Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richiehawtin
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04-2021
Beste Tweakers,

Ik heb gister mijn nieuwe videokaart ontvangen. Deze is tweedehands en gebruikt voor bitcoin mining. Het gaat om een VTX 7950 3gb.

Ik heb gister enthousiast mijn zelfbouw kast opgengemaakt, kaart eruit (HD 6870), en andere kaart erin. 2 6x2pin connectors vanaf mijn PSU erin en opstarten. Niks. Geen piep, geen beeld, enkel mn fans die draaien en 3 lampjes op mn keyboard. Opstarten met mijn oude kaart gaat wel gewoon.

Mogelijke fixes die ik al geprobeerd heb op chronoligische volgorde:

- Cmos reset via batterij en jumper
- Moederboard firmware update
- Kaart in andere pc (Die startte wel op, maar kwam tot het windows 8 opstart scherm waar hij bleef hangen. Wel beeld dus. Na de oude kaart er weer in te hebben gedaan bleef het probleem tot ik een cmos reset daar deed)
- Crossfire switch op de kaart op 1 in plaats van 2 gezet.
- 6x2 pins omgewisseld op de kaart. 1 6x2 connector geprobeerd. Toen startte hij tevens op, maar zag de kaart niet.

Al met al lijkt met mij bijna op een voedingsprobleem. Dit zijn mijn systeemspecs:

Moederboard: MSI H61M-E33 (B3)
Chip: i5 2310
Werkgeheugen: CVS 8GB1333
Opslag: SSD 120GB 500/525 Agility3 SA3 OCZ en een HDD
Voeding: Cooler Master Real Power M620 620 watt
GPU: Sapp1GB D5 X HD6870

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen! |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
plaats de oude kaart eens terug, als die het daarmee doet is je 7950 niet goed. stroom verbruik van beide kaarten is niet echt een groot verschil. de kaart werkt ook al niet in een andere pc. misschien het defect opgelopen door ESD. kan zomaar gebeuren als je elektronica zonder behuizing in de handen neemt.
Wikipedia: Elektrostatische ontlading

ik ervanuit dat jullie beide niet van esd polsbandjes hebben gebruikt. het kan ook nog zijn dat de kaart verkeerd verpakt is geweest. als je bijvoorbeeld de kaart in een broodzakje is geplaatst voor verzending dan is die vrijwel direct naar de maan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richiehawtin
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04-2021
De kaart is niet geleverd in een broodzakje, en we zijn beiden voorzichtig te werk gegaan. Hier is dus geen sprake van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 09:53
Sommige kaarten worden niet geleverd met een UEFI video bios, maar alleen met legacy bios. Dan dien je in de UEFI bios wat dingetjes op legacy te zetten, voor je met die kaart kan booten. Ook heb ik UEFI ready kaarten gehad, die toch niet wilden booten in UEFI native.

Mocht het een kaart zijn waarin undervolt mods zijn geflasht, dan kan dat i.c.m. jouw voeding wellicht ook problemen geven, maar dat zou de verkoper je moeten kunnen vertellen.

Anders DOA.