Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe eventueel tracking spyware spotten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers.

Voor deze post heb ik een anoniem account gemaakt.
Het volgende.
Afgelopen week ben ik door prive omstandigheden plots van huis weggeplukt door de politie.
Een conflict in de huiselijke sfeer met betrekking tot mijn vriendin.
Mijn laptop stond gewoon op slaapmodus, en op de laptop had ik prive foto's van onder andere mijn vriendin.
Nu is er een contact verbod opgelegd en een huisverbod.

Na een aantal dagen bij thuiskomst werd mijn laptop door haar familie gebracht.
Toen ik hem aanzetten merkte ik gelijk dat er geknoeit is met de laptop. er zijn bestanden en afbeeldingen verwijderd. en hij draait veel langzamer zonder dat ik in taakbeheer kan zien wat er dan draait.

Na het bekijken van het logboek zag ik al snel dat iemand met de laptop heeft geknoeit toen ik dat niet kon (op datum). Nu vermoed ik dat er misschien een soort van keylogger is geinstaleerd. Mischien is dit niet zo maar ik wil graag zeker zijn.
Wat voor soorten keyloggers of malware gebruikt de politie en hoe ontdek ik een eventueel geinstaleerd software programma dat er niet hoort?

Ik wil nog geen nieuwe windows op m'n laptop instaleren omdat mocht het wel zo zijn dat er geknoeit is. dan wil ik natuurlijk bewijs hebben dat er iets onrechtmatig is geinstaleerd.

Bvd dank.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat voor soorten keyloggers of malware gebruikt de politie
Als het de politie o.i.d. is die het heeft geïnstalleerd, dan acht ik het niet nodig om je te helpen het te verwijderen ;)

De laptop is amper als bewijs nuttig als je de machine niet readonly benadert. Je kunt nu immers zelf ook 'knoeien'. Maak evt een image van de HDD's, en dan kan je evt daar wat mee. Ik zou adviseren: backup maken, formatteren, herinstallatie en verder laten voor wat het is. Zo te horen heb je belangrijkere problemen om je zorgen over te maken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie. Ik heb met mijn advocaat gesproken.
Die ontkrachte het als bijna niet logisch. Eventueel op die manier verkregen bewijs materiaal is altijd onwettig vertelde ze me. Omdat het niet mag.

Ik heb de computer wat bekeken en volgens mij maakte ik me druk om niets.

Bedankt.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Hoe heb jij de computer nu bekeken dan? Je verandert wel erg snel van gedachten..

• 12345dan
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik sluit me aan bij F_J_K. Wat was er dan eigenlijk wel met je laptop?

P.S. Psss... Je bezoekt dit toch niet op je thuisnetwerk hé? ;)

- 12345dan

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Data backuppen op externe HDD, laptop formatteren en opnieuw installeren, inclusief AV en eventueel zelfs antimalware en (eventueel ook nog Sandboxie gebruiken en) pas daarna de externe HDD aansluiten en je data terugkopieeren lijkt de veiligste optie.

Kost tijd & gezeur ja, maar dan loop je het minste risico en is je laptop ook meteen weer lekker snel :)
In vergelijking met politie & advocaten nog wel het minste van je sores vermoed ik.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Ik zou die HD er uit halen en gewoon vervangen door een nieuwe.
Je kan dit ook laten doen als je wil, kost niet zo veel.

Of als je een externe HD met genoeg vrije ruimte liggen kan je hem ook klonen.
Pagina: 1