Aankoop processorkoeler

Pagina: 1
Acties:

• corewillem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:26
Hey,

Omdat ik mijn pc zo stil mogelijk wil maken denk ik er over om een nieuwe processorkoeler te kopen. Omdat ik mijn systeem nu zo stil mogelijk wil houden past een corsair hydro h55 niet meer in mijn set-up. Ik wil nu eerst mijn cpu koeler vervangen en in een later stadium mijn grafische kaart en voeding. Hieronder zie je mijn systeem zoals het er nu ongeveer uit ziet. Er zit ook een 1tb hdd in die ik niet vind in de pricewatch. Mijn budget ligt rond de 30 a 40 euro inclusief verzenden naar Belgie. Dit mag zowel nieuw als 2dehands zijn. Waar ik ook aan twijfel is of bij een grote koeler zoals de mugen mijn ram latjes nog passen. Voor de duidelijkheid : stilte gaat boven temps, maar wil niet dat men processor tijdens lange belasting oververhit. Een lichte overclock zou leuk zijn, maar is zeker niet noodzakelijk.

Ik dacht zelf aan een van de volgende koelers :

Scythe Mugen 4 PCGH Edition al heb ik gehoord dat de installatie van de mugen koelers niet simpel is. Hierdoor heeft deze niet mijn voorkeur.

Noctua NH-U9B SE2 Noctua staat bekend als een goed merk en is voor een goede 35 2dehands te krijgen deze heeft momenteel mijn voorkeur.

Cooler Master Hyper 212 EVO goedkoop nieuw te krijgen en past goed in budget.

Welke koelers raden jullie aan ? Kijk ik toevallig over een geweldige stille koeler ?

Alvast bedankt voor jullie hulp !
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P67A-D3-B3€ 0,-€ 0,-
1Club3D HD6870€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black - Window€ 92,55€ 92,55
1Corsair Hydro H55€ 53,-€ 53,-
1Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 7,26€ 7,26
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 66,50€ 66,50
1OCZ StealthXStream II 600W€ 69,66€ 69,66
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 288,97

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09
Als je niet gaat overklokken wordt de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 aangeraden. Bij overklokken de Scythe Mugen in je post.

Je kunt je geheugen ook in de twee witte slots steken, dan zou een koeler geen probleem moeten opleveren.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• corewillem
NitroX infinity schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:25:
Als je niet gaat overklokken wordt de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 aangeraden. Bij overklokken de Scythe Mugen in je post.

Je kunt je geheugen ook in de twee witte slots steken, dan zou een koeler geen probleem moeten opleveren.
Deze is volgens hardware info 29db idle en 43db onder load dat lijkt me best luid al is dat nog niet veel vergeleken met sommige andere...
Zijn er stillere alternatieven ?

[ Voor 14% gewijzigd door corewillem op 02-04-2014 22:57 ]

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-02 09:06
corewillem schreef op woensdag 02 april 2014 @ 22:31:
[...]

Deze is volgens hardware info 29db idle en 43db onder load dat lijkt me best luid al is dat nog niet veel vergeleken met sommige andere...
Hij staat alsnog bij de stillere. En, dan zul je ook gezien hebben dat de Scythe en Noctua in de zelfde range zitten. Alleen de Cooler Master is stiller (of dat merkbaar is laat ik in het midden).

Ik heb goede ervaringen met Scythe (Mugen 2) en het installeren ging met behulp van een tweede paar handen prima. :+ Verder met NitroX infinity eens dat de Gelid Tranquillo een veel aangeraden kaart is (en bij HWI ook 'gewoon' keurig zilver krijgt).

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:51
HWinfo meet op 10cm afstand, niet erg realistisch nuttig.
En zelfs op 10cm afstand is 29dB niet veel, zo goed als onhoorbaar.
45dB tijdens load is van zo dichtbij ook heel niet slecht.
Voor de prijs is het echt een heel goede koeler, wil je meer koeling betaal je al gauw 10 euro meer.

NB: een verdubbeling in afstand geeft 6dB minder.
10cm = 45dB
20cm = 39dB
40cm = 33dB
80cm = 27dB
100cm = 25dB (en dus 'onhoorbaar')

• corewillem
mitsumark schreef op woensdag 02 april 2014 @ 23:01:
HWinfo meet op 10cm afstand, niet erg realistisch nuttig.
En zelfs op 10cm afstand is 29dB niet veel, zo goed als onhoorbaar.
45dB tijdens load is van zo dichtbij ook heel niet slecht.
Voor de prijs is het echt een heel goede koeler, wil je meer koeling betaal je al gauw 10 euro meer.

NB: een verdubbeling in afstand geeft 6dB minder.
10cm = 45dB
20cm = 39dB
40cm = 33dB
80cm = 27dB
100cm = 25dB (en dus 'onhoorbaar')
Bedankt voor je info! ik kan best wat meer uitgeven als ik daar een stillere koeler voor kan krijgen, wil het zo stil mogelijk krijgen.
Hafermaut schreef op woensdag 02 april 2014 @ 23:00:
[...]

Hij staat alsnog bij de stillere. En, dan zul je ook gezien hebben dat de Scythe en Noctua in de zelfde range zitten. Alleen de Cooler Master is stiller (of dat merkbaar is laat ik in het midden).

Ik heb goede ervaringen met Scythe (Mugen 2) en het installeren ging met behulp van een tweede paar handen prima. :+ Verder met NitroX infinity eens dat de Gelid Tranquillo een veel aangeraden kaart is (en bij HWI ook 'gewoon' keurig zilver krijgt).
Bedankt voor de goede uitleg, Wat is de meerwaarde concreet bij een noctua of sycthe ? zover ik nu zie is die Gelid dus al een goede keuze. Waarom zou iemand dan een duurdere kopen ?

[ Voor 36% gewijzigd door corewillem op 02-04-2014 23:17 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05

D4NG3R

kiwi

:)

Onder normale omstandigheden is de Tranquillo gewoon onhoorbaar ;) pas als je gaat gamen, of het systeem flink gaat stressen zal je hem misschien heel ietsje gaan horen (Als je echt een waardeloze behuizing hebt - of de kast naast je op het bureau staat).

Tijdens games heb je toch een koptelefoon op / speakers aanstaan en als je bijv gaat renderen is je systeem waarschijnlijk toch onbruikbaar en heeft het weinig nut om er naast te gaan zitten :+ .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• corewillem
D4NG3R schreef op woensdag 02 april 2014 @ 23:14:
Onder normale omstandigheden is de Tranquillo gewoon onhoorbaar ;) pas als je gaat gamen, of het systeem flink gaat stressen zal je hem misschien heel ietsje gaan horen (Als je echt een waardeloze behuizing hebt - of de kast naast je op het bureau staat).

Tijdens games heb je toch een koptelefoon op / speakers aanstaan en als je bijv gaat renderen is je systeem waarschijnlijk toch onbruikbaar en heeft het weinig nut om er naast te gaan zitten :+ .
Okay geweldig, voorlopig staat men keuze dus op de Gelid, buiten als iemand een ander idee heeft.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
even wat uitleg:
De reden waarom sommige mensen meer geld uitgeven aan een koeler is omdat deze beter koelt bij een gelijkaardige geluidsproductie, wat nuttig is als je gaat overklokken.
Zo koelt de Gelid Tranquillo Rev2 ruim voldoende als je niet overklokt, maar doe je dat wel, dan moet de fan naar zijn maximum om alles koel te houden, waardoor die dus ook niet meer zo stil is.
De goede duurdere koelers, kunnen bij een groter vermogen nog steeds stil blijven koelen.
Ik heb op basis van de resultaten vij 130W van hardware.info eens een excelblad gemaakt.
Gelid Solutions Tranquillo Rev2:
50°C -> 27,3 dBA
48°C -> 32,6 dBA
46°C -> 37,8 dBA
44°C -> 43,1 dBA

Scythe Mugen 4:
44°C -> 28,6 dBA
42°C -> 36,1 dBA
40°C -> 43,5 dBA

Noctua NH-U9B SE2:
48°C -> 34,2 dBA
46°C -> 39,4 dBA
44°C -> 44,6 dBA

Hier zie je dat de Gelid Tranquillo Rev2 telkens beter scoort dan de Noctua NH-U9B SE2, maar de Scythe Mugen 4 is bij gelijke temperatuur een stuk stiller dan de Tranquillo, al kan de Tranquillo net iets stiller werken.
De coolermaster 212 EVO hebben ze niet getest bij hardware.info op 130W, maar wel op 120W en 140W. Als deze resultaten geïnterpoleerd worden krijg je dit:
Cooler Master Hyper 212 EVO:
50°C -> 44,1 dBA
(Een stuk slechter dan de Tranquillo dus)

Nog even ter vergelijking een duurdere koeler van ong 65€:
Noctua NH-D14:
41°C -> 31,5 dBA
39°C -> 39,6 dBA
37°C -> 47,8 dBA

[ Voor 4% gewijzigd door Robbedem op 03-04-2014 14:22 ]

• corewillem
Robbedem schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:18:
even wat uitleg:
De reden waarom sommige mensen meer geld uitgeven aan een koeler is omdat deze beter koelt bij een gelijkaardige geluidsproductie, wat nuttig is als je gaat overklokken.
Zo koelt de Gelid Tranquillo Rev2 ruim voldoende als je niet overklokt, maar doe je dat wel, dan moet de fan naar zijn maximum om alles koel te houden, waardoor die dus ook niet meer zo stil is.
De goede duurdere koelers, kunnen bij een groter vermogen nog steeds stil blijven koelen.
Ik heb op basis van de resultaten vij 130W van hardware.info eens een excelblad gemaakt.
Gelid Solutions Tranquillo Rev2:
50°C -> 27,3 dBA
48°C -> 32,6 dBA
46°C -> 37,8 dBA
44°C -> 43,1 dBA

Scythe Mugen 4:
44°C -> 28,6 dBA
42°C -> 36,1 dBA
40°C -> 43,5 dBA

Noctua NH-U9B SE2:
48°C -> 34,2 dBA
46°C -> 39,4 dBA
44°C -> 44,6 dBA

Hier zie je dat de Gelid Tranquillo Rev2 telkens beter scoort dan de Noctua NH-U9B SE2, maar de Scythe Mugen 4 is bij gelijke temperatuur een stuk stiller dan de Tranquillo, al kan de Tranquillo net iets stiller werken.
De coolermaster 212 EVO hebben ze niet getest bij hardware.info op 130W, maar wel op 120W en 140W. Als deze resultaten geïnterpoleerd worden krijg je dit:
Cooler Master Hyper 212 EVO:
50°C -> 44,1 dBA
(Een stuk slechter dan de Tranquillo dus)

Nog even ter vergelijking een duurdere koeler van ong 65€:
Noctua NH-D14:
41°C -> 31,5 dBA
39°C -> 39,6 dBA
37°C -> 47,8 dBA
Wow ! Goede uitleg bedankt! Wat zou volgens jou het beste zijn een 212 evo met andere fan of de gelid (met eventueel andere fan )
Mij lijkt de gelid de beste keuze momenteel.

Verwijderd

Ik gebruik zelf de EVO 212 ook, ben er zeer tevreden over!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik zou gewoon de Tranquillo Rev2 nemen met de fan die erbij komt.
(ik heb zelfs de tranquillo Rev2 genomen. ;) )

• RobvanO
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-02 16:23
Maar nu nog even heel iets anders:

Is het ook mogelijk om een 0dB processor koeler te plaatsen?
Mag best wat meer kosten.
Is de Nofan CR-80EH bijvoorbeeld een optie?
Of moet je altijd sowieso ergens in je kast een fan hebben zitten?
Loopt de temperatuur anders onacceptabel hoog op?
Ik denk wel aan een kast waar op verschillende plaatsen wel wat ventilatie roosters zitten, en een systeem zonder grafische kaart, maar met een CPU met grafische chip.

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-02 09:06
Een beetje gedateerd, maar leuk topic:

http://www.overclock.net/t/1418850/best-fanless-cpu-cooler

Mijn Asus T100 is natuurlijk ook volledig passief gekoeld en Diablo 3 draaide daar acceptabel op - een volwaardig, passief gekoeld systeem is dus mogelijk. En er zijn volledig passief gekoelde kasten geweest (pricewatch: Zalman TNN500AF (ATX, 400W, Zwart, Heatpipe), maar volledig fanless is voor een tower niet gebruikelijk.

Tel daarbij op dat je HDD ook geluid gaat maken en dan is denk ik de conclusie dat je een gewone, stille koeler moet nemen en voor verdere geluidsdemping beter een stille(re) kast kunt uitzoeken.

Edit: En met de kast uit je eerste post heb je daarin al een goede keuze gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hafermaut op 04-04-2014 15:02 ]

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16
Als je een echt stille koeler wilt kopen kun je het beste de pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 heb hem zelf ook en hij is gewoon onhoorbaar onder load. Al mijn andere onderdelen maken meer geluid.

• corewillem
superrock schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:05:
Als je een echt stille koeler wilt kopen kun je het beste de pricewatch: be quiet! Dark Rock Advanced C1 heb hem zelf ook en hij is gewoon onhoorbaar onder load. Al mijn andere onderdelen maken meer geluid.
Wow mooie koeler ook ! ziet er zeker in combinatie met men window zeer goed uit, hoe is de installatie hiervan en is de 120mm fan erop vervangbaar ?
Hafermaut schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 15:00:
Een beetje gedateerd, maar leuk topic:

http://www.overclock.net/t/1418850/best-fanless-cpu-cooler

Mijn Asus T100 is natuurlijk ook volledig passief gekoeld en Diablo 3 draaide daar acceptabel op - een volwaardig, passief gekoeld systeem is dus mogelijk. En er zijn volledig passief gekoelde kasten geweest (pricewatch: Zalman TNN500AF (ATX, 400W, Zwart, Heatpipe), maar volledig fanless is voor een tower niet gebruikelijk.

Tel daarbij op dat je HDD ook geluid gaat maken en dan is denk ik de conclusie dat je een gewone, stille koeler moet nemen en voor verdere geluidsdemping beter een stille(re) kast kunt uitzoeken.

Edit: En met de kast uit je eerste post heb je daarin al een goede keuze gemaakt.
De hdd gaat er binnekort uit en verhuist naar men server, men plan is dan ook om volledig met ssds te draaien. Passief draaien gaat hem niet worden dat zou me toch net wat te heet worden, een 800rpm fan op de koeler zetten lijkt me dan een beter idee.

• Kyle98
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-11-2025

Kyle98

Kyle

Heb ik dan een hele goede Tranquillo Rev2 ofzo, want ik gebruik hem ook met een fx6300 overclocked en ik hoor hem niet en de temperaturen zijn ook gewoon normaal, hij is oced op 4,0ghz.

I7-10700F / KFA2 GALAX GeForce GTX 1080 EXOC

• superrock
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16
corewillem schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:01:
[...]

Wow mooie koeler ook ! ziet er zeker in combinatie met men window zeer goed uit, hoe is de installatie hiervan en is de 120mm fan erop vervangbaar ?
Je installeert hem met een backplate wat eigenlijk een klus is voor twee personen. Dat is ook zo met al die andere koelers. De koeler is gewoon vastgemaakt met clips. Ik zou trouwens niet de fan vervangen juist door die fan van bequiet is hij zeer stil.

• corewillem
superrock schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:17:
[...]

Je installeert hem met een backplate wat eigenlijk een klus is voor twee personen. Dat is ook zo met al die andere koelers. De koeler is gewoon vastgemaakt met clips. Ik zou trouwens niet de fan vervangen juist door die fan van bequiet is hij zeer stil.
Bedankt, is dus zoals ik dacht. Gelukkig heb ik hier een handige broer die me kan helpen met de install. Ik ga denk ik dan gewoon voor deze koeler. Het is altijd een pluspunt als hij er goed uit ziet. :9~
Pagina: 1