Hoe configureer je een netwerk extender goed

Pagina: 1
Acties:

• PureTryOut
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-10 16:31
Wij leven in een woonboerderij, en de muren houden zoveel signalen tegen als maar mogelijk is. Dit betekent dat ook ons wifi netwerk het niet goed doet. Ook al zeggen ze dat onze modem (Fritz!Box Fon WLAN 7360) tot minstens 100 meter bereik moet kunnen leveren, in ervaring doet hij het beneden na 10 meter al niet meer en 1 verdieping hoger na 2 meter al niet meer.

Wij hebben daardoor voor onze bovenverdieping een netwerk extender gekocht: de Sitecom N300 Wl-330.
Hij heeft het lange tijd goed gedaan, maar naar mijn idee is hij niet goed geconfigureerd. Op het moment zend hij gewoon een tweede wifi netwerk uit, met een andere SSID en wachtwoord. We kunnen ook geen verbinding maken tussen 2 apparaten op de verschillende netwerken.

Naar mijn idee moet een netwerk extender het letterlijk versterken: dezelfde SSID en wachtwoord, en verbinding tussen alle apparaten. Ik heb geprobeerd dit op te zetten maar ik krijg het niet voor elkaar.
Nu dacht ik het goed te hebben (zelfde SSID, wachtwoord, channel), maar het draadloze netwerk bleek heel instabiel te zijn hierdoor. Toen heb ik geprobeerd de channel te veranderen op de extender (zodat hij niet kan interferen met de modem) maar ook dit hielp niet, het blijft heel instabiel: random disconnects, of wel verbinding maar geen internet.

Met Googelen kom ik niet verder, er wordt nergens uitgelegd hoe je voor elkaar krijgt wat ik wil.
Is dit mogelijk met deze extender/setup, en hoe?

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Waarom wil je de SSID gelijk hebben? Veel clients schakelen namelijk nooit of te laat over op het betere signaal.
Dus in de praktijk is handmatige interventie toch nodig (uit en weer aanzetten van de wifi om daadwerkelijk over te gaan op het andere signaal). Waarom dan niet gewoon met twee SSIDs werken en op zo'n moment de andere SSID aanklikken?
Bijkomend voordeel is dat je dan duidelijk weet met welk fysiek apparaat je verbonden bent.

• PureTryOut
Op mijn school hebben ze het opgezet zoals ik beschreef. Ik zie dit als een voordeel omdat ik vaak vergeet om te switchen, en dan de verbinding verlies terwijl ik met iets belangrijks bezig ben.
Het is ook gewoon gedoe om het elke keer om te switchen.
Ook hoef ik niet te weten met welk apparaat ik verbonden ben, als hij het maar doet.

Zoals ik al zei, op de 1e instelling die het wel goed deed, kon ik geen verbinding maken met apparaten aan het andere draadloze netwerk. Als ik dat kan fixen dan vind ik het eigenlijk al goed.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:19

Cheezus

Luiaard

Je had de instellingen bijna goed:
zelfde SSID, wachtwoord, channel
Als je op je extender een ander channel gebruikt dan op je router (en dus wel hetzelfde SSID/wachtwoord) zou je automatisch over moeten gaan op het sterkste signaal.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Cheezus schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:38:
...zou je automatisch over moeten gaan op het sterkste signaal.
Behalve dan dat heel veel WiFi clients er de voorkeur aangeven om te blijven hangen op een netwerk zodra ze verbonden zijn, in plaats van steeds te hoppen zodra er een sterker AP in de buurt is.

@TS: een range extender is sowieso niet ideaal, aangezien die zelf ook maar een zwakke verbinding zal hebben door de muur die er tussen zit. Beter trek je een kabel naar de ruimte waar de FritzBox geen goed bereik meer heeft en sluit je aan die kabel een AP aan (wellicht kan je daarvoor ook gewoon die Sitecom gebruiken).

Voordeel daarvan is ook dat je de Fritzbox daarna zo in kan stellen dat hij boven helemaal geen bereik meer heeft, waardoor je niet of nauwelijks overlap hebt en je draadloze apparaten dus gedwongen worden het juiste toegangspunt te kiezen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
PureTryOut schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:35:
Op mijn school hebben ze het opgezet zoals ik beschreef. Ik zie dit als een voordeel omdat ik vaak vergeet om te switchen, en dan de verbinding verlies terwijl ik met iets belangrijks bezig ben.
Het is ook gewoon gedoe om het elke keer om te switchen.
Ook hoef ik niet te weten met welk apparaat ik verbonden ben, als hij het maar doet.
Het uit- en aanzetten van wifi om de juiste verbinding te forceren is toch even goed "gedoe"... clients zijn nou eenmaal dom. Met verschillende SSIDs houd je meer regie. Maargoed.

[ Voor 16% gewijzigd door Dav1d op 02-04-2014 16:21 ]

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Orion84 schreef op woensdag 02 april 2014 @ 15:42:
[...]

@TS: een range extender is sowieso niet ideaal, aangezien die zelf ook maar een zwakke verbinding zal hebben door de muur die er tussen zit. Beter trek je een kabel naar de ruimte waar de FritzBox geen goed bereik meer heeft en sluit je aan die kabel een AP aan (wellicht kan je daarvoor ook gewoon die Sitecom gebruiken).

Voordeel daarvan is ook dat je de Fritzbox daarna zo in kan stellen dat hij boven helemaal geen bereik meer heeft, waardoor je niet of nauwelijks overlap hebt en je draadloze apparaten dus gedwongen worden het juiste toegangspunt te kiezen.
^^ Precies mijn gedachte.
Zelfde key en SSID, maar ander kanaal.

• PureTryOut
Bedankt voor jullie antwoord! Ik zal het nogmaals proberen, en als de verbinding niet verbeterd ga ik gewoon weer terug naar de oude instellingen.
Pagina: 1