Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Beste medeTweakers,

Ik twijfel nog tussen deze twee phones en vroeg me af jullie mij wellicht konden adviseren.
Ik twijfel tussen de z1 compact en de Nexus 5. Deze vergelijking lijkt misschien raar, maar laat ik het even toelichten. Ik wil een abonnement met veel belminuten en ook data als dat kan. Beide telefoons krijg ik gratis bij een abonnement met onbeperkt bellen (en smsen, maar dat doet niemand meer >:) ) en 2 GB data (Vodafone Red). Dit abonnement kost 42 euro (32 euro voor het abo, 10 p.m. voor een telefoon). Mijn huidige telefoonrekening bereikte laatst de laatste paar maanden ongeveer 50 euro |:( dus dit is een vooruitgang.

Nu twijfel ik tussen deze twee phones:
Sony Xperia z1 en LG/Google Nexus 5

Voordelen Sony Xperia z1 (t.o.v. Nexus 5)
+ kleiner (maar gering verschil, ca. 1 cm in hoogte)
+ FM radio (gebruik ik regelmatig)
+ camera
+ waterdicht (is wel een voordeel in mijn geval)
+ uitbreidbaar geheugen
+ nieuwer (voor wat het waard is 8)7 )
+ batterij

Voordelen Nexus 5
+ groter scherm
+ full HD
+ beter scherm
+ updates 'gegarandeerd'
+ 32 GB ingebouwd (in de versie die ik wil nemen)
+ minder ruimte om t scherm heen
+ draadloos opladen(?)

Objectief gezien neig ik naar de z1 compact, omdat ik waterdichtheid en radio (veel in de trein) wil. Echter, gevoelsmatig ( 8)7 ) heb ik sinds ik de Nexus 5 in handen heb gehad een beter gevoel (vind het iets mooier) daarbij, alleen is het ontbreken van de FM radio wel echt een nadeel (ik begreep dat ik eventueel met rooten dat kon omzeilen, maar daar zit ik niet zo heel erg op te wachten).
Ik begreep verder ook dat de xperia z1 compact enigzins gevoelig is (voor krasjes en zo) omdat deze ook een achterkant van glas heeft, de Nexus 5 heeft dat niet.

Ik twijfel nog tussen deze twee telefoons en vroeg me af of iemand mij misschien kan adviseren. Zie ik bij de bovenstaande afweging iets over het hoofd?

Alvast bedankt!

Leo23

Update: ik kwam dit tegen, daaruit zou op te maken dat de Sony een betere prestaties levert:
http://phonerocket.com/sm...eria-Z1-vs-Google-Nexus-5

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 16:22 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:06

Bolletje

Moderator Harde Waren
Die betere prestaties komen vooral omdat de Z1 Compact een lagere schermresolutie heeft. Dan stijgt bijv. de FPS in een benchmark als beide toestellen dezelfde SoC hebben (in dit geval de Snapdragon S800).

Heb je de Z1 Compact ook al in je handen gehad? Misschien zou je dat eerst kunnen doen in een winkel. Ik ben zelf Nexus 5-gebruiker van het eerste uur en ben ik tot nu toe nog erg tevreden over.

Je kan trouwens ook radio streamen via je dataverbinding. Ik weet niet of dat een optie is?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie (en de review). Als ik het goed begrijp zijn de prestaties eigenlijk vergelijkbaar maar scoort de Sony hoger, omdat deze minder pixels heeft.

Heb ze beide in handen gehad (de z1 compact in van die winkels met zo'n block aan de achterkant, dus niet ideaal). Qua gevoel leek de Nexus iets prettiger te liggen. Voordat ik de Nexus bij een vriend had geprobeerd, was ik zeker over de z1 compact, maar ik twijfel nu toch. Het ontbreken van de radio is voor mij echt een minpunt. Ik zit nogal veel online, verbruik genoeg (alhoewel ik met de UPC spots misschien iets ga uitsparen), dus streamen van radio/muziek is daardoor niet zo handig. Nog even een twijfel op dat gebied dus, ik vermoed dat er geen app bestaat om dat euvel te verhelpen.

Een andere optie die ik me bedacht was om 16G variant te nemen, die zou me (bij bijbetaling van 60 euro) ongeveer 32 p.mnd. kosten, wat de Nexus dan weer aantrekkelijker maakt, daardoor spaar ik zo'n 180 euro uit, waarmee ik vast een leuke mp3speler met radio kan vinden). Maar ik twijfel nog eventjes...
Ben ook daarnaast bang dat 16GB over twee jaar bezien te weinig zal zijn, maar dat weet ik niet.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

wireless: Nexus 5: 4 maanden later. zou ik ook even doornemen

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:06

Bolletje

Moderator Harde Waren
Dus als je voor de Nexus 5 16GB gaat kost het je eigenlijk 180 euro minder dan een Nexus 5 32GB of Z1 Compact?

Nexus 5 16GB: 24*32 + 60
Nexus 5 32GB: 24*42
Z1 Compact: 24*42

Correct?

Dan sowieso voor een Nexus 5 16GB gaan, vind ik. 16GB meer is geen 180 euro waard en de Z1 Compact biedt naar mijn mening ook niet voor 180 euro aan extra waarde.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Sterker nog; ik vind de Z1 helemaal geen meerwaarde bieden. Het scherm heeft een lagere resolutie, ik vind hem minder fijn vasthouden, minder mooi en ik houd wel van een grote telefoon.

@Frozen: Over de dingen waar Stijn daar over schrijft heb ik geen last van. Mijn Nexus 5 is nog steeds even snel als sinds ik hem heb en 16GB vind ik genoeg. Dat de camera minder goed is van de Nexus 5 dan van andere smartphones vind ik niet zozeer een nadeel. Als ik goede foto's wil maken gebruik ik daar wel een DSLR voor.

Dat het scherm snel krast verschilt ook wel per gebruiker. Bij de ene krast het scherm heel erg snel, bij de ander wat minder snel, of zelfs niet. En je kan ook nog altijd een screenprotector over het scherm leggen (en hem in een hoesje doen).

In ieder geval; ik vind de Nexus 5 een erg snelle en goede smartphone en zou hem eigenlijk wel aan iedereen aanraden. :)

[ Voor 7% gewijzigd door peakrever op 02-04-2014 19:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
@Frozen, bedankt, net gelezen!
Bolletje schreef op woensdag 02 april 2014 @ 18:32:
Dus als je voor de Nexus 5 16GB gaat kost het je eigenlijk 180 euro minder dan een Nexus 5 32GB of Z1 Compact?

Nexus 5 16GB: 24*32 + 60
Nexus 5 32GB: 24*42
Z1 Compact: 24*42

Correct?

Dan sowieso voor een Nexus 5 16GB gaan, vind ik. 16GB meer is geen 180 euro waard en de Z1 Compact biedt naar mijn mening ook niet voor 180 euro aan extra waarde.
Bedankt voor je reactie! Ja, dat is het ongeveer. Het verschil is inderdaad fors, 16GB rechtvaardigt inderdaad 180 niet. Ik vrees alleen dat 16GB misschien op den duur te weinig zal? Ik vind het niet uitbreidbaar zijn van het geheugen enigzins "eng". Zijn jullie in de praktijk weleens daar tegen aangelopen?

@Arthur-M: bedankt. Ik begrijp dat je erg tevreden bent over de Nexus 5, dat hoor ik ook van iedereen. Alleen niet in vergelijking met de xperia z (die toch ook enkele voordelen heeft).

Nog altijd een lastige keuze ;)

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Verwijderd schreef op woensdag 02 april 2014 @ 19:48:

[...]

Bedankt voor je reactie! Ja, dat is het ongeveer. Het verschil is inderdaad fors, 16GB rechtvaardigt inderdaad 180 niet. Ik vrees alleen dat 16GB misschien op den duur te weinig zal? Ik vind het niet uitbreidbaar zijn van het geheugen enigzins "eng". Zijn jullie in de praktijk weleens daar tegen aangelopen?

@Arthur-M: bedankt. Ik begrijp dat je erg tevreden bent over de Nexus 5, dat hoor ik ook van iedereen. Alleen niet in vergelijking met de xperia z (die toch ook enkele voordelen heeft).
Ik weet niet wat jij precies met je telefoon wil gaan doen, maar ik heb in ieder geval genoeg aan 16GB. Ik heb dan ook geen grote muziekcollectie en kijk ook geen films op mijn telefoon. Als je dit wel hebt/doet, dan raad ik sowieso een 32GB telefoon aan, of eentje die je kan uitbreiden met een sd kaart.

Wat bedoel je trouwens met: 'Alleen niet in vergelijking met de Xperia Z'?

Verwijderd

Topicstarter
Films kijken doe ik er niet echt, of het moet streamen zijn (via Netflix), maar dat hoeft dus niet opgeslagen te worden ;) Muziek enigzins, maar in huis vooral ook streamen (Spotify).
Enige waar ik dus mee zit is radio voor op de fiets, maar dat rechtvaardigt geen 180 euro denk ik. Dan kan ik er nog een appart een motorol G voor erbij kopen (bij wijze van).
Waar ik bang voor ben is dat apps steeds groter, ik gebruik veel apps en dan als ze steeds groter worden loop je tegen beperkingen aan (kleine nachtmerrie vroeger mee gehad, op de zte balde, maar die had maar 512 MB, dus misschien geen faire vergelijking).
Kan ik concluderen dat we de komende twee jaar genoeg gaan hebben aan pak em beet 12 GB voor apps (veel apps met hun data erbij)?
Dan zou ik nog (iets minder dan) 4GB hebben om nog data erbij op te slaan.

Met dat in vergelijking met z1 bedoelde ik dat ik niemand ken die zowel de z1 compact als de nexus had, dus op die manier kan adviseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 21:53 ]

• Xaero
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:16
Heb nu een kleine twee maanden mijn nexus 16gb. Ik zat eerst ook met het idee om de 32gb te halen maar het prijsverschil en de mediamarkt dagen zorgden er voor dat ik toch voor de 16gb ben gegaan.

Moet eerlijk zeggen dat ik eerst ook dacht 'nee, dit gaat nooit passen'. Heb redelijk wat Spotify playlists op m'n telefoon maar tsja. Geheugen is er ook om gebruikt te worden. Heb nog 2gb vrij, en als hij helemaal vol zit ga ik wel weer dingen wissen :+. Het heeft geen zin om telkens 6gb vrij te houden.

Aan apps heb ik geen 12GB nodig.. Ik heb redelijk wat apps en heb +/- 3.5GB aan apps excl. Spotify

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, op zo'n reactie zat ik een beetje te wachten ;)

Ok, dan is het volgens mij wel prima!
Ik ga voor de Nexus! Bedankt voor al jullie hulp!

Edit: net besteld, ik krijg em morgen! :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2014 22:47 . Reden: Keuze gemaakt ;) ]

Pagina: 1