Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb hier een nieuwe monitor staan, een Dell U2413. Dit zou een behoorlijk goede monitor moeten zijn, en ik wil hem graag goed instellen, zonder met calibraties aan de gang te gaan.
De toepassing waarvoor juiste kleuren het belangrijkste zijn, is fotobewerking in Photoshop Elements, en eenvoudig DTP in Scribus. Ik Windows 8.

Op de standaardinstelling (volgens het calibratierapport dat er bij zit is dit ca. 6500k) vind ik de kleur (met name wit) nogal blauw/paars. Ook als ik op de monitor het kleurbeheer op [Color temperature] -> [6500K] instel, is hij hetzelfde. Wanneer ik 5700K kies, lijken de kleuren mij veel beter.

Ik heb vast ergens een instelling verkeerd.

Hieronder de windows-instellingen:
Colour Management - Device

Advanced Colour Management

Als iemand een goede tip heeft, hoor ik het graag!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gwannoes schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:51:
ik wil hem graag goed instellen, zonder met calibraties aan de gang te gaan.
:?
Wat versta jij dan onder kalibraties?

Hoe jij de kleuren op het scherm ziet hangt ook af van het omgevingslicht in de ruimte waarin de monitor staat en van waar je eerder naar hebt gekeken. Als je geen kalibratietools hebt is de beste manier om een goede print te hebben van een kalibratiekaart (waarop de kleuren dus waarheidsgetrouw zijn geprint) en je monitor dan zo in te stellen dat de afbeelding van dezelfde kaart op de monitor zoveel mogelijk overeenkomt met de print. Zitten er niet gewoon knoppen op de monitor zelf waarmee je de primaire kleuren onafhankelijk van elkaar kunt instellen?

Als je niet aan een goede print kunt komen kan je het ook op het oog proberen. kleine kans dat het dan perfect wordt, maar je zult in ieder geval meer in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
6500 K is best blauw, maar vrij standaard bij monitoren. Papier is meestal rond de 5000-5500 K. Leen of koop een keer een scherm calibrator van bijv. X-Rite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-08 21:23

Gwannoes

Solderen moet je leren

Topicstarter
De U2413 is factory-calibrated (met certificaat), en volgens de review op TFTCentral komt dat redelijk in de buurt van de juiste waarden.
Omdat ik een ongetraind oog heb, lijkt het mij niet nuttig met calibrators aan de slag te gaan; als het maar in de buurt komt van wat het moet zijn.
En zo zijn er meer zaken die niet 100% in orde zijn; ik zit bijv. ook pal naast het raam.

Maar ik begrijp van Pagefault dat 6500K best blauw is, dus misschien doe ik helemaal niets fout qua instellingen, en moet ik gewoon wennen aan dat ik eindelijk eens een goede monitor heb ;-)

Is het dan heel eigenwijs als ik zeg: Wanneer ik gewoon zit te browsen of the Officen, zet ik hem gewoon op 5700k omdat ik dat mooier vindt? Dus dat ik hem alleen voor fotobewerkingen etc. op 6500 zet?

Hmmz, hier komt dus m'n sig