ssd niet herkend, en hoe stel ik raid0 in op 2 ssd

Pagina: 1
Acties:

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-12-2025
Hallo,

Ik heb een nieuwe pc gebouwd met een gigabyte z87-hd3 mobo en twee samsung evo 840 250gb ssds. Ik heb beide ssds op de sata600 poorten gezet (0 & 1) beide worden niet herkend in de bios en in windows 7 installatie. Dat is dus nu nr 1 probleem. Ik heb geen andere schijven bij deze pc en alleen een windows 7 op mijn laptop om evt drivers op een usb te zetten.
Als ze worden herkend wil ik graag de schijven in raid 0 (striping) zetten maar weet niet hoe dat moet :p

Bedankt voor jullie antwoorden!

Gigabyte ga-z87-hd3
Core i7 4770k
32gb ram corsair vengeance 4x
Msi gtx760 hawk
2x samsung evo 840 250gb
Windows 7 home edition legale cd

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:19

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verdacht. Hebben ze allebei datakabeltje en stroom gekregen van je? Normaal gesproken kun je in de BIOS namelijk alles zien wat aangesloten is, op voorwaarde dat het correct is aangesloten ;) Vooropgesteld dat je alle kabels hebt aangesloten zie ik geen reden waarom je SSD's niet herkend zouden worden.

Heb je wellicht nog een schijf slingeren die je aan kunt sluiten, om te proberen of dat wel werkt? Anders kun je eventueel nog een SATA poort proberen op je moederbord.

Overigens, vanaf pagina 57 in de manufacturers opinion staat keurig beschreven wat je eventueel in de BIOS/uefi aan moet passen om raid te kunnen instellen.

[ Voor 106% gewijzigd door Pixeltje op 02-04-2014 14:47 ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Krahk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19-12-2025
voor diegene die met eenzelfde probleem zitten, ik heb alle kabels er uit en er weer in gedaan en ze degelijk aangedrukt, meteen heb ik ook de bios geüpdate.

Wonderbaarlijk genoeg deed dit t m. Raid heb ik kunnen instellen via het speciale raid menu dat op het moederbord zit nadat ik in de bios zelf RAID aan heb gezet. Het speciale raid menu open je op een soortgelijke manier als je bios, welke toets dit is staat in de handleiding.

Edit: ik had twee schijven die beide 232gb vrij hadden. Bij het instellen van de Raid0 heb ik als volume grootte dan ook 232 ingevuld en niet 464gb. Of dit juist is, ik heb geen idee. Misschien kan iemand mij daar wat meer over vertellen.
Bedankt voor je reactie, daar door is het allemaal gelukt ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Krahk op 07-04-2014 17:29 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Ik adviseer je eens in te lezen over RAID-0, wat het doet, hoe het in elkaar zit, en vooral de risico's die erbij komen.

Uitgaande van je vraag over de capaciteit merk ik namelijk al dat je geen flauw idee hebt wat je aan het doen bent en waarvoor je het aan het doen bent.

[ Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 07-04-2014 17:36 ]