• CercleSmurf
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-08-2025
Ik ga mijn moederbord en processor niet bij dezelfde internetwinkel bestellen omdat het moederbord (B85M Pro 4)bij 4AllShop het goedkoopst is en de processor (i5-4570) met standaard koeling bij Afuture.

Een vriend raadde me aan om dit wel bij dezelfde winkel te bestellen en die twee onderdelen al te laten monteren omdat dit toch zeer belangrijk is.

Mijn vraag, mag ik toch opteren voor de goedkoopste oplossing en dit zelf monteren? Is dit dan zo moeilijk?
Als het nodig is, kan iemand van hier me raad geven wanneer ik alles monteer?

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:13

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Een CPU op een moederbord zetten is bijzonder eenvoudig, zolang je maar oplet wat je doet. Let vooral op dat je geen pinnetjes scheef drukt. Een CPU heeft normaliter een markering (meestal een wit driehoekje) wat matched met de markering op de socket op je moederbord.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
kan prima. veel mensen hier op tweakers doen dat ook. je moet even opletten dat je de indicatoren op de juiste hoek zet en voorzichting eropzetten. klipje vastklemmen en klaar ben je. wat Foolski ook zegt

• GeoffLx
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Vaak past hij er door inkepingen zelfs maar op één manier in. Als je daar op let, is het letterlijk een kwestie van op de goede plek leggen en een klepje er overheen klemmen. Spreekt voorzich. Kijk anders even een YouTube filmpje. Kan je zelf zien hoe eenvoudig het is.

• CercleSmurf
En hoe zit het ivm de koeling en eventueel koelpasta, of is dit niet nodig voor standaard gebruik? Ik ga niet OC-en.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Ligt eraan of je aftermarket hebt.

Bij intel is het al erg lang zo dat het "driehoekje" linksonderin ook naar linksonderin het moederbord moet wijzen.

Als je hier al een beetje kriebels van krijgt... Iedereen wordt ontzettend... zenuwachtig? ( kan er geen goed woord voor vinden ) als men de hendel overhaalt. Je moet namelijk vrij veel druk zetten.

Je krijgt altijd een handleiding bij een koeler. OEM of aftermarket.

• CercleSmurf
Dus koelpasta is niet nodig?

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:27
Koelpasta is altijd nodig, maar het is niet altijd nodig om koelpasta te kopen.
Het zit er namelijk meestal al op. Bij een boxed (Intel) processor in ieder geval wel.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06-02 17:58

Thomg

Aww yiss

Die krijg je er altijd bij.
Misschien bij de superbudget koelers niet.

• CercleSmurf
Het betreft deze processor: https://afuture.nl/productview.php?productID=1002476
Ik veronderstel dus dat ik geen koelpasta moet kopen.
CPU correct op moederbord plaatsen en dan de fan er boven op. Kan zo moeilijk niet zijn zeker?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-02 16:21
CercleSmurf schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 18:09:
Het betreft deze processor: https://afuture.nl/productview.php?productID=1002476
Ik veronderstel dus dat ik geen koelpasta moet kopen.
CPU correct op moederbord plaatsen en dan de fan er boven op. Kan zo moeilijk niet zijn zeker?
Bij "Boxed" processoren zit altijd een koeler met daarop een dun laagje koelpasta al aangebracht (zowel bij AMD als Intel). Op deze koeler zit aan de onderkant een beschermkapje zodat de koelpasta niet in de verpakking al uitsmeert.

1) Processor plaatsen, goed op de indicatoren letten zoals hierboven genoemd, daarnaast hoef je een processor nooit er in te -drukken- maar zal hij vanzelf op zijn plek vallen als deze goed zit.
2) Beschermkapje aan de onderkant van de koeler verwijderen
3) Koeler bovenop de processor plaatsen
4) De schroeven van de koeler kruislings aandraaien

De hele procedure staat ook omschreven in het boekje van je moederbord.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:35
CercleSmurf schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 18:09:
Het is niet moelijk, maar als je twijfelt kijk gewoon even vast wat installatie filmpjes op Youtube.

Verwijderd

Eerste keer voor dat ik m'n mobo en proccesor etc ging vervangen heb ik veel youtube filmpjes gekeken en daar alles van opgestoken. Ik heb ook goed handleiding erbij gehouden toen voor de draden etc, uiteindelijk alles zonder moeite geplaatst. Ik had ook een beetje zenuwen van wat nou als ik het verkeerd doe etc, maar achteraf gekeken is het best simpel.

• CercleSmurf
OK. Dank voor jullie info en tips!

(Topic mag gesloten worden als de mods dit willen)
Pagina: 1