Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-01-2022
Hoi mensen,

Ik heb een aantal vragen wat betreft de snelheden van internetproviders en de doorvoersnelheden van routers.

Vraag 1: klopt het dat de standaard meegeleverde routers/modems van UPC en of Ziggo maar een maximale doorvoersnelheid hebben van 100Mbps?

Ik hoorde dus dat, dat het geval was, vandaar dat het mij verstandig leek om een router te zoeken met een hogere doorvoersnelheid dan 100Mbps. (dit aangezien ik een abonnement heb bij upc van 120Mbps)
Ik heb even gezocht en kwam uit op de WDR3600 van TP-Link.

Vraag 2:Deze router heeft 4 gigabit poorten, maar waarom zou ik dat nodig hebben als ik maar Max 120Mbps krijg van mijn internet provider? Dan is dat toch overbodig?

Uit benchmarks (van Hardware.info) blijkt ook dat die router helemaal niet die max doorvoersnelheid van 300Mbps behaalt. Ik snap het even niet denk ik.

Alvast bedankt voor de support!

Groetjes,

Tom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

1. Nee, dat klopt niet. Iets genuanceerder: UPC en Ziggo verhogen jaarlijks de snelheid. Als je al jarenlang dezelfde apparatuur hebt dan kan die nog niet snel genoeg zijn. Bel dan de helpdesk, dan krijg je meestal wel iets nieuws.

2. Omdat er niks zit tussen 100mbit en 1 gbit. Daarnaast wil je in je interne netwerk niet geremd worden door de maximale snelheid van je internetverbinding.

3. Maximum snelheden van netwerkapparatuur zijn als de maximumsnelheid van een auto. Die haal je alleen op een verlaten weg, rechtdoor, met de wind in de rug. In de draadloze wereld is het nog erger, daar tellen ze zenden en ontvangen bij elkaar op.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

inny45 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:12:
Hoi mensen,

Ik heb een aantal vragen wat betreft de snelheden van internetproviders en de doorvoersnelheden van routers.

Vraag 1: klopt het dat de standaard meegeleverde routers/modems van UPC en of Ziggo maar een maximale doorvoersnelheid hebben van 100Mbps?
Definieer "doorvoer"? Heb je het over WAN-to-LAN (dus de routerfunctie) of LAN-to-LAN?

Mijn modem/router (en die heb ik al een tijdje) heeft een DOCSIS WAN en kan daar 8 kanalen aan, wat in ieder geval genoeg is voor mijn 200Mbps. LAN-to-LAN is het gewoon een Gb switch met Gb snelheden.
Ik hoorde dus dat, dat het geval was, vandaar dat het mij verstandig leek om een router te zoeken met een hogere doorvoersnelheid dan 100Mbps. (dit aangezien ik een abonnement heb bij upc van 120Mbps)
Ik heb even gezocht en kwam uit op de WDR3600 van TP-Link.
Wat heb je nu exact? We hebben geen glazen bol dus kunnen we niet bepaald zeggen of de WDR3600 (een prima budget-router) beter is dan wat je nu hebt. Komt bij dat je ook niet je eisen aan zo'n ding (muv poorten die >100Mbps kunnen) noemt. Wel zo relevant om te weten wat we je moeten aanraden :z
Vraag 2:Deze router heeft 4 gigabit poorten, maar waarom zou ik dat nodig hebben als ik maar Max 120Mbps krijg van mijn internet provider? Dan is dat toch overbodig?
1) Omdat Ethernetstandaarden base 10 omhoog gaan. De eerstvolgende stap boven 100Mbps is 1Gbps. Aldus is dat exact wat je nodig hebt zodra je ook maar 101Mbps wilt halen (sterker nog, met 100Mbps Ethernet haal je max 94Mbps ofzo, dus zelfs voor 100Mbps heb je GbE nodig.
2) Omdat er ook nog zoiets bestaat als een LAN. Ook al is je internetverbinding niet zo snel, het is altijd prettig om bijv van en naar je NAS te kunnen kopieren met hoge snelheid. Zelfs met een internetverbinding ver onder de 100Mbps zou ik nog GbE poorten aanraden :o
Uit benchmarks (van Hardware.info) blijkt ook dat die router helemaal niet die max doorvoersnelheid van 300Mbps behaalt. Ik snap het even niet denk ik.
Uh nee, volgens mij niet nee ;)

Volgens mij haal je hier meerdere dingen door elkaar. De "300Mbps" waar jij het over hebt is geheid draadloze overdrachtssnelheid. De marketingsnelheden voor WiFi zijn inderdaad volstrekt onrealistisch, en hoezeer ik HW.info op dat vlak erg slechte reviews vind schrijven (ga naar www.smallnetbuilder.com voor betere) klopt het dat je draadloos de 300Mbps niet gaat halen. Dat staat geheel los van de bedrade snelheid, als je dezelfde HW.info review bekijkt zie je dat hij WAN-LAN (dus als router) 939Mbps aankan en LAN-LAN (als switch) 943Mbps haalt. Dat is erg goed te noemen en aanzienlijk sneller dan jouw 120Mbps. Ik raad de WDR3600 dan ook vaak aan mensen aan - maar of ik hem jou zou aanraden hangt helemaal af van je eisen ens situatie (wat voor client devices je hebt bijvoorbeeld).

Maar goed, begin eens met aan te geven wat je nu in huis hebt, en wat je wilt bereiken met een router cq wat nu niet goed gaat. Dan kunnen we kijken wat zinnig is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat WAN - LAN inhoudt.. my bad.

Ik heb op dit moment dus alleen die router/modem van upc die je bij het 120Mbps pakket krijgt meegeleverd.

ik heb gehoord dat een router erbij zorgt voor beter bereik en betere snelheden dus vandaar dat ik graag een nieuwe router wil hebben.

Eisen heb ik niet zo zeer, ik wil dus alleen wel dat mijn router mijn 120Mbps wel benut. Dus niet dat ik bijvoorbeeld een router/modem heb die maar max 100Mbps doorvoert. Als je snapt wat ik bedoel. Daarnaast dus idd gigabit poorten omdat het anders dus alleen 100Mbps is wat ik uit jouw verhaal haal. Dual band is voor mij wel een must ivm eventueel apparatuur wat het wel ondersteunt in de toekomst.

Laatste vraag: stel even dat iemand alleen naar UPC kijkt om zijn internet abonnement af te sluiten, dan kan hij een abonnement nemen met maximaal 200Mbit internet.

Waarom zou die persoon dan voor een 450Mbps router kiezen ipv een 300Mbps router.
Als je draadloos dus toch maar 200Mbit heb en dus toch niet snellere doorvoersnelheden kan krijgen dan dat? dan zou die van 300Mbps toch al meer dan genoeg zijn?

hoop dat dit iets duidelijker is.

[ Voor 21% gewijzigd door inny45 op 03-04-2014 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

inny45 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:16:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat WAN - LAN inhoudt.. my bad.

Ik heb op dit moment dus alleen die router/modem van upc die je bij het 120Mbps pakket krijgt meegeleverd.
UPC levert al bijna 6 jaar 120Mbps verbindingen en heeft in die tijd tig verschillende modems geleverd, aanvankelijk (zeg maar tot 2012) met bridge-only modems en losse routers, waar ook tig verschillende routers bij geleverd zijn.

Doe nou gewoon even moeite om op te zoeken wat je hebt (er staat vast een naam/nummer onderop dat ding) ipv ons in het duister te laten tasten :o
ik heb gehoord dat een router erbij zorgt voor beter bereik en betere snelheden dus vandaar dat ik graag een nieuwe router wil hebben.
Wederom de vraag of we het over bedrade snelheid hebben of draadloos?
Eisen heb ik niet zo zeer, ik wil dus alleen wel dat mijn router mijn 120Mbps wel benut. Dus niet dat ik bijvoorbeeld een router/modem heb die maar max 100Mbps doorvoert. Als je snapt wat ik bedoel. Daarnaast dus idd gigabit poorten omdat het anders dus alleen 100Mbps is wat ik uit jouw verhaal haal.
OK, maar dan kom ik weer terug op wat je nu hebt: zelfs de allereerste modem waarmee UPC 120Mbps aanbood (die ik ook had anno 2008) had Gigabit poorten. Dus vraag ik me af waar je hele 100Mbps verhaal vandaan komt...
Dual band is voor mij wel een must ivm eventueel apparatuur wat het wel ondersteunt in de toekomst.
Kijk, dit is een heldere - en verstandige eis :)
hoop dat dit iets duidelijker is.
Iets, maar niet veel. Zoek op wat je nu hebt - iig je modem/router. Als je ook WiFi 120Mbps wilt halen hebben we een stuk meer info nodig over wat voor client devices (laptops etc) je hebt en hoe je huis eruit ziet (appartement vs eengezinswoning, oude baksteen/hout vs nieuwe beton etc).
Waarom zou die persoon dan voor een 450Mbps router kiezen ipv een 300Mbps router.
Als je draadloos dus toch maar 200Mbit heb en dus toch niet snellere doorvoersnelheden kan krijgen dan dat? dan zou die van 300Mbps toch al meer dan genoeg zijn?
Om de simpele reden dat zoals we al aangaven dat die WiFi-snelheden volkomen fictief zijn. Je kunt wel 200Mbps halen over WiFi, maar niet met "300Mbps". Ik haal hier 285Mbps over WiFi, maar doe dat met een "1200Mbps" 802.11ac setup :o

Met "300Mbps" haal je max 135Mbps IRL, met "450Mbps" kun je 200Mbps halen, maar dan moet je laptop wel drie radio's en antennes hebben (3x3:3 MiMo heet dat), anders levert het geen meerwaarde op boven die "300Mbps"...

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 03-04-2014 20:35 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nogmaals, omdat je misschien een eigen server hebt aangesloten die je wel met een snellere connectie wilt kunnen bereiken.

met WAN-LAN bedoelen ze de snelheid waarmee een pakketje vanaf Internet (WAN) naar je PC (LAN) kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
Oke ik heb het even opgezocht. Dit is de naam van mijn modem/router van UPC: MODEL: TC7200. U
SN: SAAP31833019

Ik wil de volledige 120Mbps benutten, en dus ja OOK via wifi. Ik woon in een eengezinswoning, dus niet heel groot, het is een oud huis, er is geen betton en geen hout.

Er zijn maximaal 5 apparaten op het netwerk (2 laptops, 2 telefoons en een Ipad).
Waarvan er misschien maximaal 2 a 3 tegelijk worden gebruikt.

hoop dat dit wel duidelijk is.

Je zei ook dat je met "300Mbps" maximaal 135Mbps haalt, hoe weet je dat of kan je dat zien? (gewoon uit nieuwsgierigheid.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:02
dion_b schreef op donderdag 03 april 2014 @ 20:31:

Om de simpele reden dat zoals we al aangaven dat die WiFi-snelheden volkomen fictief zijn. Je kunt wel 200Mbps halen over WiFi, maar niet met "300Mbps". Ik haal hier 285Mbps over WiFi, maar doe dat met een "1200Mbps" 802.11ac setup :o

Met "300Mbps" haal je max 135Mbps IRL, met "450Mbps" kun je 200Mbps halen, maar dan moet je laptop wel drie radio's en antennes hebben (3x3:3 MiMo heet dat), anders levert het geen meerwaarde op boven die "300Mbps"...
Ik haal hier over een 300Mbps (2x2:2) continue 225Mbit, wel met goede ontvangst (router/client staan vlak boven elkaar op een ander verdiep)
Wireless snelheden zijn afhankelijk van bereik en andere mensen op dezelfde band, maar in goede omstandigheden is 75% van de geadverteerde/theoretische snelheden niet onhaalbaar.
inny45 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 17:32:

Je zei ook dat je met "300Mbps" maximaal 135Mbps haalt, hoe weet je dat of kan je dat zien? (gewoon uit nieuwsgierigheid.

Bedankt.
Google eens op iperf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

inny45 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 17:32:
Oke ik heb het even opgezocht. Dit is de naam van mijn modem/router van UPC: MODEL: TC7200. U
SN: SAAP31833019
OK, helder. Voor een geintegreerd apparaat zo goed als je kunt verwachten. Gigabit Ethernet poorten, dus als je bedraad niet boven de 100Mbps uitkomt moet je echt even naar je eigen kabels en apparatuur kijken.
Ik wil de volledige 120Mbps benutten, en dus ja OOK via wifi.
Dat is dus totaal andere koek. Hou die dingen uit elkaar!

Dat ga je met 2.4GHz vrijwel zeker niet halen, ook niet met andere AP, tenzij je buitengewoon afgelegen woont en er dus totaal geen interferentie is (waardoor je 40MHz kanalen kunt gebruiken). Met 5GHz is 120Mbps daarentegen prima te doen, althans in dezelfde kamer als waar de modem/router staat. Nadeel van dit apparaat is dat het maar een radiomodule heeft, dus dat het ofwel 2.4GHz danwel 5Ghz kan leveren maar niet beide tegelijk.

5GHz gaat echter slecht door vloeren en muren heen, dus je zult hoogstwaarschijnlijk meerdere AP's nodig hebben.
Ik woon in een eengezinswoning, dus niet heel groot, het is een oud huis, er is geen betton en geen hout.
Geen beton en ook geen hout? Waar zijn de vloeren dan van gemaakt :?

En wat ligt er op de vloer op 1e verdieping? Toevallig laminaat met isolerende onderlaag?

Maar goed, als het een eengezinswoning is ga je met 5GHz zeker twee AP's nodig hebben.
Er zijn maximaal 5 apparaten op het netwerk (2 laptops, 2 telefoons en een Ipad).
Waarvan er misschien maximaal 2 a 3 tegelijk worden gebruikt.

hoop dat dit wel duidelijk is.
Muv de iPad en telefoons niet echt... dat is low-end zut met een enkele antenne en bijbehorend lage prestaties. Daar ga je sowieso geen hoge snelheden mee halen ongeacht AP. Maar de laptops kan alle kanten op gaan. In het slechtste geval iets als de Dell E6420, wat ondanks een stevig prijskaarjte een waardeloze 1x2:1 non-MiMo WiFi module heeft dat slechter is dan de gemiddelde tablet. Andere uiterste is een MacBook Pro met 3x3:3 MiMo met drie fysieke stream en dus zeker drie keer prestaties van die Dell. Wat relevant is voor je keuze is hoeveel radio's/antennes je laptops hebben. Als je een laptop hebt met 3 radio's en antennes heeft het zin om een AP te kiezen die dat ook aankan. Zo niet levert dat exact nul meerwaarde op.

Weet je dit niet? Schroef laptop open en kijk hoeveel antennedraadjes naar WiFi-module gaan. Of google op exacte typenr en 'teardown' en vind plaatjes van iemand anders die het opengeschroefd heeft.
Niet zien, ondervinden. Gewoon speedtest doen. speedtest.upc.nl is betrouwbaar, KPN heeft ook een goede online. Sommige servers van Speedtest.net zijn goed, maar niet allemaal en niet altijd. In geval van twijfel altijd even een tweede server testen om problemen met je server uit te sluiten.

Maar goed, adviezen... lastig aangezien je niet duidelijk bent over de vloeren en de laptops.

Even uitgaande van 'oude woning' dus bakstenen muren en houten vloeren. Dan kun je prima heel het huis met 2.4GHz bedekken, maar heb je waarschijnlijk veel interferentie van buren. In dat geval wil je om interferentie te vermijden (en sowieso voor de gewenste performance) naar 5GHz, maar wel met een 2.4GHz fallback voor oude meuk. Advies in die situatie is om de TC7200 op 5GHz in te stellen en op zolder een dualband AP te plaatsen (goedkoopst: TP-Link router die je als AP instelt) voor 2.4GHz en 5GHz. Zo heb je overal in huis 2.4GHz dekking en 5GHz dekking, en zal de 5GHz dekking zeker op begane grond en zolder voldoende zijn voo 120Mbps throughput en waarschijnlijk ook op 1e verdieping. TP-Link WDR3600 lijkt me bij uitstek geschikt, tenzij je 3x3:3 laptop hebt, dan zou ik de 4300 aanraden. Zo niet nul meerwaarde, dus steed die EUR 10 extra in je zak.

Uitgaande van alsnog betonnen vloeren wordt het uitdagender. Je gaat dan waarschijnlijk zelfs op 2.4GHz niet je hele huis dekken met een enkele AP en no way ga je met een enkele AP buiten dezelfde kamer/verdieping in de buurt komen van de 120Mbps. Goede nieuws is echter dat interferentie verwaarloosbaar zal zijn (als jouw signalen niet door vloeren heengaan doen die van de buren dat ook niet). Wil je daadwerkelijk die 120Mbps draadloos overal halen, zul je per verdieping een AP moeten plaatsen en met 5GHz gaan werken. Als je geluk hebt dekt de 2.4GHz van de 1e verdieping ook je begande grond. Dan kun je toe met je TC7200 in 5GHz-modus en twee WDR3600/4300 voor 1e en 2e verdieping. Heb je dan ondermaatse 2.4GHz-performance op begane grond, dan moet je allicht een derde dualband router kopen. Die kun je ofwel als AP in de woonkamer zetten, danwel de modem in bridged mode plaatsen en als router/AP gebruiken in plaats van de modem/router.

Oh, en voor de duidelijkheid, in beide gevallen moeten de AP's zeker bedraad aangesloten worden op de modem/router. Als die kabels er niet zijn moeten die getrokken worden (of weggewerkt langs plint oid). Evt repeaters of powerline adapters trekkken de vereiste snelheid niet. Moge duidelijk zijn dat 120Mbps draadloos overal in huis geen triviale optie is, en sowieso eentje die investeringen vraagt. Ongeacht provider trouwens, bovenstaande gaat net zo goed op voor VDSL2 en glas als voor kabel.
AndRo555 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 20:35:
[...]

Ik haal hier over een 300Mbps (2x2:2) continue 225Mbit, wel met goede ontvangst (router/client staan vlak boven elkaar op een ander verdiep)
Wireless snelheden zijn afhankelijk van bereik en andere mensen op dezelfde band, maar in goede omstandigheden is 75% van de geadverteerde/theoretische snelheden niet onhaalbaar.
225Mbps echt IRL met iperf gemeten? Dat is indrukwekkend. In ieder geval heb je dan een goede radio + antenne op zowel router als client :o
[...]

Google eens op iperf.
Na letterlijk drie werkdagen bezig geweest te zijn met een collega uitleggen hoe iperf opgezet te krijgen ben ik terughoudend in het aanraden. Ja, het is in onze ogen doodsimpel (binary downloaden, ene -s draaien, andere laten verbinden), maar dat blijkt voor minder doorwinterde mensen toch anders te liggen. Een Ookla speedtest is meer dan betrouwbaar genoeg (sterker nog, betrouwbaarder dan een verkeerd ingestelde iperf) en bovendien wil TS snelheid van z'n internetverbinding meten en niet van z'n draadloze verbinding an sich.

IMHO trouwens een redelijk irrelevante vraag (aangezien ik graag m'n (W)LAN sneller heb dan m'n internetverbinding), maar het komt vaker voor dat mensen gewoon niet in hun eigen LAN geinteresseerd zijn...

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 06-04-2014 15:15 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inny45
top, ik wil je bedanken voor je geduld en uitleg, ik ga een beetje experimenteren maar denk ik, even kijken todat ik tevreden ben met het resultaat.

groetjes,

Tom
Pagina: 1