• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-01 19:28
Goedemiddag Tweakers,

Sinds een jaar of wat leg ik naast geluid ook video vast bij een aantal uitvoeringen van 'klassieke' muziek die ik opneem. Zie een voorbeeld hier. Al enkele jaren doe ik dat met een Sony TX5 (zie plaatje) en dat gaat meestal goed. Echter, ik heb ook al eens in 'kaarslicht'-situaties gezeten, en helaas houd dit beestje er onder de 20 lux echt mee op. Ook is het 25-100mm equiv. bereik meestal toereikend, maar soms kom ik aan de groothoekzijde eigenlijk te kort.

Afbeeldingslocatie: http://www.dcviews.com/press/images/sony-tx5-1.jpg

Nu zoek ik dus een vervanger die onder de 20 lux ook nog wil werken én op zijn minst een groothoek van 25mm equivalent haalt. Nu kan ik geen camcorders vinden die de tweede eis halen, maar voor compactcamera's is de eerste eis vrijwel nooit gespecificeerd. Nu vermoed ik dat de TX5 niet lekker werkt in het donker omdat hij maar een deel van de pixels gebruikt (poor man's pixel binning?), maarja, die specificatie is natuurlijk nergens terug te vinden. Een camcorder heeft ook meest een groter diafragma.

Dus, kan iemand mij een suggestie aan de hand doen? Om eerlijk te zijn heb ik er eigenlijk niet meer dan ~ 300 euro voor over, want mijn huidige kostte destijds ook maar 200 euro. Ik had zelf de Nikon Coolpix L830 gevonden, die heeft een behoorlijk grote sensor voor een superzoom (even groot als in mijn huidige TX5), maar daar weet ik natuurlijk ook niet hoeveel pixels er op de sensor daadwerkelijk gebruikt worden in de video.

Alvast hartelijk dank!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:48

Cheezus

Luiaard

De meeste kans op betere low-light prestaties vind je bij de 'enthousiast' compacts: compacts met een grotere sensor. Bijvoorbeeld de Canon S120 / Panasonic LX7 etc. Deze gaan echter wel wat over je budget heen. Een ouder model van deze camera's zou wel weer passen.
Om echt te kijken of een camera daadwerkelijk fatsoenlijk presteert bij weinig licht moet je ze denk ik gewoon uitproberen, als het al gespecificeerd is zegt het nog weinig over de kwaliteit die je dan haalt (en of dat voldoende is voor jouw gebruik).

Als formaat niet echt belangrijk is kun je ook kijken naar een dSLR, die zijn tegenwoordig al voor <€300 te koop (canon 1100D (geen Full HD), nikon D3100, sony alpha3000) en bieden zeker betere low-light prestaties.

[ Voor 17% gewijzigd door Cheezus op 04-04-2014 13:08 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 17:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Systeemcamera's lijken me in deze situatie ook een interessante optie om naar te kijken.

Binnen de 300 euro ga je dan waarschijnlijk op een eenvoudige kitlens dezelfde diafragma waarde uitkomen als wat de TX5 heeft (f/3.5), maar de veel grotere / betere sensor dan wat je nu hebt zal een boel schelen lijkt me. Zelfs een Nikon 1 heeft al een sensor die 4x zo'n groot oppervlak heeft dan de TX5. Met een m4/3 of Sony NEX systeemcamera heb je nog grotere sensoren.

Of inderdaad een instap / tweedehands DSLR.

Enige lastige is die eis van minstens 25mm groothoek. Dat ga je met veel standaard kitlenzen net niet redden. Maar bijvoorbeeld een Sony Nex met 16-50 kitlens komt door de 1,5x cropfactor effectief op 24mm uit. pricewatch: Sony NEX-3NL + 16-50mm f/3.5-5.6 OSS Zwart

[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 04-04-2014 13:21 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr