Prijsverschil 8 core AMD vs Intel processoren?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:59
http://tweakers.net/categ...BkWWKOklW0komhhYVSbG1tLQA

Als ik op processoren zoek, en met name 8 core processoren, dan zie ik een enorm prijsverschil tussen Intel en AMD processoren. De AMD's zitten zo tussen de 100 en 200 euro terwijl de Intels gewoon tussen de 1000 en 3000 euro zitten.

Waar zit dit verschil em nu in? Het zijn in alle gevallen toch 8 core processors?

Mijn YouTube Channel

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

de Intels zijn echt 8-cores, de AMD's zijn in feite 4 modules van 2 cores die hun Cache-geheugen delen. de Intels zijn dus over 't algemeen wel sneller. afhankelijk van de toepassing kun je de 8320/8350 vergelijken met de prestaties van een i5, en soms komen ze in de buurt van een i7 4770. de 6-cores van intel steken daar toch wel een stukje boven.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• robin15243
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-01 19:10
De 8 cores van AMD zijn in multi-threaded applications (waarbij dus alle cores worden gebruikt), vergelijkbaar met een i7. In single-threaded applications (waarbij dus maar 1, 2 of 3 cores worden gebruikt) zijn de AMD units langzamer dan een i5.

Je moet je dus afvragen waarvoor je je computer nodig hebt. Videobewerking heeft baat bij een i7/AMD 8core, maar gaming (en heeeel veel andere dingen) hebben baat bij een i5 (of i7).

Ga je nog een stapje hoger, dan kom je bij de echte 6 cores aan van Intel. Deze zijn monstertje snel. Daarboven weer heb je de 8 cores van Intel, maar die zijn nog niet bestemd voor consumenten. Haswell-extreme wordt pas de eerste echte 8-core voor consumenten, en is naar verwachting veel sneller dan welke i7 of AMD 8 core dan ook.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:59
Dan is dat ook weer duidelijk. Ik gebruik m'n computer relatief meer voor gaming dan voor videobewerking.

Vroeg of laat moet ik toch een keer m'n bijna 7 jaar oude Core2Quad Q6700 2,66ghz processor vervangen, dus is het goed te weten wat de huidige processoren kunnen en wat hun specificaties exact inhouden.

Mijn YouTube Channel

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Ik zou ook eens wat benchmarks opzoeken.