Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Weet iemand wat dit is?

Pagina: 1
Acties:

• bapemania
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-10 16:51
Kan iemand mij vertellen hoe de onderstaande aansluiting heet? We zitten hier in een gebouw waar de Belastingdienst kantoor heeft gehad, waar geen UTP loopt, en het dus mooi zou zijn als we voor de 50+ vertrekken dit systeem weer werkend kunnen krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.redeamer.nl/gekkeaansluiting.jpg

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:34
Token Ring

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 17:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

This footer is intentionally left blank

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is, zoals hierboven, een Token Ring aansluiting. Je kunt er 100mbps ethernet over doen middels speciale verloopkabeltjes.

netwerkwinkel.com zegt die te kunnen leveren als je ze belt.

[ Voor 20% gewijzigd door CyBeR op 02-04-2014 15:02 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:57

mrsar

waar een sar is,is een wodka

token ring inderdaad,net 6 maanden terug dit uit het laatste gebouw gesloopt.dat was ondertussen ethernet over hetzelfde systeem met vage opzet stukken vanaf dit hierboven naar utp die altijd kapot gingen omdat iedereen er tegenaan liep/schoof.

en switches kunnen het minder grappig vinden daar de connectie in mijn herinnering een soort van kortsluiting maakt en het lijkt dat de verbinding hapert als je spanningtree aan heb staan (dacht ik)

Blij dat het weg is,het laatste stuk wat over was van de OS2/warp tijd binnen de fabriek

@hierboven : Volgens mij is de snelheid erg afhankelijk van zowel de connectors danwel de bekabeling/hubs in de muur,maar dat weet ik even niet zeker meer. bij ons was de max iig 16mbps

[ Voor 23% gewijzigd door mrsar op 02-04-2014 15:12 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 02 april 2014 @ 14:59:
Dat is, zoals hierboven, een Token Ring aansluiting. Je kunt er 100mbps ethernet over doen middels speciale verloopkabeltjes.
Maar token ring is een ring-topologie (twin coax waarschijnlijk), dus die 100mbps zal dan wel een shared bus worden ? 1 groot collision domain met navenante performance ?
Overigens is token ring netwerk volgens mij al meer dan 10 jaar geleden uitgefaseerd bij de belastingdienst, mogelijk dat er bij kleinere kantoren langer gebruik van gemaakt is, maar ik denk toch dat dit spul zijn economische levensduur al lang overschreden heeft.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:59

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Toch kom je het nog vaker tegen dan je lief is.. Ik ken een landelijke retailketen welke nog vrolijk hierop draait... 1 tikje tegen de converter = switchport in errdisable :D the horror :)

www.google.nl

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

u_nix_we_all schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:09:
[...]

Maar token ring is een ring-topologie (twin coax waarschijnlijk), dus die 100mbps zal dan wel een shared bus worden ? 1 groot collision domain met navenante performance ?
Je passed een enkel token door naar de volgende dat verklaard ook gelijk de max lage snelheid ongeveer.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mrsar schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:04:
en switches kunnen het minder grappig vinden daar de connectie in mijn herinnering een soort van kortsluiting maakt en het lijkt dat de verbinding hapert als je spanningtree aan heb staan (dacht ik)
Niet alle switches vinden dat even lollig inderdaad. Cisco geen probleem (wel rare shit als je grafieken maakt van je interfaces), HP gaat ervan over de zeik.

Overigens: dit geldt alleen als je een kabel hebt waar aan de kant van de ICS connector niks op aangesloten is. Die connector sluit in dat geval namelijk tx en rx kort. Dat kun je met een beetje klooien wel eruit slopen als je wilt.
@hierboven : Volgens mij is de snelheid erg afhankelijk van zowel de connectors danwel de bekabeling in de muur,maar dat weet ik even niet zeker meer. bij ons was de max iig 16mbps
Met token ring ja, maar als je Type 1A bekabeling hebt is dat goed genoeg om Fast Ethernet over te doen. (Sterker nog, het is iets beter dan cat5 dus de lengte mag iets hoger zijn.)
u_nix_we_all schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:09:
[...]

Overigens is token ring netwerk volgens mij al meer dan 10 jaar geleden uitgefaseerd bij de belastingdienst, mogelijk dat er bij kleinere kantoren langer gebruik van gemaakt is, maar ik denk toch dat dit spul zijn economische levensduur al lang overschreden heeft.
Token Ring is logisch gezien een ring ja, maar omdat dat praktisch superkut is om aan te leggen is 't fysiek een sternetwerk. De ring wordt geregeld door de bekabeling zelf te laten loopen als er niks is aangesloten en middels de hierboven gelinkte MAUs.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:10:
[...]

Je passed een enkel token door naar de volgende dat verklaard ook gelijk de max lage snelheid ongeveer.
Oh, ja, het blijft natuurlijk token ring, ethernet zit een laagje daarboven
Collisions zal het probleem dus niet zijn

[ Voor 6% gewijzigd door u_nix_we_all op 02-04-2014 15:14 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• mrsar

mrsar

MisteRMeesteR schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:10:
Toch kom je het nog vaker tegen dan je lief is.. Ik ken een landelijke retailketen welke nog vrolijk hierop draait... 1 tikje tegen de converter = switchport in errdisable :D the horror :)
Dat is de reden dat ik zo blij ben dat het hier weg is nu,op een gegeven moment ging alles van de switches naar het netwerkteam,en wij mochten niets meer....na 2 maanden werden ze er zodanig gek van dat we weer rechten kregen op de switches :+

@ cyber thanks,begint weer een beetje te dagen :P uit het oog uit het hart he

[ Voor 6% gewijzigd door mrsar op 02-04-2014 15:16 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

u_nix_we_all schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:13:
[...]

Oh, ja, het blijft natuurlijk token ring, ethernet zit een laagje daarboven
Nope, op dezelfde laag.. Ethernet / TokenRing / VG-AnyLan.. allemaal laag 2.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

MisteRMeesteR schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:10:
Heb je wel die clipjes erop zitten dan? De kapjes die je gebruikt om 'm af te dekken als er niks in zit kun je in de zijkant schuiven, zodat je ze quasi-lockt. Dan gaan ze een stuk moeilijker los.

Afbeeldingslocatie: http://www.mcamafia.de/mcapage0/tr_plug1.gif
rechtsbovenin.

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeR op 02-04-2014 15:18 ]

• mrsar

mrsar

CyBeR schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:17:
[...]

Heb je wel die clipjes erop zitten dan? De kapjes die je gebruikt om 'm af te dekken als er niks in zit kun je in de zijkant schuiven, zodat je ze quasi-lockt. Dan gaan ze een stuk moeilijker los.

[afbeelding]
rechtsbovenin.
als ze er met een stoel tegenaan rammen is het alsnog kapot hoor :P
Heb hier nog steeds redelijk wat van die troep liggen

[ Voor 5% gewijzigd door mrsar op 02-04-2014 15:20 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja met brute force is alles wel kapot te krijgen natuurlijk :P

* CyBeR heeft 't spul niet meer nodig; vorig gebouw had wel wat ingebouwd nog. Ik geloof dat ik nog twee of drie van die converters achtergehouden heb voor de zekerheid maar meer niet.

[ Voor 61% gewijzigd door CyBeR op 02-04-2014 15:22 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik weet wel dat er bij ons indertijd stekkers op zaten waar een UTP kabel aan hing, die in een ethernet kaart ging.

Lijkt me overig simpler er eentje open te schroeven, kijken wat voor kabel erheen gaat, en er een tradionele UTP RJ-45 plug op zetten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bapemania
Wij zitten hier op een heel groot terrein waar gelukkis bijna overal CAT6 door de RUG is neergelegd een aantal jaren terug, alleen de etage waar de Belastingdienst zat werkte met dit systeem, en we moeten het zo kosteneffectief mogelijk van internet voorzien, sowieso ben ik blij te horen dat Cisco switches hiermee overweg kunnen, want die gebruiken wij hier ook.

• mrsar

mrsar

echt...doe de kleine investering om gewoon utp overal in te rammen en haal dit weg.Dat maakt het zoveel beter

[ Voor 7% gewijzigd door mrsar op 02-04-2014 15:23 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Let wel dat als je zo'n kabel aansluit en er zit niks aan de ICS connector (die dus vervolgens Rx en Tx kortsluit), dat je op je switch altijd een link ziet.

Als je dat wilt voorkomen moet je die connectors dus even modden om het bruggetje wat die kortsluiting regelt eraf te halen. Daarna is 't voor je switches ook niks speciaals meer trouwens. (En daarna is 't onbruikbaar voor Token Ring maar da's aannemelijkerwijs minder boeiend.)

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:52

kraats

Ik rol

Het staat wel in de post van CyBeR, maar is een beetje ondergesneeuwd. Het is dus geen TokenRing connector maar een ICS (IBM Cabling System volgens mij) connector. Daar werd vrijwel altijd TokenRing over heen gedraaid, maar je kunt ze ook beperkt voor ethernet gebruiken

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• bapemania
overal UTP neerleggen is duur, het gaat om een gebouw van 100 meter lang met 50 vertrekken, dat gaat teveel manuren (geld) en materiaal kosten, het is ook maar voor 5 jaar.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Je ziet ook steeds meer omgevingen compleet op wireless netwerk draaien. Met goede accespoints kun je wellicht ook een heel eind komen. Hoewel die dingen natuurlijk ook weer netwerkkabels nodig hebben.

• bapemania
we gaan eerst proefdraaien met ICS->UTP als dat werkt zijn we +/- 10x zo goedkoop uit dan wanneer we overal UTP moeten neerleggen.

• Vicros
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-11 14:11
Vervolgens heb je een internet lijn die niet volledig gebruikt kan worden omdat je op dit oude systeem zit , gebruikers die vervolgens klagen over de snelheden en zoals eerder al aangegeven, de aanschaf van tig reservekabels. Ik had het wel geweten , of overal wifi of gewoon netjes UTP laten trekken door een bedrijf.

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

mrsar schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:23:
echt...doe de kleine investering om gewoon utp overal in te rammen en haal dit weg.Dat maakt het zoveel beter
Dit dus, kan je altijd nog 1 Gbps ergens gebruiken. Al is het maar op enkele plekken.....

[ Voor 6% gewijzigd door AW_Bos op 02-04-2014 15:51 ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

leuk_he schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:21:
Ik weet wel dat er bij ons indertijd stekkers op zaten waar een UTP kabel aan hing, die in een ethernet kaart ging.
Tokenring heb je ook als RJ45 weet je zeker dat het ethernet was ?
Ben wel blij dat ik al héél lang van al die lam/cau meuk af ben ;) Overigens was 115Mbit tokenring (buiten heel duur) wel zeer snel.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DukeBox schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:32:
[...]

Ja, want de drivers van de PC's wist ik wel van alles van af(dos: lanmananger). Maar hoe het in de muur in elkaar zat wist ik toen niks van.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

leuk_he schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:43:
Ja, want de drivers van de PC's wist ik wel van alles van af(dos: lanmananger).
Blijkbaar niet.. want die kon je voor zowel tokenring, ethernet als vganylan gebruiken. Afhankelijk van de fabrikant (microsoft, ibm of lantastic) was er wel een ander ondersteunings 'gebied' qua hardware.
Verder was lanmanager een protocol manager (met name netbui) en dat speelt zich dus op een andere osi laag af.

• dion_b
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

DukeBox schreef op woensdag 02 april 2014 @ 16:32:
[...]

Ben wel blij dat ik al héél lang van al die lam/cau meuk af ben ;) Overigens was 115Mbit tokenring (buiten heel duur) wel zeer snel.
Idd, zeker als je het vergelijkt met 100Mb Ethernet over hubs, dus met shared collision domain. Dat was destijds directe concurrent en was bij point-to-point marginaal sneller dan TR, maar zodra je collisions ging krijgen kelderde Ethernet. Token Ring had geen last van collisions (tgv token passing) dus daalde performance hooguit liniair.

Doodsteek voor TR was enerzijds het feit dat IBM het te proprietary en duur hield, anderzijds dat Ethernet switches zodanig in prijs zakte dat alle verbindingen point-to-point werden en je dus geen last meer had van de nadelen van Ethernet.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1