Upgrades of een refresh?

Pagina: 1
Acties:

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Mijn broertje zit op het moment met een systeem wat globaal bestaat uit de volgende basiscomponenten:
[list]
• Intel Q8300 of Q8200
• 4GB DDR2
• HD5850

Vooral van die grafische kaart word je niet echt blij met de nieuwere games op 1080p, maar ik heb ook het idee dat 4GB RAM tegenwoordig toch wel aan de weinige kant is.
Vanuit dit oogpunt dacht ik dat het misschien een idee is om zijn huidige moederbord te verwisselen met eentje die DDR3 eet (die heb ik beschikbaar namelijk) en daar dan 8GB voor te kopen en de GPU te vervangen voor een van de vele 280X'en die voorbij komen in de V&A, omdat mensen stoppen met minen.

De vraag is alleen of de processor op dat moment geen al te grote bottleneck gaat vormen en of het dan dus niet beter is om het hele systeem maar te vervangen met een i5'je uit de haswell generatie (dat zou echter ongeveer twee keer zoveel kosten). Ben benieuwd wat jullie hier over denken!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je kunt ook overwegen om een setje uit V&A over te nemen, IB/SB zijn ook al een klap sneller dan die core2quad, bespaard je weer wat op een nieuw setje.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:04
NinjaTuna schreef op woensdag 02 april 2014 @ 18:09:
Mijn broertje zit op het moment met een systeem wat globaal bestaat uit de volgende basiscomponenten:
[list]
• Intel Q8300 of Q8200
• 4GB DDR2
• HD5850

Vooral van die grafische kaart word je niet echt blij met de nieuwere games op 1080p, maar ik heb ook het idee dat 4GB RAM tegenwoordig toch wel aan de weinige kant is.
Vanuit dit oogpunt dacht ik dat het misschien een idee is om zijn huidige moederbord te verwisselen met eentje die DDR3 eet (die heb ik beschikbaar namelijk) en daar dan 8GB voor te kopen en de GPU te vervangen voor een van de vele 280X'en die voorbij komen in de V&A, omdat mensen stoppen met minen.

De vraag is alleen of de processor op dat moment geen al te grote bottleneck gaat vormen en of het dan dus niet beter is om het hele systeem maar te vervangen met een i5'je uit de haswell generatie (dat zou echter ongeveer twee keer zoveel kosten). Ben benieuwd wat jullie hier over denken!
Het ligt natuurlijk helemaal aan het OS wat je hebt draaien...
Verder geef je sowieso weinig informatie over het systeem.

• NinjaTuna
@NLBUURMAN
Zou ook kunnen, inderdaad.

@bas-r
Wat zou je nog willen weten dan? De vraag is of een Q8200 met een 280X een goed idee is, of dat die processor dat niet bij kan benen en het dus beter is om het hele systeem te verbouwen. Ik wil je best vertellen dat het huidige systeem op Windows 7 draait en dat Win8 evt ook zou kunnen, maar dat lijkt me nauwelijks relevant.

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Een 280x gaat bottlenecken. Pluk anders een videokaart van 70 euro uit de v&a, die gaan niet al te veel gebotleneckt worden (560, 560ti, 650, 7750, 7770).

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-02 12:00

3DDude

I void warranty's

Dat is een lastige.. maar ik zeg beter investeren in een nieuw systeem..

De Core 2 Quad 8300.. is in mijn optiek een beetje een net aan wel - net aan niet verhaal.
Kijk het is geen 6xxx serie, maar je hebt ook nog de 9xxx serie..

Het ligt eruit ook aan wat voor games je broertje speelt? En of die bereid is dat ding te overclocken. (en hoe ver dat mogelijk is natuurlijk)
Maat van mij heeft hem op 3.5Ghz draaien.. dan wordt het ietsje anders. (dan standaard 2.5Ghz)

Be nice, You Assholes :)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Bwah, een HD5850 heeft vooral last van zijn gebrek aan geheugen, net als zijn grote broer de HD5870. Een HD7770 zal niet echt een upgrade zijn ben ik bang.

Een GTX560ti is wel een leuk ding, de HD6950 is ook zeker leuk, met name door hun 2GB aan VRAM.

People as things, that’s where it starts.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Klopt, echte upgrades moet je zoeken in de HD7850, HD6950, GTX560 Ti, GTX660 etc. Dat kaliber en dan met 2GB VRAM. De 280X zit daar nog een stuk boven qua prestaties en ik zou je dan ook aanraden om gelijk het hele systeem te vervangen.

Q8xxx zijn ook matige quadcores wat betreft overklokken door de lage multiplier. Dan zijn Q6600's veel makkelijker door de hogere multiplier.

.

• NinjaTuna
Overclocken zal ik zelf moeten doen en dan zal er eerst ook nog een een andere koeler aangeschaft moeten worden, ik neig dan eigenlijk toch meer naar de aanschaf van een wat moderner systeem.
Qua games: BF3 zal de zwaarste uit het lijstje zijn, maar hij doet ook dingen als Planetside 2, Crysis 1, 2 en 3, Starmade (soort Minecraft in de ruimte, ook in Java dus de optimalisatie is ws niet top) en Star Trek: Online, om maar wat te noemen. Ik geloof dat ie ook bezig is met Metro 2033 en dat is al helemaal een bakbeest van een game.
Een GTX560Ti of HD6950 zou een optie zijn inderdaad, is ook verreweg goedkoper, maar gezien de tijd die mijn broertje besteedt aan gamen verwacht ik dat er wel wat meer vanaf kan.

Een Q6600 heb ik ook, die zit nu in de server hier (beetje zonde, maar geen zin/tijd om hem te verwisselen met iets fatsoenlijkers en mijn ouders vinden het wel prima), het is alleen niet de G0-stepping, dus dat gooit misschien roet in het eten. Desalniettemin weet ik niet of het nou de beste optie is om zoveel tijd te steken om het onderste uit de kan te halen in plaats van de boel compleet te upgraden

Een 280X als upgrade was een leuke makkelijke oplossing geweest, maar als dat zoals jullie al zeggen niet in balans is met de Q8200, dan moet er misschien maar gewoon een nieuwer systeem komen.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een HD6950/HD6970 is nog wel in balans met een Q8200, en draait moderne spellen nog behoorlijk lekker, gewoon een leuk midendkaartje nu, voor een tweedehands low-end prijsje.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-02 08:43

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je hoeft natuurlijk niet gelijk het complete systeem te bestellen. Je kan ook een HD6950 of zelfs die AMD 280X kopen. Vervolgens installeer je die videokaart en kijk je even of de prestaties naar wens zijn. Mocht de processor dan een hele erge bottleneck zijn dan vervang je het setje. De gekochte videokaart kan je weer meenemen naar het vernieuwde systeem.

[ Voor 4% gewijzigd door Bolletje op 02-04-2014 19:36 ]

• NinjaTuna
In ieder geval al bedankt voor het meedenken, er is gekozen voor een refresh. Kaart wordt uit de V&A geplukt (Sapphire R9 280X 3GB Dual-X). Zit alleen nog een beetje met wat ik met de rest van de componenten moet doen.
Mijn broertje wil nog ongeveer 250 euro uitgeven aan een moederbord, processor en geheugen. Hiervoor had ik onderstaande al bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 153,-€ 153,-
1ASRock B85M Pro4€ 52,95€ 52,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 54,54€ 54,54
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,49

Is dat optimaal voor gebruik in games wat ik al eerder noemde of kan het beter? Dan nog een kleine kwestie: er zit nu een XFX 450W voeding in zijn PC, volgens mij moet dat kunnen, maar misschien heb ik het fout?

• NinjaTuna
Wat is de onderbouwing daarbij dan? De eerste link die je geeft komt net wat duurder uit maar presteert waarschijnlijk gelijk en de tweede is nog duurder en biedt minder features en als je het mij vraagt ook minder performance. Ik heb zelf altijd prima ervaringen met ASRock gehad dus ik zie niet waarom dit B85 bord het niet zou zijn?

Verwijderd

Ik zou zelf gaan zoeken voor een tweedehands sandy bridge of ivy bridge setje, performance verschil met haswell is helemaal niet zo groot, je bent goedkoper uit, EN je kan overklokken als je een 2500k/2600k/3570k neemt! Ik heb zelf onlangs voor ~180 euro een 2600k + moederbord overgenomen, is het dubbel en dwars waard.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

ASrock was vroeger bagger, maar is nu volgens mij het budgetmerk van Asus. Overigens heeft eigenlijk ieder merk op een bepaald moment wel slechte planken gemaakt.

Overigens is een tweedehandssetje ook leuk, wat goedkoper en niet veel minder zuinig. Een i5 2500k is een erg leuke stevig overklokbare cpu.

Pagina: 1