Toon posts:

[WinXP] --> {Win7] upgrade wil niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een kameraad van me kwam met de vraag of ik zijn pc, waarop nu nog XP draait, kan upgraden naar Windows 7. Ik besloot hem te helpen, maar wist toen nog niet wat voor hoop problemen ik tegen zou komen.

Hij is geen veeleisende gebruiker: beetje emailen, wat websurfen, foto's op de pc zetten, beetje basic tekstverwerken. Dat z'n huidige pc bepaald geen krachtpatser is, zou dus geen probleem moeten/mogen zijn.

Inmiddels heb ik al wel een andere grafische kaart in de pc gezet aangezien de huidige wellicht niet helemaal compatible zou zijn (Windows 7 upgrade advisor).

Wat heb ik verder allemaal al gedaan/geprobeerd.

1. De PC wilde niet van DVD booten (van USB zal wel helemaal geen optie zijn; is al vrij oud beestje). In eerste instantie lag dat aan een gare DVD, dus even een nieuwe gebrand. Deze voor de zekerheid op mijn PC getest en daar doet-ie het uitstekend. De nieuwe DVD getest in m'n kameraads PC geeft weer bootproblemen (in de bios staat de bootvolgorde goed: eerst DVD, dan HD).

2. Ik krijg steeds foutcode 5 als ik probeer te booten vanaf DVD. Ik heb op verschillende fora gekeken om een oplossing te vinden, zoals o.a. TechNet en vond daar ondermeer de oplossing om een bootdiskette te maken met een Linux bootloader die dan verdere boot van DVD mogelijk zou maken. Echter dit werkt ook niet. De Linux bootloader op floppy ziet de DVD-drive niet.

3. In eerste instantie gaat het wel goed als ik de setup start vanuit windows XP en dan kies voor custom zonder de drives anders in te delen. Het kopiëren van Windows files gaat goed, de eerste herstart ook, maar daarna blijft hij bij expanding files hangen op 59 %.

Om gek van te worden.

Het gaat om een PC met een MSI MS-6380E Socket-A moederbord, een AMD Athlon XP processor, 1 GB intern geheugen verdeeld over 3 banken (1x512 en 2x256 MB; er zijn 3 banken). XP home draait hierop prima.

Wie heft er nog een bruikbaar advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:15

TommieW

Numa numa.

Probeer eens Windows te installeren met via een USB stick. Ik doe dit al een tijdje, en het werkt voor mij erg goed. Ik maak opstartbare stickjes meestal met Universal USB Installer.

Ik ben niet zo thuis in AMD, maar van wat ik weet, is dat de Athlon XP niet echt bepaald snel is. Je zou eventueel ook kunnen kijken of Linux een optie is, mocht Windows 7 niet lukken of te langzaam zijn. :)

Succes!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Is het een gecrackte Windows 7?

Ik had namelijk hetzelfde probleem met een ISO van piratebay, waar achteraf in gerommeld bleek te zijn.
Nu een ''untouched'' ISO met achteraf niets geinstalleerd en alles loopt soepel :)

[ Voor 4% gewijzigd door Hero of Time op 02-04-2014 21:18 . Reden: Geen omwegen noemen. ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TommieW schreef op woensdag 02 april 2014 @ 20:17:
Probeer eens Windows te installeren met via een USB stick. Ik doe dit al een tijdje, en het werkt voor mij erg goed. Ik maak opstartbare stickjes meestal met Universal USB Installer.

Ik ben niet zo thuis in AMD, maar van wat ik weet, is dat de Athlon XP niet echt bepaald snel is. Je zou eventueel ook kunnen kijken of Linux een optie is, mocht Windows 7 niet lukken of te langzaam zijn. :)

Succes!
Hij zegt toch dat USB boot niet gaan werken? Een Athlon systeem is veel te oud om van USB te kunnen starten.

@janrbnl,
Heb je 'm al met rust gelaten toen-ie op 59% stond? Er zijn genoeg mensen die te weinig geduld hebben en denken dat 't faalt, terwijl 't een uur of wat later succesvol is uitgevoerd.

Maar als 't nou niet wil vlotten en je wilt er niet te lang nog mee bezig zijn, heb je 2 opties (of eigenlijk heeft die vriend van je dat):
1: Over op Linux, dan zal prima op z'n systeem draaien en z'n eisen kunnen er prima mee voldaan worden. Brak systeem met malware en virussen door onkunde vermeid je ook gelijk.
2: Nieuwe computer kopen (2e hands via V&A is een goed plan) die wel een hedendaagse Windows kan draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties! Er bleek toch wat meer aan de hand, uiteindelijk is het problem wel opgelost, zij het op een andere manier.

Na heel veel getest bleek de pc van de kameraad niet te upgraden naar windows 7, het wilde gewoon niet. Geen hack-en-crack stuff. Idiote was wel dat-ie een XP CD wel gewoon pakte en XP zich braaf liet installeren :) .

Gelukkig had ik nog een tweede optie: mijn vorige PC heeft de laatste 2 jaar van z'n leven hier windows 7 gedraaid. Ik wist dus, dat het zeker met die pc wel moest lukken.

Dus: mijn eigen spul (harde schijven, paar goede dvd-branders) eruit en zijn harde schijven, dvd-brander erin (hij had IDE schijven en ik wilde mijn SATA-schijven behouden), Windows 7 DVD erin en toen bootte die meteen, alleen kreeg ik die nare foutmelding dat Windows 7 drivers nodig had voor de DVD-brander.

Dat probleem opgelost door eerst een XP SP2 installatie erop te zetten (uiteraard zonder internetverbinding) en vanuit XP de Windows 7 setup te draaien (custom, drives had ik al gepartitioneerd bij de XP setup). Dit leverde een windows.old map op die ik na succesvolle installatie van Windows 7 heb verwijderd.