Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Beste medetweakers,

Ik heb het volgende probleem:
Ik had nieuwe firmware voor mijn bios gedownload (de windowsvariant, dit ging voor herinstallatie van pc allemaal prima). Nu was de firmware op 75% oid met programmeren toen de stroom uitviel, met als gevolg dat m'n PC niet meer opstart.

Ik heb al geprobeerd de CMOS te clearen, het batterijtje eruit te halen terwijl de pc van de spanning is.
Nu las ik ergens dat je een FAT32 usb kunt gebruiken om de bios te herstellen. Geprobeerd met de firmware erop, maar het lampje van de usb brand niet eens, dus ik heb het gevoel dat hij er niets mee doet.

Is hier een speciale procedure voor, of is mijn moederbord gewoon definitief overleden?

Het mbord is een Asrock 870 Extreme3 R2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:36

Nemesizz

Untouchable

Veel moederborden hebben wel een soort BIOS reddings optie erop zitten, echter hoe dit werkt en hoe je dat moet aanpakken verschild per fabrikant. Gewoon een BIOS file op een FAT32 stick zetten is vaak niet genoeg, het komt vaak heel precies aan hoe je het moet doen.

Bij sommige merken (moederbord merken) moet je de BIOS file renamen naar iets specifieks, bij andere moet het in een bepaalde map op een stick staan, bij weer anderen mag de stick niet te groot zijn (niet groter dan 2GB), enz enz.

Andere borden pakken bijvoorbeeld een USB stick niet, maar gaan zoeken (na een foutieve flash) naar de driver-cd in de cd-drive en halen daar dan de orginele BIOS weer vanaf.

Ik kan het hier niet zo controleren, maar even goed nakijken bij Asrock en/of de handleiding wat daar over instaat. Want iedere fabrikant heeft vaak zo z'n eigen foefje om een foutieve flash op te lossen.

Let wel op, die beveiligings functies werken niet altijd, soms is een foutieve flash gewoon echt einde verhaal.
Helemaal als je BIOS chip vast gesoldeerd zit (bij een socket BIOS chip kun je er vaak wel een andere voor bestellen of laten re-flashen/hotflashen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Ik heb de handleiding en website doorgespit, zelfs google geeft geen resultaat waar je wat aan hebt (berichten van 2009). Toch bedankt!

Heb maar even een berichtje naar de helpdesk van asrock gestuurd, eens kijken wat een nieuwe bios kost. Een nieuw moederbord kopen van +/- 100 euro, die vervolgens bij een upgrade niet meer bruikbaar is vind ik wat zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 20:32

larshack

Zonder melk en suiker

Gevonden op: http://www.progtown.com/t...on-asrock-fm2a75-pro.html

1. Formatted a small flash card 1 Gb in FAT32 (before it tried to be recovered from a flash card 32 Gb).
2. Wrote down on it a file of last worker BIOS from archive for Instant Flash (in my case FM2A75P1.70).
3. Interposed a flash card into back port USB2.0/
4. Turned on the computer. Two short signals also it was launched Instant Flash.
5. After the termination - "Enter" and the computer .
6. It was successfully launched Windows smile

en deze BIOS versie moet je hebben (instant flash).

ZIP uitpakken en zoals hierboven vermeld het bestand op een FAT32 geformatteerde USB stick zetten van <1 GB en daarna opstarten met die stick in de PC.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
Ga ik dat vanmiddag nog eens proberen, de usb stick die ik tot nu toe geprobeerd heb was 2GB.
Bedankt in ieder geval!

Edit: Opgelost, Asrock stuurt (gratis) een nieuwe BIOS-chip op, top aftersales bij een bord wat allang uit de garantie is IMO. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Ardj op 03-04-2014 12:52 ]