Toon posts:

Geluidskaart, ja of nee?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net mijn nieuwe hoofdtelefoon (Teufel Aureol Real) binnen. En hij heeft verrassend veel sibi. Ook ben ik als gamer gek van Dolby Headphone. Op mijn moeder's geluidskaart (Xonar DG) klinkt de koptelefoon een stuk fijner. De onboard van mijn moederboord is Realtek® ALC892. Denken jullie dat ik er goed aan doe een DGX of DX te kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Is het echt waar dat de 30 euro kaartjes zekerweten beter zijn dan elke onboard? Er is namelijk nogal veel discussie over en dit brengt mij in verwarring.

• Hafermaut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:25
tom's Hardware heeft niet lang geleden ook een andere test gedaan: http://www.tomshardware.c...end-pc-audio,3733-19.html. Op basis hiervan zou je kunnen concluderen dat jouw onboard voldoende is.

Het probleem is echter dat jij een verschil merkt tussen de Xonar DG en de Realtek ALC892. Dan kun je nog zoveel reviews lezen, jij hebt al persoonlijk ervaren wat de eventuele meerwaarde van een kaart is.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Precies, ga gewoon op je eigen ervaring af. Het boeit mij ook niet dat ik in alle reviews lees dat mijn speakers te uitgesproken hoge tonen weergeven. Ik hou wel van helderheid.

Het probleem is wel dat je een Realtek chip die op een moederbord zit wel kunt testen maar dat de resultaten niet opgaan voor andere moederborden. De kwaliteit is ook afhankelijk van analoge componenten op het moederbord. Een goedkoop moederbord kan een redelijke Realtek chip behoorlijk verpesten.

Bovendien is de ALC892 een klasse minder dan de door Tomshardware geteste ALC889 (95dB SNR DAC vs. 103 dB).
De Xonar DG zit op 105 dB dus op zich niet zo vreemd dat het verschil hoorbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
noguru schreef op donderdag 03 april 2014 @ 10:39:
Precies, ga gewoon op je eigen ervaring af. Het boeit mij ook niet dat ik in alle reviews lees dat mijn speakers te uitgesproken hoge tonen weergeven. Ik hou wel van helderheid.

Het probleem is wel dat je een Realtek chip die op een moederbord zit wel kunt testen maar dat de resultaten niet opgaan voor andere moederborden. De kwaliteit is ook afhankelijk van analoge componenten op het moederbord. Een goedkoop moederbord kan een redelijke Realtek chip behoorlijk verpesten.

Bovendien is de ALC892 een klasse minder dan de door Tomshardware geteste ALC889 (95dB SNR DAC vs. 103 dB).
De Xonar DG zit op 105 dB dus op zich niet zo vreemd dat het verschil hoorbaar is.
Zijn decibels niet gewoon hoe hard het geluid kan met deze geluidskaart dan?
(Ik ben nogal maagd in de geluidskaartenwereld)

Ook zit ik er aan te denken een wat hoger budget in te zetten op een geluidskaart. Zo'n 80 euro max. Enige suggesties? Ben een gamer dus één mogelijkheid die het -moet- hebben is virtuele surround (Dolby Headphone is favoriet, ookal heb ik nog niet veel anders geprobeerd)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 15:37:
[...]
Zijn decibels niet gewoon hoe hard het geluid kan met deze geluidskaart dan?
Wikipedia: Signaal-ruisverhouding

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2014 16:15 . Reden: Bij deze ontmaagd ]

Verwijderd

http://hifimediy.com/

Haal hier gewoon een DACje van 30 Euro. Klinkt gegarandeerd enorm goed voor het geld.

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Als ik een tip mag geven, de Xonar U7.

Wat er je er ook mee wil doen de komende 10 jaar je zit er goed mee. Je kan er een headset en microfoon op aansluiten, een spdif apparaat en een 7.1 geluidsset.

@fridgeman
Waarom toch die verdraaid creepy avatar?

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:17:
http://hifimediy.com/

Haal hier gewoon een DACje van 30 Euro. Klinkt gegarandeerd enorm goed voor het geld.
Heb zo'n gevoel dat een DAC geen virtual surround draait :P

Verwijderd

Topicstarter
Leo1010 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:48:
Als ik een tip mag geven, de Xonar U7.

Wat er je er ook mee wil doen de komende 10 jaar je zit er goed mee. Je kan er een headset en microfoon op aansluiten, een spdif apparaat en een 7.1 geluidsset.

@fridgeman
Waarom toch die verdraaid creepy avatar?
Hm, is me vaker aangeraden. Maar draait deze wel virtual surround?

• Shamalamadindon
Zeker.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Verwijderd

Topicstarter
Staat nergens in de features..

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:49:
[...]

Heb zo'n gevoel dat een DAC geen virtual surround draait :P
Dit ding voert het geluid alleen uit. Je PC zal nog steeds het surround-effect erin moeten stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:54:
[...]

Dit ding voert het geluid alleen uit. Je PC zal nog steeds het surround-effect erin moeten stoppen.
Mhm, en aangezien ik persoonlijk dolby headphone al aanzienelijk beter vind dan razer surround, en dit alleen draait op een dedicated soundcard, vind ik het voor mij geen goeie keuze. Maar bedankt voor de tip :P

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 19:42
Optical en coaxial /spdif is max 5.1 hdmi 7.1 gaming over hdmi met pc kan audio sync issues geven.
5.1 is voor gaming meestal genoeg.

Had je een link naar specs? dolby headphone suggereert dat hij zelf decode.

[ Voor 22% gewijzigd door EnderQ op 03-04-2014 16:58 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:57:
[...]

Mhm, en aangezien ik persoonlijk dolby headphone al aanzienelijk beter vind dan razer surround, en dit alleen draait op een dedicated soundcard, vind ik het voor mij geen goeie keuze. Maar bedankt voor de tip :P
Ieder zn ding ;)

Verwijderd

Topicstarter
EnderQ schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:57:
Optical en coaxial /spdif is max 5.1 hdmi 7.1 gaming over hdmi met pc kan audio sync issues geven.
5.1 is voor gaming meestal genoeg.

Had je een link naar specs? dolby headphone suggereert dat hij zelf decode.
Ik bedoel gewoon over analog. Dolby Headphone en dan speaker shifter zodat je 'virtual 7.1' krijgt.

• Shamalamadindon
De software bij de Xonar U7 heeft virtual surround opties.

Verwijderd

Topicstarter
Leo1010 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 17:07:
De software bij de Xonar U7 heeft virtual surround opties.
Ah, Home Theater heeft Virtual Surround in zitten

Nog een vraag: Op het moment heb ik met mijn Realtek onboard en mijn Teufel Aureol Real aardig wat sibilance die ik in mijn "audio-blinde" leven met mijn Gamecom 780 niet had, zolang ik de surround aan had staan (en dus de geluidskaart)

Fixt een geluidskaart dit?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2014 20:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
topic closed. Blijkbaar is er niemand met dezelfde issue, zie wel wat er gebeurt wanneer ik een geluidskaart heb en anders stuur ik 'm terug.
Pagina: 1