Falende externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• timmie78
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:31
Vandaag heb ik een externe harde schijf ontvangen die helaas niet meer toegankelijk is. Het gaat om een WD Elements Portable 1TB. De eigenaar wil graag de gegevens (voornamelijk foto's) terughebben, maar via professionele hulp is dat helaas te duur.

Wat heb ik al gedaan:
  • De schijf aangesloten op meerde pc's, op alle pc's krijg ik dezelfde foutmelding: "De schijf in Station F: moet worden geformatteerd voordat u deze kunt gebruiken." En vervolgens, als ik op annuleren klik: "F:\ is niet toegankelijk. Gegevensfout (cyclische redunantiecontrole).
  • Meerdere kabels getest, zelfde probleem.
  • USB 2.0 en 3.0 poorten getest, zelfde probleem.
  • Schijf uit behuizing gehaald, helaas zit USB poort vast aan de schijf zelf en kan ik hem dus niet rechtstreek met een sata kabel op m'n moederbord aansluiten.
  • Testdisk opgestart. De schijf bevat 1 partitie en deze vindt hij ook netjes. De partitie laat ik netjes staan als "Primary Bootable" en dit schrijf ik vervolgens naar de schijf. Als ik met Testdisk een lijst opvraag van bestanden geeft hij aan dat het "file system" beschadigd is. Harde schijf blijft helaas nog steeds niet benaderbaar.
  • Met Photorec heb ik geprobeerd om bestanden van de schijf af te halen, en dit lukt! Enige nadeel is dat het programma verwacht er totaal ca. 50 dagen (!) mee bezig te zijn.
Alles bij elkaar lijkt het te gaan om een hardware probleem (vermoed ik). Mijn vraag is of ik nog iets anders kan proberen om de schijf weer benaderbaar te maken of gewoon met software moet proberen om de bestanden nog van de schijf af te halen en de schijf zelf als verloren beschouwen (of RMA aangezien er nog garantie op zit).

Screenshot van Testdisk en foutmelding:
https://dl.dropboxusercon...67771/Foto's/Testdisk.png

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
een disk dump maken. hierbij worden alle bits opgenomenen in een enkele file. vanuit de dump kun je vervolgens proberen files te recoverren.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Kijk eens naar GetDataBack for NTFS.. Ik heb met dit programma al heel wat recovery's gedaan.

In de windows disk management zul je waarschijnljik zien dat de formatering op RAW staat. Dan is met bovenstaande tool alles nog te recoveren.
Vaak ontstaat RAW doordat men de disk te vroeg van USB getrokken heeft of bij 2.5" schijfjes zonder voeding dat de voeding van de USB poort net niet genoeg spanning levert om de disk fatsoenlijk aan de gang te houden. Kan lang goed gaan maar vaak ook mis.

En daarbij: klant op het hart drukken foto's e.d. in de toekomst op 2 locaties op te slaan.....

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:19

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

chkdsk /r op de disk loslaten?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Damic schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:57:
Gegevensfout (cyclische redunantiecontrole).
Dit is wel een grote hint voor een kapotte disk, dan zou ik al helemaal geen chkdsk erop loslaten die het nog erger kan maken.

• timmie78
Damic schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:57:
Dit heb ik inderdaad niet durven doen met het risico dat het nog erger wordt.
rdfeij schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:55:
Kijk eens naar GetDataBack for NTFS.. Ik heb met dit programma al heel wat recovery's gedaan.
Scan loopt nu. Snelle scan vond nauwelijks bestanden dus ben nu een volledige scan aan het doen. Deze laat alleen eigenlijk maar error meldingen zijn (error 55 in DISK6 during ReadLba).
rdfeij schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:55:

In de windows disk management zul je waarschijnljik zien dat de formatering op RAW staat. Dan is met bovenstaande tool alles nog te recoveren.
Klopt, bestandssysteem staat inderdaad op RAW, dit was me nog niet opgevallen. (wel vreemd dat bij status staat: "In orde")

En ja, blijkbaar zijn er nog steeds mensen die nauwelijks backups maken...

[ Voor 4% gewijzigd door timmie78 op 03-04-2014 12:13 ]

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wat zijn de SMART waardes?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• timmie78
Sorry, die had ik inderdaad nog niet er bij gezet. Screenshot van SMART waardes kan hier gevonden worden:

https://dl.dropboxusercon...oto's/Harddisk%20test.png

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Wellicht lukt het met een Linux Live CD om de schijf te benaderen, ik zou er in Windows niets meer mee doen want straks is de schijf helemaal niet meer te recoveren. het lijkt nu alleen Bad sector problemen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Precies, probeer zo min mogelijk schrijfacties op de schijf uit te voeren: image maken en van daar uit de bestanden terug te halen. De fysieke disk maak je je niet druk om, want die heeft nog garantie.
Pagina: 1