Eigen pc bureau maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-06 14:31
Hallo allemaal,

Ik ben momenteel met een klein projectje bezig voor mijzelf.
Ik ga een PC Bureau maken, maar zit met het volgende.

Welk materiaal kan ik het beste gebruiken?

- Spaanplaat
- MDF
- Andere suggesties?

Ook wil ik de hoeken rondveilen, zodat de "scherpe" hoeken weg zijn

Ik heb google een beetje rondgezocht en kom op ongeveer 22mm dikte, wat aansluit op mijn Autocad tekening, waar momenteel overal een dikte van 20mm staat.

Gr Justin

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
Kijk eens naar l3p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
Als je de scherpe hoeken wil wegwerken valt spaanplaat in elk geval af zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Pixxel schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:44:
Als je de scherpe hoeken wil wegwerken valt spaanplaat in elk geval af zou ik zeggen.
Zo'n vermoeden had ik al. Bedankt voor het bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-06 20:36
Tenzij je natuurlijk alleen het blad zelf met ronde hoeken wilt hebben, dan zou je eventueel kunnen kijken naar plaat spaanplaat voor bijvoorbeeld vensterbanken. Die hebben vaak al een afgeronde hoek (aan 1 zijde). Mijn ervaring met spaanplaat is dat het toepassen van zaag en schroefwerk over het algemeen leid tot beschadigingen in het plastic fineer. Ook wanneer je voorbereidende dingen doet als het voorsnijden van het fineer enzo...

MDF heeft dan weer het probleem met de afwerking. Zelf ben ik niet zo'n groot fan van het hele proces 'ontvetten, grondverven, lakken, nogmaals lakken' enzovoorts. Daarnaast heeft mdf de neiging om op de kopse kanten van het materiaal enorm te 'zuigen'. Er zijn volgens mij platen die voorzien zijn van een heel dunne laag was om dat te voorkomen, maar dan zit je weer met het probleem met de hechting van je verf...

Een stuk duurder, maar met de juiste afwerking een stuk mooier: gewoon vol hout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 08:56
Ronde hoeken maken kan je het best met een frees met een geschikt bitje. Vast een kennis of buurman die zo'n ding heeft liggen.

hout
Mdf, goed bewerkbaar (verven is inderdaad minder), stevig, maar kan slecht tegen vocht (dure soorten zijn er wel met waterbestendige lijm, maar dat kost ook geld).
Triplex, stevig aardig goed bewerkbaar, kan beter tegenvocht, maar is duurder.
massief hout(vuren, grenen enz..), mooi om te lakken of beitsen, afhankelijk van houtsoort matig tot goed bewerkbaar, grote min in veel planken willen nog wat resten van hars zitten of noesten (met hars) en ze trekken snel krom! Op letten in de bouwmarkt dus.

spaanplaat lijkt me niet echt geschikt.

Je hebt verschillende standaard houtdiktes, voor jou is volgens mij 18mm of 21mm geschikt of je ook 22mm hebt durf ik zo niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik denk dat triplex het beste is, niet het duurste alternatief, goed overschilderbaar en goed te bewerken. Als je rond de 20mm zit voor de dikte van de plaat moet dat genoeg zijn.

Je hebt ook bovenfrezen, moet je wel het geluk hebben dat iemand em heeft, of je kan em huren, kost volgens mij niet zo heel veel.

Zou je dit resultaat mee kunnen krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.pi-design.net/set%20bovenfrezen.jpg

Misschien een ideetje? :)

[ Voor 11% gewijzigd door Vistiaantje op 02-04-2014 23:52 ]

Life is too short to drink bad whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Vistiaantje schreef op woensdag 02 april 2014 @ 23:51:
Ik denk dat triplex het beste is, niet het duurste alternatief, goed overschilderbaar en goed te bewerken. Als je rond de 20mm zit voor de dikte van de plaat moet dat genoeg zijn.

Je hebt ook bovenfrezen, moet je wel het geluk hebben dat iemand em heeft, of je kan em huren, kost volgens mij niet zo heel veel.

Zou je dit resultaat mee kunnen krijgen:

[afbeelding]

Misschien een ideetje? :)
Super gaaf ziet het er uit. Ik ga even rond vragen in mijn contacten kring. Morgen maar eens kijken hoeveel ik kwijt ben aan triplex. In ieder geval bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvdberg
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-06 17:18
ik zou voor mdf gaan. is verreweg het voordeligst en makkelijkst te bewerken. zeker als je wil gaan frezen

de hele plaat en vooral de kopse kanten goed insoppen met 50% verdunde grondverf tot het niet meer zuigt. en dan gronden met de roller, schuren en 2x aflakken met de roller.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
fvdberg schreef op donderdag 03 april 2014 @ 00:00:
ik zou voor mdf gaan. is verreweg het voordeligst en makkelijkst te bewerken. zeker als je wil gaan frezen

de hele plaat en vooral de kopse kanten goed insoppen met 50% verdunde grondverf tot het niet meer zuigt. en dan gronden met de roller, schuren en 2x aflakken met de roller.

succes
Verf is het probleem ook niet, mijn pa werkt in de verf haha. Dus 10 extra lagen is gewoon een optie.

Ik ga een klein MDF plaatje kopen en even experimenteren.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-06 14:38
Ik heb zelf ook een MDF bureaublad gemaakt omdat ik een hoekbureau wilde, maar met een korte zijde van 110cm was dat nergens te vinden.

Wat ik heb gedaan is van die voorbewerkte MDF platen, die aan de oppervlakken als geprimerd zijn. De zijkant heb ik met een kunsthars 'gelijmd' zodat dat zuigende effect weg was, opgeschuurd tot de curve mooi rond was en toen hoogglans wit laten spuiten. De scherpe randen die je rond wil maken zou ik frezen, is het makkelijkst en ziet er ook het mooist uit. (dat is dus die bovenfrees die eerder genoemd werd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:48

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Om de zuigende werking van MDF randen tegen te gaan is er gewoon MDF primer die je er eerst op moet doen, als je meteen met verf aan de slag gaat wordt het opgezogen, na 1 of 2 lagen primer heb je dat niet meer.

Goed gereedschap -> halve werk!

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Meelobee schreef op donderdag 03 april 2014 @ 09:33:
Om de zuigende werking van MDF randen tegen te gaan is er gewoon MDF primer die je er eerst op moet doen, als je meteen met verf aan de slag gaat wordt het opgezogen, na 1 of 2 lagen primer heb je dat niet meer.

Goed gereedschap -> halve werk!
Nog makkelijker! Ga ik even navragen, of ze dit ook hebben.
Enig idee welk gereedschap ik (eventueel) nodig ga hebben?

Ben nu druk met tekenen in Inventor 2014, en alle maten te noteren. Wil binnenkort een paar dagen vrij nemen om in ieder geval de "basis" bak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-06 08:56
Je hebt voor die afronding eigenlijk wel een bovenfrees nodig, met de hand een mooie afrondig maken lijkt mij niet echt te doen. Een cirkelzaag voor het afzagen van de planken kan ook handig zijn. of je laat dit al doen in de bouwmarkt (doe ik altijd als ik iets in elkaar timmer). Daar hebben ze vaak een erg goeie zaag en kunnen ze de plankjes een stuk mooier om maat zagen dan ik.

Denk er aan dat als je aan het tekenen bent je wel praktisch blijft. Ik wil nog wel eens vergeten dat je in de praktijk 100,5mm heel lastig kunt zagen (ik noem maar wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Buzzel schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:16:
Je hebt voor die afronding eigenlijk wel een bovenfrees nodig, met de hand een mooie afrondig maken lijkt mij niet echt te doen. Een cirkelzaag voor het afzagen van de planken kan ook handig zijn. of je laat dit al doen in de bouwmarkt (doe ik altijd als ik iets in elkaar timmer). Daar hebben ze vaak een erg goeie zaag en kunnen ze de plankjes een stuk mooier om maat zagen dan ik.

Denk er aan dat als je aan het tekenen bent je wel praktisch blijft. Ik wil nog wel eens vergeten dat je in de praktijk 100,5mm heel lastig kunt zagen (ik noem maar wat).
Bovenfrees ga ik even navragen.
Gelukkig hebben we thuis zelf een zaagtafel, met een cirkelzaag er in of hoe je het noemt.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

mdf is niet geschikt voor grotere overspan zonder ondersteuning. buigt teveel door.
multiplex is daarin veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 11:58
Er zit geen verschil in het zagen van 100mm of 100,5mm. De vraag is hoe nauwkeurig kan je zagen!? Met een goede zaag (meerdere mogelijkheden) kun je elke maat zagen. De kunst zit hem vaak in hoe precies, hoe recht en hoe haaks kun je zagen!? Over langere lengten ga je kleine afwijkingen goed zien. Zorg wel dat er bij het zagen een scherpe zaag gebruikt wordt. Dit komt de zaagkwaliteit zeker ten goede. (Als je zelf gaat zagen, laat je blad dan eerst even slijpen).

Heb je het over relatief langere lengten, dan zal je bij elk materiaal wat verstevigingen aan moeten brengen (haakse lat is gangbaar). Alles kan kromtrekken, doorhangen etc.

De afwerking is een punt wat je moet beslissen en op basis daarvan je materiaal bestellen. Wil je frezen, dan valt spaanplaat af (tenzij je spaanplaat met een massieve rand gaat doen, maar dat verwacht ik niet). Massief hout is zeker een optie, maar haal het hout dan niet bij een standaard bouwmarkt vandaan. Haal het bij een goede houtzaak. Let hierbij wel op de vorm van de houtnerf...

Mdf is prima af te werken, ook de kopse kanten. Afhankelijk van het eindresultaat kan de voorbewerking bestaan uit 2-3 keer gronden (kan gewoon met normale grondverf), of plamuren, schuren, gronden. (kan lastig zijn bij afgeronde hoeken alhoewel je ook spuitplamuur hebt).

Zorg ook dat je altijd beide kanten van het blad hetzelfde behandeld. Dus verf niet alleen de bovenkant. Anders is de kans op kromtrekken veel groter.

Als je nog geen frees ervaring hebt, pas hier wel mee op. Een bovenfrees is een heel goed/fijn stuk gereedschap maar kan ook erg gevaarlijk zijn. Afhankelijk van het motorvermogen, schacht diameter en het profiel dat je freest moet je letten op je draaisnelheid en de hoeveelheid materiaal die je in 1x afhaalt (mogelijk moet je in meerdere gangen frezen). Daarnaast is stofafzuiging (zeker bij MDF!) een must!

Veel succes ermee, en laat ons zien wat het wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_B
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-06 17:36
Ik heb zelf een vast bureau gemaakt met een MDF bovenblad.

Van balken (2” * 3”) is een raamwerk gemaakt. Op dit raamwerk is een plaat 18mm underlayment van bovenaf vast geschroefd op het raamwerk. In dit underlayment zijn gaten geboord die aan de onderkant verzonken zijn, deze gaten zijn gebruikt om een plaat 18mm MDF (van onderaf) vast te schroeven.

Het voordeel van deze setup is dat er geen gaten in het werkblad gedicht hoeven te worden en dat het werkblad in de toekomst losgeschroefd kan worden (vervanging bij beschadiging bijvoorbeeld).
De bovenrand van het MDF en de onderrand van het underlayment zijn rond gefreesd.

In het bovenblad zijn aan de achterkant rechthoeken door het MDF heen gefreesd van 5cm breed. In het underlayment zijn, op dezelfde hoogte, gaten van 4cm gefreesd. Door deze overstek kan er een los plaatje MDF in het gat gelegd worden waardoor het bureaublad vlak en zonder gaten bruikbaar is. Mocht er nu een kabel doorgevoerd worden, dan kan er een hap uit het plaatje MDF gehaald worden en kan een kabel doorgevoerd worden. Voor een los bureau is dit minder zinvol, maar voor een bureau wat tegen een muur gemonteerd is, werkt dit best prettig.

Het gehele blad (18+18 = 36mm dik) steekt 5 cm over de voorste houten balk heen. Hierdoor zit de balk minder in de weg voor je bureaustoel leuningen en kan er een bureaulamp op de rand geklemd worden.

Het bureau zelf heeft de vorm van een F.
Het raamwerk van een gedeelte van de poot van de F heeft (ongeveer) de volgende afmetingen:
code:
1
2
3
4
5
6
A           B           C
|-------------------------|
|           |           |
|-------------------------|D
|           |           |
|-------------------------|E

A-B = 60cm
B-C = 60cm

C-D = 38cm
D-E = 38cm

Het blad is (uit mijn hoofd) 86cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 23:14
MDF is makkelijkste bewerkbaar van allemaal(uit eigen ervaring)
maar is zeker niet het stevigst
Multiplex is wel sterker maar zal ook door gaan hangen op een grote overspanning daar ontkom je toch niet aan als je het niet ondersteunt.

Wat mijn broer deed voor zijn meubels etc is naar de ikea gaan en daar werkbladen kopen (van die massieve)

klikerdeklik ikea
klikerderklik Praxis

goed spul om te bewerken en voordeel dat het minder snel doorhangt op een relatief grote overspanning en kwaliteit prijs verhouding is het goed te doen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Casejunky op 03-04-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
Casejunky schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:11:

(...)

Wat mijn broer deed voor zijn meubels etc is naar de ikea gaan en daar werkbladen kopen (van die massieve)

klikerdeklik ikea
klikerderklik Praxis

goed spul om te bewerken en voordeel dat het minder snel doorhangt op een relatief grote overspanning en kwaliteit prijs verhouding is het goed te doen :)
Die van de ikea is zeker een goed alternatief. Het enige nadeel kan zijn is dat ie 'maar' 60.6 cm diep is. Ik zelf heb een ikea bureau gehad die 60 cm diep was, maar kwam telkens ruimte tekort. Daarom heb ik nu een blad van 75 cm diep. Die 15 cm maakt net het verschil voor mij. Maar blijft persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Verder is dit makkelijk omdat je het alleen nog maar hoeft te lakken en dan ben je klaar kwa afwerking (naast de randen bewerken dan). Wat Casejunky ook al zei is dat ie niet minder snel door zal hangen, deze plaat is namelijk 4 cm dik, twee keer zo dik als de platen die je bij de bouwmarkt kan kopen.

Als de afmetingen van deze plaat goed voor jou zijn dan zou ik hier voor gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
Dit is mijn desk, volledig uit MDF, het verven/spuiten ervan is een hel (heb je zo 5 lagen nodig) want MDF is echt een spons. Wel stevig, mits je een goede verlijming of bevestiging ervan hebt.
Hier in 1.2cm MDF platen.

Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss333/TheMusicMaker001/IMG_0021_zpse4e13c9d.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door CDA441 op 03-04-2014 16:56 ]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:05

Solid Seal

3D Printer N00b

@CDA441 :

12mm MDF .. alles? hmm

Ik ben zelf ook bezig (sketchup) met een desk maar heb alles in 16 mm
Toch maar even kijken in 12mm perspectief.
Waar ik ook benieuwd naar ben is hoe de glazen plaat afwerken.
Erop leggen of verdiept.

* Solid Seal weer aan de sketchup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Om maar snel even een idee te geven, hier een schets van de "bak"

[afbeelding]

Linker bak = 50cm
Rechter bak = 50cm
midden ophoging = 60cm

[ Voor 79% gewijzigd door JustinoFTW op 03-04-2014 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel-mw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-02 14:31
ik zou geen mdf gebruiken

ik zou voor een multieplex gaan (underlyment of zo)
dat is geen spons en kan ook wat beter tegen buigen dan mdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
sinasappel-mw schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:10:

Mijn tekening heeft nergens last van buiging, aangezien de midden opghoging bij elk snijpunt vast word gemaakt, dus het hangt en leunt.
MDF/Multi Primer op MDF en het word na 2 lagen al geen spons meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-02 11:22
@Solid Seal:

Jep, De bak is 12mm MDF
Poten uit stuk 2cm spaan en 12mm MDF met afdekplaatjes van 6mm MDF.

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

JustinoFTW schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:02:
Om maar snel even een idee te geven, hier een schets van de "bak"

[afbeelding]

Linker bak = 50cm
Rechter bak = 50cm
midden ophoging = 60cm
Hehe.. in sketchup heb ik echt hetzelfde gewoon (mja dit is imho ook de beste opstelling) alleen lijkt mijn achter-bak wat ruimer.. ff een pic uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

De Blender-render
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/raukhv.png

En de Sketchup

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/24zztzm.jpg
http://i58.tinypic.com/ayk3gx.jpg voor groot (denk ik)

[ Voor 19% gewijzigd door Solid Seal op 03-04-2014 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-04 23:59

erwinb

Cloud addict

Zelf heb ik een 22 mm MDF plaat gekocht, daar over de lengte een rand van 30 cm af laten zagen.
het resultaat is een plaat van 244cm bij 92 cm.
deze zit met 4 industriële allesdragers aan een muur vast. je kunt er op staan alles mee doen, en...
er zitten geen poten onder. ook erg handig.
PS de plaat zit op ongeveer 5 cm van de muur, alle stekkers enz. kunnen eenvoudig achterlangs.
afwerking, gedaan met parketlak, bureau is nu bijna 15 jaar oud en er zig nog geen deukje in.,

[ Voor 13% gewijzigd door erwinb op 03-04-2014 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 12:14
Ben bezig met steigerhout. Mijn eis was een retrolook bureau. Enige punt van aandacht is het blad, goed op rechte planken letten daarvoor.

| Losing my religion |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Doe maten kunnen nog wel van pas komen! Bedankt voor het voorbeeld. De kabelgoot word nog breder, dit was alweer een outdated plaatje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

JustinoFTW schreef op donderdag 03 april 2014 @ 23:54:
[...]

Doe maten kunnen nog wel van pas komen! Bedankt voor het voorbeeld. De kabelgoot word nog breder, dit was alweer een outdated plaatje :P
Die maten heb ik genomen door gewoon op je eigen buro-stoel te gaan zitten met een duimstok in de hand en meten maar :)

De hoogte is zelfde als de buro waar ik nu aan zit. De bakken links en rechts rekening houden met je videokaart enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-06 23:14
sinasappel-mw schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:10:

underlayment is echt rotzooi om te bewerken...

spreek uit ervaring dat spul is voor geen kant normaal te zagen als je het fijn wilt bewerken. Tevens zijn underlayment platen meestal alleen met een veer en een groef te koop(inverband met vloer/plafond beplating)

Omdat het vaak ook uit kleine stukken geperst hout bestaat(de reguliere bouwmarkt variant dan) is het ook vrijwel nooit vlak.

Ik snap je punt over multiplex maar multiplex en underlayment zijn 2 verschillende dingen he :P

Verder ontopic weer:

eerste sketch ziet er goed uit hoor en in dat geval hoe je het nu zou maken zou ik persoonlijk de bewerkings factor van het hout voorrang geven op het schilderwerk. Gezien het feit je geen grote overspanningen hebt maakt het niet uit of je MDF of iets degelijks gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
MRTNbos schreef op donderdag 03 april 2014 @ 12:32:
Er zit geen verschil in het zagen van 100mm of 100,5mm.
Licht offtopic maar toch: er zit een gigantisch verschil tussen 100 mm en 100,5 mm!
100 mm: alles >99,5 en < 100,5 mm.
100,5 mm: alles >100,45 en < 100,55 mm.
Dat maakt 100,5 mm een hele dure maat met hele scherpe toleranties. Voor een bureau totaal onnodig natuurlijk.

Wat die bovenfrees betreft: leuk als je antieke kastjes wil namaken, voor een bureau zou ik geen "creatief" randje nemen. Een mm afronding is genoeg om niet scherp te zijn.
Heb je al eens naar formica gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-06 11:58
Oke RemcoDelft, officieel heb je gelijk. Ik had 100,0 moeten schrijven, maar het lijkt me vrij duidelijk wat ik bedoelde!?

De tolerantie op maat X (100,0 of 100,5) zal identiek zijn en daarom zit er geen verschil in het zagen van 100 (,0) en 100,5.

Met een bovenfrees kan je inderdaad bijzondere profielen zoals vaak te zien is in antieke kastjes maken. Maar daarnaast kan je met een goeie bovenfrees nog 1001 andere zaken: kopieren (al dan niet met offset m.b.v. een kopieerring), afronden, verzinken, eenvoudig 45° maken etc etc.

Ik wil niet zeggen dat het een must is, maar je wordt er wel door verwend! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Niet online
RemcoDelft schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 08:52:
[...]

Wat die bovenfrees betreft: leuk als je antieke kastjes wil namaken, voor een bureau zou ik geen "creatief" randje nemen. Een mm afronding is genoeg om niet scherp te zijn.
Heb je al eens naar formica gekeken?
Om even iets heel simpels te noemen:
Afbeeldingslocatie: http://www.memenco-europe.com/images/bovenfrees-afrondfrees.gif

Misschien houdt hij juist wel van een antiek randje, weet ik veel. Daarom had ik bij het noemen van de bovenfrees incl het voorbeeld ook het woord kunnen schuingedrukt! En omdat er zoveel verschillende soorten bitjes zijn zoals ik hierboven laat zien kan je zelf beslissen wat voor afwerking je wil. Als je met een fijne houtvijl heel leuk de randjes (en hoeken) rond wil maken ben je een eeuwigheid bezig en heb je de kans dat het niet overal even strak is, maar als je een bovenfrees er langs haalt ben je gelijk klaar en heb je (min of meer) de garantie dat het overal hetzelfde is. :9

Verder denk ik dat mdf in deze situatie gewoon prima is. Omdat er genoeg punten zijn waar die stevigheid van krijgt en je geen grote vlakken hebt zal de kans op doorbuigen eigenlijk nihil zijn. Bovendien is het stukken goedkoper dan multiplex of massief hout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Ik ga een test hoek maken. Als ik deze ga veilen en er blij mee ben, hoef ik niet te frezen.

Van de week maar eens verder met tekenen.
Wanneer ik er aam begin, ga ik er zeker een CiP topic voor aanmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal

Solid Seal

3D Printer N00b

JustinoFTW schreef op zondag 06 april 2014 @ 13:04:
Ik ga een test hoek maken. Als ik deze ga veilen en er blij mee ben, hoef ik niet te frezen.

Van de week maar eens verder met tekenen.
Wanneer ik er aam begin, ga ik er zeker een CiP topic voor aanmaken :)
succes ermee. Ga ik ook zeker volgen . en hopelijk begin ik er dit jaar nog aan :d
Pagina: 1