Advies aankoop nieuwe muis

Pagina: 1
Acties:

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Mijn muis (MS Wireless Mobile Mouse 3000 v2) is na bijna 6 jaar trouwe dienst aan vervanging toe. Ik heb op zichzelf niet zoveel eisen, maar wil natuurlijk wel een fatsoenlijke hebben voor bij mijn laptop.

Hiervoor gebruik ik hem het meest:
  • Besturing van XBMC (dus veel scrollen)
  • Internetpagina's
  • Football Manager 2014
  • The Gimp (graag genoeg precisie)
Eisen:
  • Stabiele draadloze verbinding
  • Goed in de hand liggend / ergonomisch genoeg om er lang achtereen mee te werken
  • Goed werkend op een gelakte houten tafel en op een stoffen bank
  • Als er een usb-ontvanger bij zit, dan graag een kleine
Vragen n.a.v. eigen zoektocht:
  • Bluetrack (MS) of Dark Field (Logitech) lijkt me een aardige verbetering van laser/optisch, maar geeft dit echt meerwaarde?
  • Het schijnt dat usb/radio een betere verbinding heeft dan bluetooth. Is dat zo?
  • Ik maak vooralsnog gebruik van W7. Bieden touchknoppen hier een voordeel, of is het enkel een gimmick?
Via reviews en vergelijkingen op en buiten Tweakers kwam ik tot deze selectie van best uiteenlopende muizen. Kan iemand mij adviseren welke hiervan nu echt goed/beter/best zijn? Qua ergonomie is het vanzelfsprekend persoonlijke smaak.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik zou gaan voor de Logitech m560 ik vind deze erg fijn werken en ligt ook goed in de hand.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dankjewel voor je advies. Zou je misschien ook wat kunnen zeggen over de precisie of over het gebruik van de knoppen?

Kan iemand antwoord geven (wellicht uit eigen ervaring) op mijn andere vragen?

• tpb102718
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-02 12:25
Sinds een paar maanden gebruik ik de Logitec performance mouse
Deze redelijk grote muis is draadloos, heeft een zeer kleine Usb (unifying) ontvanger, darkfield laser die zelfs op glas werkt, en een scrollwiel wat met en zonder verzet kan scrollen. De muis is wat groot, maar ik vind het ergnomisch design goed aansluiten bij je hand. Ik gebruik t voor webdisgn, maar ook voor shooters.
Het enige nadeel is de relatief hoge prijs....

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Dat lijkt me inderdaad een mooie muis ja. Alleen de prijs is zoals je zegt wel vrij hoog. Nu gebruik ik mijn laptop weliswaar heel erg veel, maar of ik € 50+ aan een muis wil uitgeven?...

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb besloten om voor de Microsoft Wireless Mobile Mouse 4000 te gaan. Bluetrakt, usb en niet zo duur. Mocht het helemaal niets zijn, kan ik altijd nog voor een duurdere gaan.

• Polbeer91
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-02 16:06
Heb je ook nagedacht over de hoeveelheid knoppen? Het lijkt erop dat de logitech bijvoorbeeld de enige is die naast een back- ook een forward-knop heeft. Deze is bij mij inmiddels redelijk onmisbaar geworden, maar dit zul je natuurlijk voor jezelf moeten bepalen.

Steam

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ja, ik heb alles goed bekeken, zover ik weet ;) Die logitech muizen vond ik ook erg mooi, maar ik moest nu ook de prijs/kwaliteitverhouding voorrang geven.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik heb mijn muis nu een half jaar in gebruik en ik moet zeggen dat ik behoorlijk tevreden ben. Hij is snel, precies en ligt best goed in de hand. Er is alleen 1 heel groot nadeel: het batterijverbruik. Geen idee hoe het kan, maar ik heb in ca. 1 maand tijd 10 Duracell batterijen versleten. Mijn laptop staat de hele dag aan en dan zet ik mijn muis tussendoor niet uit. Dat deed ik bij mijn vorige muis ook niet. Die ging echter maanden door op 1 batterij. Deze lust echter elke paar dagen wel een nieuwe. Andere merken batterijen maakt niet uit. Ook die zijn zo op. Het is de laatste tijd wel harder gegaan.

Nu vraagt deze muis om LR06 batterijen, maar die kon ik in de winkel niet vinden. De Duracell-batterijen zijn van het type LR6. Ik ben er vanuit gegaan dat dit hetzelfde is. Ik heb nog een aantal oplaadbare batterijen liggen, maar deze zijn HR6. Kan ik dit nu wel of niet gebruiken? Heeft iemand ook dit soort ervaringen met deze of soortgelijke muizen?

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Op internet lees ik alleen mensen die klagen dat de batterijen weken meegaan, ipv dagen. Betekent dit dat mijn muis wellicht kapot is? Hij doet het namelijk prima, dus dat zou ik ook wat raar vinden.

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:23
Die types staan voor de chemie in de batterij. LR06 en LR6 zijn in dit geval gelijk aan dat zij beide voor Alkaline staan. bron

De HR6 kun je prima gebruiken. Het enige verschil zal de batterijduur zijn. Je kunt er 2 gebruiken om te wisselen tussen muis en lader, zodat je niet met de kosten van steeds nieuwe batterijen zit.

Ondanks dit alles, lijkt je batterijduur niet te kloppen. Microsoft geeft zelfs 10 maanden aan. Dit zou met alkaline batterijen het best benaderd moeten worden.

Mocht het met HR6 alsnog mis gaan, is mijn advies de muis terug te sturen.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Helaas is de muis kort geleden kapot gegaan. Het rubberen scrollwiel is het meeste van zijn rubber verloren en dat is in het mechaniek gekomen. Daarna is de rubberen afdekking ook helemaal gebroken. Jammer. Met de winkel contact gehad en ik krijg alsnog mijn geld terug! Super service dus. Nu ben ik dus weer in de markt voor een muis. Waarschijnlijk wordt het een Logitech die hier al eerder is aangedragen.

Nog bedankt trouwens voor de uitleg over de batterijen!

Pagina: 1