Core i5 on-die graphics vs onboard mobo

Pagina: 1
Acties:

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Ik ben al even een tijdje uit de hardware scene (een jaar of 5) en kom er zelfs met de hulp van google even niet uit terwijl ik toch wel altijd thuis was op dit gebied.. :X Ik zie dat sommige Core i5 en Xeon E3 CPU's tegenwoordig on-die GPU units hebben.

Xeon E3-1225V2 heeft een Intel HD Graphics P4000.
Xeon E3-1220V2 heeft geen on-die graphics en is zuiniger (deze heeft mijn voorkeur).

Stel nou dat ik een Asus P8B-M zou kopen, deze heeft volgens de specificaties een onboard Aspeed AST2050 videokaart, waar is dan die on-die graphics voor nodig? Ik mis geloof ik even het punt van de on-die graphics, wat doet dat ding aangezien ik geen DVI of DSUB rechtstreeks in de CPU kan pluggen? Je zult toch altijd een DVI of DSUB poort op het mobo moeten hebben om er beeld uit te krijgen? En een mobo met een DVI of DSUB poort heeft toch al onboard graphics? Waarom heb ik dan graphics nodig op de CPU? Of zijn er borden zonder onboard graphics maar met DVI poort voor de on-die graphics om die te gebruiken?

De opzet is een headless server, behalve als ie niet meer bereikbaar is dus graphics performance is totaal niet boeiend. Vandaar de vraag, stel dat ik een Asus P8B-M koop en ik steek daar een Xeon E2-1220V2 in krijg ik dan beeld uit het onboard poortje?

Ik zou zelf gokken van wel maar het nut van die on-die ontgaat me dus een beetje, wie kan mij dit uitleggen? :/

[ Voor 9% gewijzigd door Pakjebakmeel op 03-04-2014 20:09 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

De VGA/DVI poorten op het moederbord, zijn in geval van on-die GPU support, verbonden richting de CPU.

Verder, de on-die GPU van intel kan gebruikt worden in bepaalde taken als CPU offload, bijvoorbeeld het en/decoden van audio/video.
Daarbij, voornamelijk voor consumenten PC's en workstations is het dan niet direct meer nodig een extra GPU erbij te zetten en/of hoeven fabrikanten geen moeite te doen er nog een extra chip bij te pleuren.

Die Aspeed server "GPU's", zijn 2D graphic units, ze zijn dus goed voor een interface te laten zien, meer ook niet.

[ Voor 61% gewijzigd door Swordlord op 03-04-2014 20:47 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De on-die graphics (of IGP) zijn juist verdomd handig, want je hebt graphics zonder dat je moederbord meer dan de poortjes aan boord moet hebben. Die P8B-M is vrij uitzonderlijk dat die nog onboard graphics heeft, want die zie je bijna totaal niet meer. Eigenlijk doet alles het met de IGP van de CPU (op consumentensystemen iig).

• Pakjebakmeel
Swordlord schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:33:
De VGA/DVI poorten op het moederbord, zijn in geval van on-die GPU support, verbonden richting de CPU.

Verder, de on-die GPU van intel kan gebruikt worden in bepaalde taken als CPU offload, bijvoorbeeld het en/decoden van audio/video.
Daarbij, voornamelijk voor consumenten PC's en workstations is het dan niet direct meer nodig een extra GPU erbij te zetten en/of hoeven fabrikanten geen moeite te doen er nog een extra chip bij te pleuren.

Die Aspeed server "GPU's", zijn 2D graphic units, ze zijn dus goed voor een interface te laten zien, meer ook niet.
Ah maar 2d is precies wat ik wil.. Ik ben de Rage128's gewend in de Proliants :> Bash is niet zo veeleisend qua graphics. ASCII art hooguit. Offload is wellicht interessant voor transcoden voor PLEX als dat ondersteund wordt. Goed punt.
TERW_DAN schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:39:
De on-die graphics (of IGP) zijn juist verdomd handig, want je hebt graphics zonder dat je moederbord meer dan de poortjes aan boord moet hebben. Die P8B-M is vrij uitzonderlijk dat die nog onboard graphics heeft, want die zie je bijna totaal niet meer. Eigenlijk doet alles het met de IGP van de CPU (op consumentensystemen iig).
Maar inderdaad dus alleen fysiek een poortje zonder chip, gewoon rechtstreeks naar de on-die CPU.. Dus in het geval van de P8B-M gooi ik er dus eentje in zonder on-die CPU en dan krijg ik beeld van die Aspeed.. En dan is de CPU zuiniger.

Als ik een bord koop met een DVI/DSUB poort maar zonder chip en ik wil beeld moet ik een CPU met on-die.

Duidelijk ;-) Dank beide, zeer verhelderend. Zoals ik zei was ik best handig met hardware maar dat was 5 jaar geleden..

[ Voor 47% gewijzigd door Pakjebakmeel op 03-04-2014 21:17 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Vergeet niet dat een 16MB videokaartje maar een resolutie van 1280*1024 pixels aan kan op 32-bits. Als dat geen probleem is dan niks aan de hand.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 03-04-2014 21:45 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ramon schreef op donderdag 03 april 2014 @ 21:33:
Vergeet niet dat een 16MB videokaartje maar een resolutie van 1280*1024 pixels aan kan op 32-bits. Als dat geen probleem is dan niks aan de hand.
Ehh, met 16MB kun je 2560x1600 aansturen hoor, op 32b. En grote kans dat die onboard dingetjes niet eens een duallink output hebben, en daarmee dus die resolutie toch niet aan kunnen sturen.

• Nielson
  • Laatst online: 18:50
TERW_DAN schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:39:
Die laatste opmerking is wel belangrijk want bij workstation/server borden is het net omgekeerd. Alleen met de C206 chipset kun je gebruik maken van de IGP van de CPU, de C202 en C204 hebben dus altijd een extra controller nodig.

• Pakjebakmeel
Uhhh resolutie? Bash shell, geen X, headless. No problemo dus. Wel framebuffer, momenteel 1024x768 geloof ik.

Moet nog even wat research doen dan met betrekking tot PLEX, transcoding en acceleratie. Anders dan dat is de ASpeed gpu dus al overkill.. Mocht de on-die acceleratie kunnen doen voor tramscoden is het interessant. Heb ik schijnbaar dus een C206 nodig.

Ik ben er zo lang uit dat ik de sockets niet eens herken, na wat zoekwerk lijkt s1150 me toch logischer dan s1155..

Ik zit nu te kijken naar dit bord: http://ark.intel.com/prod...l-Server-Board-S1200V3RPS

Deze heeft aldus ARK Integrated Graphics maar geen Discrete Graphics. Wat is nou wat? Moet ik voor de VGA poort een E3-1225v3 of een E3-1220v3 inprikken? Het bord heeft een C222 chip, geen C224 of C226. Als dezelfde logica van toepassing is zou ik zeggen dat ik een E3-1220v3 kan gebruiken en toch beeld hebben van de VGA poort, echter twijfel ik omdat er geen enkele specificatie bij het bord staat over wat voor een chip en dan on-board zit. Dit doet mij denken dat hij geen chip heeft en hij de on-die gebruikt?

help? :+

Ik heb nu besteld:

Xeon E3-1230v3
Intel S1200V3RPS
2x KVR16LE11/8 (DDR3L 1.35v 8GB 1600Mhz ECC)

Zou goed moeten gaan toch? :X

[ Voor 56% gewijzigd door Pakjebakmeel op 04-04-2014 11:41 ]

• Pakjebakmeel
mocht iemand zich dit afvragen bovenstaande configuratie werkt prima
Pagina: 1