Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe illegaal is mijn legale software?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.433 views

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-11 18:52
Hallo,

Ik heb op een bedrijfscomputer een legale trial van een Adobe Suite draaien, ik gebruik hiervan voornamelijk Photoshop en af en toe Adobe Pro.

De trial verloopt echter na 30 dagen, ik verwijder echter één van de bestanden die een controle uitvoert waardoor ik het product nog wel gewoon kan opstarten voor één (1) keer, en daarna moet ik weer dat bestand verwijderen. Dit doe ik met een .bat bestandje.

Als ik als buitenstaander naar mijn computer zou kijken heb ik dus gewoon een verlopen trial draaien die alleen is op te starten via dat scriptje (of je moet zelf dat bestand verwijderen). Er draait dus geen crack of vage seriecode waarmee het pakket altijd werk.

De ICT afdeling wilt dit pakket nu weer verwijderen, hun goed recht als ze zich aan regeltjes willen houden, maar ik vraag me af in hoeverre ik illegaal bezig ben. We hebben wel een licentie op een algemene computer, maar het werkt wel zo prettig achter je eigen computer.

In mijn optiek moeten ze niet zeuren, desnoods verwijder ik het bestand steeds handmatig, niemand die naar mijn idee kan zien dat het pakket toch te gebruiken is ondanks dat de trial is verlopen. Als ik het bestand niet verwijder is het programma ook niet te gebruiken.

Dus de vraag aan de rijdende rechter, en niet aan de moraalridders, hoe fout zijn we bezig?

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:33
Ik zou zeggen dat je de trial-software maar 30 dagen mag gebruiken. Als je het langer gebruikt, zonder er voor te betalen, mag dat dus niet.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er draait dus geen crack of vage seriecode waarmee het pakket altijd werk.
Jawel. Wat je beschrijft is een crack.

Daarnaast staat enige technische beveiliging los van de vraag of je het recht hebt het te gebruiken. Antwoord op dat laatste is nee, dus antwoord op je vraag is: niet legaal.
edit:
Tenminste, ik ga er van uit dat ergens in de licentievoorwaarden staat dat je het product enkel mag uitproberen in die 30 dagen en verder geen gebruiksrecht hebt. Misschien staat er zelfs wel in dat je het niet voor productie mag gebruiken en dan was je vanaf dag 1 al 'illegaal' ;)

Natuurlijk moeten zij (ICT-afdeling) wel "zeuren". Een van hun taken is dat licenties netjes zijn afgenomen. Ook ben jij vast niet bereid om op persoonlijke titel de boete etc te betalen, dan moet je ook niet op persoonlijke titel een crack gebruiken ondanks dat is aangegeven dat het niet mag.

[ Voor 20% gewijzigd door F_J_K op 03-04-2014 15:21 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BLACKfm schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:14:
Er draait dus geen crack of vage seriecode waarmee het pakket altijd werk.
Doet er totaal niet toe. De copyrighthouder geeft aan dat de trialperiode na 30 dagen verloopt en dat je daarna ervoor moet betalen. Jij omzeilt dat en bent dus illegaal bezig. De methode die je daarvoor gebruikt doet er totaal niets toe.

• BLACKfm
slow whoop schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:18:
Ik zou zeggen dat je de trial-software maar 30 dagen mag gebruiken. Als je het langer gebruikt, zonder er voor te betalen, mag dat dus niet.
Maar hoe weet iemand wanneer ik het programma gebruik na die 30 dagen? Ik kan ook te lui zijn of het vergeten te verwijderen, het lijkt me niet fout dat je de software nog op de computer hebt na 30 dagen.

Of de ICT moet een log programma hebben draaien waarin ze zien wat ik allemaal opstart, maar dat lijkt me een privacykwestie en dus helemaal niet de bedoeling. Ze kunnen wel zien welke software er allemaal is geïnstalleerd, en het staat er al een jaar op, dus komen ze lekker vroeg mee, maar niet relevant voor de schuldvraag.
downtime schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:23:
[...]

Doet er totaal niet toe. De copyrighthouder geeft aan dat de trialperiode na 30 dagen verloopt en dat je daarna ervoor moet betalen. Jij omzeilt dat en bent dus illegaal bezig. De methode die je daarvoor gebruikt doet er totaal niets toe.
Maar dat ik dat omzeil is niet te detecteren, mits bovenstaande log, maar dat wordt denk ik niet verplicht door de programmamaker om dat bij te houden -> dus geen bewijs. Of ze moeten me op heterdaad betrappen.

Als je het heel letterlijk bekijkt ben ik inderdaad illegaal bezig, maar men moet dat wel kunnen bewijzen. Een permanente crack is makkelijk bewijs, maar dat ik een bestandje verwijder kun je niet achterhalen.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:12
Als je dat bestandje verwijderd en iedere keer bij het opstarten wordt er wel de datum aan geplakt die op dat moment op de computer is ingesteld. Ik weet niet of het geldig bewijs is maar aan de datum van het bestand is dus wel degelijk te zien wat je aan het doen bent.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:07

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dat zijn twee verschillende dingen: 1) hoe de buitenwereld door kan hebben dat je de software gebruikt en de beperking omzeilt en 2) of je daadwerkelijk de beperking omzeilt.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

BLACKfm schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:28:
Als je het heel letterlijk bekijkt ben ik inderdaad illegaal bezig, maar men moet dat wel kunnen bewijzen. Een permanente crack is makkelijk bewijs, maar dat ik een bestandje verwijder kun je niet achterhalen.
Dus jouw vraag is eigenlijk niet of het illegaal is maar hoe groot de kans is dat je gepakt wordt?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

ShittyNL schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:30:
Als je dat bestandje verwijderd en iedere keer bij het opstarten wordt er wel de datum aan geplakt die op dat moment op de computer is ingesteld. Ik weet niet of het geldig bewijs is maar aan de datum van het bestand is dus wel degelijk te zien wat je aan het doen bent.
Er zijn allerlei manieren waarop je kunt achterhalen of een stuk software gebruikt is. Bijvoorbeeld de datum van bestanden onder de %AppData% folder die aangepast worden als de software gestart wordt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

downtime schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:30:
[...]

Dus jouw vraag is eigenlijk niet of het illegaal is maar hoe groot de kans is dat je gepakt wordt?
Waarbij het bedrijf in eerste instantie het bokje is indien het ontdekt wordt bij een controle, dus niet meer dan terecht dat het bedrijf het zekere voor het onzekere neemt en geen zin heeft om mee te werken aan dit soort praktijken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Daniel.
Als we het zo gaan bekijken gaat het een principe kwestie worden. Wil ik voor de software betalen.
Dezelfde vergelijking kan gemaakt worden door op het web een addblocker te gebruiken of niet
Ze willen er toch geld mee verdienen.

• BLACKfm
[...]

Ja, zo kan je het wel stellen.
downtime schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:33:
[...]

Er zijn allerlei manieren waarop je kunt achterhalen of een stuk software gebruikt is. Bijvoorbeeld de datum van bestanden onder de %AppData% folder die aangepast worden als de software gestart wordt.
Dat er ergens kogels op de grond liggen en een gewond persoon kan betekeken dat er geschoten is en ik was de enige die aanwezig was, maar een vuurwapen kan niet worden gevonden, dan wordt het een beetje lastig te bewijzen dat ik die persoon heb neergeschoten...

Oftwel, de software is gebruikt door naar bepaalde bestanden te kijken, maar als je het programma nu op start dan werkt het niet... hoe heb ik er dan mee kunnen werken?

[ Voor 62% gewijzigd door BLACKfm op 03-04-2014 15:38 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]

Ook niet echt, aangezien hij al "gepakt" is door systeembeheer.

• anboni
  • Nu online
BLACKfm schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:14:
De ICT afdeling wilt dit pakket nu weer verwijderen, hun goed recht als ze zich aan regeltjes willen houden,
Niet alleen hun recht, ook hun plicht. Je handelt stomweg tegen de voorwaarden van die 30 dagen trial licentie (hoe je dat doet, in dit geval door de simpele technische beveiliging daarvan te omzeilen, doet verder niet ter zake). Als de BSA komt controleren, mag de manager van die ICT afdeling op het matje komen.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:59
ShittyNL schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:30:
Dat bestandje geeft toch enkel aan wanneer je het programma het laatst geopend hebt? Als jij nu na die 30 dagen de software een jaar niet meer gebruikt en dan terug opstart, dan staat de bestandsnaam ook op die laatste dag... Dan kun je perfect inroepen dat je vergeten was dat het een verlopen demoversie is...

Een vraag is dan: is het illegaal om een verlopen demoversie te laten staan op je pc?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wsitedesign schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:36:
Dan kun je perfect inroepen dat je vergeten was dat het een verlopen demoversie is...
Vergeet dat maar. Dat is misschien waar als je het voor laat komen maar dit soort zaken worden geschikt zodat het vrijwel nooit voor de rechter komt.

• BLACKfm
downtime schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:39:
[...]

Vergeet dat maar. Dat is misschien waar als je het voor laat komen maar dit soort zaken worden geschikt zodat het vrijwel nooit voor de rechter komt.
Knap bedrijf die me kan aanklagen om de gebruiksdatum van een bestand. Maar wellicht wordt dat bestand alleen aangeroepen als het pakket helemaal opstart, wat anders niet mogelijk zou als het zou stoppen bij het 'uw 30 dagen zijn voorbij' scherm. Wat als de datum van mijn computer niet goed staat? Draai ik elke dag bij het opstarten van mijn computer een script die de datum van mijn computer aanpast, is dat vervolgens niet meer te traceren. Alleen een heterdaadje is dan nog mogelijk, lijkt me.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:10
[...]

Maar dat ik dat omzeil is niet te detecteren, mits bovenstaande log, maar dat wordt denk ik niet verplicht door de programmamaker om dat bij te houden -> dus geen bewijs. Of ze moeten me op heterdaad betrappen.

Er is helemaal geen "maar". Volgens deze theorie zou je ook door rood mogen rijden als de politie even niet kijkt. Zo werkt het niet. Je bent hoe dan ook illegaal bezig, ongeacht of dat bewezen kan worden of niet.

Overigens is het bs dat er niets bewezen zou kunnen worden. Dat jij een programma gebruikt hebt op jouw computer is een fluitje van een cent om te achterhalen, daarvoor hoeven ze geen .bat bestandje te vinden. Als je dat op meer dan 30 dagen hebt gedaan zonder de daarvoor benodigde licentie, dan hang je.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:26

ralpje

Deugpopje

Andersom: waarom zou IT een programma op jouw PC laten staan waarvan de trial al verlopen is en wat je dus niet meer mag (danwel kunt) gebruiken?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• BLACKfm
ralpje schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:43:
Andersom: waarom zou IT een programma op jouw PC laten staan waarvan de trial al verlopen is en wat je dus niet meer mag (danwel kunt) gebruiken?
Dan moeten ze gewoon zeggen 'We verwijderen de software van je pc, wordt toch niet meer gebruikt', maar niet gelijk roepen dat ik illegale software heb.

Ik denk dat ze alleen maar kijken naar hoeveel installaties er draaien en hoeveel legale licenties er zijn en op welke computers die staan. Omdat voor mijn systeem geen licentie is afgegeven is het pakket maar gelijk illegaal. Wellicht komt één van de eerdere reacties dan aan de orde dat een trial versie enkel als consument mag worden gebruikt, maar dat lijkt me voor een dergelijk professioneel pakket niet echt praktisch.

@ hieronder;

Die zijn er ook, 2. Maar dan moet ik via remote desktop achter die pc kruipen (is traag) of er fysiek achter zitten. Het zou prettiger zijn als Adobe netwerklicenties zou hebben.
Het is echter niet goed te praten dat als er op 1 computer een licentie staat dat ik het ook maar op een ander systeem mag gebruiken, maar dat staat niet ter discussie.

[ Voor 17% gewijzigd door BLACKfm op 03-04-2014 15:48 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Wat ik niet snap is waarom er niet gewoon een licentie wordt aangeschaft. Blijkbaar heb je het nodig voor je werk!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Daniel.
Het staat daar op een centrale PC. Anders moet je eens met je baas overleggen en kijken of het mogelijk is om een bedrijfslicentie of andere overeenkomst met adobe te maken voor de software. Dat zou de mooiste oplossing zijn.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
wsitedesign schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:36:Een vraag is dan: is het illegaal om een verlopen demoversie te laten staan op je pc?
Natuurlijk niet, bewust acties ondernemen om de beveiliging te omzeilen daartegen...

Also, hoe lang denk je dat het duurt dat adobe mailtjes gaat sturen in verband met een "trail" versie die zich al heel lang keer op keer van dezelfde PC aanmeld op hun servers? Doe jezelf een plezier en laat je bedrijf het gewoon aanschaffen of ga over op een gratis alternatief.

• BLACKfm
Sleepkever schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:48:
[...]

Natuurlijk niet, bewust acties ondernemen om de beveiliging te omzeilen daartegen...

Also, hoe lang denk je dat het duurt dat adobe mailtjes gaat sturen in verband met een "trail" versie die zich al heel lang keer op keer van dezelfde PC aanmeld op hun servers? Doe jezelf een plezier en laat je bedrijf het gewoon aanschaffen of ga over op een gratis alternatief.
Mooie invalshoek, pakket meld zich aan op een online locatie, niet aan gedacht en zeker een goed bewijsmiddel! Tenslotte is een cracked versie die ik heb gezien ook dusdanig in te stellen dat deze niet met de adobe server contact zoekt voor een controle.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
BLACKfm schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:50:
[...]

Mooie invalshoek, pakket meld zich aan op een online locatie, niet aan gedacht en zeker een goed bewijsmiddel! Tenslotte is een cracked versie die ik heb gezien ook dusdanig in te stellen dat deze niet met de adobe server contact zoekt voor een controle.
Dus omdat je nu gepakt gaat worden ga je toch maar voor de volledige illegaliteit achter de rug van je IT / baas om? Als ik je manager zou zijn zou ik het wel weten. Denk nog eens even goed na wat voor rotzooi je je bedrijf op je hals haalt en doe dan gewoon verstandig.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Standeman schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:46:
Wat ik niet snap is waarom er niet gewoon een licentie wordt aangeschaft. Blijkbaar heb je het nodig voor je werk!
Waarschijnlijk juist niet. Hij vindt het handig maar zijn baas vindt het niet nodig. Zo werkt het vaak. Medewerker wil af en toe een fotootje kunnen bewerken en installeert Photoshop illegaal omdat het toch geen cent kost, medewerker moet af en toe een technische tekening kunnen bekijken en installeert een illegale AutoCAD terwijl een gratis viewer ook zou voldoen, etc.

Op die manier loopt het gauw de spuigaten uit in een bedrijf want mensen werken met tonnen aan illegale software terwijl ze hun werk ook prima met veel goedkopere software kunnen doen.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

En zo is het wel welletjes. Het is volstrekt helder dat je handelt in strijd met de licentievoorwaarden en voor een discussie hoe groot de pakkans is, welke kromredenering je kunt bedenken om er omheen te lullen of hoe je die pakkans verkleint is hier geen plek.

Dubbelfrisdicht.

[ Voor 6% gewijzigd door Lustucru op 03-04-2014 19:12 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Maar hoe weet iemand wanneer ik het programma gebruik na die 30 dagen? Ik kan ook te lui zijn of het vergeten te verwijderen, het lijkt me niet fout dat je de software nog op de computer hebt na 30 dagen.
Niet relevant. Als je een tientje steelt uit je moeders portemonnee is het ook diefstal als ze het niet door heeft.

Ik sluit dit topic. Dat het niet mag moge duidelijk zijn. Verder gaan we je niet helpen om iets te omzeilen.

Koop gewoon een licentie als je het nodig hebt, of overtuig je leidinggevende het te doen. Of gebruik het niet als je er niets voor over hebt.

Laatste tip: wees bewust dat je hier heel bewust regels aan het overtreden bent nadat je werkgever heeft aangegeven dat niet te doen. Relevante termen (misschien iets zwaar aangezet): ontslag op staande voet en wegens aantoonbare opzet zijn alle onkosten (boete + onderzoekskosten door extern bureau of BSA + uren van ICT-afdeling + gerechtelijke kosten) voor jou.

edit:
Oeps, topic was al dicht. Zie boven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.