laatste tijd heel snel en ik merk nu wel dat mijn PC, qua specificaties, begint achter te lopen. Ik wil graag een upgrade uitvoeren om hem weer dichterbij het heden te brengen, maar omdat ik mijn meeste zaken (behalve gamen) nu kan uitvoeren op mijn laptop, wil ik niet te veel geld er aan besteden. Ik dacht aan ongeveer 400-500 euro maximaal.

Dit is mijn systeempje op het moment (inclusief randapparatuur):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790XT-UD4P€ 0,-€ 0,-
1Asus ENGTX275/HTDI/896MD3€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Storm Scout€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster P2370 Zwart€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 81,95€ 81,95
1Logitech Z-2300€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 DHX TW3X4G1333C9DHX€ 49,65€ 49,65
1be quiet! Pure Power L8 600W€ 65,80€ 65,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 197,40

Om het beleid te volgen, zal ik eerst de vragen beantwoorden ;)!

* Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen (alle CoD's, BF4, LoL, Titanfall en nieuwe games die mij interesseren), downloaden en licht Office- en schoolwerk.

* Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Tussen de 400-500 euro, extra kosten wat betreft verzending etc. niet meegerekend. Goedkoper mag altijd natuurlijk!

* Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Als ik mijn systeem zo bekijk en na de nodige research via het forum en de Pricewatch, lijkt het me dat de HDD niet vervangen hoeft te worden, want ik heb een externe schijf voor extra opslag.
Ook de kast naar mijn inzien niet, maar het zit met de huidige onderdelen al behoorlijk vol (denk 65-80%) dus dit kan nog wel een twijfelgeval worden.
De randapparatuur ook niet wat mij betreft. Mijn muis, speakerset en beeldscherm functioneren nog steeds prima.

* Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Waarschijnlijk een nieuwe processor (eventueel mobo), nieuwe videokaart, misschien een nieuwe kast (vanwege het feit dat hij al behoorlijk vol is), nieuw geheugen (upgrade naar 8 GB vanwege de zwaardere games en applicaties die gaan komen), als het kan een SSD, want op dit moment is de prijs/kwaliteit uitstekend!

* Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb geen merkvoorkeuren, maar omdat ik altijd begrepen heb dat Intel beter is bij hevige foto- en videobewerking, ben ik 2,5 jaar geleden voor AMD gegaan en dat is tot nu toe uitstekend bevallen. Ook de prijs/kwaliteit heeft mij toen over de streep getrokken, dus ik zou graag bij AMD willen blijven. De rest is voor mij geen punt.

* Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
De grootte wat het systeem nu ongeveer in beslag neemt, wil ik graag zo houden. Hij is behoorlijk stil, alleen met het opstarten begint de koeler behoorlijk geluid te maken, maar dat neemt snel af dus niet erg hinderlijk. Maar stiller is natuurlijk altijd beter.

* Ga je overklokken?
Niet van plan.

Na wat onderzoek ben ik op dit systeempje gekomen (geen rekening houdend met de kast, HDD en randapparatuur):

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 93,03€ 93,03
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 61,-€ 61,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 266,04€ 266,04
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 56,95€ 56,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,56

Het zit er iets over heen, omdat ik niet weet of ik een nieuwe processor er bij moet doen. De 955 BE die ik nu heb, functioneert nog prima en ik heb gehoord dat AM3 processoren ook prima werken op AM3+ moederborden.

Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden en/of jullie mij nog tips kunnen geven.

Alvast bedankt :)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de 955 werkt prima op dat moederbord inderdaad, dan zou je eerder kunnen overwegen dat geld te steken in een 240 gb SSD, werkt wel erg fijn. de 280X wordt dan misschien lichtjes tegengehouden bij de nieuwste games door de CPU, maar dat kun je misschien altijd nog opvoeren, en met Mantle wordt dit steeds meer weggehaald.
verder zou je natuurlijk je oude onderdelen op V&A kunnen gooien om nog wat terug te krijgen

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
@NLBUURMAN, allereerst thnx voor de snelle respons! Dus als ik het goed begrijp, is een nieuwe processor niet nodig en kun je beter een 240GB SSD pakken? Heb je een reden waarom je voor de 240GB-variant gaat? Ik wil eigenlijk alleen maar Windows en Office (die nemen de meeste ruimte in) op die SSD zetten en mijn belangrijkste games misschien. Dan lijkt 120GB mij genoeg en kan ik mijn 1TB HDD gebruiken voor de rest.

Dit zal voor mij de eerste ervaring worden met een SSD dus ik ben een beetje voorzichtig. Ik heb al onderzoek gedaan en ik zie verschillende meningen voorbijkomen. De ene is voor 120 en de andere voor 240 dus ik ben benieuwd naar jouw reden! :)

Met jouw suggestie ziet het lijstje er als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock 970 Extreme3 R2.0€ 61,-€ 61,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 266,04€ 266,04
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,04€ 91,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 472,62

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2014 22:24 ]

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-04 03:55
Waarom koop je nog een nieuw mobo? Je huidige voldoet toch nog.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Voor de videokaart zou je een pricewatch: XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation kunnen overwegen. De kaart is zo'n €40 goedkoper dan de MSI.

[ Voor 11% gewijzigd door NitroX infinity op 03-04-2014 23:42 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

superrock schreef op donderdag 03 april 2014 @ 23:12:
Waarom koop je nog een nieuw mobo? Je huidige voldoet toch nog.
Oeps, als je idd niet van plan bent de CPU te vervangen kun je t moederbord ook mooi laten voor wat t is.

Zelf heb ik de 240GB variant van de m500, met windows, office, BF4, ETS en WoT heb ik nog 113GB over. Je SSD presteert iets minder als hij voller raakt, bovendien is de snelheid echt hoog.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Verwijderd

Topicstarter
@NLBUURMAN @superrock dank jullie wel voor jullie antwoorden. Dus als ik het goed begrijp, kan de CPU nog wel een tijdje mee en is dus een nieuw mobo niet nodig? Dan is de 240GB SSD zeker te overwegen!

@NitroX infinity dat is zeker geen slecht idee. In essentie zijn de 280x en 7970 dezelfde kaart. En als het €40 scheelt, is dat natuurlijk altijd goed. Maar waarom precies de XFX?

Als ik het zo bekijk, wordt het lijstje dus als volgt!

#ProductPrijsSubtotaal
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 227,50€ 227,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 90,04€ 90,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,08

Mochten er meerdere suggesties nog zijn, ik sta er open voor! Het is wel dat ik er de komende 2-2,5 jaar weer mee vooruit kan, dus als ik iets meer moet besteden, hoor ik het graag :)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2014 17:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Update 15-04-2014!
Na lang wikken en wegen en te kijken op andere sites/reviews te checken, ben ik uiteindelijk gekomen op deze setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 199,-€ 199,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 60,-€ 60,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 89,55€ 89,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,55

- Waarom deze GPU?
Omdat ik niet te veel echt zware games meer speel en niet alles op topkwaliteit hoef te hebben, ben ik gegaan voor de GTX 760. Ik heb nu zelf ook een NVidia kaart dus het overstappen zal niet moeilijk gaan (alleen in performance natuurlijk!). Ook kwam deze goed uit reviews en is hij qua geluidsproductie ook erg goed bevonden!
- Waarom ander geheugen?
Crucial is sowieso een goed merk qua geheugen, maar in veel andere topics wordt deze toch aangeraden. Hij is wel iets duurder dan mijn vorige keuze, maar aan de reacties te zien en beoordelingen lijkt me dit een betere keuze.

De SSD stond al vast en voor het geld dat je extra betaalt is 120GB extra voor mij een goede optie.

Ik moet wel zeggen dat ik nog steeds zit te twijfelen over een nieuwe combinatie CPU + mobo. Dit komt omdat mijn onderdelen uit 2009 komen oorspronkelijk. Wordt dit niet een beetje te oud of kan het de komende tijd nog mee?

Verwijderd

De gpu's gaan sneller vooruit dan de cpu's en de games worden steeds meer gpu belastend ook. Gpu is dus grootste update.

Je processor kan wel nog ff mee, ik denk niet dat het een grote bottleneck wordt met die 760. Aangezien je toch een goede processorkoeling hebt en een deftig moederbord kan je hem altijd een beetje overklokken. Zo heb je al een grote boost. Nu een processor kopen + nieuw moederbord zorgt voor grote kosten voor relatief kleine winst.

Met dit systeem kun je weer ff voort. Tegen de volgende upgrade kun je dan nieuw moederbord en processor kopen. Al de rest zou je kunnen houden en eventueel een sli maken.
Op deze manier kun je lange tijd een goed systeem hebben zonder zotte kosten.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Je mobo zou ik zeker houden, wat je nu hebt is beter gebouwd dan die toch wel erg goedkope ASrock, de koeling van de mosfets is behoorlijk goed, waardoor bijv. een FX-8320 er ook prima op kan. Wel enigsinds jammer is het gebrek aan SATA-600, waardoor je de lees/schrijfsnelheid van de SSD niet volledig gaat benutten, maar gezien SSD's vooral door de random-read zo fijn zijn, is dat niet heel erg.

Zelf zou ik voor BF4 eerder kijken naar een HD7950, de XFX versie is zelfs wat goedkoper dan die GTX760, en je hebt dan het voordeel dat je een 3GB kaart hebt met deftige bus, waardoor je imo toch langer met een HD7950 kan doen dan moet een GTX760.

People as things, that’s where it starts.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:36

br00ky

Moderator Harde Waren
VasZaitsev schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 18:01:
Wel enigsinds jammer is het gebrek aan SATA-600, waardoor je de lees/schrijfsnelheid van de SSD niet volledig gaat benutten, maar gezien SSD's vooral door de random-read zo fijn zijn, is dat niet heel erg.
Ik lees ook geregeld dat het verschil van een SSD op SATA 300 sowieso niet wereldschokkend is ten opzichte van SATA 600.

Verwijderd

Topicstarter
@VasZaitsev ja, dat is ook een klein minpuntje wat ik heb met dit mobo. Al moet ik wel zeggen, in de 2,5 jaar dat ik hem nu heb, heb ik er nog nooit problemen mee gehad en hij functioneert nog steeds erg goed.

@br00ky als dat zo is, zie ik helemaal geen reden meer om over te stappen!

Wat mij een beetje tegenstaat van de XFX 7950 Double Dissipation is dat hij vaak in reviews er uit komt als een vrij luidruchtige kaart al moet ik wel zeggen dat de 3GB van de XFX wel weer als een voordeel overkomt. Is dan niet iets als een 270x/280x een goed idee? Deze zijn ongeveer vergelijkbaar.

Verwijderd

Goh, ja luidruchtig kan wel, ik zou zelf gaan voor een 280x. Hij is een klein beetje sneller dan de 7970 (ook al is hij heel erg gelijkaardig), maar vooral nieuwer en koeler.

Als je binnen bijvoorbeeld 2 jaar wilt upgraden, zal het zoeken worden naar een nieuwe 7970, maar moet de 280x wel nog goed te verkrijgen zijn (als je geen problemen hebt met 2dehands is dit echter geen probleem).
De 270x is slechter dan de 7970.

Verwijderd

Topicstarter
@FuzzyGreenBalls Ok, de 270x valt dus af dus toch wel de 280x? Welk merk raad je dan aan? Ik hoorde dat de MSI / Club3D goede kaartjes waren! De rest is allemaal wel een stuk duurder, maar als er een suggestie bijzit die het geld waard is, wil ik het graag horen :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Er is ook een Sapphire HD7950, die is al een stukje beter op koeler gebied.

De MSI en Club3D zijn allebei prima kaartjes, weet zo 123 niet welke beter/stiller gekoeld wordt.

People as things, that’s where it starts.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 01:45

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Als je puur naar geluid kijkt komt de MSI er als beste uit, ook kwa temperatuur komt hij er toch erg goed uit, alleen de club3d is 1 graden koeler maar die maakt veel meer herrie.

Bron: reviews: R9 280X: videokaarten strijden in de subtop - update

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-03 00:16
misschien tweedehands een r9 280x scoren (bespaart je snel 50-80 euro t.o.v. nieuwkoop)
dat zorgt er dan ook voor dat je geld overhoud voor een evt. proc. + mobo upgrade

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 01:45

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

P. Herz schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 21:15:
misschien tweedehands een r9 280x scoren (bespaart je snel 50-80 euro t.o.v. nieuwkoop)
dat zorgt er dan ook voor dat je geld overhoud voor een evt. proc. + mobo upgrade
Dit zijn vaak de Sapphire dual-x kaarten die gebruikt zijn voor minen, deze zijn vrij luidruchtig iets dat DynaMan aan gaf dat hij liever niet heeft. Voor de MSI is het verschil lang niet zo groot, ik heb hier zelf ook al naar gekeken en heb met geluk een 290 voor 200 euro kunnen kopen maar het is gewoon niet interessant als je geen Sapphire dual-x kaart wil.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

De msi 280x is idd een betere keuze. Deze zijn misschien niet de goedkoopste, maar ze presteren wel gewoon goed. Ik zie geen reden om een duurdere 280x te kopen.

Verwijderd

Topicstarter
@P. Herz tweedehands kopen is voor mij geen optie. Dit heb ik al eerder geprobeerd en daar heb ik geen goede ervaringen mee. Ik betaal liever iets meer voor een nieuw en (hoogstwaarschijnlijk) 100% kwaliteit product.

Dus de 280x is de betere keuze en dan de MSI? Ik moet zeggen dat deze kaart er wel aantrekkelijk uitziet en op zich niet heel duur? En aan de BBG's en andere topics te lezen kan deze ook nog wel even mee. Ook ondersteunt deze kaart toch Mantle?
Pagina: 1