Onderzoek Online Communities

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-12-2021
Beste medegamers,

al een geruime tijd interesseert mij kwestie van online communities. Het zijn plekken waar veel informatie beschikbaar is en waar veel macht te vinden is. Er zijn talloze voorbeelden die de 'kracht' van een community laten zien. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld een Dark Souls die naar de PC is gekomen. Met ruim 70.000 handtekeningen voor een petitie is deze game uiteindelijk naar PC gekomen, terwijl hier de intentie niet aanwezig was.

De laatste jaren zijn organisaties de 'kracht' van communities gaan gebruiken. Het perfecte voorbeeld hiervan is kickstarter. In marketingtermen zijn dit bijzondere ontwikkelingen die tientallen jaren geleden niet denkbaar waren. De kracht van vraag en aanbod is verschoven, en niet zo'n beetje ook.

Vanwege mijn interesse voor online communities, wilde ik hier graag een onderzoek naar doen. De mogelijkheid was beschikbaar vanuit mijn studie (HBO Small Business & Retail Management) en het paste perfect binnen mijn interessegebied. Ik ben daarom recent begonnen met een onderzoek naar online communities. Ik heb het afgebakend naar een onderzoek waarom mensen nou voor 'welke' community kiezen. Welke content bekijken ze en welke mediamiddelen gebruiken ze?
Ik zou het erg waarderen als forumleden van de grootste Nederlandse online community hierbij kunnen helpen. Met een vragenlijst die ongeveer vijf minuten duurt help je mij enorm met mijn onderzoek. (http://www.thesistools.com/web/?id=400767)

Naast dit onderzoek wil ik jullie uitnodigen om hieronder zelf te discussiëren over het onderwerp. Waarom hebben jullie voor tweakers gekozen? Wat kan er beter op Tweakers? Wat is het dat Tweakers zo succesvol maakt? Als jullie Tweakers voor een dagje konden beheren. Wat zou je dan veranderen en wat zou je behouden?

Dit zijn vragen die mij bezig houden en interesseren. En dit geld niet alleen voor Tweakers, maar ook bij andere communities. We zijn namelijk allemaal zo verschillende als mens, maar toch hebben we de behoefte om als groep/community te leven. Hoe kan dit en waarom is dit?

Sorry voor de lange tekst en vele vragen, maar dit vind ik een hele interessante materie. Ondanks dat dit perfect samenhangt met mijn onderzoek, ben ik erg benieuwd hoe mensen over dit onderwerp denken die hier veel actief zijn. Vooral gamers zijn natuurlijk een apart verhaal. Sommige mensen zien gamers als iets niet-sociaals. Urenlang binnen zitten achter de televisie. Toch ontstaan er mooie communities en sociale gemeenschappen binnen deze tak. Is een community dan wel eigenlijk wel sociaal, of kan alleen iets sociaal zijn als je iemand face-to-face ontmoet.

Ik kan nog wel uren doorratelen, maar de reden voor dit topic is eigenlijk dat ik jullie als communityleden over de materie wilt horen. Hoe denken jullie hierover? Naast deze vraag wil ik jullie natuurlijk vragen om onderstaande vragenlijst in te vullen. Tevens maken jullie kans op de bol.com cadeaubon van €10,-. Ik verloot er onder de respondenten drie stuks.
http://www.thesistools.com/web/?id=400767

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/statements betreft deze materie.

(Voor dit topic is toestemming gevraagd bij de moderators)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merroc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06-2023
Leuk onderzoek! Ik heb 'm voor je ingevuld.

Om voor mezelf te spreken ben ik tegenwoordig meer ontvanger, dan zender. Ik lees met enige regelmaat tweakers en nog wat andere fora. Maar echt vaak niet meer. Vroeger (en dan praat ik over een jaar of 6 terug) was ik nog wel actief bij een forum van een gameontwikkelaar. Als moderator, betatester, vertaler. Maar toen was ik nog 'eeuwige' student. Nu ben ik blij als ik een uurtje kan gamen 's avonds.

Ik denk dat het niet alleen met tijd te maken heeft, maar ook met sociale omgang op 't werk. Toen ik student was, had ik sociale interactie online. Nu veel meer offline. Zo heb ik facebook, maar om nou te zeggen dat ik daar veel mee doe sinds ik werk... Om nou te zeggen dat ik het erg vind... dat zeker niet.

In ieder geval ga ik deze discussie volgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Super bedankt voor het invullen van de enquête.

Wat ik uit je reactie begrijp is dat je nu minder actief bent op communities. Het komt niet door de tijd, maar door de sociale interactie via offline kanalen. In jouw geval heeft dus de offline communicatie de behoefte vervuld voor de online communicatie. Dat klinkt best interessant. Kan ik hieruit ook constateren dat je online op communities te vinden was, vanwege het zoeken van sociaal contact? Of trek ik deze conclusie nu verkeerd?

Daarnaast zijn ontvangers net zo belangrijk als zenders. Heet aantal views, clicks en mentions kunnen namelijk ook van ontvangers komen. Niet alleen online, maar ook offline. Ik denk dat er bij Tweakers bijvoorbeeld heel veel ontvangers zijn die niet geregistreerd zijn. Deze mensen lezen en zien natuurlijk wel heel veel wat er gebeurt binnen een community. Het is interessant om te kijken hoe deze personen betrokken kunnen worden bij een community. Ze kiezen er immers zelf voor om niet als zender of joiner toe te treden

[ Voor 36% gewijzigd door mitchdev91 op 03-04-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Interessante enquete en ik heb hem dan ook zonder meer zo ingevuld.

Ik was overigens net als Merroc vroeger actiever online dan nu, aangezien de studie mij meer vrije tijd bood dan de fulltime baan. Dus dat herken ik wel. Ik ben ook zeer actief geweest bij een website, waarbij ook evenementen en beurzen bezocht werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Super bedankt Butch_NL.

Wel toevallig dat de mensen die zeggen dat ze 'minder' actief zijn reageren op dit topic. De actieve personen die ik hier vaak rond zie scharrelen ontbreken nog. Kom op mensen! Waar blijft de hardcore Tweakers fanbase ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortum
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-10 18:26

Mortum

Moderator Discord / TFV & AWM

Prutser!

ik had hem ook ingevuld! ben ook zeer benieuwd naar de resultaten!

Meer 𝕄𝔼𝕌𝕂, Meer beter! Foto-, Laser- en Livestreamnerd Strava Hevy Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-10 14:33
Ook ingevuld.
Nu moet ik wel zeggen dat ik actiever ben op het forum en specifiek in de Spielerij dan in andere sub-fora of op de frontpage.

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-10 21:18
Enquete ingevuld. Inderdaad een zeer interessant onderwerp en ben erg benieuwd wat de resultaten zullen zijn.
Ik hoop dat men Communities nu anders bekijken dan een leuke plek voor computernerds.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb zelf mijn eigen kleine community van +- 100 man per dag en vind het idee van communities ook interessant/leuk. Daarom ook maar even je enquete ingevuld. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Superbedankt allemaal.

@Wylana Gaaf dat je het ook interessant vindt (ben ik iig niet de enige ;) ) Bij genoeg animo zal ik de resultaten hier wel delen. Dit moet ik uiteraard wel eerst even in overleg doen met de andere partijen

@Robe90 Leuk Robe90 dat je je eigen community hebt. Welke is dat als ik vragen mag? Liep je bij het creëren van de community nog tegen bepaalde dingen aan? Als je hier niet open op wilt reageren, dan zou ik het ook waarderen als je een DM zou sturen. Superbedankt dat je me al heb geholpen met het invullen van de enquête.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merroc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06-2023
mitchdev91 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:49:
Dat klinkt best interessant. Kan ik hieruit ook constateren dat je online op communities te vinden was, vanwege het zoeken van sociaal contact? Of trek ik deze conclusie nu verkeerd?
Die conclusie mag je wel trekken inderaad ;). Mensen zijn en blijven kuddedieren :D.
Wel toevallig dat de mensen die zeggen dat ze 'minder' actief zijn reageren op dit topic. De actieve personen die ik hier vaak rond zie scharrelen ontbreken nog. Kom op mensen! Waar blijft de hardcore Tweakers fanbase ;)
Haha, toevallig inderdaad. Beter minder actief dan helemaal niet actief toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMistral
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 07:56
Ingevuld voor je! Succes!

PSN: MrMistral

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Bedankt allemaal.

Ondanks dat ik nog behoorlijk wat respondenten nodig heb, zijn de eerste interessante resultaten al zichtbaar aan het worden.

Ik zie bijvoorbeeld meerdere keren naar voren komen dat gebruikers de communities vaak te commercieel vinden. Hier zouden ze graag vanaf willen. Hoe is jullie mening hierover op Tweakers. Wat is er commercieel aan de community van Tweakers en is dit hinderlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:46
Ik heb 'm ook ingevuld :)

Het commerciële zie je in Tweakers snel terug door uiteraard de advertenties (die soms de hele frontpage "overnemen"), nieuwsberichten waaruit lijkt dat de fabrikant ervoor betaald heeft, maar ook casemods die (ruim) gesponsord zijn. En uiteraard sinds kort ook de tv-reclame.

[ Voor 7% gewijzigd door ShitHappens op 06-04-2014 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Bedankt voor het invullen.

Uiteraard zie ik ook deze commerciële gevolgen, maar is het voor de community storend. Wat maakt het verschil tussen een niet-commerciële community en een commerciële community.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuke enquête! Ben benieuwd naar de resultaten! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdev91
Dank je meneerRi. Zoals eerder gezegd zal ik de resultaten posten bij genoeg animo. Ik heb de enquete op verschillende kanalen uitgezet, maar ga niet overal de resultaten delen. Ik doe dit enkel bij de kanalen waar ik de meeste respons heb gekregen.
Pagina: 1