Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Beste medetweakers,

Ik lees graag en ben nieuwsgierig aangelegd, maar ik heb vaak moeite de juiste bronnen te vinden.
Voor mijn gevoel is er een schat aan boeken, artikelen en tijdschriften op het gebied van non-fictie, die ik niet kan vinden, totdat ik toevallig iets tegenkom.

Mijn interesses liggen voornamelijk op het gebied van natuurkunde (ontstaan van theorieën en discussie daaromtrent), natuurwetenschappen (evolutie, kosmologie, genesis), psychologie en filosofie.
Prikkelende ideeën rond maatschappelijke kwesties, politiek en religie kunnen me ook enorm boeien.

Met een VWO-achtergrond, ben ik later afgestroomd naar HBO. Qua werk vind ik dit niveau prima, maar ik mis de prikkeling van nieuwe (en oude) ideeën uit de wetenschap.
Wanneer ik bewust zoek naar interessant materiaal, verzand ik meestal in enorm populaire boeken en tijdschriften zonder diepgang of onderbouwing.
Zonder serieuze universitaire achtergrond (op een natuurwetenschappelijke universitaire minor na), kan zwaar wiskundig materiaal en vakjargon te ontoegankelijk zijn. (wetenschappelijke artikelen niet per se)
Het is alsof ik in een soort gat val tussen de heel lichte artikelen en de enorm diepgaande, droge literatuur waar moeilijk tussen te komen is.

Bij muziek en films ken ik genoeg websites en services die proberen je te helpen met suggesties op basis van je eigen voorkeuren of op basis van een genre.
Is er zoiets voor non-fictie boeken? Of zijn er tijdschriften die zich specifiek toeleggen op diepgaande artikelen rond bovenstaande thema's?
Zijn er bronnen die een inschatting geven van de mate van populariteit/toegankelijkheid?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bookmarked...
Ik ben nu net begonnen met een basisboek Filosofie geschreven door Michael Picard (ISBN 978-90-8998-276-6)
Dit boekje maakt Filosofie erg toegankelijk en het staat bomvol met filosofische vraagstukken die de geest prikkelen. Wellicht een opstap naar meer abstracte filosofische werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Misschien is dit dan interessant: http://arstechnica.com/sc...ach-you-physics-for-free/

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fawn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-06-2021
Dat was ik nog vergeten te zeggen;
Dit soort online colleges en documentaires bieden op toegankelijke manier een handgreep om wat verder in te duiken op bepaalde materie. Ik kijk ze ook graag.
Soms is het echter ook wel fijn om in je eigen tempo door bepaalde stof te gaan, zonder achter een beeldscherm te zitten.

Bedankt voor de tips alvast itsme en Khildin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De meest toegankelijke manier is waarschijnlijk het uitgebreide review-systeem van de academia. De meeste academische journals hebben in iedere uitgave een review-afdeling, maar vergeet ook niet de meer publieke bronnen: NRC, Volkskrant, etc.

Ik vind persoonlijk de Times Literary Supplement één van de beste bronnen voor reviews. Maar ik weet niet of je daar zomaar toegang tot hebt; volgens mij moet je daar op abonneren.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;