Airconditioning van auto reinigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:25
Mijn airco stinkt als ik deze inschakel, waarschijnlijk is de verdamper vies. Er is in de tussentijd al een nieuw interieurfilter geplaatst, wat geen effect heeft gehad op de stank bij inschakelen van de airco. Het gaat om een Peugeot 207 met een handbediende airoconditioning.

Heeft iemand ervaring met het zelf reinigen van de airco? Is dit eenvoudig zelf te doen en zijn er goede middelen particulier verkrijgbaar? Ik las namelijk dat er maar een beperkt aantal middelen biociden bevatten die de bacteriën en schimmels daadwerkelijk aanpakken. Ik zou graag wat advies en hulp rond dit onderwerp willen.

Een andere optie is om het door de Peugeotgarage te doen, kost 40 euro, maar levert weer gedoe op met auto wegbrengen en halen. Mocht het zelf te doen zijn, dan kies ik liever daar voor :)

Alvast bedankt! :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
Deze al gezien: http://www.peugeot207club...22215e2baaee9012ff3d6f238 ?

Spuitbus in je auto zetten, airco op recirculatiestand en dan een poosje laten draaien.

Kijk ook goed of je parafaan (plastic onder raam/bovenstuk motorkap) schoon is. Zulk soort plekken willen nog wel eens bladeren blijven liggen, die dan gaan rotten omdat ze nat blijven. Ik weet niet waar je 207 z'n lucht aanzuigt, maar bij een Renault Espace zoog hij bij het voorscherm z'n lucht aan, en daar zaten toenrotte bladeren. Dat rustig schoongemaakt (met tuinslang voorzichtig doorspuiten) en dat scheelde al een hoop.

En vlak voordat je thuis bent (minuut of 5 a 10) de airco uitzetten zodat de verdamper tijd heeft om te drogen.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:17
Inderdaad zo'n spuitbus van Forté bv.

En verder je airco wat vaker gebruiken (ook als het niet warm is) en tijdig uitzetten weer.
Door continue gebruik elimineer je eigenlijk ook die vieze luchtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat deed ik bij mijn vorige auto dus ook, maar de huidige auto heb ik vorig jaar september gekocht en door die stank dus de airco niet/nauwelijks gebruikt :) Nu het weer warmer wordt is het toch wel fijn als die gewoon geurvrij ingeschakeld kan worden. Ik had zelf al even gezocht naar die forté reiniger, maar nog geen shop of iets dergelijks gevonden waar je die als particulier kunt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedive
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:40

Freedive

] Ken sent me _

Via deze site kun je dealers zoeken; http://www.schoneairco.nl/

Edit: zucht..das dus een formulier invullen en afwachten... :F
Hebbes: http://www.autocentrumdui...ir-conditioner-producten/

[ Voor 58% gewijzigd door Freedive op 02-04-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schrammetje
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik heb zo'n spuitbusje ooit eens gebruikt, werd er niet bepaald beter van :|

Zelf e-liquid mengen? -> www.MaakjeSmaak.nl!
Geef ook eens E-liquid cadeau!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:17
Meestal kun je die ook gewoon bij een garage zelf kopen. Daar kocht ik de mijne iig destijds.
Werkte bij mij wel, maar dan moet je wel de airco goed blijven gebruiken.
Het is inderdaad geen continue fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb een keer van AutoGlym een spuitbus leeggespoten in de auto. Deze bevat o.a. citroenzuur wat al veel micro-organismen dood. Doe dat wel samen met het vervangen van je filter, anders krijgt de stank kans om in het filter te trekken en ben je het voordeel alsnog kwijt.

Verder wat hierboven is gezegd, regelmatig de airco gebruiken, ook als je het vanwege de temperatuur niet nodig vindt. Ik heb hem altijd aanstaan, behalve als ik met m'n cabrio open rij. Maar goed, bij mij is het ook een vol-automatische airco.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 00:29
deepbass909 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:28:
Ik heb hem altijd aanstaan, behalve als ik met m'n cabrio open rij. Maar goed, bij mij is het ook een vol-automatische airco.
Merk je dat niet aanzienlijk terug in het verbruik, ondanks dat het volautomatische airco is?

/sorry Rick dat ik ff offtopic ga ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Mevius op 02-04-2014 13:36 ]

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dat van maandelijks de airco laten lopen weet ik :) alleen door de geur heb ik dat bij deze auto niet gedaan, is sinds aanschaf reeds zo. Ik kon deze winter prima door komen zonder airco, maar nu het lekker weer wordt is even de airco aan wel fijn :) ook in de herfst met beslagen ruiten scheelt het enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je kan doen is een ozongenerator huren. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

NoepZor schreef op woensdag 02 april 2014 @ 11:42:
Een andere optie is om het door de Peugeotgarage te doen, kost 40 euro, maar levert weer gedoe op met auto wegbrengen en halen. Mocht het zelf te doen zijn, dan kies ik liever daar voor :)

Alvast bedankt! :)
Dat duurt echt niet heel lang, als ze dat niet kunnen doen terwijl je wacht is het echt een idiote toko.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 18:05

dodo79

witte dikke tonnie

simpel en goedkoop:

met warme draaiende motor airco aanzetten en de temperatuur in de auto op max zetten.
half uurtje motor stationair laten draaien, en weg is de stank.

Werkt perfect hier

getest bij een seat Leon en honda insight

[ Voor 14% gewijzigd door dodo79 op 02-04-2014 20:44 ]

omdat het kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:17
De Euromaster heeft nu 50% korting op de airco servicebeurtjes. Een volledige airco beurt ben je €60 voor kwijt..
Airco service en fris
Functioneert uw airco minder goed in uw auto dan dat u gewend bent en ruikt het muf in uw auto? Dan is een combinatie van airco service/airco desinfectie aan te bevelen. Euromaster heeft gecertificeerde monteurs om deze airco onderhoudsbeurt deskundig en effectief uit te voeren. Voor de zekerheid kunt u vooraf een airco diagnose laten uitvoeren.

Uw auto airconditioning geïnspecteerd en gereinigd
- Alle airco-onderdelen worden gecontroleerd
- Koudemiddel wordt ververst
- Filters en filterdrogers worden gecheckt
- De airco wordt met droge stikstof afgeperst
- Vocht wordt verwijderd

Met de servicebeurt wordt uw complete auto airconditioning systeem getest op functioneren. Hier bovenop wordt het volledige leidingensysteem gedesinfecteerd en zodanig behandeld dat schimmels en bacteriën minder kans krijgen. Wel zo prettig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:59

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mevius schreef op woensdag 02 april 2014 @ 13:31:
[...]

Merk je dat niet aanzienlijk terug in het verbruik, ondanks dat het volautomatische airco is?

/sorry Rick dat ik ff offtopic ga ;).
Nope, het verbruik is niet noemenswaardig hoger of lager als de airco aan of uit staat. Nu helpt het natuurlijk dat boven de 20 graden bij droog weer de kap open gaat en airco uit, juist de momenten dat normaal de airco het hardst moet werken.

@tip van Euromasters
dat is wel een goede, ik wil eigenlijk al 2 jaar m'n airco laten bijvullen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Die stank die je ruikt komt waarschijnlijk doordat er bacteriën in de airco groeien. Enige manier om daar vanaf te komen is om de airco te laten reinigen. Die reinigingsmiddelen worden op dezelfde manier als het gas door het systeem van de airco gespoten en doden alle aanwezige bacteriën.

Mijn advies is om dit te laten doen door je garage of een aircoboer. Je moet ook oppassen met het gas wat al in je airco zit, dat is niet gezond om in te ademen. Je kan het beter aan pro overlaten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
CMD-Snake schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 13:04:
[..]
Die reinigingsmiddelen worden op dezelfde manier als het gas door het systeem van de airco gespoten en doden alle aanwezige bacteriën.
[..]
Eh nee, zo zit het niet helemaal.

Zie ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.carguide.be/guide-auto-autogids/wp-content/uploads/2013/06/airco.gif
Beetje slecht leesbaar helaas
Hoe werkt airco?
Instromende (warme) buitenlucht word door de airco afgekoeld. De airco van de auto bestaat uit een gesloten systeem waarin, onder druk een koudemiddel circuleert. De werking van de airco is gebaseerd op een natuurkundig principe; door de verandering van druk kan de temperatuur worden beïnvloed.

•Een compressor: deze verplaatst het (lage druk) gasvormige koudemiddel naar de condensor (hoge druk).
•Condensor: het opgewarmde koudemiddel wordt door de condensor gepompt. Hier staat deze zijn warmte af aan de rijwind of middels een fan. Door de temperatuurdaling wordt het middel vloeibaar.
•De filterdroger: deze verwijdert vuil en vocht uit de te koelen lucht.
•Het Expansieventiel: het vloeibare koudemiddel in de auto van de airco staat nog steeds onder hoge druk en stroomt naar het expansieventiel. Deze reduceert de druk door een geringe hoeveelheid koudemiddel door te laten.
•De Verdamper: In de verdamper wordt het koude middel weer gasvormig. Door de drukverlaging gaat het koken en onttrekt warmte aan de lucht van het interieur. De aanjager blaast de lucht langs de verdamper in de auto.
Bron: http://www.vanherkautos.n...d=3884&contentdivid=34665

Omdat de lucht afkoelt wordt de verdamper vochtig (zelfde idee als je koelkast, de wanden daarvan zijn ook lichtelijk vochtig omdat er vocht op condenseert door afkoeling). Doordat dit vochtig is, en op een donkere plek zit groeien bacterien er prima = stank

Als je je airco laat reinigen dan wordt er schuim op de verdamper gespoten waardoor de bacterien dood gaan. Of ze laten een spuitbus in je auto leeglopen, dit gas circuleert door de auto, en dus ook langs de verdamper, en doodt op die manier de bacterien.

Het is een gesloten systeem, het gas kom je (normaalgesproken) niet mee in aanraking.

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:32
De stank wordt gevormd door schimmels en bacterien.
De eerder genoemde spuitbus helpt daar echt niet tegen, mogelijk dood het een deel van de bacterien maar schimmels worden er vast niet mee verwijderd.

Laten reinigen is de enige juiste oplossing als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker626
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Klopt: sinds een paar jaar is er een andere milieuwet in NL en zijn alle normaal verkrijgbare aircoreinigers 'geparfurmeerde symptoombestrijders' (lees: ze werken niet, zonde van je geld). De reinigers die wel goed werken mogen niet meer verkocht worden in NL.

Ik heb diverse middeltjes gebruikt om de "natte hondenlucht" vd airco kwijt te raken. Allemaal leek het nog het meest op dure parfum: een dagje bloemetjeslucht in je auto en daarna weer dezelfde muffe lucht. 8)7
Oftwel: symptoombestrijding. Voor schoonmaken heb je iets nodig dat ontsmet en niet alleen een lekker luchtje.

Eén middel heb ik wel goede ervaringen mee: Innotec Airco Clean Control.
Helaas niet meer verkrijgbaar in NL vanwege milieuwetgeving...maar kwam het toevallig tegen in D:
http://www.ebay.nl/itm/In...rtung&hash=item338073482f

Voor mijn auto:
- Zorg dat de condensor goed droog is
- Motorkap openen
- Condensafvoer vd airco zoeken (buisje rechtsvoor bij het schutbord, als je het niet kunt vinden; kijk na airco gebruik dan zie je het water wel druppelen)
- Verwijder dashboardkastje; zijkanten naar binnendrukken dan pak je hem er zo uit.
- Verwijder kachelweerstand (rechthoekig klepje met el stekker (2x kruiskop)) vd condensorbehuizing
- Indien vol met blaadjes en/of andere zooi: uitzuigen met stofzuiger met dunne opzetslang/borstel, vooral condensorplaten goed schoonmaken

- Bus Innotec goed schudden
- Slang in condensorruimte stoppen en vanaf achter vol schuim spuiten; goed alles vol zetten, vooral condensorplaten
- Klepje met el stekker weer monteren (schuim zet uit... ;) )
- Stap uit, slang zo ver mogelijk in condensafvoer bij schutbord duwen en spuiten tot het schuim er uit loopt. Als er niets uitkomt zit de slang dubbel geknikt en stukje terugtrekken.
- Tijdje laten staan, schuim lost op en loopt er vanzelf uit via de condensafvoer
- Ventilator zachtjes aanzetten en ventileren

Succes!

PS
Zet altijd 10min voor aankomst je airco uit (maar wel de fan aan!) -> minder vocht -> minder schimmel -> minder stank.

[ Voor 5% gewijzigd door Tweaker626 op 18-04-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 664415

Spam voor meuk

[ Voor 112% gewijzigd door PWM op 26-03-2015 15:48 ]

Pagina: 1