Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor ouders

Pagina: 1
Acties:

• anodesni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 10:37
Mijn paps en mams willen graag aan de laptop. Aangezien ik altijd de techniek verzorgde in huis willen ze graag dat ik er een voor ze uitzoek. Nu zit ik niet meer zo goed in de hardware de laatste paar jaar en ik zou graag jullie advies horen voor een laptop met de volgende eisen:

- Budget 600 tot max 700 euro
- Scherm: 17 inch, liefst hd resolutie (films)
- Bluetooth: voor externe speakers
- "snel" en moet minstens 5 jaar meegaan
- redelijk goede bouwkwaliteit

De laptop wordt gebruikt voor thuiswerken, internetten en af en toe een filmpje.

Ik twijfel een beetje over de volgende punten:

- CPU, i3 of i5? Ik denk dat i3 voldoende is, maar niet erg toekomst bestendig is, aangezien
internet ook steeds meer cpu/gpu kracht vereist.
- GPU, een ingebouwde intel hd 4000 series gpu lijkt me voldoende, maar wat kun je hier eigenlijk van verwachten? Gaat het genoeg zijn bv voor 4k video decoding etc?
- Een SSD is denk ik het belangrijkste aspect voor mijn ouders wat ze het idee geeft van een "snelle" laptop, maar dit scheelt toch zeker 100 euro.
Beter 600 euro laptop + 100 euro ssd of laptop van 700 euro die minder compromissen maakt?

Ik zat zelf te denken aan deze:

http://www.paradigit.nl/l...449/80014744/details.aspx

alleen vind ik het vreemd dat het verschil 100 euro is met deze

http://www.paradigit.nl/l...277/80014743/details.aspx

die enkel gigabit LAN en de hd resolutie mist?

Wat raden jullie aan?

Verwijderd

Een normale i3 is krachtig genoeg voor het internet en de taken die jij omschrijft. Wel een i3-4000M of andere M-versie processor. Die U-versie processors zijn langzamer, daar heb je dan minimaal een i5 van nodig. Een SSD is zeker leuk en zal je ouders helemaal het gevoel geven dat ze nu een super snelle computer hebben.

Verwijderd

Op een 1600x900 is het prima films kijken. 1920*1080 is al snel duurder (600E). Neem iets als een pricewatch: Asus R704A-TY237H, stop er een Crucial M500 240GB in (100,-) en je bent klaar.

Verwijderd

Volgens mij zijn dat slechte toetsenborden in die serie van ASUS. Heel veel flex en plastic feel.

• anodesni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-10 10:37
Bedankt voor jullie reacties. Zou een i3 cpu over vijf jaar nog voldoen? Mijn ouders doen vaak heel lang met een pc (soms wel zeven jaar). Ik snap dat tegen die tijd een i5 cpu al traag begint aan te voelen, maar zou een i3 nog bruikbaar zijn dan?

Verwijderd

Nee, hoor dat begint niet traag te voelen. Een SSD als je die installeert zorgt er wel voor dat de computer een stuk sneller aanvoelt De i5 heeft eenzelfde grafische unit als de i3. Tenminste als die twee in eenzelfde processor generatie zitten. De i3 kan 3D bluray weergeven en heeft hardwarematige decoding voor de belangrijkste formaten. Deze processor is daarom echt wel snel genoeg voor internettaken de komende jaren. Er zit ook Quick Sync in waarmee je snel video's kan transcoderen met een programma als Pinnacle of enkele andere programma's die deze techniek van Intel ondersteunen.
Pagina: 1