Harddisk soms onzichtbaar

Pagina: 1
Acties:

• Getah
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-07-2023
Eind 2012 heb ik een nieuwe pc gekocht. Bestaat uit de volgende onderdelen:

Asrock Z75 pro 3 moederbord
Intel Core i5 3570
8GB RAM
Radeon 7850 1GB
Samsung 830 series SSD, 128GB
Seagate Barracuda ST1000DM003 1TB harddisk

Nu heeft dit altijd prima gewerkt, niks te klagen gehad. Het OS staat op de SSD en verder staan al m'n data/games op de gewone harddisk.

Sinds kort heb ik het probleem dat de gewone harddisk soms niet meer zichtbaar is. Ik start dan m'n pc, wil een programma starten, maar dan kan hij het dus niet vinden. Bij "deze computer" staan dan de D en E partitie van de normale harde schijf er ook niet meer bij. Bij opnieuw opstarten doet hij het meestal weer.

Moet ik me nu zorgen maken dat m'n harddisk aan het overlijden is en moet ik snel zorgen dat ik een backup maak, of is dit een probleem dat iemand bekend in de oren klinkt en is het een softwarematig probleem?

Ik heb de laatste moederbord/windows drivers geïnstalleerd, maar dat heeft het (nog) niet opgelost. Heb ook alle kabeltjes al gecheckt, die zitten goed vast.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

AUB de SMART waardes middels een Crystaldiskinfo screenshot.

@hieronder,
Graag gedaan

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 03-04-2014 09:44 ]

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 09:13
Harde schijf op een andere poort aangesloten?
SATA kabel vervangen door een ander?
Drive in een andere computer gehangen?

Een backup maken moet je altijd doen. HDD kan altijd kapot gaan.

Je wil eerst uitsluiten dat het wel aan de hdd ligt. Je zou ook een Smart tool kunnen draaien zodat je de status kan uitlezen van de hdd. Swordlord was mij net voor :)

[ Voor 5% gewijzigd door muppet99 op 03-04-2014 09:42 ]

Carpe Diem

• Getah
http://snag.gy/MC0ju.jpg

Hmm, hij geeft dus wel een waarschuwing, maar ik heb geen idee hoe ik het moet interpreteren.

Ik heb al geprobeerd om de schijf op een andere poort en met andere kabel aan te sluiten, maar dan gebeurt het soms ook. Heb niet de mogelijkheid hem in een ander systeem te hangen.

Maargoed, als ze gewoon zichtbaar zijn heb ik geen crashes of iets dergelijks. Het is echt alleen dat hij af en toe gewoon niet actief is of iets dergelijks.

Verwijderd

Getah schreef op donderdag 03 april 2014 @ 11:48:
http://snag.gy/MC0ju.jpg

Hmm, hij geeft dus wel een waarschuwing, maar ik heb geen idee hoe ik het moet interpreteren.
Mijn interpretatie: 3184 slechte sectoren(rotte plekken op je HDD die niet meer uitgelezen kunnen worden) die nog niet geremapped zijn en 55K slechte sectoren die geremapped zijn naar een reservegebied op je HDD

Oplossing: Nieuwe HDD kopen en zo snel mogelijk je data veiligstellen

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

De C5 waarde: Current pending sectors, duid aan dat je aantal duizenden slechte sectoren op je schijf hebt, die nog omgeruild moeten worden voor reserve sectoren.
Zodra zo'n slechte sector wordt gezien, gaat de schijf meestal proberen deze te fixen, wat vaak een timeout in connectie tot gevolg heeft.

Kijk ik naar de slechte sectoren die al eens omgewisseld zijn voor reserve sectoren. Waarde 05 Reallocated sector count.
Dan verteld het mij dat er al tienduizenden sectoren zijn gewisseld...

Kortom...
er is iets flink mis met die drive..
Vervangen die hap

• Getah
Shit.. bedankt in ieder geval. Maar snel iets regelen dan :(

edit: is het trouwens zo als ik 2 identieke partities maak qua grootte en vervolgens alle data rechtstreeks kopiëer naar de nieuwe schijf en vervolgens de slechte schijf eruit haal, dat al m'n programma's mogelijk nog werken? Of is het waarschijnlijker dat ik alles opnieuw moet installeren?

[ Voor 71% gewijzigd door Getah op 03-04-2014 15:48 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Huh? Je hebt je OS en programma's toch op je SSD staan? Dan is het een kwestie van kopieren en klaar.

Oh, ik lees nu dat je je games op de mechanische schijf hebt staan. In dat geval kun je het beste een image van de schijf maken (Acronics oid is daar goed in).

[ Voor 45% gewijzigd door Jolke op 04-04-2014 09:36 ]

• Getah
Gewoon rechtstreeks ctrl+c --> ctrl+v werkt niet? :P

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
??
Ik weet niet hoeveel "pending sectors" en "uncorrectable sectors" en dan een image trekken en gewoon verder gaan? Dat lijkt mij een uitstekend recept voor toekomstige problemen.

Ik zou z.s.m. alle data die nog in veiligheid te brengen is, backuppen (handmatig) en daarna opnieuw beginnen, Windows en alle programma's installeren en dan de data terugzetten. Op de lange termijn is dat de veiligste oplossing.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:54
Een images zal alleen de data backuppen die het nog kan lezen. Daarmee heb je iig een kans nog je games terug te kunnen zetten, maar beter is inderdaad om je data (handmatig) te backupen en from scratch te beginnen.

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:05
Mogelijk dat je errors krijgt, bij het kopieren van bestanden.
In de trant van Cant read file etc. ,dan zitten die bestanden op de "slechte sectors".

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Pagina: 1