Ventilator gaat snel tekeer, zeker bij Minecraft

Pagina: 1
Acties:

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
Ik heb de volgende configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A10-5800K Black Edition€ 90,09€ 90,09
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 50,97€ 50,97
1Toshiba DT01ACA050, 500GB€ 38,53€ 38,53
1LC-Power LC-1410mi€ 31,90€ 31,90
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 66,95€ 66,95
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 12,78€ 12,78
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 291,22

Deze staat in een kast, die open staat. De case staat op zijn zij, op een steun, zoals het hoort. Op een gegeven moment gaat de ventilator van de processor behoorlijk draaien, terwijl er eigenlijk niets spannends gebeurt op de machine op dat moment (hooguit een berg tabjes open in Chrome)

Maar wanneer zoonlief Minecraft opstart en begint te spelen, dan gaat de Fan tekeer! Niet constant hard, maar alsoef er iemand aan een gashendel staat te draaien!! Zodra Minecraft gestopt is, ijlt het nog een beetje na en kalmeert de Fan weer.

Enig idee wat ik kan doen om dit te voorkomen/analyseren?

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
een fan in de zijkant vd kast zetten.
en dan een stille :P
andere cpu koeler erop, de standaard koeler gaat gewoon lopen loeien.
Nu weet ik niet hoeveel lawaai de voeding maakt? makkelijk testen is zijkant eraf en luisteren waar t wegkomt.

Nukezone FTW

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Temps meten bij belasting en geen belasting.

In de bios kun je de ventilators regelen.
Het kan natuurlijk zijn dat alles te heet wordt.
kast schoon van binnen?

• VAnTurenhout
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-02-2024
De kast is gloedjenieuw. dus ik geloof niet dat er veel stof in zal zitten. Het is allemaal wel krap omdat het een kleine kast is, misschien maakt dat nog wat uit?

Verder ben ik eens aan het spelen geweest met FAN Tastic (standaard bij dit moederbord) en dan zie ik dat de fan-speed ingesteld kan worden. Ik weet alleen niet of ik daarmee de boel kapot kan maken, omdat het te heet kan worden?

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:12
Standaard staan die AMD fans nogal agressief ingesteld. Je kan best in je bios instellen dat ie wat later omhoog schaalt :)

android since G1.

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
VAnTurenhout schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:10:

[...]

Verder ben ik eens aan het spelen geweest met FAN Tastic (standaard bij dit moederbord) en dan zie ik dat de fan-speed ingesteld kan worden. Ik weet alleen niet of ik daarmee de boel kapot kan maken, omdat het te heet kan worden?
Daarom moet je dus ook de temperaturen in de gaten houden. Zonder die informatie, kan je niet zomaar je fans langzamer laten draaien.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Meet de temps van je systeem eens met b.v. Coretemp, of RealTemp. Je CPU kan je meten met b.v. HWMonitor. (Met deze kan je ook je GPU temps in de gaten houden)

Test je systeem eens als die idle is en op de herriemakende full load. Realtemp kan ook een log maken van de temps van je GPU.

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-02 22:33
Misschien heb je de koeler slecht gemonteerd. Dan maakt hij slecht contact met de cpu waardoor die het warm krijgt. Probeer eens de koeler opnieuw te monteren.
Pagina: 1