Twee netwerken met verschillende DNS'en op 1 router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-05 12:17
Op dit moment heb ik een Asus RT-N66U aan mijn UPC modem. UPC modem staat in bridge mode.

Ik heb drie netwerken:
1 keer 2,4 GHz
1 keer 5 GHz
1 keer 2,4 GHz Guestnetwerk

Als ik voor een apparaat alternatieve DNS servers wil gebruiken, dan kan ik dat meestal wel op het apparaat zelf instellen (PC, PS3 etc.).
Nu heb ik ook apparaten in huis, waar ik de DNS server niet kan instellen.

Is het mogelijk om voor 1 netwerk alternatieve DNS servers op te geven?
Ik heb in het menu van de RT-N66U gekeken, maar ik kan alleen voor alle netwerken in 1 keer de DNS instellen.

Als dit niet kan, dan heb ik nog de volgende opties:
- Custom software op router (DD WRT. Liever niet, ben routersoftware- en netwerknoob en geen zin om het uit te zoeken).
- Alternatieve DNS in router instellen en op alle apparaten waar het kan, gewone DNS instellen (niet handig voor het Guestnetwerk, die dan ook via alternatieve DNS gaat. En dat wil ik niet).
- Extra router plaatsen (Makkelijkst, maar kost weer paar tientjes en extra stroom. En heb liever alles op 1 router).
- Routermode in modem aanzetten en daar alternatieve DNS invullen. Moet alleen nog testen of dat wel kan.

Zouden deze opties werken/nuttig zijn? Graag ideeën en tips..

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:57
Welk probleem probeer je op te lossen?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Ik weet dat je het in pfSense per device in kan stellen als je in de DHCP Server onder de opties voor het device kijkt.
De DHCP Server geeft het device namelijk z'n DNS adres dus misschien kun je daar kijken.

Zo nee: Wat probeer je inderdaad op te lossen?

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Mikrotik kan dat makkelijk.

Maar wat Antaresje zegt: waarom wil je verschillende DNS servers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Ik wil verschillende DNS servers, omdat ik met Chromecast de US Netflix wil kijken. In Chromecast kan je geen DNS instellen.
De rest van de apparaten moeten gewoon via de normale DNS lopen, anders kan ik sommige sites niet openen.
En ik wil wel mijn Asus blijven gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 04-04-2014 00:10 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:11

3DDude

I void warranty's

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Die had ik gelezen, ja.
Daarom zei ik ook, geen DD WRT.

- Edit-

Ik heb op mijn UPC modem wifi weer aangezet en daar de alternatieve DNS ingevuld.
Op mijn router heb ik OpenDNS ingevuld. Als ik dus via mijn modem verbind, dan heb ik alternatieve DNS en via mijn router de OpenDNS.

Heb in mijn router ook static ip route ingesteld. Alles van Google (8.8.4.4 en 8.8.8.8) wordt naar een niet bestaande gateway gestuurd. Las in een forum dat dat zou moeten werken.
Morgen mijn Chromecast via mijn UPC modem laten lopen en dan ff testen.

[ Voor 43% gewijzigd door Xyphoid op 04-04-2014 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Xyphoid schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 00:08:
Ik wil verschillende DNS servers, omdat ik met Chromecast de US Netflix wil kijken. In Chromecast kan je geen DNS instellen.
De rest van de apparaten moeten gewoon via de normale DNS lopen, anders kan ik sommige sites niet openen.
En ik wil wel mijn Asus blijven gebruiken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Wat je kan doen is twee NAT rules maken met de volgende gegevens:
-source: *chromecast IP*
-dest: 8.8.8.8 of 8.8.4.4
-port/proto: 53 UDP
-translate to: *jouw DNS IP*

Werkt perfect voor mij :)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ShadowAS1 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:17:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Wat je kan doen is twee NAT rules maken met de volgende gegevens:
-source: *chromecast IP*
-dest: 8.8.8.8 of 8.8.4.4
-port/proto: 53 UDP
-translate to: *jouw DNS IP*

Werkt perfect voor mij :)
Thanks. Maar is NAT niet zelfde als static route? Ben netwerknoob, dus vraag het ff.
Kon wel NAT passthrough vinden in de router, maar die kan ik alleen maar aan of uit zetten.
En in het modem kan ik helemaal niks instellen.

- Edit -
Heb LAN to WAN Filter Table gevonden.
Bovenstaande gegevens ingevuld, maar werkt nog niet.

- Edit -
Helaas, het werkt niet zonder custom firmware op je router.
Ik sluit mijn PS3 wel weer aan.
Heb ook nog een Mede8er staan, maar die heeft nog steeds geen Netflix ondersteuning :(

[ Voor 20% gewijzigd door Xyphoid op 04-04-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

Nee routes vertellen iets over welk subnet waar te vinden is.

En LAN to WAn moet je hebben ja. Weet je zeker dat je niet bij WAN to LAN keek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ShadowAS1 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:48:
Nee routes vertellen iets over welk subnet waar te vinden is.

En LAN to WAn moet je hebben ja. Weet je zeker dat je niet bij WAN to LAN keek?
Yep. Ik heb geen WAN to LAN. Niet gezien in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1

ShadowAS1

IT Security Nerd

WAN to LAN wordt ook wel eens port forwarding genoemd. Of NAT.
Probeer het eens als een port forward in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
ShadowAS1 schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 14:28:
WAN to LAN wordt ook wel eens port forwarding genoemd. Of NAT.
Probeer het eens als een port forward in te stellen
Maar ik wil het juist de andere kant op. Het apparaat wat ik op de router aansluit moet naar buiten toe een bepaalde DNS gebruiken.
In de Chromecast staan de DNS servers van Google vastgezet. Als hij dus naar buiten verbinding gaat maken wil ik de DNS serveradressen van Google redirecten naar een andere DNS.
Normaal zou je op het apparaat gewoon de DNS veranderen en dan zal het apparaat via de ingestelde DNS verbinding maken. Aangezien dit niet kan, wil ik dat alles dat naar de DNS van Google gaat, in mijn router redirecten naar een ander DNS.

Pagina: 1